محمد البرادعي : سأرشح نفسي لرئاسة مصر بشروط

محمد البرادعي وموقفه من انتخابات رئاسة مصر

محمد البرادعي وموقفه من انتخابات رئاسة مصر

تامر ابو عرب – مصطفى عبد الرازق
جدد الدكتور محمد البرادعي – المدير العام السابق للوكالة الدولية للطاقة الذرية – موافقته على الترشيح لرئاسة الجمهورية ، بناء على الدعوة التي وجهتها له بعض القوى السياسية ، لكنه وضع عدداً من الاشتراطات التي لابد من توافرها قبل إقدامه على خطوة الترشح للرئاسة .

وحدد محمد البرادعي في بيان له أمس أنه لكي يترشح في الانتخابات الرئاسية المقبلة لابد أن تجرى الانتخابات في أجواء من الديموقراطية والشفافية ووسط إشراف قضائي كامل ، فضلاً عن وجود مراقبين دوليين من قبل الامم المتحدة وتنقية الجداول الانتخابية لتكون صادقة وكاملة في إشارة الى تزوير الانتخابات الماضية ، واتاحة فرص متساوية للمرشحين في وسائل الاعلام الحكومي ليتمكنوا من طرح أفكارهم وبرامجهم .

كما اشترط محمد البرادعي أن يتم فتح باب الترشيح لجميع المصريين في إشارة منه إلى عدم وضع قيود على ترشيح المستقلين وذلك عن طريق إزالة العوائق الدستورية والقانونية المقيدة لحق الغالبية العظمى في الترشيح مشدداً على ضرورة أن يكون الرئيس القادم لمصر توافقياً يلتف حوله الجميع .

كما أكد محمد البرادعي فيما يمثل النواة الاولى لبرنامجخ الانتخابي ضرورة وضع دستور جديد للبلاد يقوم على كفالة الحريات و حقوق الانسان والتوازن بين السلطات والمساواة بين جميع المواطنين .

وهذا هو نص بيان محمد البرادعي حول ترشحه لرئاسة مصر :

تابعت باهتمام في الفترة الاخيرة الآراء والاصوات التي تدعوني إلى التقدم للترشح في انتخابات الرئاسة المصرية القادمة ومع تقديري العميق والصادق لهذا التوجه النابع من قطاعات مختلفة ومتبيانة من الرأي العام المصري أفراداً و احزاباً .. والتي ترى أنه يمكنني أن أسهم في عملية إصلاح وتغيير شامل في مصر تقوم على أسس سليمة للديمقراطية والعدالة الاجتماعية من ناحية وتستعيد لمصر دورها الاقليميم والدولي المنوط بها من ناحية أخرى ، فإنني أود أن أوضح أن موقفي من هذا الموضوع سيتحدد على ضوء كيفية التعامل مع عدة أمور اساسية .

أولاً : لابد أن تجرى العملية الانتخابية التشريعية والرئاسية على غرار المعمول به في سائر الدول الديمقراطية المتقدمة منها والنامية في إطار ضمانات تشكل جزءاً لا يتجزأ منها .

وتشمل هذه الضمانات ضرورة إنشاء لجنة قومية مستقلة ومحايدة تتولى تنظيم جميع الاجراءات الخاصة بالعملية الانتخابية لضمان نزاهتها ، الاشراف القضائي الكامل غير المنقوص على الانتخابات ، وجود مراقبين دوليين من قبل الامم المتحدة ، كما هو الحال في معظم دول العالم لاظهار شفافية الانتخابات ، تنقية الجداول الانتخابية لتكون صادقة وكاملة ، وإتاحة مساحات متكافئة في جميع أجهزة الاعلام الحكومي للمرشحين ليتمكنوا من طرح أفكارهم وبرامجهم وبالاضافة الى الحاجة الماسة لهذه الضمانات للتأكد من سلامة الانتخابات ، فإنها في نفس الوقت سوف تبعث رسالة واضحة لعالمنا المتشابك أن هناك عملية إصلاح وتغيير حقيقية في مصر .

ثانياً : إنه إذا ما قررت الترشح لهذا المنصب الرفيع وهو الامر الذي لم أسع إليه فسيكون ذلك إذا ما رأت الغالبية العريضة من أبناء الشعب المصري بمختلف انتماءاته أن ذلك سيصب في مصلحة الوطن ، فإن قناعتي هي أن من يتولى هذا المنصب في تلك المرحلة الحرجة من تاريخ مصر يجب أن يكون رئيسا توافقيا ، يلتف حوله الجميع ، ويتطلب هذا بالضرورة فتح باب الترشيخ لجميع المصريين سواء أعضاء في احزاب أو مستقلين عن طريق إزالة مختلف العوائق الدستورية والقانونية المقيدة لحق الغالبية العظمى في الترشح ولكي تكون هناك فرصة متكافئة وحقيقية أمام الجميع دون اعتبارات حزبية أو شخصية ، وما لم يتم إزالة هذه العوائق فستفتقر هذه الانتخابات للشرعية اللازمة ، لتناقضها مع جوهر الديمقراطية ألا وهو حق الشعب في اختيار من يمثله وستكون نهايتها في أغلب الامر معروفة مقدماً مثلها في ذلك مثل اسطورة اغريقية .

