بالصور مئات الشباب يتحرشون بالفتيات في الحدائق والمتنزهات

محمد الجارحي

أكد مصدر أمني أن عدد حالات التحرض التي ضبطتها مديرية  أمن القاهرة أمس – الاحد – في ثالث أيام العيد بلغت 3  حالات تحرش فقط بمنطقة سيتي ستارز بمدينة نصر ، وأوضح  المصدر أن عدد البلاغات التي تلقتها المديرية بحالات التحرش  بلغت 90 حالة ، بالإضافة إلى تحرير 156 محضر معاكسة  ، تم فيها القاء القبض على شباب أثناء محاولتهم التحرش بفتيات  في الحديقة الدولية و المولات التجارية الكبرى وشوارع منطقتي  مدينة نصر و مصر الجديدة .

تحرش جنسي جماعي بالفتيات

تحرش جنسي جماعي بالفتيات

وفي محافظة الجيزة ألقت مباحث الجيزة القبض على 18 شاباً  خلال تحرشهم بفتيات داخل حديقة الحيوانات ، أما في منطقة  حلوان فبلغت حالات التحرش في أول وثاني أيام العيد 35 حالة  وتم تحرير 11 محضر معاكسة و4 محاضر فعل فاضح في  الطريق العام أغلبها في منطقة المعادي وكورنيش النيل ، وبذلك  يصل إجمالي حالات التحرش وفق إحصاءات غير رسمية الى  314 حالة بمحافظات القاهرة والجيزة وحلوان فقط ، ولم تصدر  وزارة الخارجية أي بيانات رسمية عن حالات التحرش الجنسي  التي حدثت خلال ايام عيد الاضحى في مختلف المحافظات ،  وأشار المصدر الامني إلى أن كل الشباب الذين تم القبض عليهم  في حالة تحرش جنسي بفتيات تم إخلاء سبيلهم بعد عرضهم على  النيابة وفي انتظار تحديد موعد المحاكمة .

وفي جريمة بشعة التقطت عدسة المصور صوراً عديدة لفتيات  عند تحرش مئات الشباب بهن  يحديقة الفسطاط بشارع صلاح  سالم في القاهرة امس الاول – السبت – ثاني ايام عيد  الاضحى .
وكان لافتا غياب أجهزة الامن عن حماية الفتيات مما أدى إلى  تفاقم الازمة ، ولم تجد الفتيات سوى الصراخ والبكاء ومحاولة  الهروب للافلات ممن يتحرشون بهن إلا أن الشباب ظلوا  يطاردونهن ويحاصرونهن ويعتدوا عليهن في مشهد مخز في ظل  تقاعس الامن وادارة الحديقة عن حمايتهن .

ونشبت مشاجرات عديدة بين الشباب وذوي الفتيات أدى إلى  اصاب بعضهم وتوضح الصور مشاهد مخذلة فبينما تصرخ فتيات  محجبات في وجه أحد الشباب الذين تحرشوا بهن إذ بهن تجدن  شبابا آخرين يتخرشن بهن من الخلف ويلمسون اجسادهن .

وتسابق الشباب على ملامسة أعضاء حساسة بجسد الفتيات  والاقتراب منهن بشكل فج ، إضافة الى التحرش بهن بألفاظ  جارحة وخادشة للحياء وسط ضحكات أقرانهم من الشباب وتسابقهم  على التحرش بأكبر عدد من الفتيات من باب المنافسة والمعايرة  .

