وردة الجزائرية تشجع مصر والجزائر في انجولا | مصر والجزائر 2010

وردة تشجع مصر والجزائر 2010 في انجولا

وردة تشجع مصر والجزائر 2010 في انجولا

مصريات

عنتر السيد

قالت الفنانة وردة الجزائرية إنها ستشجع مصر والجزائر 2010 في بطولة كأس الامم الافريقية في انجولا 2010 هذا الشهر “لكي لا يغضب أحد”، وأوضحت حقيقة الكلام الذي أدلت به قبل مباراة مصر والجزائر في تصفيات كأس العالم 2010 السابقة في الخرطوم.

ونفت وردة ما تردد عن أن ألبومها يواجه أزمة في تنفيذه وأن ملحنين ومؤلفين مصريين انسحبوا من العمل فيه بسبب إعلانها تشجيع الخضر على حساب الفراعنة في مباراة مصر والجزائر، وشددت على أنها لا يعنيها ما قام به أحد المحامين المصريين بإقامة دعوى طرد لها من مصر، وأنها غنّت لمصر كثيراً من الأغاني الوطنية.

وأضافت وردة “أنا لا أهتم بدعوى طردي من مصر لأنها مسرحية ساذجة من خلال شخص هو حر في رأيه، فملايين المصريين يحبونني، وأنا لا أمنع الناس في ان تعبر عن رأيها، وأعتقد انني وجدت من يرد على مثل هذه الآراء المغلوطة”.

وأشارت إلى أن الرئيس جمال عبدالناصر استقبلها عندما جاءت الى القاهرة في الستينات وقال لها: “أهلاً بالجزائر”.

وقالت وردة في حوارها إنها لا تهتم بما تتعرض له من انتقادات خاصة في الفترة الاخيرة، وبعد مباراة مصر والجزائر في الخرطوم، وأكدت انها قالت بالحرف الواحد حين سئلت: أي الفريقين ستشجعين بين مصر والجزائر ؟ فقالت في مناسبة عيد الثورة الجزائرية الـ55: “إنني جزائرية وأشجع الخضر، ولو تأهلت مصر سأشجع الفراعنة”.

وأضافت أن “الأوضاع قد هدأت الآن ولا داعي لإشعالها مرة اخرى بعد ان اصبحت الاجواء مثالية، والفريقان سيلعبان في بطولة واحدة وهي كأس الامم الافريقية في انجولا هذا الشهر، وسوف أشجع مصر والجزائر 2010 معاً حتى لا يغضب احد”.

وأكدت وردة وطنيتها العربية وحبها الشديد لمصر، وأوضحت “أنا حين غنيت في احتفالات اكتوبر لمصر قلت: إنني جزائرية من بلد المليون شهيد وجئت لتحية مصر التي غنيت لها أجمل الاغاني الوطنية بعد انتصارات اكتوبر في 1973”.

وقالت: من المعيب أن ينساق الجميع وراء بعض الاشخاص في حرب اعلامية شرسة بهذه الصورة التي حدثت أخيراً، ولولا فطنة العقلاء من السياسين لكانت هناك نتائج عكسية على البلدين، لكن العقلاء كانوا أكبر من ذلك لحماية مصالح اكبر دولتين عربيتين من حيث عدد السكان وهما مصر والجزائر.

ونفت ما تردد من اخبار بأن حالتها النفسية سيئة، وليست على ما يرام، وأنها في حالة صحية ايضاً متدهورة، وأشارت الى انها بصحة جيدة وفي احسن حالاتها وتلتقي صديقاتها وأحبابها في القاهرة، وأنها تقوم الآن بتسجيل بعض الاغاني الجديدة من الألبوم الذي سيصدر قريباً.
عودة للأعلى

مسلسل بليغ حمدي

وفي سياق آخر من الحوار، نفت وردة ما تردد من كلام عن تعاون مع المطرب المصري تامر حسني، أو انه وقف الى جانبها وقت أزمتها مع المصريين عقب مباراة مصر والجزائر او ان هناك تعاوناً بينهما كما اعلن تامر حسني أخيراً، وشددت وردة على أن “اي تعاون بيني وبين اي فنان مصري او عربي سيكون معلناً وصريحاً، ولكن ليس هناك اي تعاون بيني وبين تامر حسني”.

