افضل رجيم صحي واسرع طرق حرق السعرات الحرارية في 5 أيام

افضل رجيم صحي
رجيم نباتي لحرق السعرات الحرارية

رجيم نباتي لحرق السعرات الحرارية

مصريات – كتبت نيرمين خالد: انتشرت في الاونة الاخيرة الكثير من انواع الرجيم للتحكم في الوزن والحفاظ على الرشاقة، ورغم المسميات المختلفة إلا انه هناك قاسم مشترك واحد فيما بينها يعتمد على حساب مقدار الطاقة المكتسبة نسبة الى مقدار الطاقة المستهلكة.

اي ان الوضع المثالي لهذه “المعادلة الصعبة” هو المساواة بين كم ما يحصل عليه الجسم من الغذاء اليومي وبين كم الطاقة التي يستهلكها الجسم حسب انواع النشاط والحركة اليومية. أما إنقاص الوزن الزائد فيتطلب إتباع رجيم صحي لحرق السعرات الحرارية بدون أن يتسبب بأضرار جانبية.

وفيما يلي يقدم لنا الدكتور ماهر اسكندر استشاري السمنة والنحافة افضل نظام غذائي صحي، اي اسرع رجيم او فلنقل افضل رجيم  ذلك “لمدة 5 أيام” ويقوم على أساس تناول الطعام اليومي على 7 أو 8 وجبات بدلا من 3، وذلك بهدف جعل الجسم يشعر بالشبع طوال اليوم. وهذا يعتبر اقوى رجيم سريع للمساعدة على إنقاص الوزن من كيلو إلى كيلوجرام ونصف تقريبا وازالة الترهل في مدة وجيزة وحرق سريع للسعرات الحرارية.

ملاحظة:
– طبعا قبل أي شيء تجب الاشارة الى ضرورة شرب 8 أكواب مياه يومياً على الأقل. أما السلطة الخضراء فتتكون من (خيار، طماطم، خس، وفجل).

وخطة افضل رجيم هي كالآتي:

الفكرة الاساسية انه تختاري وجبة واحدة بس او حاجة واحدة وتاكلي كل ساعتين قطعة فاكهة او كوباية زبادي وهكذا بتختاري حاجة من الوجبات تبع اليوم ده.

اليوم الأول:
– بيضة مسلوقة مع شريحة توست، –  موزة واحدة ، – كوباية زبادي، – علبة تونة صغيرة من غير  زيت، – شريحة توست، – تفاحة، – بطاطس مسلوقة مع سلطة خضراء.

اليوم الثاني:
– 3 ملاعق كورن فليكس ونصف كوب لبن منزوع الدسم،-  تفاحة أو 6 ثمرات فراولة، –  كوب زبادي، وبعد ساعتين 4 شرائح رومي مدخن أو ربع دجاجة مع طبق سلطة صغير، –  طبق خضار صغير، –  شريحة توست بتونة.

اليوم الثالث في افضل رجيم:
– شريحة توست مع معلقة صغيرة مربى ريجيم، – تفاحة أو برتقالة، وبعد 2 ساعة 4 ملاعق جبن قريش، – شريحة بسكويت ريجيم، -طبق خضار سوتيه، – كوب زبادي.

اليوم الرابع:
– شريحة توست مع معلقة مربى ريجيم، – ثمرة فاكهة –  طبق شوربة خضار، – شريحة بسكويت ريجيم، –  طبق خضار ريجيم، –  كوب عصير جريب فروت.

اليوم الخامس:
بتاكلي كل وجبة من دول وبتبدأي الفطار بشريحة توست مع معلقة عسل ابيض وكل ساعتين تاكلي حاجة واحدة من دول عشان تطبقي خطوات رجيم صحي يعني بعدين تفاحة – 4 معالق جبنة قريش – طبق شوربة خضار – شريحة بسكويت رجيم – شريحة جبنة شيدر – ربع دجاجة.

اخبار ومواضيع ذات صلة:

6 comments
  1. ساره 14/07/2013 16:42 -

    ريجيم هائل انا هجربه ان شاء الله

  2. انا باكل اقل من كده بكثير اشكرك يادكتور

  3. nada ahmed 09/03/2011 20:05 -

    جميل جداً والحمد لله انا بعمل كده وأقل من المكتوب وبتغلب علي الأكل بالصيام

  4. nada ahmed 09/03/2011 20:04 -

    جميل حقيقي بس انا مركزة علي الزبادي اكثر والفراخ الربع فيها

    بس حقيقي جميل جداً وشكراً ليكم

  5. curvature 16/12/2010 20:13 -

    طيب واللى بيقضى بره البيا 14 ساعة ومضطر ياكل مطاعم او وجبات مهببه حله ايه

أضف تعليقاً