ويأتي استمرار جريمة التحرش في الوقت الذي كشفت فيه  دراسات عديدة أجرتها مراكز بحثية عن تنامي ظاهرة التحرش  الجنسي في مصر ، بينما تغض الحكومة الطرف عنها ، ففي  دراسة للمركز المصري لحقوق المرأة ،أكدت أن 83% من  النساء تعرضن للتحرش في مصر ، وأكد تقرير آخر صادر عن  المجلس القومي للبحوث الجنائية والاجتماعية أن هناك 20 ألف  حالة اغتصاب و تحرش جنسي ترتكب في مصر سنوياً ، أي  أن هناك حالتي اغتصاب تتم كل ساعة تقريباً

ولم تأخذ الحكومة في عين الاعتبار وصمة العار التي لطختها بعد  تحذير الدول الاجنبية رعاياها من النساء عند زيارتهن مصر من  التحرش الجنسي ، ووصفت صحيفة واشنطن بوست الامريكية  مصر بأنها واحدة من أسوأ دول العالم في نسبة التحرش بالنساء  في الشوارع والاماكن العامة ولم تشهد المحاكم المصرية سوى  رفع دعوتين قضائيتين فقط ، كانت الاولى تخص اللاجئة  الفلسطينية نهى رشدي مخرجة الافلام الوثائقية بعد التحرش بها  في شارع رفاعة بمصر الجديدة بصحبة صديقاتها ، وحكمت  المحكمة بمعاقبة المتهم شريف رجب جبريل بالسجن المشدد 3  سنوات وألزمته بالمصاريف الجمائية ، وفي الدعوى المدنية ألزمته  بأن يؤدي للمدعية بالحق المدني 5001 جنيه .

والقضية الثانية تفجرت العام الماضي عقب عيد الفطر بعد تحرش  ما يزيد على 150 شاباً بالنساء والفتيات بشارع جامعة الدول  العربية بالمهندسين وتمزيق ملابس بعضهن وعوقب أحد المتهمين  في هذه الواقعة بالحبس سنة مع الشغل والنفاذ فيما لم يحدث  شيء عقب وقائع التحرش التي تحدث كل عيد ومناسبة بل كل  يوم تقريبا، وأشهرها ما حدث بشارع طلعت حرب عام 2006  مع الراقصة دينا بشارع طلعت حرب بعد وصلة رقص لها وسط  المارة اعقبها مهاجمة الشباب للفتيات والنساء والتحرش بهن .

جدير بالذكر أن قانون العقوبات يعاقب بالحبس كل من هتك  عرض صبي أو صبية لم يبلغ سن كل منهما 18 سنة كاملة  بغير قوة أو تهديد ، كما يعاقب بالحبس مدة لا تزيد على شهر  كل من وجد في طريق عام أو مكان مطروق يحرض المارة  على الفسق بإشارات أو أقوال ، أما المادة 278 من قانون  العقوبات تنص على أن كل من فعل علانية فعلا فاضحاً مخلا  بالحياء يعاقب بالحبس مدة لا تزيد على سنة وغرامة لا تتجاوز  ثلاثمائة جنيه ، إلا أن عددا من الحقوقيين طالبوا بتغليظ العقوبة  في جرائم التحرش الجنسي لمحاولة السيطرة عليها قبل تفاقمها  أكثر وأكثر ، لكن الحكومة لم تستجب ويبدو أنها لا ترغب في  الاستجابة لتستمر مصر متحرشة .

تحرش جنسي جماعي بالفتيات

تحرش جنسي جماعي بالفتيات

فتيات تعرضن لتحرش جنسي جماعي في العيد

فتيات تعرضن لتحرش جنسي جماعي في العيد

فتيات حاولن الهروب من التحرش الجنسي الجماعي

فتيات حاولن الهروب من التحرش الجنسي الجماعي

هجوم جماعي من الشباب على الفتيات للتحرش بهن

هجوم جماعي من الشباب على الفتيات للتحرش بهن

مراهقين وقصر تجمعوا حول الفتيات للتحرش

مراهقين وقصر تجمعوا حول الفتيات للتحرش

فتيات حاولن مقاومة التحرش

فتيات حاولن مقاومة التحرش

تحرش جماعي بالفتيات وملامسة اماكن حساسة باجسادهن

تحرش جماعي بالفتيات وملامسة اماكن حساسة باجسادهن

اخبار ومواضيع ذات صلة:

