نتيجة الانتخابات الرئاسية 2012 في مصر نتائج جولة الاعادة اليوم

نتيجة الانتخابات الرئاسية

نتيجة الانتخابات الرئاسية المصرية 2012

تحديث: نتائج اعادة انتخابات الرئاسة 17 يونيو 2012

تبداً ليلة اليوم عملية فرز الاصوات في الجولة الاخيرة لتحديد الفائز بمنصب رئاسة الجمهورية بظل منافسة شرسة بين مرشح الاخوان محمد مرسي والمرشح الرئاسي المستقل احمد شفيق ..

هذا وسنقوم كما فعلنا في انتخابات المرحلة الاولى بتغطية اخر اخبار نتيجة الانتخابات الرئاسية لحظة بلحظة .. تابعونا اليوم وغدا ولحين اعلان النتيجة النهائية..

======

24 مايو 2012:

كتبت يسرا عثمان:

مصر تحبس انفاسها ليلة اليوم، بكبارها وصغارها، ذكورها واناثها، شيبها وشبابها، مسلميها ومسيحييها، بانتظار ما ستسفر عنه نتائج انتخابات الرئاسة المصرية بعد ان اغلق باب اللجان الانتخابية منذ قليل !!

لمن ستكون الغلبة في نتيجة معركة الانتخابات الرئاسية 2012 ؟؟ ولصالح اي من المرشحين سترجح كفة صناديق الاقتراع ؟

لمن صوتت الاكثرية على مدار يومين انتخابيين؟

ومن هو يا ترى رئيس مصر القادم؟

اسئلة تدور في اذهان الناخبين المصريين الذي ادلوا باصواتهم بحرية لصالح ثلاثة عشر مرشحاً على مقعد رئاسة الجمهورية .. والاجابة ستبدأ بالانجلاء في غضون ساعات قليلة قادمة ..

صحيح بن هناك بعض من مرشحي الانتخابات الرئاسية  يعتبرون سلفاً خارج السباق .. ولكن هناك تقارب شديد في استطلاعات الرأي بين عدد من المرشحين يتجاوز السنة.

اذن سيكون الامر مشوقاً للغاية، سواء من وجهة نظر المواطن العادي وكذلك المسيس الذي ينتمي الى احد الاحزاب السياسية المصرية او لمن يعتبر نفسه ذو ميولاً لاي من الاتجاهات الفكرية او السياسية المتجذرة في مصر ابتداءً من تيار الاسلامي الحركي ممثلا بجماعة الاخوان المسلمين او السلفيين مروراً بالتيار القومي العربي الناصري واليسار وانتهاءً بالتيار الليبرالي العلماني .

وجميع هذه الاتجاهات تقريباً نجدها ممثلة في انتخابات الرئاسة الحالية، مما يضفي على هذه الانتخابات طابعاً تعددياً ديمقراطياً، لم يسبق لمصر ان شهدته على مدار عقود طويل من الاستبداد والقهر السياسي والاجتماعي.

اي اننا نشهد حتى هذه اللحظة انتخابات رئاسية نزيهة، بحالة لو استمر هذا النهج اثناء وبعد فرز الاصوات ومن ثم اعلان نتيجة الانتخابات الرئاسية النهائية.

ومن شبه المؤكد ايضاً باننا سنشهد جولة اعادة فلن يستطيع اي مرشح من المرشحين الاساسيين ان يحسم نتائج التصويت لصالحه باي حال من الاحوال مما يعني باننا سنكون على موعد مع انتخابات الرئاسة في مرحلة الاعادة بين مرشحين اثنين فقط وذلك اعتباراً من يوم 3 يونيو وحتى 9 يونيو 2012 بالنسبة لتصويت المصريين بالخارج اما موعد انتخابات الرئاسة في مصر فهو خلال يومي 16 و 17 يونيو 2012 .

لهذا نحن بانتظار اعلان نتائج الانتخابات اليوم والتي ستضم اسم مرشحين اثنين وليس واحداً حسب رأي غالبية المحللين.

سنتابع معكم اخر اخبار نتيجة الانتخابات الاولية والتي سترد تباعاً من من اللجان الانتخابية من سائر المحافظات المصرية.