وقالت وردة إنها لم تعترض على دورها في مسلسل بليغ حمدي الذي كان زوجاً لها سنوات طويلة، وإنها تكنّ كل حب وتقدير لفريق العمل في المسلسل المزمع عرضه في رمضان المقبل، وأكدت انها لم تطلب وقف تصوير المسلسل او حذف شخصيتها منه او انها أثارت اي شيء من شأنه تعطيل العمل فيه.

وشددت على انها طلبت فقط الاطلاع على سيناريو العمل، وبالاخص في ما يخص دورها فقط للاطلاع عليه قبل تصويره كما تنص القوانين، لأن شخصيتي الحقيقية ستقدم من خلال العمل.

وأكدت ايضاً أنها لم تعترض على اي فنانة ستقوم بدورها، وقالت: تركت هذا لفريق العمل كمؤلف ومخرج وجهة إنتاج؛ لأنهم يقدرون تاريخ بليغ حمدي الموسيقي المعروف على المستوى العربي، كما يقدرون تاريخي الفني، ولا أعتقد انهم سيقدمونني بصورة تسيء لهذا المشوار الطويل.

اخبار ومواضيع ذات صلة:

68 comments
  1. مصري حتى النخاع 26/01/2010 00:25 -

    السلام عليكم جميعا ورحمة الله وبركاته،
    قال رسولنا الكريم صلى الله عليه وسلم:
    من ينكر فضل مصر عليه ليس من أهل الفضل

    ومع ذلك…..أدعو الله لنا جميعا بالهداية والنصر على أعدائنا الذين لا يفرحهم شيء أكثر من رؤيتنا متناحرين.
    أنا مصري مقيم في دولة الإمارات الحبيبة وأقسم بالله (قسما أحاسب عليه أمام رب العالمين) أن أعزّ صديق لي هنا جزائري واسمه خالد ودائما ما نناديه خالد الجزائري(مثل المطرب).
    أتمنى أن تعود الأمور لأفضل مما كانت عليه من الأخوة والتعاون والوفاق والحب والاحترام المتبادلين.
    (يكفي للشر أن ينتشر…أن يصمت الرجال الصالحين) لذا أرجو من كل شخص عربي (بغض النظر عن الدين) أو مسلم (بغض النظر عن الجنسية) أن يشارك ويساهم في اصلاح العلاقات الطيبة بين الناس. حتى الكذب حلال في حالة اصلاح ذات البين(وصححوا خطأي إن أخطأت). لا يجب أبدا أن نسكت على الخطأ أو نسكت لمن يحاول إشعال الفتن بيننا نحن العقلاء والصالحين من أبناء مصر والجزائر. لا يجب أن تسكت الأسود والنمور على استهزاء قرود الغابة بهيبتها وكرامتها. علينا نحن المصريين والجزائريين أن نخرس كل صوت يأتي من خارج بلدينا فهو لن يتضرر إذا تضررنا ولن يستفيد إذا تصالحنا.
    أتمنى للبلدين النصر والعزة دائما. نصركم الله يا مصريين…نصركم الله يا جزائريين

    عاشت مصر…………وعاشت الجزائر
    Long live Egypt………..Long live Algeria
    Viva L’Egypte…………Viva L’Algerie

    (المعذرة على الإطالة)

  2. ابوفاروق 24/01/2010 08:57 -

    خلاص ياجزائريين عشان خاطر الفنانه الكبيره ورده الجزائريه اللي اتربت في مصر ونشات شهرتها من مصر والعالم كله عرفها من مصر وذكرياتها كلها في مصر احنا هانعتبرها هي سفيره السلام بين البلدين وياريت ماتعملوهاش تاني ياجزائريين

  3. أمين 15/01/2010 17:56 -

    مصرية جداااااااا   … والله مش عارف نوعية الناس الموجوده بالموقع غريبة وعجيبة زى ما نكون فى سيرك وكل واحد بيظهر مواهبه فى قلة الأدب ومدى هيافته وجهله  فن الحديث والمحاورة .واضح ان معظمهم خارجين من مكان …الا من رحم ربى …كان نفسى المحاورات والمساجلات تبقى بأسلوب حضارى مرتب ومنظم وبعقلانية .لكن للأسف .معظمها مباراة فى الردح والقذح .ربنا يسلمنا من عقدهم .ويهديهم …والله مظلومة يا بلدى …لك الله يا مصر . وليخساء الخاسئون .