68 comments
  1. على عمر 05/06/2010 20:48 -

    ازاى إذا كانت البنات هى اللى عايزة كده وأكترررررررررررررررررررررررررررررر
    . يا عالم احنا الشباب مش عارفين نحمى نفسنا ازاى من مضايقات البنات

  2. محلاوى 23/04/2010 03:06 -

    انا زعلان على حصل بقى ولاد اللذين يعملو ا كدة وفين فى المنتزة وامتى فى العيد ومن غيرى يا ولاد الجذمة!!!!!!!!!

  3. الفنك الذهبي 24/03/2010 15:19 -

    الجنس نعمة من ربنا وهي مشكلة المسلمين وحدهم لانهم لم يفهموها و فقط ، ففي نظرهم لا تكون هناك ممارسة للجنس إلا بعد الزواج و هذا خطأ ، كما توصلوا بخرافاتهم الى إصطناع عملية الخــــــتان لمنع نمو العضو الذكري بشكل جــيد من جهة و عدم تحقيق الذروة في التلذذ من جهة اخرى على الرغم من عدم التطرق إليها لا في القرآن ولا في السنة ، فالمسلمون أنانيون من الدرجة الاولى . و شكرا

  4. مش هاقول غير كلمه واحده بس ده تخلــــــــــــــــــــــــــــــــف والله

  5. هولاء الحيونات لا اقصد الاساءة للحيونات لو كانوا في بلد اخر لندموا على اليوم اللي تولدو فيه

    الله المستعان

  6. هادووو 31/01/2010 13:01 -

    يا جماعه والله اللى بيحصل ده سببه الرئيسى هو البنات
    0000البنات بقت حاجه ذباله تلاقى الواحده لابسه حجاب ولابيه جيبه قصيره او استرتش ده غير البادى المحزق000بالله عليكم عاوزين الشباب يعمل ايه يعنى وشط البطاله وتاخر سن الزواج
    000والله حاجه تكسف وتعر وتخلى الواحد يطلع من هدومه000الاب غايب عن البيت طول اليوم ومش عار ف حاجه والام هى اللى بتدفه البنت انها تلبس كده يمكن تلاقى مفغفل يتجوزها0000والله انا رايى نعمل زى السعوديه ونعمل شرطه دينيه فى الشارع وكله يلبس النقاب ع الاقل لو فيه فساد يبقى مدارى وكفايه فضايح لغايه كده000والله هو ده الحل الوحيد نعمل هيئه الامر بالمعروف والنهى عن المنكر00ومحدش يطلع يقولى ان فيه بنات منتقبات يتم التحرش بهم 00كل ده كدب لان عمر ما فى شاب هيتحرش بواحده لابسه محترم حتى لو كانت مش منتقبه ما بالك بالمنتقبه000والله صنف البنات مش عاوزين غير الجبر مينفعش معاهم الحنيه وخصوصا فى المواضيع دى000تكلم الواحده وتقولها البسى الحجاب تقولك اقنعنى بالحجاب000يا نهار اسود اقنعك بالحجاب وانتى مسلمه والحجاب فرض عليكى وتقولولى تحرش000بنات كتير بتلبس وحش عشان الولاد يتحرشوا بيهم ويعاكسوهم وياخدوا ارقامهم ويظبطوا معاهم ويخرجوا معاهم وانتو عارين فى الخروجات بيحصل ايه باسم الحب الوهمى الللى البت بتكون عارفه انه بيضحك عليها بس عاوزه تعيش000حسبنا الله ونعم الوكيل 000ياريت تنشر