ثالثاً : كلنا متفقون على ماهية مشاكلنا ولكن المهم أن يكون هناك إجماع وطني على القيم الاساسية التي يرتكز عليها بناء دولة مدنية عصرية تقوم على الحداثة والاعتدال والحكم الرشيد .. وهذا يتطلب منا أن نعكف على وضع دستور جديد يقوم على كفالة جميع الحريات و حقوق الانسان المتفق عليها عالمياً ، دستور يقوم على توازن دقيق ورقابة متبادلة بين السلطات التشريعية والقضائية والتنفيذية بحيث لا تطغى إحداها على الاخرى ، دستور يقوم على قناعة بأن الدين لله والوطن للجميع ويضع إطاراً لنظام سياسي واقتصادي واجتماعي قائم على تمكين الشعب نساء ورجالاً ، وعلى مشاركة الجميع بمختلف أطيافهم وانتماءاتهم ، واحترام الاغلبية وحماية الاقلية وتكافؤ الفرص ووضع أطر لتحقيق طفرة في مختلف المجالات تقوم على التفكير العقلاني والتعليم المتميز والتركيز على البحث والتطوير العلمي ، طفرة توازن بين الاقتصاد الحر والعدالة الاجتماعية .

أود التأكيد أن الامر في النهاية لا يتعلق بشخص أو بآخر وإنما بمصير وطن ويدرك الجميع أن الماضي له ما له وعليه ما عليه ولكن لكي نغير من واقعنا إلى الافضل يجب أن يكون تركيزنا على التحديات الحالة والمستقبلية التي تنتظرنا وهي كثيرة ومتعددة وأن نتحلى بالقدرة على الرؤية الشاملة وروح المصالحة والمصارحة دون أن نشغل أنفسنا كثيراً بالماضي وتبعاته في المرحلة الراهنة ، وكلي أمل أن نشارك جميعاً في بناء مجتمع يقوم على حرية الرأي و حرية العقيدة والحرية من الحاجة والحرية من الخوف ، مجتمع غايته الاولى ضمان حق كل إنسان مصري في حياة حرة كريمة آمنة “.

الصحف الاسرائيلية تتهم محمد البرادعي بانه عميل لايران

من ناحية أخرى واصلت الصحف الاسرائيلية امس هجومها الحاد على الدكتور محمد البرادعي محتفية بانتهاء فترته مديراً عاماً للوكالة الدولية للطاقة الذرية ، وقالت صحيفة هاآرتس ” الاسرائلية أمس : في تحليل كتبه محللها الاستخباري بوسي ميلمان : إن البرادعي كان خلال رئاسته الوكالة – الداعم الرئيسي والاكثر اخمية في المجتمع الدولي للبرنامج النووي الايراني ومضت في القول : إن محمد البرادعي ضلل العالم بشأن البرنامج النووي الايراني وكان عميلاً إيرانياً .

وزعمت الصحيفة فترة محمد البرادعي ” بأنها مثيرة للجدل وغير ناجحة مضيفة أن أيامه الاخيره على رأس الوكالة تسببت في مخاوف لاسرائيل أكثر من باقي سنواته ال12 التي قضاها في مكتبه على ضفاف نهر الدانوب في جنيف .

وقالت الصحيفة الاسرائيلية : إن علاقة محمد البرادعي مع اسرائيل كانت متوترة وأشارت الصحيفة أن البرادعي دعا مراراً إلى إخلاء منطقة الشرق الاوسط من اسلحة الدمار الشامل ، وهو ما تم تفسيره على انه استهداف لاسرائيل ، مما اثار استياء الوكالة الدولية .

اخبار ومواضيع ذات صلة:

65 comments
  1. نسرين الجزائرية 05/12/2009 19:11 -

    أنا أستغرب أن المصريين يفخرون بأن الله أكرمهم بأن ذكر مصر في عدة مواضع،و نحن لا ننكر ذلك،و لكن يجب أن تشكروا الله على نعمته عليكم و أن لا تتمادوا و تتجبرون على الناس،لانكم تعلمون ما الذي أخرج إبليس من الجنة سوى تكبره على ادم،و هذه هي عاقبة الكبر،و عليكم الاعتراف باننا كلنا لآدم و ادم من تراب

  2. الفنك الليبي 05/12/2009 18:00 -

    جبا يا بتاع النوبه للا سف ……. النوبه المكان الوحيد في مصر المحروسه مقدرش اتكلم عليها ولا كلمه ناس اطيب مما يكون مقدرش ارمي عليهم حتا ورده ناس ولا كل الناس احترمهم وابجلهم ولي فيهم اصدقاء كثيرين.