  4. مصريه جداااااااااا 14/01/2010 18:54 -

    ازيك يا جانا عامله ايه يارب تكونى بخير دائما يا جميله

  5. نسرين الجزائرية 14/01/2010 17:19 -

    تفاهات أكثر من الكلام الموزون،و يا جانا أنا لن أسبك،أتعلمين لماذا لاني أفضل منك بكثير،و أنا لا أريد أن أوسخ فمي بذكر تفاهات كتلك التي ترددينها،و لكن يكفي أن أقول لك أنك صفر في الكتابة و الأخطاء الإملائية الفادحه و البلاوي النحوية الفظيعة التي ترتكبينها خير دليل على مستواك المنحط،سلميلي على مدرس اللغة العربية الذي علمك يا من علمتمونا العربية

  6. هااي يا مصرية جداا انا جانا المصرية

  7. ارحب بكل ابناء وطني الحبيب مصر وارحب بكل عربي اصيل عربي متحضر مثقف ولا ترحيب بلهمج ورافعي السلاح في وجة اخي المسلم وهم يعرفون انفسهم اولا اقول للجزائريين ان ربك لبل مرساض يا فئران الصحراء يا عقارب الصحراء اللّة ملا شماتة فيكم يا شعب بلة هويا انا جانا المصرية تقول لكم يا جزائريين انتم من قال فيكم القران ومن الاعراب اشد كفرا هذا مستواكم الحقيقي في كرة القدم وان شاء اللة يا جزائر الي الخلف والي الانكسار

  8. الفنك...الليبي 08/01/2010 22:04 -

    سلام يا عم امين …….واذا خاطبهم الجاهلون قالو سلام

  9. أمين 08/01/2010 19:41 -

    لا اله الا الله …اللهم لا تؤاخذنا بما فعل السفهاء منا.

  10. الفنك...الليبي 07/01/2010 11:20 -

    صدق الله العظيم ……كل ما قلت وزياده يقولها ابناء غزه عنكم…..وقبل ان تقرء القران اعمل به!!!!!!!!!!!!!!!

  11. جزائرنا يا بلاد الشهداء 07/01/2010 06:07 -

    أفعال وأقوال المصرين لا ينسى أبدا رغم كل الرجوع والتبريرات القادمة من طرف من شتم الأمة الجزائرية وحرق علم النجمة والهلال رمز دين الاسلام وسب شهدائها الطاهرين أولياء الله سبحانه وتعالى,إن كل شيء مجرد ومحسوب عليك يا مصر أم الهمّ…

  12. أمين 07/01/2010 02:05 -

    والذين كفروا وكذبوا بآياتنا أولئك أصحاب الجحيم المائدة “10 ، 86″
    قال ربى انصرنى بما كذبون   المؤمنون” 62،39″
    ان ربك هو أعلم بمن ضل عن سبيله وهو أعلم بالمهتدين ( القلم 7 ، النحل :125)
    ولقد استهزىء برسل من قبلك فحاق بالذين سخروا منهم ما كانوا به يستهزءون “الأنعام 10 ، الأنبياء 41″واتقوا يوما ترجعون فيه الى الله ثم توفى كل نفس ما كسبت وهم لا يظلمون ” البقرة 281″

  13. مصريه جداااااااااا 07/01/2010 01:58 -

    بالله عليك يا امين متردش وكبر دماغك وانت الكبير برضه

  14. الفنك...الليبي 07/01/2010 01:17 -

    ايه يا عم امين…………………. الباين انا مسببلك عقده نفسيه موجود مش موجود مديها شتايم …………..وتقول من السهل ان الواحد يبقي مش محترم …………….والباين انك مستسهل الحكايه علي طول ومتكلفش نفسك انك تتعب وتكون محترم………لا استغرب اسلوبك …..بل اتوقع منك اكثر من ذلك ده اسلوبك مش حتشتريه وهو متوفر عندك ……بتكرر كلام الاعلام الذي دائما يتضح كذبه ومتكلفش نفسك …………تطاس او تتحري الحقيقه…..منطقك ده مكتوب في الجرنال…..ومنطقي كلام جرائد كان سبب فتنه مصر والجزائر ……..بتضحك علي مين وتقول اني سبب الفتنه الجمل ميشوفش لعوجان رقبته……وان كنت مربي معيز اعترف واقر انني معرفتش اربيك يمكن نوعك جديد بس اعاهدك اني اخد دوره في نوعك الي ان اصل الي درجه عاليه من ترويضك..ههههههههههههههههههههههههه