  7. مصري حتى النخاع 13/01/2010 11:22 -

    ياجماعه اي بلد فيها مخ نظيف وعقل بيفكر وكمان فيها حضاره لازم يكون فيها اي حاجه زي كده
    اليابان 99.99 % ناس بيسكرو يوما لاني رحت هناك فلازم نشوف الايجابيات ونحاول نطورها ونفكر نسيب حضن بابا وماما ونتحرك لعلمكو انا عايش طول حياتي بره وباجي مصر زيارات فلازم نشتغل علشان نرفع اسم مصر في العالي زي امبارح لعبنا في اخر بلاد الله وتحركنا وفزنا فازم نفكر ونفكر مصر هي الي كانت سلة الغذاء للعرب والعالم وعلشان كده كل الدنيا حاطه عنيها على مصر فوحيات ابوكم ننشر ايجابيات وكفايه سلبيات .

  8. مصري حتى النخاع 13/01/2010 10:49 -

    الي الجزائريه والفنك الليبي خليكو في حالكم وحيات ابوكم لان الي عندكم مش عند حد اقل حاجه ان مصيبنا في بتنا مش مصاينا خارج البيت ز وانتم فاهمين الباقي المهم مصر فوق الجميع مهما تعمل فينا هنفضل مصرين …. وعجبي

  9. محمد محمود 12/01/2010 12:36 -

    انا عايز اوضح نقطة مهمة جدا.
    انا مرة دافعت عن بنت اتحرش بيها ولد اكتر من مرة في الشارع ففوجئت انها بتقولي وانت مالك وجه الولد ده واتحرش ببيها تاني قدامي وهيه ساكتة وسيباه.
    وواحدة تانية في الاتوبيس المكيف قامت علشان تنزل المحطة فجه واحد وقف وراها وعمل فيها حركة بذيئة وقدام عنيا لقيتها بتقول للسواق خلاص انا مش نازلة وفضلت واقفة واللي وراهاعمال يتحرش بيها من وراها وهيه سيباه خالص طول الرحلة لحد مانزلوا.
    وفي الميني باص كنت قاعد وبنت واقفة جنبي والميني باص زحمة قوي فلمحت شاب بيتحرش بيها فقمت من مكاني وقلت لها اتفضلي لقيتها بتقولي انا نازلة قريب وواحد جه قعد بمنتهى قلة الذوق واللي يضايق اكتر انها فضلت واقفة يجي اكتر من ربع ساعة في الزحمة والشاب ده فضل واقف وراها.
    وفي المترو البنات اللي بتركب العربة المختلطة وتبقى عربة السيدات فاضية لدرجة انه في مرة لقيت بنت قعدت تلزق فيا بظهرها بحجة الزحمة وانا ورايا الباب رغم ان شكلها بنت جامعية لدرجة انه بعد مالزحمة قلت ماكنتش عايزه تبعد لولا اني كلمتها وقلت ممكن لو سمحتي المكان فاضي قدامك فبعدت.
    وشوفت مرة بنت واحد بيعاكسها بنور العربية لحد ماوقف جنبها وكلمها ومفيش دقايق لقيتها فتحت باب العربية وركبت معاه.
    انا عايز اقول ان فيه بنات كتير عايزة كده لانهم عارفين ان كده كده مفيش جواز بسبب البطالة اللي بتزيد كل سنة بالالاف وسوء الحالة الإقتصادية.