  3. اسكندرانية وافتخر 05/12/2009 17:41 -

    هههههههههه شكرا للتوضيح يا اخ ” جوبا ” وفعلا واضح انه انسان كدا والله اعلم مبيعرفش يقدر ولا يحترم حد .. ربنا يهدي الجميع

  4. جوبا 05/12/2009 15:47 -

    حقد وغل وكراهيه وغباء ليه ما عارف انتو بتحقدو علينا ليه وبتكرهونا ليه انتو عارفين ليه لاننا احسن منكم مهما كانت حالة اسوء بس احنا احسن منكم ومصرا دائما هي القياده والرياده وباذن الله علي طول هي القياده والرياده مهم تعملو ومهما تقولو ومهم تقول ياليبي انته ومهما تقولي ياجزائريه انتي لان دي مصر واحنا مصرين المشكله ان ليبيا والجزائر ما عارف اقول ايه ولاكن حرام الكلام الهقوله بس العندي ربنا يهدي ويجمع شمل العرب ومصر هي الهتكون القاده والرياده طبعا باذن الله

  5. جوبا ام الدنيا يامصر 05/12/2009 15:38 -

    السلام عليكم يااسكندرنيه بتاع لبيه ده بيتكلم كده لان هو تربية خيم بيقول اتعلم في مصر يعني مصر خيره عليك ياخي عيب عليك دي انتو شعوب نكره للجميل والله .من علمني حرفا سيرة لهو عبدا

    . يااسكندرنيه سيبك منه ده عيل اهبل بتاع اتشكن ليمون وكمبو وحاجات كده حجم كبير وصغير وكده تحياتي ليكي يااسكندرنيه ربنا يحرصك ويحرص كل المصرين يارب

  6. جوبا ام الدنيا يامصر 05/12/2009 15:19 -

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته المشكله يامنبره ان الجزائرين كانو خدمين للفرنسين ازيدمن 100عام وما خدمين بس وجودين للفرنسين سوري للفظ يامصريه اسف علي الكلام ده لان دول ناس كانو جودين علي حرمهم للفرنسين Iam so so sorry وكانو بيخونو بعض لم قياداة الثوره انخطفة مصر هي الرجعتهم علشان الثوره تقوم والجزائرين يتحررو من الهم كانو فيه مش عارف اقول ايه بس سامحوني انا مابحب اغلط في حد بس هم عوزين كده

  7. احمد صيام 05/12/2009 14:10 -

    ياجماعه المقال واضح اتمنى تتناقشو فيه وتقؤولو رايكم فيه ….. اتمنى من غير المصرين عدم التدخل لان المسالة دي تخص المصرين وبس رجاءا .
    البرادعي شخصية كبيرة وعالم كبير …. يستحق ان يرشح نفسه للانتخابات على الاقل نشوف غير مبارك وعيلتو .

  8. اسكندرانية وافتخر 05/12/2009 11:36 -

    شوفي يانسرين .. بلاش نهرب من الحقايق .. الاستاذ سمير زاهر ماخلفش وعده .. منين تقولي ان شعبكم اتهان ؟؟ يابنتى بلاش الوهم دا .. هو حد عملكم حاجة ، دا انتوا كنتم عملين حملة اعلامية قذرة اصلا قبل المباراة دي بشهور مش عارفة ليه اصلا .. ولا حد ضرب حد ولا الهوا .. دي تمثيلية انتوا عملتوها ، شوفوا جماهيرنا كانت بتشجع ازاي وشوفوا جماهيركم والبنات اللي كانت بتعمل حركات قذرة بعد المباراة .. وبعدين شوفي البلطجية اللي بعتوهم السودان بطيارات عسكرية .. وانتى شيفة الاخت مصرية كانت لسه بتدافع عنكم لما واحد من الناس غلط ودخل في الاعراض .. فبلاش بقى خلي الطابقى مستور والكلام الي دون المستوى دا .. اه فعلا خلي الطابق مستور ، يبنتى بلالالالالالالاش نتكلم مين الاحسن عشان دي حاجة ابعد ماتكون عن مستوى فهمكم .. وبرضو مش هخوض في الاعراض ولا هقول كلام ميصحش يتقال واقلد الباقيين .. انا عمري ما سمعت عن الجزائر دي غير في الخناقات والمشاكل وبسسسسسسسسس ، شيلونا من دماغكم بقى