  15. مصريه جداااااااااا 07/01/2010 01:00 -

    وانت يا امين ربنا معاك اذا كنت بقى بتمتحن زينا ولو مخلص ربنا معاك برضه دايما وانت محترم جدا ودة باين من اسلوبك

  16. مصريه جداااااااااا 07/01/2010 00:57 -

    شكرا يا امين انت حقيقى اكتر من رائع وشكرا لانك رديت غيبتى000 ولما قولت شبيه الشئ منجذب اليه ليه الناس تزعل واللى يزعل براحته ولا اللى على راسه بطحة بقى

  17. أمين 07/01/2010 00:30 -

    واضح يا ….مش حقول موزماوزيل ولا حاجة لتزعلى يكفى وفاء وربنا ينولك مرادك أفريقيا ولا أى حاجة تسعد أخواننا الجزائريين تسعدنا.و بكرر الأخت مصرية جداااا أنسانة محترمة وكويسة .بس لسه راجعة من أجازة .وشايفة مولد ….

  18. وفاء 06/01/2010 23:34 -

    ماراح ناخد كاس العالم انا قتلك كاس افريقيا ان شاء الله يارب اي اكيد انتظر الحلاوة لا ماني بخيلة اطمن اهل الجزائر كلهم اكرم من الكرم نفسو

  19. أمين 06/01/2010 23:07 -

    آمين يا رب العالمين تأخدو كاس العالم ويدين لكم العالم. لأ مشفتش .علشان اثناء كتابتى كان نزل موضوعها . ولعلمك مصرية جدا أنسانة مؤدبة جدا وتعليقاتها فى حدود الأدب ومحترمةوكلنا بنحبها عارفة ليه علشان انسانة جد وتعرف ربنا وعندها ضمير . معلش دى حاجات نحسها احنا ولاد البلد . و rym والله ما نعرف اذا كانت راجل ولا سيده .وانشاء الله حننتظر الحلاوة منك فى أول فوز ولا بخيلة زى الفنك تاجر المعيز هههه. فمتزعليش منها ودجى من أحسن الناس ماشى ….ياحاجة وفاء

  20. وفاء 06/01/2010 22:54 -

    حلوة ياموزمازيل امين انت بس شفت rym ايه كتبت ماشفتش مصرية جداااااااااا اما ردت عليها وقالت شبيه الشي ينجذب اليه انا ياريت اروح العمرة علشان ادعي لكل الوطن العربي بدون استثاء لانو الحال من بعضو ومافيش حد احسن من حد وياريت وياريت نشوف المربع الذهبي في بطولة افريقيا عربي قولو امين

  21. أمين 06/01/2010 22:43 -

    قال الأمام مالك بن أنس : لا يؤخذ العلم من أربعة ويؤخذ ممن سوى ذلك ( لا يؤخذ من سفيه ولا من صاحب هوى ولا ممن يكذب فى أحاديث الناس ولا من لا يعرف ما يحدث به من حيث المصادر والأختيار ).

