انقطاع الكهرباء في مصر عرض مستمر خلال رمضان

انقطاع الكهرباء في مصر

انقطاع الكهرباء في مصر

مصريات

لاتزال مشكلة انقطاع الكهرباء في مصر تؤرق المواطنين في العديد من أحياء القاهرة الكبرى وعدد من المحافظات في ظل الارتفاع الشديد لدرجات الحرارة رغم التصريحات الوردية للمسئولين عن الكهرباء بايجاد حلول لتلك المشكلة لتخفيف المعاناة عن المواطنين خلال شهر رمضان. وفي رصد لظاهرة انقطاع الكهرباء في مصر المستمر بـ  القاهرة الكبرى والمحافظات حيث أكد المواطنون استمرار تلك المشكلة وأن الظلام أصبح هو الضيف الدائم لهم خلال الشهر الكريم وأنهم يتناولون إفطارهم على ضوء الشموع ويؤدون الصلاة خاصة التراويح في جنح الظلام.. أكد المواطنون أن تلك مشكلة انقطاع الكهرباء في مصر باتت تؤرقهم كثيرا وتسبب لهم خسائر لا حصر لها حيث تؤدي الى تلف الأجهزة الكهربائية والمواد الغذائية التي اشتروها قبل رمضان لتخزينها في الثلاجات فضلا عن زيادة حوادث الطرق بسبب الظلام.

أضاف المواطنون أن انقطاع الكهرباء في مصر يؤدي في أغلب الاحيان الى انقطاع المياه التي تصلهم عادة بواسطة المواتير الكهربائية بما يضاعف من حجم المعاناة التي يعيشونها كل يوم.

اخبار ومواضيع ذات صلة:

12 comments
  1. المصري 24/08/2010 09:52 -

    مين اللي قال فكرة إن حل مشكلة الكهرباء هو قطعها عن الناس ؟؟؟ معنى كدة إن زيادة الكهربا كانت مفاجأة والحكومة مش عارفة ؟؟؟ أكيد عارفين ،، لكن مش بيفكروا ويدرسوا المشاكل إلا بعد حدوثها ،، ولو كانت الحلول بالطريقة دي كان زمان جميع المشاكل اتحلت (( الكهربا ؟ مفيش كهربا ـــــ التموين ؟ مفيش تموين ـــــ الخبز ؟ مفيش خبز ــــ السكن والعمل والمرتبات ؟؟؟ مفيش )) وهكــذا ،،،،، ياســـلام شوف الحل سهل وبسيط قد إيـــــــــــه ؟؟؟؟

  2. على أمين 20/08/2010 23:32 -

    الإعلامى الكبير/ الأستاذ محمود سعد ……………. تحية طيبة وكل عام وأنتم بخيربمناسبة الشهر الفضيل أعرض حلاً لمشكلة إنقطاع الكهرباء وهو من المفترض أن جهابزة وزارة الكهرباء وخبراء الطاقة لابد من أن يكونوا قد فكروا فيه وهو أخذ قرار فورى بإستبدال جميع لمبات الكهرباء التى تستهلك الكثير من الطاقة بلمبات أقل طاقة أو كما يحدث فى معظم بلدان العالم ولاسيما مايسمى إل إى دى LED التى تستطيع أن تخفض أزيد من 50% من الطاقة المستخدمة التى يمكن أن توجه لأى شىء آخر ولكم عظيم تحياتى

  3. أبوطاقيه 20/08/2010 14:45 -

    الحل هو إن كل مواطن يغمض عين ويفتح عين وبكده يكون وفر نصف إستهلاكه للكهرباء وبعدين الناس تنام بالليل وتصحي بالنهار والشمس منوره وبلاش إسراف هي الحكومه حتكفيكو اكهرباء منين.

  4. أبوطاقيه 20/08/2010 14:39 -

    الحل هو إن كل مواطن يغمض عين ويفتح عين وبكده يكون وفر نصف إستهلاكه للكهرباء وبعدن الناس تنام بالليل وتصحي بالنهار والشمس منوره علشان السهر مضر بالصحه وبلاش إسراف هي الحكومه تكفيكم كهرباء منين .

  5. محمد 20/08/2010 11:45 -

    الحل ان ترحل حكومة الحزن الوطنى او نرحل ونرك لهم البلد اوتقوم هبة تحرقهم وتقلع جدورهم
    وقال ايه عايزنها كمان لولى العهد وحاشيتهه اهل العز ولاد………….. كفاية احنا فى رمضان

  6. محمد 20/08/2010 01:05 -

    انا شايف ان الحل مع انشاء محطات جديده ضغط عالى يغلو سعر الكيلو واط شويه عشان لما الناس تلقى الفواتير بتيجى غاليه تقلل من استهالك الكهرباء شويه وتخف الضغط على الحكومه عشان ميبقش ليهم حجه بعد كده

  7. الكدواني 20/08/2010 00:20 -

    الحل هو إنشاء محطات جديدة ولكن بمعدل أعلي من الموجود

  8. الكدواني 20/08/2010 00:19 -

    الحل هو إنشاء محطات جديدة ولكن بمعدل أعلي من الموجود0ورفع الدعم ليس حلاً

  9. H.MARWAN 19/08/2010 21:20 -

    مينفعش كدة ابدا – قى اطفال – فى مرضى – فى اجهزة شغالة ولما بينقطع التيار و يرجع الاجهزة كلها بتتحرق – على حساب مين كل المصاريف دى؟؟ – والمشكلة انة اصبح انقطاع التيار بصفة يومية – اظن عيب جدا و فعلا مينفعش – شكرا

  10. عصام شرف 19/08/2010 20:49 -

    صفقوا لحكومة الأغنياء التي لاتشعر بمعاناة الشعب وتصف ما نحن فيه بالرخاء والانتعاش الاقتصادي وهو ما يتشدق به دائما رئيس الحكومة ووزراؤه. لأن الرخاء والانتعاش لهم ولاتباعهم فقط ولا يسمعون الا اصواتهم فقط.
    اللهم ولي علينا خيارنا، واهلك الظالمين بالظالمين.

  11. احمد محمد عبد المعطى 19/08/2010 17:19 -

    بسم اللة ان تلك المشكلة التى تدور في جميع انحا مصر تعتبر من اكبر المشاكل وان تلك المشكلة تدل على ان طاقة الكهرباء لاتكفي الشعب المصري ويجب حل المشكلة قبل فترة المدارس لكى لاتؤسر علىنا (الطلبة) مع تحيات (احمد محمد) العمر 11سنة

  12. الحل هو إنشاء محطات جديدة ولكن بمعدل أعلي من الموجود0ورفع الدعم ليس حلاً

أضف تعليقاً