اضغط على صورة المرشح لمزيد من المعلومات عنه قبيل اعلان نتائج الانتخابات الرئاسية 2012

اخبار ومواضيع ذات صلة:

696 comments
  1. مصر دخلة فى حرب ا هلية اذا  الامور مستقر تش فى مصر      و هنباقى او سخ من سو ر يا

  2. قولوا يارب 26/05/2012 20:33 -

    لسه النتيجة الرسمية ماطلعتش وان شاء الله حمدين في الاعاده بس نقول يارب

  3. مجدى السيد 26/05/2012 20:27 -

    خلاص العبه انتهت يامصرين وبقت في ايد مرسي الامين وروحو شفيق وكفايا تمثيل

  4. ابو عمر 26/05/2012 20:22 -

    احذرو ثورة الصعايدة يااخوان  طيب انتم اخوان مسلمين ودول احوان مسيحين طيب باقى شعب مصر الى موحد بالاه الواحد الاحد يبقوا اءخوان ايههههههههههههههههه

  5. ايهاب 26/05/2012 19:52 -

    احمد شفيق فريق و بطل و طيار ماهر و قائد محنك و له تاريخ قائد قواتنا الجوية و مواقفة معروفة و معلومة ……………….. محمد مرسى مين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  6. ناصر العجرودي 26/05/2012 19:50 -

    الحق أقول لكم شفيق= الحزب الوطني + الأقباط +العسكريين من الشرطة والجيش

    .
    لابد من أن نعترف بذلك.ومرسي = تكتل الأخوان +صفوت حجازي

  7. محمد 26/05/2012 19:49 -

    اللى يختار شفيق يبقى اختار مبارك وهوا اللى قال كده بالسانه قال مبارك مثلى الاعلى

  8. ايهاب 26/05/2012 19:46 -

    ( وما الله يغافل عما يفعل الظالمون ) انتخبوا احمد شفيق حرام عليكوا

  9. محمد سعيد عبدالله 26/05/2012 19:45 -

    لا يلدغ المؤمن من جحرٍ مرتين
    يقولون شر البلية ما يضحك ، وأقول في حال مصر والثوره المصريه بأن شر البلية ما يبكي
    لقد قلت منذالبدايه وأقسمت بأن الثوره المصريه لم تبدأ بعد رغم تنازل السفاح مبارك عن الحكم…!
    وكنت أشم رائحة مؤامره خبيثه تطبخها امريكا وينفذها المجلس العسكري برئاسة طنطاوي وكل اتبا ع النظام السابق الذين ظلوا طلقاء واحرار ، دون ملاحقه دون حساب ولا حتى عتاب..
    وضعت يدي على قلبي وقلت سوف تُسرق الثوره وسوف يعود النظام الفاسد الدكتاتوري الظالم قويا ليتابع مسيرة الظلم والاضطهاد ، والفساد والتجهيل ونهب خيرات مصر ، وجعلها مطيه لآسرائيل والغرب على حساب كرامه الشعب المصري المسكين الذي عان الامرين منذ عقود طويله بحيث اصبح المصري محروم من ابسط مقومات الحياة وابسط الحقوق الانسانيه والحيوانسه والطبيعيه.
    واتت الانتخابات، والذي كان يغيظيني، هذه السذاجه والبراءه بل والبلاهة التي سيطرت على عقول وقلوب ابناء الشعب المصري ، وعلى اعضاء الاحزاب المصريه صرخنا وحذرنا وطلبنا ان تطهر مصر من فلول النظام والمتآمرين على مصر وشعبها ودينها
    وذكرنا بحديث الرسول العظيم الذي يقول بأن المؤمن كيِّس فطن ، وللاسف الشديد لم نرى آذان صاغيه ولا قلوب واعيه ولا عقول مبصره بل وجدنا أن معظم الناس كأكياس القطن…
    حذرنا من الاقباط الذين جندوا كل طاقاتهم للتخويف من مصر الاسلاميه واتفقوا على بذل كل ما بوسعهم لمنع رايه الاسلام ترفرف في سماء مصر..!
    واستمرت المسرحيه ،، وتواصلت الاتصالات السريه بين القوى الغربيه، والقوات العسكريه بقياده طنطاوي عميل امريكا الوفي. وجندي مبارك البار لسيده..
    وظل امثال شفيق ومئات الالاف من فلول النظام يصولون ويجولون. يسرحون ويمرحون ، ويتلذذون على دماء الثوار واشلاء الشهداء…!
    والغريب العجيب ان الرجل الذي ناضل ضد الظلم والطغيان والفساد، مدافعا مجاهدا من اجل كرامة ابناء شعب مصر المستضعف المهان المغلوب على امره، هذا الرجل المجاهد العظيم . يمنع من الترشح، لاسباب جنونيه غير منطقيه والسفاح القاتل الذي لا تزال يداه ملطختان بدماء الابرياء من ابناء مصر يرشح، والادهى انه ينتخب…!
    ومن انتخبه وكيف وصل إلى هذه النتيجه الامعقوله والغير صحيه ولا أمينه.!
    فإن استثنينا الاقباط ومئات الالاف من فلول النظام ورجال الاعمال الذين يشكلون أخطر مافيه في العالم . فإننا نتساءل هل يعقل أن يكون الشعب المصري الذي ثار على الظلم قد انتخب حقا هذا الظالم الفاسد والمفسد.
    لا لا أصدق ذلك وافسم بالله الذي لا إلاه إلا هو ، ان الانتخابات قد شابها التزوبر بطرق ذكيه وخبيثه وعلى الخبراء والعقلاء والاذكياء في مصر ان يكتشفوا كيف تم التزوير
    وعلى أحرار مصر وثوارها العوده وبأسرع وقت ممكن إلى ميدان التحرير والوقوف في وجه العسكر وفلول النظام ، فالثوره لم تبدأ بعد…!
    عودوا وأكملوا الثوره من أجل الدماء التي سالت ومن أجل الشهداء الذين سقطوا
    لا تخذلوهم لا تهينهم لا تخونوهم…..!
    أوفوا بالعهد وتابعوا الثوره والجهاد حتى تعيدوا مصر إلى عزتها وقوتها ودورها الحضاري العظيم. ولكي يصبح الشعب المصري عظيما كريما عزيزا …..!
    ولا يغير الله ما بقوم حتى يغيروا ما بأنفسهم… آمين