  22. أمين 06/01/2010 22:38 -

    طب يا موزمازيل وفاء ويالى انشاء الله حتحجى وتدعي لينا جميعا بالهداية والستر ورفعة أوطاننا يرضيكى الفنك  فى موضوع أنا ذاكر فيه محاسن ومناقب المجاهد الكبير عمر المختار يرد على ويقوللى متلوث سيرة سيدى بلسانك النجس . ورديت عليه أنا لا أقدر أن أعيب فى عمر المختار ولو أقدر أزيده  من المدح لأزيده رد وقالى احنا اسيادكم .لأ بقه معلش مش ده اللى يبقى سيدى ولا أقبل لا هو ولا رئيس دولته يبقى أى حاجة عندى . بعدين عمال يقلب فى مواضيع لا تهمة من قريب ولا من بعيد ونازل شتيمة وقلة أدب وأحنا ساكتين لكن فى حدود فى المعاملة وخط أحمر منقبلش حد يتعداها ولو لاحظتى مفيش حد بيتكلم على الجزائر وتعليقاتنا عامة مش بتجرح حد ولما بنحس ان فيه ناس حتزعل بنعتذر وبنوضح حتى لا تلبس الأمور وكل ما نصفا يألب علينا المواجع والله مركزى الأجتماعى ميسمحشى ان اتكلم مع انسان قليل الأدب مترباش فى عيلة مؤدبة ونظيفة وتعرف الخجل والعيب .لكن فى نفس الوقت سهل جدا ان الأنسان يكون قليل الأدب صعب جدا انه يكون ابن ناس ومحافظ على التقاليد والمثل . شوفى حضرتك اللى داخل وأسمه rym أول حاجة كتبها ايه .حد اتكلم على كورة أو عاب فى الفنانة ورده .ده نرد عليه نقوله ايه .. انا سايب الرد يكون لسيادتك .وكلنا سادة من غير سكر هههههه والله ناس غريبة عجيبة .” شر البلية ما يضحك”.

  23. مصريه جداااااااااا 06/01/2010 22:16 -

    شبيه الشئ منجذب اليه

  24. 1 2 3 viva l’algerie تحيا الجزائر و تحيا وردة الجزائرية اسمها الجزائرية مش المصرية حبين تمصروها بالعفية واحلى تحية للفنك معلش احنا نحب الليبيين زي ما هما والقدافي حبيب الجزائريين طب رحتوا تطلبوا الوساطة عندوا ليه مادام مش عجبكم

  25. مصريه جداااااااااا 06/01/2010 21:56 -

    منور بيك يا امين قد ايه انت كلامك جميل حتى لو كاتب كتير لازم اقرأه كله وربنا يوفقك وخليك انت احسن من اى حد يضايقك ويارب تكون انت واسرتك بخير

  26. أمين 06/01/2010 21:27 -

    مصرية جداااااااا   . أهلا ومرحبا منورانا وكل سنة وحضرتك والأسرة بخير وسلام .وأجازة سعيده .والموقع مظلم من غيرك .

  27. وفاء 06/01/2010 21:15 -

    انا فاهمة ياامين انك بترد على الفنك الليبي انا لقلتو بلاش كلمة اسياد مابحبهاش وماتعجبنيش لانو احنا في 2010 وكل واحد دلوقتي سيد نفسو مافيش حد سيد حد صح ولا انا غلطانة