  9. محمد ناصر الزعبي 05/12/2009 10:05 -

    ينصر دينك يالفنك…
    شكلك حتخليهم يحرمو يدخلو الموقع، و الله جدع و راجل من ظهر راجل الي قدرت على شلة البلطقه و الزعران لوحدك ادوخهم…
    يا جماعه الموضوع هذا بخصوص رغبة البرادعي الترشح لمنصب الرئيس، ما هو موضوع الكوره و الي حصل في السودان…
    خاطري اشوف اي تعليق مرتبط بالموضوع من المصريين، ولا الحكومه مش سامحه ليكم تنفسو الا في الكوره؟؟؟

  10. مصرية 05/12/2009 02:23 -

    بص والله عيب الواحد يرد على عليك اصلا لانك مش محترم تتكلم بالاسلوب ده وحياة امى انت اكيد من……….. ولا بلاش برضه انا محترمه مش بلاموطى

  11. الفنك الليبي 05/12/2009 01:55 -

    ماشي يااسكندرنيه …………ان خرج العيب من اهل العيب ميبقاش عيب ……………. المشكله انكم ماشيين ورى اعلامكم زي كذابين الزفه …………………زكلام بلاموطي وكله في الهجايص ……….. انت عارفه البمبوطيه لما بييجو لجماعه الاسطول السادس الامريكي ويبعلو الحته بتاع الاثار المضروبه علي انها بريمو ……….. اهو ده الاعلام المصري والمشكله انكم مشيين ورام ………… زي سيد درويش لما دخل يصلي بالمصلين اعد يقولهم امين وهم بيقولو وراه ويقولهم وكمان امين وهم وراه قال فكرين نفسهم بيصلو ….صحيح عالم جهله……هبله ومسكوها طبله .ههههههههههههه اخر تخلف

  12. نسرين الجزائرية 05/12/2009 01:37 -

    و أنت يا واحد من الناس،انعق من اليوم حتى القيامة لأن نباح الكلاب لا يؤثر في السحاب

  13. اسكندرانية وافتخر 05/12/2009 01:29 -

    وانت تعديه ولا متعديهوش ليه انت مالك اصلا ؟؟ متعديهوش .. واللي عايز تصدقه تصدقه .. اشمعنى يا وطنى مش مصدق وزعلان عليهم ومش زعلان على اللي عمله البلطجية هناك فينا ؟؟ دا طبيعي يعنى انهم يخرجوا بلجية من السجون ويشتروا سكاكين عشان يبلطجوا علينا ولا دي كمان كدب .. على فكرة دا كلامهم واعترافات وظنك شفت دا كويس .. عموما يا اخ ايا كانت جنسيتك خليك في حالك وفي شعبك .. وحاول تشجع بلدك انها تعمل فريق كورة كدا محترم ونسمع عنه يمكن يوصل ويروح يلاعب الجزائر وابقى ورينا هتعمل فيكم ايه ؟؟
    على فكرة الحوار هنا على الدكتور البرادعي …. مش على الجزائر ولا ليبيا .. يعنى المصريين بس هما اللي يقولوا رأيهم في اللي اي قضية تخصهم .. روح شوف بلدك بس وبعدين اتكلم .هههههههههههه ال ليبيا قال هههههههههههههه …. والله انا مش بحب ااقل من حد بس الظاهر انكم بتحبوا كدا عشان تعرفوا مقامكم … ومفيش رد بعد كدا على اي كلام يا اااااااااااا ليبي هههههههههههههه

  14. نسرين الجزائرية 05/12/2009 01:28 -

    هاتوا الدلائل أن روراوه يهودي ؟؟؟؟أتعرفون الفرق بيننا و بينكم،أننا لا نحب النفاق،زاهر المحترم من أين له المحترم،روراوه رأى بأم عينه و عاش اللحظات التي أهين فيها شعبه في بلد تدعي العروبة و التحضر،و رأى كيف أخلف زاهر بوعوده،و لم يكن رجلا و لا صاحب كلمة،أما حكاية أننا نغار منكم لانكم الأحسن هههههههههههههههههه فعفوا و دعوا الطبق مستور

  15. الفنك الليبي 05/12/2009 01:16 -

    للا سف ده اللي امفهمو ليكم الاعلام المصري وروراوه مرضيش يسلم علي سمير زاهر لانه كان مستاء من اللي حصل في مصر وبعدين انتي مصريه وعارفه معقوله اتوبيس فيه منتخب واثنين وزراء تمشي قدامه عربيه فيها عسكري واثنين ضباط ده المحافظ بيبقي قدامه ووراه هيلمان ومعقوله ممسكوش اللي رمي الطوب الا اذا كانت الحكايه متوضبه ……..الحكايه مش مبلوعه وبعدين انت اسكندرانيه وبنت بحري ولا ابو قير حاولنا نعدو الموضوع ده بس وحياتك مش راضي ينبلع.