  10. أحمد 29/12/2009 16:34 -

    المناظر دي انا باشوفتها بعيني في الشارع وفي المواصلات خصوصا في المترو بشكل يومي لدرجة اني حاسيت ان ده عادي.
    انا شوفت مجموعة شباب ماشيين ورا بنت في الشارع وكل واحد يخبطها ويرجع وفي شارع رئيسي ومليان محلات والناس شايفه المنظر..عادي
    ركبت الميني باص في نفس اليوم لقيت البنت اللي واقفه جنبي مش على بعضها فلما دققت لقيت اللي وراها بيعمل فيها حاجات مش كويسه وهي مش قادرة تتكلم.. عادي
    شوفت مره واحده ماشيه وشاب ماشي وراها وايده على منطقة حساسه منها وهي مطنشه.. عادي
    شباب واقفين ورا بنت في المترو وطبعا الباقي معروف.. عادي
    وشاب بيمسك مؤخرة بنت وهي بتحاسب سواق التاكسي في الشارع ..عادي
    حتى في الاماكن الراقيه شوفت شاب عدى من جنب بنت ولقيته فجاه رجع ومسك منطقة حساسه منها وبعدين كمل وهي شتمته وكملت مشي والناس شافت المنظر .. عادي
    وشاب تاني شوفته مسك بنت من وراها وهي بتعدي الشارع وكل اللي راكبين العربيات شافوا المنظر ومحدش اتحرك.
    ده حتى فيه مره كان فيه عساكر وقهوه مليانه ناس ومع ذلك بنت اتعمل فيها الحركه دي قدامهم ومحدش فيهم اتحرك.
    ده غير اللي بيحصل في الزحام لما المترو بيعطل ولا في القطارات او المولات والاسواق.. المنظر ده بقى عادي في الشارع.
    لدرجة اني شوفت شاب عمل الحركه دي في 5 بنات في نفس المنطقة وقصاد الناس وراقبت كذا شاب من النوع ده كان ده مرض وانتشر بين الشباب وللاسف البنات اللي بيتعمل فيها كده بيبقوا محجبات زي اللي في الصور.
    انا مش ضد الحجاب انا باحكي اللي شوفته والناس ملهاش اي رد فعل ومفيش امن ولانيله.

    ربنا يستر ومتزيدش عن كده…

  11. صقرقريش 29/12/2009 09:12 -

    قال تعالي ( ظَهَرَ الْفَسَادُ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذِيقَهُمْ بَعْضَ الَّذِي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ ) الروم الآية (41)
    …………. أتقوا الله وعودوا اليه .

  12. احمد 29/12/2009 04:17 -

    جدا فرعون معلمناش هك بس اتكلمى عرب  الاول يا شعب متفرنس على جهل اتكلمى لهجتك ومش لهجت اللبنانية عشان هيك مش بتاعتك

  13. احمد 29/12/2009 04:14 -

    يارب الهداية للجميع أنعدمت الاخلاق وكثر الجهل والجاهلين اللهم أرحمنا
    يا جزائرية  خليكى فى حالك وشوف عيوبك وسيب عيوب الناس لناسها

  14. أحمد 10/12/2009 15:34 -

    انا باشوف التحرش يوميا في الشارع وفي المواصلات – وانا اقصد التحرش باللمس – واللي بيضايقني ان البنت ساكته والناس شايفه المنظر عادي جدا وكمان الاقي اللي بيعمل كده بيعملها تاني وتالت لدرجة اني حاولت ادافع عن واحده فيهم وللاسف كانت محجبة انكرت انه عمل فيها حاجة وقالت لي انت مالك والمرة التانية لما مسكت واحد عمل كده طلع عليا مطوة بس ربنا ستر.
    التحرش موجود وحايزيد طالما محدش مهتم بالشباب ولابمشاكلهم.

  15. midooo cairo 10/12/2009 05:57 -

    انا مش هقول الاخت سمية البت دى مش عارفة حاجة عن تاريخ مصر فى كل موضع تقول فرعون ههههههههههه عبيطة دى 0 المهم موضع التحرش دة مش فى مصر لسة من يومين فى المكسيك عاملين تاسكى الحريم علشان همنا كمان عندكم تحرش يعنى بلد فى حرية ومسموح سورى لدعارة زاى اى بلد اوربية بيقى الموضع ضاهرة عالمية مش بس مصرية

  16. نمر البحر 04/12/2009 18:14 -

    والنبى الست سمية الى عاملة فيها شريفة تخليها فى حالها لان فتيات اليل فى فرنسا نصهم من بلدها فاحسن تتلم وتخليها فى حالها

