وزير الصحة الفلسطيني:موت ياسر عرفات بالسم والموساد أتقن التنفيذ

موت ياسر عرفات

موت ياسر عرفات

التحقيقات في أسباب موت ياسر عرفات

سيأتي يوم يتم فيه اعلان تفاصيل موت ياسر عرفات

مصريات

عبد الناصر ابو الفضل

أعلن فتحي أبو مغلي وزير الصحة الفلسطيني ان كل الفلسطينيين وجهوا الدعوات للرئيس مبارك بالشفاء العاجل لأنه الداعم لنا ولقضيتنا وأعربوا عن أمنياتهم بعودته لمصر سالما معافي.

أكد ان التحقيقات في أسباب موت ياسر عرفات الرئيس الفلسطيني السابق توصلت الى مؤشرات قوية لقتله بالسم وان الموساد أتقن التنفيذ.. وسيأتي يوم يتم فيه اعلان تفاصيل موت ياسر عرفات حيث لا نملك حاليا الاثباتات الكافية حول موت ياسر عرفات.. قال قبل مغادرته القاهرة أمس بعد مشاركته باجتماعات وزراء الصحة العرب ان اغراق الأسواق الفلسطينية بالأدوية والأغذية الفاسدة بدأ منذ سنوات ومازال مستمرا حيث تم مؤخرا ضبط شحنة تم ادخالها للضفة الغربية بواسطة تجار فلسطينيين بالاتفاق مع موردين إسرائيليين للنيل من صحة الشعب الفلسطيني.

اخبار ومواضيع ذات صلة:

20 comments
  1. محمد 16/04/2010 17:24 -

    طبعا هي مش محتاجه دحلان هو اللي نفذ الإغتيال بدليل الوثيقة اللي بعتها لموفاز بقوله دعونا نتخلص من عرفات بطريقتنا وليست بطريقتكم فقد حاول الإنقلاب عليه في 2003م. عندها قال له عرفات قاتل أبيه لايرث نسينا لما عباس سابو وهو في أشد المحن لما حوصر في مقر المقاطعة في رام الله نسينا الفاكس اللي أرسل لعرفات من قبل دحلان والطيب عبد الرحيم ………. إلخ عندما أمروه بمغادرة المقر. فكروا حتلاقو كل الحكي منطقي ماعباس متى شاف عرفات عند وفاته وكل اللي بكيو عليه هم اللي شاركو في قتله. والسلام ختام وعفوا على الإطالة.

  2. نور الجفون مصر فى العيون 21/03/2010 10:46 -

    نحن واقعيون لا نحلم كثيرا……..ولا نجيد الرسم………نحترم جميع الاطراف ……..حتى (المساندةوالمتطرفةوحتى الاعداء) ويمكن تقديرالعدوان يأتي فى المقدمة……..وذلك اذا اردت فعلا معرفتهم………واستقاء اساليبهم الدهائىة………وحلمك وامانيك يتحققان……….وفى الاخر نحن امة محمد صلي الله عليه وسلم

  3. الفنك الليبي 15/03/2010 15:45 -

    السيد أمين ……….انا لم اقصد مصر في شخصها وانما قصدت الحكومه………..المصيبه ان توثق معلومه ثاريخيه وتجحف حق ناس دافعو عن هذا الوطن[[الوطن العربي]] وتضع اسماء اخري بل ثوتقها في فيلم درامي……….هذه مصيبه المصائب ………صحيح هناك من كتب عن الدور الليبي بأستحياء …….ومنهم كتاب مصريين …….لما تحدثث عن الافلام الرساله وعمر المختار………كان في عهد السادات ولم يكن هناك فضائيات ولا غيره ………لم يخرج الفيلم الا في عهد مبارك……..رغم انه عرض في جميع دول العالم بما فيها ايطاليا وأمريكا الذين كانو علي علاقه غير جيده مع ليبيا ذاك الوقت؟؟؟؟!!!!

  4. أمين 15/03/2010 13:33 -

    أهلا يا علاء كلامك تمام .نور الجفون فينك واحشانا تداخلاتك الجميلة العسل الجامده قوى تحياتى للجميع وللمشرفين على مصريات وبنشكرهم على سعة صدورهم وتقبلهم لسخافاتنا وربنا يخليهم لينا يا رب . بس محتاجين مواضيع جامده هادفة علشان نسخن ونقارع الحجة بالحجة .شكرا وألف شكر…..