  10. احمد مصطفى 26/05/2012 18:55 -

    يارب ولى على مصر من يفيدها وينفعها وانا ارى من وجهة نظرى ان الدكتوروالمهندس محمد مرسى اصلح من الفريق احمد شفيق لان اهم سبب هو انة من النظام القديم فنريد تغيرا تاما فى جميع انحاء الوطن فبلمعنى الاصح انن ازلنا الرئيس السابق محمد حسنى مبارك فاءن فاز الفريق احمد شفيق سيعتبر ان نكون ارجعنا محمد حسنى مبارك مرة اخرى بعد تنحية

  11. النهضة البشرية لا يبنيها العبيد بل الاحرار اصحاب الكرامة….

  12. انا مع حمدين وضد شفيق ومحمد مرسى

  13. ام ملك 26/05/2012 17:45 -

    والله حرام ات حمدين صباحى ما يمسكش البلداتو لو اديتو صوتكم لشفيق يبقى انتو ما عملتوش حاجة خالص فى الثورة ولو اديتو لمرسى يبقى علية العوض فى بلدنا

  14. احمد خالد 26/05/2012 17:41 -

    يا شعب مصر اذا فاز شفيق لا خوف على شعب مصر ستقوم ثورة مضاده ضده واذا فاز مرسى محدش حيقدر ينزل التحرير وستقوم حرب اهليه بين انصاره الاخوان وبين شباب الثوره والله شفيق هو الشعب الى حيمشيه لكن مرسى الاخوان وراه ومش ممكن يمشى وحيكون اقوى من مبارك وفلوس مصر كلها حتروح على امريكا باسم اولاده الامريكان وساعتها ابقوا قبلونلى

  15. زهرة اللوتس 26/05/2012 17:37 -

    ياجماعه هى ليست اختيار بين شخصين بل هو اختيار بين نظامين الاول ممكن تغييره وهو نظام احمد شفيق بتغير احمد شفيق وهذا سهل ولكن من الصعب جدا تغير نظام الاخوان لان لو شالوا مرسي حطوا واحد منهم بداله وتذكرا فكر واسلوب الجيش لعمل الدستور هذا كان بدايه للدوله الدينيه فيجب ان نختار اللى احنا ممكن نغيره بسهوله وليست من هم لن يتركوها للابد اصل هيخربوها باذن الله

  16. قطرة الندى 26/05/2012 17:17 -

    الأخ حسن سعيد كلامه صح فعلا فى ان الاخوان قالوا قبل كده انهم مش هيرشحوا حد منهم للرياسة بس مش عارفه اللى حصل دا اية بالظبط

  17. قطرة الندى 26/05/2012 17:00 -

    بصراحة أنا مش كنت عاوزة لا اخوان ولا فلول وحمدين اللى كنت عاوزاه يبقى الرئيس خرج بس لو الحكاية دى بين مرسى وشفيق يبقى مرسى أولى مع انى والله مش طيئاه بس أحسن من أى حد فلول ولا اييييييييه

  18. شروق 26/05/2012 16:42 -

    انشاء الله احمد شفيق هو اللى هيكسب لان لابد ان يكون رمز يحكم البلاد ويخف منة كل بلطجى

  19. مصطفى زواوى 26/05/2012 16:35 -

    يله تعبت نفسى بس يله كله يهون علشان خطر البلد الحره مصر وال على راى المثل زى ما قال الشاعر نضر القبانى وغنها الفنان جورج برغم كل شيء وبصرف النضر عن اسوتك معايه وعن طوال السهر انا قلبى حبك انتى واتمنى فى حبك انتى وانتى زى منتى قلبك من حجر ليه مش لقيينلق رئيس يليق بيكى ليه والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته @مشكورا المهندس مصطفى زواوى@