  17. عبد القوى شديد 03/12/2009 18:15 -

    ليست مشكلة اخلاق ولكنها مشكلة تسيب امنى ياترى الامن مشغول بايه خلا المراهقين يبرتعو ف الشوارع لا يهمهم ضابط ولا رابط هيبة الدولة من هيبة امنها وتسيب امنها من تراخى الفيادة وانشغال الافراد بمصادر دخل غير شرعى مستغلا المكان المخول له العمل فيه انتشار الفساد يؤدى الى ضعف الاداء وضعف الاداء يامن انتشار الفساد

  18. متغاظه بجد 03/12/2009 08:38 -

    الصورة لافيها تحرش ولا نيله عيد وعيال بيلعبوا في الجنينه , فين التحرش بئى ؟ ولا هو فرقعة وفضايح وخلاص ؟؟؟ فلئتونا

  19. هانى همام 01/12/2009 23:16 -

    لولم اكن مصريا لودت ان اكون مصريا هل نسيتوا فضل مصر علي اشقاءها مصر الحضاره مصر التاريخ مصر الازهر مصر مثل القمر والنجوم حوليهاوكفايه فتنه
    واتقوا الله

  20. معاذ 01/12/2009 22:18 -

    لاندعى جميعنا الفضيلة وكانكم من كوكب اخر هذة الاشياء موجودة ف جميع المجتمعات وبنسب مختلفة كما ذكر اخ لنا فدورنا الحقيقى هى القضاء عليها والحد من انشارها عن طريق التوعية ودول شوية شباب وفتيات مراهقات بس لو دة موجود ف مصر احسن من مجتمكعات كتير وناااااس كتير لاداعى لذكر اسماءها ينتشر عندهم زناء المحارم طب تضدقو ان ف بعض الدول العربية بيخافو ع البنت من اخوها لاحول الله يارب عافانا الله واياكم ولا تدعون الفضيلة فيصلح ل شخص من نفسة

  21. الفنك الليبي 01/12/2009 19:17 -

    مسكينه النساء العربيات………. فرغم التقدم الفكري والمنطقي يصر الرجل العربي علي العوده بها الي العصر الحجري لا اقول العصر الجاهلي ولا الاسلامي لانه كان للمراءه وضع افضل …………..عند احتياجنا للمراءه نجلها ونقدسها وعند انتهاء الاحتياج ترمى كالمناديل الورقيه خصوصا المراءه في مصر …………فلولا الفلاحه المصريه ما كان هناك ريف أصلا فهي تفعل كل شى والراجل عاطل بالوراثه هو الظل بديل الحائط فهي تزرع وتحصد وتربي الطير وتحلب البقر وتنجب الاطفال وتربيهم وتعمل عمل البيت كامل دون ان تكون منقبه……….. حتي ان مصر في السبعينيات من القرن الماضي كان السفور اكثر من الان……….. ولكن كانت هناك قيم ومبادء التى نفتقدها الان ودائما ياتي اللوم علي الحلقه الاضعف ……مسكينه النساء

  22. بنت من الزمن ده 01/12/2009 18:40 -

    الاخت الجزائريه مالها نسيت ان اللي خلق الكل هو رب الكون وخلقها زى ما خلق فرعون وعموما مش مهم جدك مين المهم الخواتيم

  23. كفانا ابتعادا عن الله 01/12/2009 18:33 -

    السلام و عليكم
    / انا متاكدة ان لو كل بنت التزمت بالحجاب الشرعي و الاحترام لنفسها لن يحصل هدا الشيئ يعني احمل المسؤولية للبنت و لاولياء الامر
    الله يسترنا في الدنيا و الاخرة و يبعد عنا الفتن و يجعلنا سبب في اطفاء الفتن يا رب