  16. اسكندرانية وافتخر 05/12/2009 01:00 -

    نسيت اقولك ان سمير زاهر دا راجل محترم .. راح يعمل مبادرة محترمة لكن رئيس الاتحاد اللي مفروض يكون محايد ملوش دعوة باي حاجة يبادره نفس المبادرة لكن للاسف .. بس دا جهل على فكر ة وبعدين دا ظهر على حقيقته اليهودي دا اللي جدته يهودية يعنى دي لعبة صهيونية اصلا ومعمولة عشان في الاخر اسرائيل تتفرج على دولتين عربيتين يموتوا بعض بقى مش مهم .. خسارة ان فكرك ضيق كدا مع انك درست في اسكندرية

  17. اسكندرانية وافتخر 05/12/2009 00:58 -

    هههههههههههههههههه ياسلام ؟؟ 3 طوبات حجم كبير ؟؟ كومبو مثلا ؟؟ والله يا اخ فتك دا كله كان فيلم عملوه … احنا لاقتلنا ولا ضربنا .. مايااااااااااااما اتوبيسنا اتضرب 100 مرة هناك ولالالالالا اي حد اتكلم ولا احنا قلنا هنموت وندبح حد ، انت شايف بقى ان واحد مصري يروح السودان يشجع فرقته بدون لاسلاح ولا شومة ولاسكينة فنان او صحفى او سياسي او اي مواطن عادي اي كان يتعمل فيه كدا وتقولي رد فعل ؟؟ ياشيخ حرام عليك .. الايام دوارة .. ولو انت بتتكلم على الفلاح المصري . دا اشرف من ناس كتيرر وانضف منهم عاملين معاهم فلوس بس بدو وعيشين في خيم عيشة الجهل ..
    بس دا مش عيب على فكرة لانكم بتقلدوا قائدكم ” اذا كان رب البيت بالدف ضارب … “” مش هو يقعد في خيم ويقابل فيها زعما وكمان ياخدها معاه منين مايروح اي دوله ويضحك العالم كله علينا وانتوا تسكنوا في قصور .. عيب برضو

    ،، ياريت ملكش دعوة بينا بقى انتوا بصين لينا ليه .. ناكل فول ناكل طوب انت مالك احنا رضيين ، وعيب انت اكلت وشربت في بلدنا بس للاسف مطمرش فيك وبتسب في الناس اللي مشفتش منهم حاجة غير كل دفا واحترام .. دي عقد ونفسنة احنا عرفينها كويس .. موتوا بغيظكم احنا احسن منكم برضو حتى لو كلنا الدود نفسه .

  18. الفنك الليبي 05/12/2009 00:44 -

    يا اسكندرانيه ح كلمك بالمنطق عشان انا خريج اسكندريه……..شوفي الحاجه اللي متعرفوهاش ان الاخ سمير زاهر رئيس الاتحاد المصري ذهب هو وهاني ابو ريده بعد مبارات الجزائر الاولي وعملو تعهد خطي موجود في الفيفا بحمايه الجمهور والوفد الجزائري في مصر ………………والطوب اللي انضرب مش طوبه اكثر من ثلاثه حجم كبير بدليل اصابه 3 لاعبين جزائريين محترفين في اوربا وبحضور أعلام دولي و وزيرين جزائريين …………..وهذه اعتبرت اهانه لدوله كامله وخصوصا لم تقم الدوله المصريه بالقبض علي الفاعلين ……….. وهذا ما استند عليه الاتحاد الدولي ما بعد هذا كله يسجل كرد فعل للشراره الاولي والحمد لله انها انتهت علي كده.

  19. الفنك الليبي 05/12/2009 00:30 -

    بكلم عالسوس في الفول……….. و ا لرز………. والدود في المش والقطن
    …………..يعني الفلاح المصري جااااااااااااااااااااع مش…………… حا يلقي حاجه علي العموم هو متعود ياكل مش بدوده ……….وسوس مفول ………..ورز محصوص وبرضه مسوس