  28. أمين 06/01/2010 21:10 -

    ردتيا عالم حديث اليوم اليكم عن المهندس/ محمد القذافى نجل سيد الفنك .شوفوا الشركات والمؤسسات اللى هو مهيمن عليها ورئيسا لها وشوفوا الفتى المعجزة وما يملك  ..1- رئيس شركة ليبيانا منذ عام 2004 لتقديم خدمات الهاتف المحمول. 2- مدير شركة لييا للأتصالات والتقنية عام 1999 3-  الشركة العامة للبريد والأتصالات السلكية واللاسلكية .4- يحتل منصب أمين اللجنة الشعبية للهيئة العامة للمعلومات والأتصالات . 5- تول منصب رئيس اتحاد كرة القدم الليبية عام 2006  . لو الانسان الذكى واخد باله من المناصب دى حيعرف ان الأطار العام الذى يحكم عمليات النشر فى ليبيا فى قبضة القذاذفة .بمعى تعتيم اعلامى كامل على مساوىء الحكم .ووأد حرية المواطنين فى حرية الكلمة . سألنى الفنك مرة بيقوللى تعرف معنى كلمة الحزب ايه .وعلشان سؤاله تافه  تجاهليته .لكن عايز يعرف الحقيقة بقى عن بلده أسمع أولا : القانون الليبى يمنع العمل الحزبى ويذهب الى درجة اعتبار أى عمل حزبى هو “خيانة فى حق الوطن ” تصل عقوبتها الى الأعدام . ويكفل الدستور الليبى حرية الرأى ولكن فى حدود المصلحة العامة ومبادىْ الثورة ومع ذلك فان القانون 71 لعام 1972 ينص فى مادته 178على السجن مدى الحياة فى حالة نشر معلومات تعتبر مسيئة الى سمعة البلاد أو تزعزع الثقة بها فى الخارج وتسيطر الدولة على الصحافة ومؤسسات الأعلام استنادا الى قانون تأميم الصحافة رقم 75 لسنة 1973 .وكما قال ( ابراهيم القراضة ) المعارض الليبى الشهير للنظام فى المهجر وجود الأنترنيت فى ليبيا سيسهل عمل المعارضة الليبية لأنه قليل التكلفة واسع الأنتشار .ومنه سنوضح المآسى وجبروت الحكومة والجهل المتفشى فى جميع أرجاء البلاد ….صحيفة ليبيا اليوم التى تصدر من لندن وبشهادة الجميع انها صحيفة متزنة عندما تحدثت عن أحداث مدينة بنغازى الدموية على خلفية الأجتماع الجماهيرى على نشر صحيفة دانمركية رسوم كارتون بها اساءة للرسول عليه أفضل الصلاة والتسليم .وما فعلته الحكومة من قتل وسحل وتشريد وسجن لمن يدافعون عن رسول الله .تمت الأستعانة بخبراء روس لتخريب واختراق مواقع الصحيفة وتدمير جميع ملفاتها ومحتوياتها للتعتيم على الأحداث ….أجبرت الحكومة الليبية أصحاب المقاهى الخاصة بالنت بمنع أى ليبى من التحدث عن أخبار ليبيا والا السجن والسحل . وجعلت منهم جواسيس ليها …..الأخ الليبى الفنك اللى داوشنا عن الحرية وعن توريث الحكم وعن أشياء شعبه محروم مما نستمتع نحن بيه فى بلدنا .أصابته عقدة منا وأشمعنى احنا وهما لأ  وفاكر نفسه انه حاجة كبيره وفى الحقيقة هو فنك من فصيلة الكليبات الصغيرة .

  29. إسمهان اليطلة 06/01/2010 21:04 -

    تحيا الجزائر و تحيا وردة الجزائرية و يحي كل الجزائريين طول و عرض و أحييك يا فنك الليبي

  30. مصريه جداااااااااا 06/01/2010 20:55 -

    ازيكم يا جماعه لسه زى ما انتم 00 وازيك يا امين كل سنة وانت طيب وسيبك من اى حد انت اكبر من كدة بكتير

  31. أمين 06/01/2010 20:39 -

    ايوه صحيح انا قلت الموضوع انتهى ولكن الفنك لعنة الله عليه .استفزنى وكان فى مواضيع ثانية بيعايرنا بورده. وعايز يفهمنا انه لما بليغ حمدى غادر مصر فى حادث السيدة اللى اتقتلت فى شقته ان ليبيا الجرابيع هى وقفت وساعدته هو وورده . اذا كانت ليبيا أصلا شعب جعان وبيقول بليغ لم يطلب المساعدة من دول الخليج لكن طلب منهم .منهم مين شوية المعيز الجهلة الحنجوريين دول بعدين يا وفاء لو سمحتى عيدى قرأة ما كتبت متهجمتش على حد أنا ردى على الليبى القذر اللى بيسب بلادى وبيحط من قدر أهلى وهو فى الحقيقة وسواس خناس .وهو من أكبر الأسباب اللى وقعتنا فى بعض . فى هذا الموقع .عموما وردة دخلت مصر وردة وخرجت من مصر وردة .وهى تعرف حب المصريين ليها  .

  32. الفنك...الليبي 06/01/2010 19:54 -

    حبيبنا الحلوي……….يجب ان تعودو من جديد لحكايات بابا شارو او الست فضيله في غنوه وحدوته او بوجي وطمطم…….. اي برنامج كان للاطفال لتعاد صياغتكم …..ا وسبككم…ا وصقلكم من جديد …..صراحه ينقصكم الوازع الوطني والقومي تجعحعون دون درايه تلطشون في كل شئ ………عمياني علي اساس متقفين وكلامكم كله لا توجد فيه معلومه ولا حجه ………. احاول استخلص منه جمله مفيده لا أجد للاسف……………….. لقد تراجع كل شئ في مصر حتي مثقفيها.