  24. مصرية جدااااااااااا 01/12/2009 18:29 -

    مش هقولك يا سميه غير حسبى الله ونعم الوكيل فيكى انتى واحدة غدارة

  25. سمية الجزائرية 01/12/2009 17:58 -

    يا مصرية جدااااااااااا شكلك اتدكرت مين الي خلقك هو جدكم فرعون ماعلمكم هيك اشياء

  26. تحيا مصر 01/12/2009 16:16 -

    يا جماعة العيب في البنات ولبسها ..
    أولا : البنت المحترمة ما تخرجش لوحدها
    ثانيا : البنت المحترمة لا ترتدي الجينز اللي هو صباع جمل زي ما الأجانب بيسموه .. عارفين يعني إيه طبعا؟
    ثالثا : الاسترتش وما أدراك ما المحزق والملزق ..بتدعي انها محترمة ومجحبه وهي لابسه محزق وملزق بالذمة دا اسمه كلام
    رابعاً : قاعدة مهمة جدا بلد يحارب فيها التدين ويسمح بالعري .. يعتقل من يقول لا إله إلا الله
    ويعتقل من يواظب علي الصلاة في المسجد .. يبقي مستني إيه من شبابها

  27. صقرقريش 01/12/2009 14:56 -

    كل هذا بسبب البعد عن الله و التبرج والاختلاط . تشوف الوحده متحجبة لكن لابسة جنز وضيق يوصف كامل جسمها متجمله متنمصة الحواجب متعطرة كل هذا حرام ولا لا اى حجاب هذا كفايه إستهزاء بالدين .

  28. محمد ناصر الزعبي 01/12/2009 12:35 -

    شكل الحكومه منتظره نتيجة قرار الفيفا عشان مره وحده تتخذ قرارتها بخصوص الموضوع الي احنا فيه…
    توفير لجهد الريس و حكومته النظبفه يا نظيف…

  29. محمد ناصر الزعبي 01/12/2009 12:32 -

    يا محترم…
    اليوم كان تعليقي أول تعليق على الموضوع و تم مسحه (سحبه من قبلكم) فيما بعد!!!
    هل هي تعليمات أم مصادرة حرية الرأي الأخر ما زالت معششه في دماغ حكومتك؟؟؟
    التعليق خفيف و ظريف ( حكومتك أجتمعت على مستوى الأمن القومي يوم أنهزمتوا من الجزائر في السودان، و مش قادره تجتمع على هل الموضوع… ولا هذا هو مطلب (توجه) الحكومه للسنوات القادمه).

  30. شريف 01/12/2009 09:54 -

    الله الله ع المستقبل بلدنا يا مصر

  31. الفنك الليبي 01/12/2009 09:50 -

    مصر ام الدنيا ….. انا مع الحق اينما كان وموضوع الجزائر ضلمت الجزائر ضلم كبير ومكانه في مقالات الجزائر فقط……انا لا أكره مصر

  32. مصر ام الدنيا 01/12/2009 08:55 -

    الفتك الليبى طاب مانتى كويس و بتعرف تكلم اهو وبصراحة رايك عجبنى

  33. الفنك الليبي 01/12/2009 02:01 -

    مصري مغترب بطل سلبطه الحكايه دى موجوده في العالم كله بنسب متفاوته لو مش عايز ترجع لمصر علشان كده مترجعش احسن اممال لو قالولك انو فيه حرب في مصر حتنكر بلدك؟؟؟؟؟

  34. مصري مغترب 01/12/2009 01:31 -

    مصر بقت في حالة يرثى لها

    أنا مش عايش في بلدي مصر ونفسي ارجعلها بس بالنظام ده الواحد يموت احسنله

    لاني مايت قهر وغيظ من الشباب ال بيعملو كده
    ال هما في الاصل حثالة المجتمع ومش رجالة ,,لا هما حيوانات صغيرة 
    ولو ايدي تطول واحد منهم مش هرحمه
    استغفر الله ,, يارب استرها على بنات المسلمين 

  35. مصرية جدااااااااااا 01/12/2009 00:25 -

    على فكرة مريم ردت واتمسح ردها ونسرين ردت واتمسح ردها وفى رد واحد ممسوح لمصراوى حتى النخاع ممسوح برضه

  36. الفنك الليبي 30/11/2009 23:56 -

    الغر يبه اني مش شايف تعليق من اي واحد جزائري في هذا الموضوع والباين ربولكم الرعب…….علي العموم هي اخطاء فرديه في كل المجتماعات وهذا راجع لفراغ الشباب وتراجع الدور الديني والتربوي ستر الله بناتنا وهدى ابنائنا الي طريق الصواب.