  5. أمين 15/03/2010 13:29 -

    يا فنك مسألة فيلم عمر المختار والرسالة يعنى انت فاكر لما فى مصر يمنعوا عرضهما مش حنتفرج عليهم .يا راجل القنوات الفضائية بالألاف ومفيش مصرى فاته مشاهدة الفلمين أكثر من مرة .دى مسائل ثانوية والأعلام اليوم جعل العالم من أدناه لأقصاه قرية صغيرة بل حارة ..والحمد لله من مداخلاتنا مع بعض بنعرف تاريخ البلدان منك ومن غيرك وعلشان أعرفك وأعرف بأكلم مين بمجرد ما تقول بلدك بنبحث وندور ونثقف أنفسنا علشان وأنا برد عليك فى أى موضوع ببقى عارفك تمام وعارف بلدك وتاريخها وناسها وعاداتها .وفى الآخر كلنا عرب ومسلمين .

  6. أمين 15/03/2010 13:22 -

    مشكلة فلسطين مالهاش حل الا بتوحد جهود الشعب الفلسطينى بجميع فواصله ولو اسرائيل شعرت ثانية واحدة بأن المنظمات الفلسطينية أتحدت وبدل البنادق الفلسطينية ما تتوجه الى صدور بعضهم البعض وتوجهت ناحيتهم حيعملوا ألف حساب وحساب للفلسطينيين دى حاجة الحاجة الثانية والأهم القادة العرب الا لعنة الله عليهم ولو توحدوا على كلمة واحدة وقطعوا جميع الأتصالات والعلاقات الدبلوماسية معها ومقاطعتها وتضييق الخناق والحصار عليها لا تعاملات لا تطبيع والمسلمون يبقوا على كلمة رجل واحد لأنقلبت القضية 180 درجة لصالح القلسطينيين .. لما الغدر يجيى مننا والخيانة مننا وبيع القضية وقبض الثمن بأرواح الشعب الفلسطينى مننا كده أنا المصرى ولا الليبى ولا الجزائرى ولا أى حد يقدر .يعمل ايه  .شد اللحاف علينا وصوت بأعلا صوتك مفيش حدحيسمعنا صدقونى ..الوحدة ثم الوحدة ثم الوحدة …المقاطعة وعدم التطبيع مقاطعة أبناء الخنازير نهائيا الضغط على الشيطان الأمريكى والأوروبى لاتصدير للبترول وقطعه عنهم جربوا وشوفوا الآثار اللى حتحدث نتيجة لذلك …الظاهر أنا بأخرف وبأحلم وأنا صاحى .حاجة تجنن شعوب مغلوبة على أمرها ومقهورة وحكومات عاجزة وكله خايف على الكرسى ومصالحه .اللهم أعز الأسلام والمسلمين وقيض لنا رجلا كصلاح الدين يوحد أمتنا على كلمة لا اله الا الله وأن محمدا رسول الله …

  7. الفنك الليبي 15/03/2010 03:43 -

    نتمني ………..علي انفسنا أن يكون عندنا أجهزه مخابرات تضاهي المخابرات الصهيونيه[[الموساد]] حتي الشخصيات التي عشنا معها اننا انتصرنا علي بني صهيون فيها خرج من يشكك فيها من بين ظهرينا…………دعونا نعيش الحلم حتي لو كان كذب……..تزوير ثاريخ المخابرات للأغراض شخصيه مصيبه………حتي ان فيلم الصعود الي الهاويه من مثلثه مديحه كامل ومحمود ياسين………زور عيني عينك وغيب دور المخابرات الليبيه ودور دوله ليبيا ……ليه؟؟؟؟ لان جناب الرئيس [[المؤمن]] السادات كان علي خلاف مع القذافي؟؟؟ أذا كان الثاريخ القريب والذي أصحابه أحياء يزور؟؟؟فماذا نقول علي الثاريخ القديم؟؟؟ومن المهازل ان لا يعرض فيلم عمر المختار والرساله في مصر …………الافلام ذات الانتاج الليبي الا بعد أغتيال السادات؟؟؟

  8. اسماعيل الوهيدى مصر بورسعيد 14/03/2010 19:12 -

    أين تعليقى السابق

  9. اسماعيل الوهيدى مصر بورسعيد 14/03/2010 19:12 -

    مش على مزاجكم تنشروا التعليق اللى يعجبكم …لابد من نشر جميع التعليقات والا هسميكم مصريات الدكتاتورية

  10. نور الجفون مصر فى العيون 14/03/2010 18:08 -

    ياحماعة اللى مات………مات اصلا انتوا مش حتعرفوا تجيبوا دليل واحد على المو,,,,,,, حتى لوعرفتوا حتعمللهم اية؟؟؟؟؟؟؟؟؟ مانخلينا واقعيين

  11. علاء المصري 14/03/2010 16:26 -

    اخى امين: الدور مش هيجي على حد خلاص لان الكل متواطي مع الامريكان والصهاينة زمن الرجال انتهى خلاص وقاعدين على الكراسي شوية دمي بيحركوهم كيفما ارادو