  33. بلدى فى قرانى انتم بقى فين 06/01/2010 18:45 -

    السلام على كل المسلمين احب ارد على الفنك الى من كتر حقده على مصر والمصرين سمه نفسه فنك يابنى روح شوف بلدك او كلمه بلدك دى مش ليكو روح شوف القبيله الى انتى عيشين فيهاا وارجع واقولك كفايه انكم عملتم عيد الاضحى لوحدكم ده بيدل على مادى العقل الجامد بتعكم احناا عمرناا ماسمعناا عن حد ليبى عمل اى حاجة وللا حتى عالم لكن احناا بفضل الله عندناا العلماء وعندناا الحلوين و الوحشين زى كل بلد لكن انت بقى والى ذيك مش بيشوفو غير الوحش وبجد كفايه قوى ان رئيس السعوديه رحب بالرئيس القذافى فى القمه العربيه ههههههههههههههههه وارجع وقلك انتم من غير مصر كا غنم من غير راعى

  34. mido cairo 06/01/2010 18:34 -

    ع فكرة وردة كانت زمان خلص بقت قديمة ولولة مصر مكنش حد عرفها اصلا راحت عليكى يا ست الكتكوتة

  35. mido cairo 06/01/2010 18:24 -

    ودرة رجعت تجيب الى الخلف هههههههههه

  36. أسامه 06/01/2010 14:54 -

    طب يا فنك يا نطع احنا نشتم بلدنا نحبها ننتقدها ، بلدنا و احنا حرين فيها ،، لكن انت مالك أهلك يا****! أكيد هاترد و تقول لأانتم مش أحرار ، مبارك مستعبدكم ، هاقولك تاني يا ب*** ملكش أي علاقة بينا ، بجد واضح إن مصر

  37. فخور بانى بلدى فى القران غصب عن اى حد 06/01/2010 14:24 -

    مساء الخير على الجمال بيقولك مصر مش عارف ايه
    انت مش عارف مصر تبقى ايه ماتسال حبيبك القذافى اللى مش عارف ان كان بيحكم ساده ولا غنم
    وبعدين عارف انت بلدك دى بتفكرنى بمثل ياب علمنى الهيافه قالو تعالى للهايفه واتصدر
    وانا ادعوكم لسوق افريقيه واحده (احيه)

  38. أمينة الجزائرية 06/01/2010 14:13 -

    هاد أسلوب جزائري نحن لا نفرق بين أحد و وردة الجزائرية هي وردة حقيقية والله أنا أموت فيك يا وردة

  39. وفاء 06/01/2010 14:06 -

    وبعدين بلاش كلمة اسيادكم واسيادنا والكلام دا مافيش حد سيد حد سيدنا جميعا هو محمد عليه الصلاة والسلام ولاسيد بعد
    و الى يوم الدين احنا في الجزائر حتى الرئيس مابنقلو سيدي الرئيس هذا مرفوض عندنا بنخاطبو باحترام ونقلو السيد الرئيس وشتان بين المعنى والمعنى انا اكره كلمة سيدي هاذي لازم تلغوها مابقاش اي واحد سيد والناس كلها سواسية كاسنان المشط

  40. وفاء 06/01/2010 14:03 -

    امين انت بتقول انو لبين مصر والجزائر كان وفات ومات وطالبت مني اغير اسلوبي في الرعونة بس انا شايفة انك لسه بتتكلم انت كمان برعونة يعني ماغيرت مش قلنا نهدا وخلاص ووردة من حقها تشجع الجزائر لانو بلدها الاصلي ومن حقها تشجع مصر لانو هي الي احتضنتها ونجحت فيها

  41. شريفة الجزائرية 06/01/2010 11:53 -

    بلدي أم الدنيا
    فعلا ان وردة لن تغير اذا شجعت فريق الساجدين ف 1 بالنسبة ل 80 مليون لا يضره و لا ينفعه لكن في المباراة السابقة لما شجعت وردة الجزائر تعرضت لهجوم شديد أصابها بإكتئاب لدى أرجو من مشجعي الفريقين أن لا يربطو الأمور ببعضها و كما قال السيد بلدي أم الدنيا شخص معك أو ضدك لن يغير في الأمر شيء المهم هم المشجعين الأصليين و المتتبعين لكل المباريات