  37. مصرية جدااااااااااا 30/11/2009 23:50 -

    صبرا جميلا والله المستعان

  38. مصرية جدااااااااااا 30/11/2009 23:37 -

    يا مصريين احنا منزعلش لما يشتمونا هو احنا اعز ولا احسن من الرسول صلى الله عليه وسلم لما الكفار سبوه وشتموه واتهمو فى عرضه يا حبيبى يا رسول الله صبر واحتسب وردنا هو حسبى الله ونعم الوكيل

  39. مصرية جدااااااااااا 30/11/2009 23:23 -

    اللهم استرنا فوق الارض وتحت الارض ويوم العرض عليك

  40. مصرية جدااااااااااا 30/11/2009 23:13 -

    ولاستاذة مريم اللى بتقول علمتنا الادب بعلقه مش من باب اولى تعلمى الادب لاولاد بلدك

  41. مصرية جدااااااااااا 30/11/2009 23:12 -

    عفوا اقصد نسرين

  42. مصرية جدااااااااااا 30/11/2009 23:11 -

    التحرش او ما شبه ذلك دة فى اى بلد مش عندنا بس لا يخلو شعب من هذه الشهوات او الشبهات وذلك يرجع للضمير لو عندهم ضمير واخلاق مش هيعملوا كدة

  43. مصرية جدااااااااااا 30/11/2009 23:10 -

    يا مريم انا رديت هنا على اللى بتقولى احنا بنمشى فى ليل او نهار مش بنخاف من شئ فهمتى يا مريم

  44. هانى همام 30/11/2009 22:27 -

    ,والله الي بيحصل ده عيب وقله ادب وتقصير من الكل البنات بلاش لبس مش محترم والشباب صايع من غير شغل مش لاقى حد يلمه والاهالي مقصرين فى التربيه لو البنت مؤدبه مش هتتعاكس ولو الشباب مؤدبين ومحترمين مش هيعملو كده واخيرا افعل ما شئات كما تدين تدان

  45. مصرية جدااااااااااا 30/11/2009 20:31 -

    ودول شوية مراهقين يعنى زى البلطجية اللى عندكم اللى انتو بعتوهم فى السودان واللى تحرشو بالبنات هناك اتكتمى يا ست خضرا

  46. مصرية جدااااااااااا 30/11/2009 20:29 -

    لا يخلو شعب من هذه الشبهات انتو مش قاعدين يعنى على سجادة الصلاة

  47. مصراوي حتي النخاع 30/11/2009 20:28 -

    دى لا باظت و لا خربت ….. و لا جابت جاز لا مؤاخذه
    دى عيشه ظريفه جدا
    و لا فيه دماغ ضربت ….. و لا حد بيشتكى لحظه
    ماشيه و الأشيه معدن

  48. كفاية 30/11/2009 18:17 -

    جحرام عليكو كفايا نشر سلبيات بس

    يا أما ننشر الايجابيات زي ما بننشر السلبيات يا مننشرش حاجه خالص

    لازم نحب بلدنا شوية لازم نخلي بلدنا شكلها حلو ع الاقل قدام الكلاب اللي بتشتم فينا برا

  49. محمد امين المسلماني 30/11/2009 16:52 -

    بدون تعليق انا اكثر الناس حزنا ان لم اكن اولهم

أضف تعليقاً