بعد تجريبها الفياجرا مفيدة لـ مريض القلب من الرجال والسيدات

الفياجرا ومريض القلب

الفياجرا ومريض القلب

بعد تجريبها الفياجرا مفيدة لـ مريض القلب من الرجال والسيدات

مصريات

القليوبية – مجدي الرفاعي:

رغم المزاعم السابقة التي قالت ان هناك مضاعفات سلبية وخطيرة من الفياجرا على مريض القلب فقد أظهرت دراسة أجريت في كلية طب بنها قسم امراض القلب بأن الفياجرا تحسن من وظائف عضلة القلب على عكس ما كان شائعا في الأوساط الطبية..

كشفت الدراسة عن الفياجرا ومريض القلب التي أجراها الطبيب محمود شوقي لنيل درجة الماجستير تحت اشراف د. أسامة سند عرفة أستاذ أمراض القلب وكيل كلية طب بنها على 30 مريضا ومريضة مصابين بضعف عضلة القلب حيث إن وظائف قلوبهم تحسنت بعد منحهم عقار الفياجرا.

صرح د. أسامة سند بأن الدراسة أجريت على الرجال والسيدات وأكدت فاعلية عقار الفياجرا  مع مريض القلب بشكل كبير في تحسين وظائف عضلة القلب عكس ما كان متعارفا عليه بأن الفياجرا تتسبب في هبوط بعضلة القلب.

اخبار ومواضيع ذات صلة:

5 comments
  1. نوبى 24/10/2010 03:28 -

    خبر وعلاج برودة الاطراف فى الشتاء مشكلة كبيرة اعانى منها وعالجتها بربع قرص فوق اللسان يذوب وحده تنام بسرعة منتهى الدفا ومن غير البطانية كماان بس اوع تكون مريض ضغط مرتفع تمنح لقب مرحوم صباحا وبرضو بارد وعلى فكرة الشريط 4 اقراص 6 جنيه زى الامريكى ولافرق ( تحت السلم ) مضروبة يعنى

  2. مصطفي 24/06/2010 15:21 -

    الفياجرا الأصلي ب40ج ال100 وياريت حد يفيدنى أضرار الترمادول ويكون عنده عشان عاوز بس مصري كمان

  3. مصرى بيحب بلده 09/06/2010 21:49 -

    هيا الفياجرا عموما مفيدة لجميع العضلات 

  4. الفنك الليبي 25/05/2010 16:40 -

    بس محددوش الفيجرا الصيني ولا الاصلي الامريكاني…………بس والله برافو يعني لو واحد شاف فيجرا …………….او طلب فيجرا من واحد بيقول اصل انا قلبي بيوجعني……………..ههههههههههه………..المصريين فياجرتهم فحل بصل وصحن فول ال فيجرا ال هي نقصه……….احنا عوزين الناس تشتغل وتنسي الموضيع دي……….هي حبه الفيجرا الاصلي بكام والمضروبه بكام؟؟؟؟

أضف تعليقاً