الحكم في قضية نجع حمادي

الحكم في قضية نجع حمادي

الحكم في قضية نجع حمادي

اخر اخبار الحكم في قضية نجع حمادي : اعدام الكموني و تأجيل الحكم في قضية نجع حمادي لباقي المتهمين الى فبراير

مصريات

قررت محكمة أمن الدولة العليا بمحكمة استئناف قنا وبإجماع الآراء إحالة أوراق محمد أحمد حسين وشهرته حمام الكمونى إلى المفتى صدر الحكم في قضية نجع حمادي من محكمة امن الدولة العليا بـ اعدام الكموني المحرض الرئيسي ومع تأجيل الحكم في قضية نجع حمادي للمتهمين الاخيرين إلى جلسة 20 فبراير القادم  والحكم في قضية نجع حمادي وقتها سوف يكون للمتهمين قرشى أبوالحجاج محمد وهنداوى محمد سيد.

كان المتهمون الثلاثة قد ارتكبوا الواقعة عشية الاحتفال بعيد الميلاد المجيد قبل الماضى بمدينة نجع حمادى وراح ضحيتها 7 أقباط وشرطى مسلم كما أصيب خلالها 9 آخرون من الأقباط والمسلمين.
عقدت جلسة الحكم في قضية نجع حمادي برئاسة المستشار محمد فهمى عبدالموجود وعضوية المستشار محمود عبدالسلام عبدالحميد ومعوض محمد سيد بأمانة سر عبداللطيف بربرى وعاطف محمد وكانت هناك إجراءات أمنية مشددة قبل النطق بـ الحكم في قضية نجع حمادي وتم فرض كردون أمنى حول المحكمة والطرق المؤدية إليها.
وتم إحضار المتهمين الثلاثة إلى قفص الاتهام حيث بدا عليهم الخوف وعلى غير المعتاد خلال الجلسات السابقة وخاصة المتهم الأول حمام الكمونى وبعد 5 دقائق دخلت هيئة المحكمة، أعلن رئيس المحكمة قرار الحكم في قضية نجع حمادي .

اخبار ومواضيع ذات صلة:

11 comments
  1. انا الارهابى الاول 08/03/2012 02:15 -

    مو هيتعدم والى النتو بتقلوه مو هيحصل

  2. الكبير اوى 14/02/2011 11:20 -

    يستاهل انه يتحرق ويتشوى على نار هادية مش انه يرتاح ويتعدم مرة واحدة
    ، زى ما حرق قلب الناس فى يوم العيد ، زى ما قتل فرحتهم لازم يتحرق ويتقتل

  3. بىبى 26/01/2011 19:08 -

    طب انا بل رغم انى مسحيا بس عادى ليه كدا هوا المواطن المسيحى اعد فى بيته ناقصه حاجه خلينا واقعين

  4. أمين 20/01/2011 20:30 -

    من قتل يقتل هذا هو شرع الله ..ولماذا التأجيل ما دام الموضوع واضح والأدلة ثابته ولا الكمونى كبش فداء بتهدوا بيه الناس . يا سادة العدل شرعة الله فى أرضه ومن أقام العدل فقد عدل ..أين رأس الفتنة والمحرض الأول صاحب المصلحة فى كل ما حدث أين الغول ؟؟؟ .حسبنا الله ونعم الوكيل فى عز اللى نجح الغول فى الأنتخابات رغم أنف المصريين .كفانا ظلم وقهر ..أين ستذهبون من الخالق العادل … كان من الأولى أن يحكم بالأعدام على كل من تجرأ وقتل أنفس بلا ذنب ولا جريرة ويحكم عليهم جميعا فى سلة واحدة بلاش تجزأة وتطويل مش ناقصين فتنة ولا تعذيب الناس ربنا ينتقم منكم يا بعدا …..

  5. عمرعبدالرحيم 20/01/2011 19:07 -

    الكمونى ضحية الارهاب وربنا يحمى بلدنا منة

  6. ده ظلم هوهاللى يدافع على حقه يتحكم عليه بالاعدام ربنا يستر على اللى جاى

  7. ايمن 18/01/2011 15:54 -

    الله يهى من يشاء واخواتنا المسلمون يهديهم لن احن اخوات وبنحبهم وعمرنى مكرهنا احد والسيد المسيح يقول صلوا من اجل الزين يسوا اليكم واحنا بنصلى الكمونى لعلى عرف غلطوا والله يرحموا

  8. الله ينور عقبل الباقى يارب اول حاجه عملوها صح لما نشوف الباقى

  9. شحاتة فهيم 17/01/2011 16:08 -

    المهم مش فى الحكم المهم فى التنفيز

أضف تعليقاً