  42. الفنك...الليبي 06/01/2010 09:44 -

    الابيات تحكي علي ان من يبيع عايش ملك ومن عنده كرامه وشرف غلبان وبيتهان ………واخيرا قرر المواطن الطفحان ان يبيع ويلتحق بالهبيشه بائعي الضمير والوطن بالبطن

  43. جزائرنا 06/01/2010 06:41 -

    متى وردةكانت مشجعة كرة قدم؟ لكن هي حرة أن تشجع أي فريق.

  44. أمين 06/01/2010 02:21 -

    يا فنك ورده بقت سيتك مبروك عليك . ما انت كنت بتعايرنا بيها .دلوقتى بقت حلوة وتاج رأسك الحمد لله .ياريت ستك تبقى بالجمال والحلاوة دى تنفتح أبواب الجنة ونعيمها.

  45. أمين 06/01/2010 02:16 -

    مش المصريين يا وضيع اللى يبيعوا بلدهم ولو بتفهم الراجل بينقد المجتمع ودى حاجات احنا فاهمينها .الباقى بقى على الخونةوالكلاب اللى بيسموا نفسهم عرب وجيران .الديابة المسعورة اللى بينهشوا لحم وسمعة أسيادهم .واللى الحقد الأسود مالى قلوبهم واللى معندهمش ضمير واللى فى بلادهم طراطير ماسكة زمامير .والهتيفة والمصقفاتية والحنجورية .الناس المسخ اللى وشها زى قفاها .الفاجومى مصرى وابن بلد لكن انت مين . يا متشرد يا متشرزم .

  46. بلدى أم الدنيا 06/01/2010 02:03 -

    تشجع مصر تشجع الجزائر مش هتفرق لما ال80 مليون يزيدو 1

  47. الفنك...الليبي 06/01/2010 01:05 -

    أخر ما كتب الرائع احمد فؤاد نجم الفاجومي ……يظهر فيه ما اصاب المواطن المصري من احباط لدرجه ان يبيع وطنه ببطنه……حد بايع ؟؟
    حد جاى معايا بايع ؟؟
    انا راح ابيع وأسرق وأغش وأرتشى

    وأقش وأنهب فى الغلابة وما اختشى

    أنا راح أبيع وطنى لمحتل صايع
    راح يدلعنى ويخلينى شاب مايع

    حد بايع ؟ أنا راح ابيع بلدى .. خلاص ماهو بلدى ضايع
    حد جاى معايا بايع ؟
    أنا راح ابيع فدادين غيطان

    وراح ابيع حتى المصانع
    وهبيع مدارس أو مصالح أو كنايس أو جوامع
    حد جاى معايا بايع ؟؟
    إخلاص خلاص .. وضمير خلاص
    ووفاء ونخوة وهمبكة دى حاجات رفايع
    حد جاى معايا بايع ؟؟
    أنا راح ابيع وطنى لمحتل صايع
    راح يهنينى فلوس وسيما وهلوسة وبنات رئايع
    صدقونى مش كلام.. ده انا بعت له من امبارح بالليل
    وقبضت حق بلادى كاش

    من غير مماطلة ولا تأجيل
    بقى عندى فيلات في مارينا

    وشاليه على شط النخيل
    وبدل الشقة الواحدة لأه

    عندى العماير عالنيل
    وولادى وزرا
    واخواتى سفرا
    ومراتى ماسكة التمويل
    مش شايف حد جه عليا وقاللى بايع ؟؟
    طيب خلاص
    دلوقتى أبيع وأقبض لوحدى
    سيبتلكم الأمانة والكرامة والعهد الجميل
    حد جاى معايا بايع ؟؟

  48. الفنك...الليبي 06/01/2010 00:05 -

    شجعي اللي تشجعيه…….. انت علي رسنا من فوق يا ست الكل……..انكان اغلا ينزاد زدناك يا ورده غلا.

أضف تعليقاً