  20. اسكندرانية وافتخر 05/12/2009 00:26 -

    وبعدين ايه يعنى نكسب ولا نخسر ؟ ماهما اتغلبوا الماتش الاول ..و اي فريق بيكسب ويخسر .. ثم ان فريق الجزائر منعتهم فرنسا اصلا من اقامة اي مباراة فيها .. عشان الشغب والضرب اللي متعودين عليه .. احنا بقى عمرنا ماكانت دي اخلاقنا .. واي مصري في اي بلد بيكون في حاله ومتجنب المشاكل .. انت يعنى فريقك صعد لكاس العالم كام مرة ؟ مش بقلل من شان حد ولا بتريق على فكرة بس بوضحلك ان الكرة دي مكسب وخسارة .. عادي يعنى .. والحمد لله ياجماعة اننا اتغلبنا والا كانوا دبحونا .. عشان هو دا الهدف اللي كانوا جيين له انهم يموتونا ..ههههههههههههه اصلها عقد قديما مننا عشان احنا الاحسن وابطال افريقيا كل سنة .. حقد بقى نقول ايه .ربنا يهدي الجميع

  21. اسكندرانية وافتخر 05/12/2009 00:22 -

    انا كمان يا اخ فتك نفسي اعرف انت ليه بتهاجم مصر ؟؟ شفت ايه مننا وحش ؟؟ مفروض اننا كلنا اشقاء . كل الدول .. بالادب والاصول .. واللي يعتدي نواجهه ونعرفه غلطه .. مش نشحن الكل على بعض ونقف مع حد ضد حد .. حتى لو الحد دا اتعدى واساء وضرب اهالينا اللي كانوا هناك مشجعين .. وبعدين احنا اللي سافر من عندنا فنانين محترمين ورياضيين مش بلطجية بطيارات حربية خرجين من السجون عشان حرب مش مشجعين مباراة واشتروا اسلحة ومعمولالهم وجبات حرب .. والله عيب علينا اللي بيحصل دا

  22. اسكندرانية وافتخر 05/12/2009 00:20 -

    وانت بقى الواعي الوحيد اللي شايف اننا السبب ؟؟ السبب في ايه ؟؟ احنا استقبلنا المنتخب الورود وللاسف .. لكن اتعمل سيناريو حقير ان في طوبة اتضربت على الاتوبيس بتاع اللاعبين .. حتى لو طوبة اتضربت من اي حد غير مسئول مش هتعمل كل اصابات اللاعبين دي ولا ايه ؟؟ كمان بعد ما فزنا هنا في بلادنا شفتم كلكم رد فعل المشجعين ف الاستاد الجزايرين طبعا وصفاقتهم والبنات والحركات الزبالة اللي عملوها .. المهم يعنى دا كل اللي حصل .. ولا في حد مات ولالالالالالالالالالا كل القص الفشلة دي .. ثم ان لو حد مات فين جثته وفين اهله مطلعوش اتكلموا ليه ؟؟ والله ماحد مات نهائي ولا واحد جزايري .. طبيعي اننا كنا بحتفل بالفوز واي حد ممكن لو دخل في النص ممكن يتعجن خصوصا لو حد باخلاق الجزايرين واللي شفنا اللي عملوه في السودان .. انت شايف بقى مين اللي محترم ؟؟؟ احنا اللي ممكن كنا عجناهم في بلدنا ومروحناش حد منهم ..ومع ذلك احنا ولا اتعرضنا لحد .. ولا هما وتصريحاتهم قبل الماتش والسكاكين والبلطجة اللي عملوها معانا ؟؟ ياريت تكون موضوعي يا فتك افندي وتفهم كويس اللي بيحصل حوليك

  23. مصرية 05/12/2009 00:16 -

    صحيح نسيت اسالك بتتكلم على السوس ولا الدود ياريت تبقى توضح ولا لسه ماتعلمتش المصرى كويس

  24. مصرية 05/12/2009 00:14 -

    برضه لسه بتقاوح انت عايش فى مصر بصحيح ولا كلام وبس انت ادرى الناس على التعامل بتاعكم فى مصر ومش علشان كام واحد غلط يبقى الكل غلطان وبعد كل النار الى عمال تولعها تقول ماخرجتش عن حدود الادب انت تعرف الادب ايه والحلل دى انت الى تخبط فيها مش المصريين انت نايم على ودانك ولا ايه لما انت طول النهار على النت كده ماقرتش جريدة الشروق كل ده بتكتب ايه ولا مابتعرفش تخبط غير فى المصرييين فووووووووووق ولو مش عجباك العيشه فى مصر قاعد فيها ليه بص انا كنت محايده انت السبب انك تخلينى اغلط بس برده انا محترمه ومش هاسمحلك تستفزنى عارف ليه لانك لقيتنى بحاول اتحيز للجنبين وده مش عاجبك طبعا امال تولعها ازاى