  12. اسماعيل الوهيدى مصر بورسعيد 14/03/2010 15:59 -

    على فكرة …أسرائيل بتعرف تتخلص من أى واحد يقف أمامهم بأغتياله ..أى وطنى ومقاوم وفدائى يعرفوا أزاى يتخلصوا منه وأمته …الرئيس والوطنى الشهيد ياسر عرفات مات مسموما ولعالم كله عرف وقتها أنه مات بالسم …لكن للآسف على يد فلسطينى كان يثق فيه الرئيس ياسر عرفات وكانوا ساعتها دحلان وناس تانية كبيرة ولها قيمتها فى فلسطين أنه برحيل عرفات هتحل القضية الفلسطينية والقدس هترجع لنا …ميعرفوش أنه لو جالهم جن من السماء أبو مازن ولا أبو نوال ليسمع كلامهم يأما ؟؟؟؟؟ عموما يا دحلان أنت وشركائك من قتل يقتل ولو بعد حين

    وأعلموا أن طول ما فيه خونة فى فلسطين عمر القضية ما هتتحل …والعرب عارفين ان فيه ناس فى القيادات الفلسطينية عاجبها الوضع على كده لآنها مستفيدة …بس زنبه أيه الشعب الفلسطينى المغلوب على أمره والمعاناة التى يعانيها يوميا…حسبى الله ونعم الوكيل فى كل ظالم وخاين لبلده وشعبه

  13. الفنك الليبي 14/03/2010 14:06 -

    الاحداث هذه تسجل للثاريخ ……….ثاريخ الموساد اسود في الا غتيلات من المشد الي بدير الي علماء كثيرين بعد أحتلال العراق هنتم يوم بعتم انفسكم يا عرب………..يجب ان يفتح ثاريخ الاغتيالات ………..السياسيه والعلميه والادبيه…..القائمه كبيره جدا………..حتي من يحارب بالرسم الساخر لم يرحموه وابو حنضله خير دليل………..ناجي العلي.

  14. أمين 14/03/2010 12:32 -

    يعنى يا وزير الصحة مش عارف زحلان خايف تقول أسمه ..يا سيدى واحد مصرى بسيط بيقولك أسأل زحلان مين سم ياسر عرفات الحل عنده صدقنى

  15. أمين 14/03/2010 12:30 -

    كله متآمر على كله ولما تشوفه قل له خبيت السم فين ..باعوا أنفسهم للشيطان .وحسبنا الله ونعم الوكيل ..يا ترى الدور على مين ..دوخينى يا لمونة شعوب عربية هبلة ومجنونة وسلامتها اسرائيل الشعنونة ..بتقزقز وبتتسلى بينا وسلملى على العروبة والمسلمين .ما شاء الله خليهم نايمين خخخخخخخخخخخخخخخخ  مش كويس كده …شد اللحاف واتغطى  .

  16. الفنك الليبي 14/03/2010 11:48 -

    الان تخرج علينا الاخبار وكأن العرب حمير لا يفهمون ………عبد الناصر مات مسموم ……….هواري بو مدين ……..صدام لم يمت من الشنق انما مات من الضرب بعد سقوطه………ياسر عرفات مات مسموم………لما لم يثم التحقيق حتي لو اقتضي الامر لأ ستخراج الجثامين وأخذ عينات ………علم التحليل تطور …….ويجب ان يعلم العالم حقيقه بني صهيون في عالم الاغتيالات……..الي متي الصمت أو خوفا من فضح متأمرين ؟؟؟؟!!!!!

  17. وفاء 14/03/2010 10:50 -

    هو مات بالسم………قضاء وقدر………مات من عند ربنا بتقولولنا ليه……….وين الحل…….احنا استفدنا ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ اسرائيل لما تقتل احد مش خايفة من احد…….الدور على المسلمين الي مش عارفين يفلحو ويتلمو على راي واحد………..23 او 24 سردوك في دجاجة……..والدجاجة طلعت اقوى منهم….ياللعار ياللعار……….

  18. علاء المصري 13/03/2010 22:36 -

    هو اصلا مفيش حد من الرؤساء العرب قدر يقولها غير القذافى وبيصر عليها فى كل لقئاتة وبيتكلم عن موت ياسر عرفات واعدام صدام ولكن هيهااااااااااات

  19. الفنك الليبي 13/03/2010 21:41 -

    من أول ما أستشهد الرئيس ياسر عرفات ………قال القذافي انه اغتيل بالسم………..التكتم علي الحاله ومحاولت برهنت ان الوفاة طبيعيه فضحت الامر أكثر………..الان تصرحون علي هذا ولمصلحه من التكثم كل هذه المده؟؟؟؟!!!!

أضف تعليقاً