  25. الفنك الليبي 05/12/2009 00:00 -

    لم اخرج عن اطار الادب لذلك لم يلغي موضوع لي وقفت مع الجزائر وانا دارس في مصر………… اشجع الجزائر واعرفها جيدا ………..ز انتم يا مصريين ضخمتم الموضوع …………من لا شيئ انصدمتم بالواقع لان الاعلام ضحك عليكم وسوق لكم اشياء بعيده عن الحقيقه جميع العالم يعرفون ان سبب المشكله مصر …………… الا الشعب المصري خطف الاعلام من شله كذابين وللاسف صدقهم الشعب الي ان وضحت الرؤيه في النهايه صفررررررررررررررر والغريبه مازال البرامج تخبط في الحلل احنا انضلمنا الفيفا مرتشيه ورواره غير الكلام كيف هذا السسسسسسسسسسسسوس يا شعب مصر منكم فيكم…….دود المش منه فيه ……زي ما ضحكم عليكم قبل كده واخدتم صفر في المنديال ………..وللاسف بكره حيضحكم عليكم فووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووقو ………..يا عااااااااااااااااااالم

  26. مصرية 04/12/2009 23:33 -

    ياعم الفنك خلى عندك مبدا انت مش كنت لسه بتشتم فى المصريين دلوقتى بقو اخوه انا نفسى اعرف انت لصالح مين انا الى برجوكم كلكم انتبهو لرد الفعل بس انا حبيت استفزك بالكلام وحركتك بس بالادب

  27. اسكندرانية وافتخر 04/12/2009 23:27 -

    شوفوا ياجماعة .. والله انا شيفة اننا كلنا اقل من اننا نقيم شخية عظيمة زي البرادعي .. مين انتم عشان تتكلموا عن مصر اصلا
    مهما قلتم فرعون ومش فرعون برضو ملكوش دعوة ، خليكم اصلحوا حال نفسكم وشوفوا دولكم انتوا .. وياريت نكون محترمين في ردودنا وكلامنا ياجماعة
    احنا مصريين واتعلمنا نكون محترمين حتى مع حد شتمنا او اهنا فاحنا برضو محترمين وعظماء

    احنا اللي من بلدنا فاز اكتر من عالم ومفكر بنوبل .. ارض العظماء والعلماء والحضارات .. انتوا بقى مين ؟

  28. الفنك الليبي 04/12/2009 23:16 -

    لا أحد يعبر واحد من الناس …………هو ليس مصري ولا عراقي ولا اي جنسيه ولا ينتمي الي جهه معينه نحن نتحدث ونقول الفلسطينيين وهو يقول السلطه الفلسطينيه ………انبهكم لا تعطو طريق لهذا وقاطعو مسجاته علي الاخوه الجزائريين والمصريين الانتباه .

  29. مصرية 04/12/2009 22:54 -

    ياريت يامنيره تردى وتقولى معايا حق ولا لا ولازم نعرفو كلنا ايه السبب فى الى بيدخلو فى الموضوع ونسيبنا بقى من ان دول بيحبو مصر ودول بيحبو الجزائر علشان لادول بيحبو دول ولا دول بيحبو دول

  30. مصرية 04/12/2009 22:52 -

    الزفت واحد من الناس مش الاخ طبعا بص مع انى مختلفه مع منيره الجزائريه بس مع ذلك كلامك فى منتهى الوقاحه وانت مين انت علشان تتكلم على لسان المصريين علشان عايش فى مصر بص لسه بقولكم كفاينا استفذاذ لبعض يعنى انت عراقى مالك ومال المصريين ولا عايز تشعللها وزى انا مايرضنيش حد يقول على المصريات حاجه ويخوض فى عرضهم العكس صحيح عيب عليك تخوض فى عرض الجزائريات خلى بالك الدنيا دواره وممكن يجى الدور على اختك او امك او مراتك او بنتك حاشا لله ان نخوض فى الاعراض بقولها على لسان المصريين والله يااخت احنا بنتعاتب كلنا بالكلام وكل واحد يطلع الى عنده وهاتهدى ان شاء الله

  31. منيرة الجزائرية 04/12/2009 22:24 -

    وادا كنت صحيح عراقي فاالله يرحم صدام حسين لانه لو كان عائش للكنت انت في عداد الموتى لانه كان يكره كتيرا الكلاب مثلك

  32. واحد من الناس 04/12/2009 22:21 -

    Toute personne est algérien et sa mère de la France a un salaire de l’ambassade française et Kamal prend cadeau industrielle Dick

  33. واحد من الناس 04/12/2009 22:19 -

    ايوة كسبو مالتش كورة احي احي شوفو الجزائري متنيل علي اية

  34. منيرة الجزائرية 04/12/2009 22:09 -

    احنا اسيادك ايها المصري المدلول انتم اخر قوم يمكن يتكلمو عنا في النظافة والشهامة انت بالاخص لا تلحق ظفر رجل جزائري لان رجال الجزائر شجعان رجال بحق وحقيق ليسو رقاصين زي رجالكم

  35. واحد من الناس 04/12/2009 22:07 -

    اعلان تعلن فرنسا علي كل جزائرية نامت مع فرنس وخلافت طفل او طفلة ان تذهب الي اقرب مقر للسفارة الفرنسيبة لكي تأخذ راتب شهري وهذا تعههد من فرنسا الي كل جزائرية

  36. واحد من الناس 04/12/2009 22:04 -

    انتي منيرة الجزائرية ولا منير الفرنساوية

  37. واحد من الناس 04/12/2009 22:04 -

    وعايش في مصر اللي ملكان في العالم لا يضاهية نضافة منكم

  38. واحد من الناس 04/12/2009 22:03 -

    انا من العراق يا زبالة الناس

  39. واحد من الناس 04/12/2009 22:03 -

    وانتم خدام مين خدام الفرنسين أعلان

  40. واحد من الناس 04/12/2009 22:02 -

    احنا مكناش نعرف الجزائر دي الا في حفايح الزبالة يا حقيين علي انفسكم انتم نصف جزائريين ونصف فرانسين

  41. واحد من الناس 04/12/2009 22:01 -

    انتم مين يا زبالة العالم

  42. منيرة الجزائرية 04/12/2009 20:59 -

    انتو تتكلمو مع العرب الخليجيين لانهم هم الي معشينكم ياكلوكم تخدمو عندهم يصرفو عليكم لانكم بدينهم ماتسواو والو 0

  43. مصرية 04/12/2009 20:50 -

    الاخت منيره انت مالك تتدخلى فى بلادنا ليه وبكره نشوف الحلم هايتحقق ولا ايه والله عالم غريبه وعم الفتك انت كمان حاشر نفسك فى الى ليك فيه والى مالكش فيه بكره نشوف الحلم بتاع البرادعى هايتحقق ولا لا وكفايه الديمقراطيه عندكم ده لو كنت فعلا ليبى وانا اشك فى ذلك ده انت واحد مش طايق مصر ياعم ولا المصريين وكلامك بقراه ولا ليه معنى وعايزه اقولك حاجه بسيطه من كان يؤمن بالله واليوم الاخر فاليقل خيرا او ليصمت

  44. واحد من الناس 04/12/2009 20:43 -

    احنا دائما نتكلم معر العرب الخلجيين انما اول مرة اشوف الجزائريين في حياتي واسمع منهم تعليقات انتتم طلعتو امتي

  45. واحد من الناس 04/12/2009 20:41 -

    انتم مالكم ومال مصر شايلنها فوق رأسكم وزعقيين لية يحمنكا الفرعون يحكمنا الهكسوس يحكمنا القرود انتم مالكم احنا قلنا لكم بلاش عبدالعزيز دة او غيرة انتم مين

  46. منيرة الجزائرية 04/12/2009 20:28 -

    انا لا اظن انا عائلة فرعون تترك المجال للبرادعي انا شايفة ان مصر حتولع من جهتي كجزائرية حرة اتمنى ان البرادعي يفوز بالرغم من ان هدا الحلم صعب المنال

  47. نور المصرية 04/12/2009 19:28 -

    يا ناس يالى بتتكلموا ف امور مش تخصكوا ف مصر
    مش ليكوا دعوة بينا احنا حريين
    لا حول ولا قوة الا بالله ع الناس الى بتتدخل دى
    حاجة تقرف

  48. الفنك الليبي 04/12/2009 16:35 -

    الاخ محمد تحياتي القلبيه مش عايز ازعلك……..بس ……مش حايحلم البردعي انه يعدي من قدام قصر عبدين………. ومن أولها حط العقده في المنشار …………..ولا استبعد ان تستغل الصحف المصريه ما كتب عليه في الصحف الصهيونيه وعلاقت البرادعي المزعومه مع ايران …………..وتقول ان البرادعي هو كان رئيس الخليه بتاع حزب الله في مصر……..يعملوها والله

  49. محمد ناصر الزعبي 04/12/2009 16:05 -

    ممكن سؤال…
    هو الريس رايه ايه في الموضوع؟
    كلام البرادعي ولا اروع، بس مين الي حيعمل فيه؟
    دا الشعب خلاص عملولو غسيل مخ خلال 30 سنه، و انت يالبرادعي جاي اتصحيه من النوم…
    لا تعب عمرك مع هل المصاطيل… لن تخرج بشيئ غير و جع الدماغ و القلب.

  50. نعم هذا مانريده الدمقراطية وان تكون فيها رقابة دولية …
    لا لا والف لا لمصاصي دماء واموال الناس “” حسني مبارك وغيره ” .

أضف تعليقاً