  20. لا تقول لى صباحى ولا فتوح ولا شفشق معا لمحمد مرسي

  21. مصطفى زواوى 26/05/2012 16:28 -

    اسأل الله ان يفسد الدور الثانى من الانتخبات ويعيد حمدين صبحى وابو الفتوح مره تانيه انا منتخبتش حد بسبب الاخوان واللهى
    رساله للاخوه الى شفو تعليقى بلش بس تعليك على كلامى انت تشوف وتقارء
    من غير ايه رد عليه او على اي حد ليه تعليه تانى
    ماشى يا سيدى الفضل ده من فضلك بلاش علشان لو حد رد عليه رد مش حلو انا ممكن اغلط فيه

  22. الاخوان دول شوية *** بياخدم الامر من واحد واساسا محمد مرسي كان علي دكة الاحتياطي ومبيعرفش يتكلم

  23. انابصراحة شايفة ان اوقح ناس في الدنيا هم الاخوان 0اساسا مفروض يلموهم في السجن

  24. مصطفى زواوى 26/05/2012 16:19 -

    حرام بجد احنا تعبنا ايه اخوان وايه فلول احنا عايزيين رجل سياسى مش حد ياخد منصب بس علشان اسمه يوصل او يكون ريس او يكون من اغنى الناس فى العالم كله من الاخر كده انا مش هنتخب حد فى الاتنين دول واللهى التنين ما يصتحقوها لان الاول مرسى لا يفهم شيء فى السياسه ولا يعرف يعنى ايه رئيس مصر والتانى الاستاذ الدكتور احمد شفيق هنقول مش بيفهم فى السياسه لالالالالالالا يبقا بنكذب هو بيفهم فى السياسه وكل حاجه بس مينفعشى يكون رئيس لمصر احنا عايزين واحد بيفهم فى كل حاجه مش واحد كل الى فى دماغه انه عايز يطبق الشريعه الاسلاميه بس لالالا انا مش كره ان الشريعه ططبق بس انا عايز رئيس افتخر بيه بصرحه مش لقى بعد حمدين صبحي وابو الفتوح ولللاسف التنين خرجوااااااااااا حراااااااااااااااااام تعبنا راح هضر مع مرسى مفيش نصر ولا حته مصر مع مرسى فيه خراب انا واللهى مسلم بس لا للاخوان

  25. ابراهيم وهبة 26/05/2012 16:18 -

    لا للذين يستخبون وراء الدين

  26. ابراهيم وهبة 26/05/2012 16:16 -

    انا من مؤيدى الفريق احمد شفيق فهو الرجل الوحيد التى يستحق ان يحمل الامانة لا نه رجل ذو خبره وذوسياسه عاليه وفائق الاحترام وسيكون ولائة لنفسه

  27. محمد حافظ 26/05/2012 15:12 -

    يجماعة فيه ناس بتحاول تلعب بأفكارنا علشان ننتخب شفيق تلاقى ناس تقول نقاطع الانتخابات وناس تانية تقول الاخوان لأ علشان بعد كدة تتزور الانتخابات لصالح شفيق ويقول الناس اللى كانت مع حمدين صباحى وابو الفتوح هم اللى انتخبوا شفيق لا طبعا مش حيحصل سنقف بجانب محمد مرسى حتى لا تضيع الثورة وحتى لا يهدر دم شهداء مصر

  28. احمد الحصرى 26/05/2012 14:14 -

    يا جماعه الإخوان اكبر جماعه ممكن تتحكم فى البلد فى الظروف اللى احنا فيها دى احنا استوينا من الفلول والظلم خلينا نمشى ورا تحكيم شريعة الله فى الأرض وان شاء الله هتكون مصر رائدة العالم الإسلامى ارحمونا بقى من الفساد والسرقه وقلة الضمير واكل المال بدون حق ولا احنا متعلمناش من اللى فات وكل واح حر فى صوته هينسأل أمام الله يوم القيامه

  29. ابو سعيد 26/05/2012 13:51 -

    هي خلاص خلصت شفيق ومرسي في الأعادة انا كنت عايز حمدين صباحي عشان لو شفيق مسك هيعملوا ثورة لو مسك مرسي هو وحش واخوان و*** ولابيفهم حاجة بينطح زي ***

  30. الامل 26/05/2012 13:30 -

    لا لشفيق 1-لانه من الفلول 2-لانه طيار مثل حسنى مبارك وسوف يتغالى علينا 3-سوف ينحاز لحسنى 4-لو تولى شفيق قد ابطلنا الثورة التى قمنا بها ورجعنا مرة اخرى للفساد…لالمرسى 1-سوف تظل مصر تحت حكم الاخوان لمدة 30 سنة 2-سوف يعود الحزب الوطنى مرة اخرى بل اسوء 3-هل يصح ان يكون الرئيس تحت قيادة رئيس اخر 4-لم يقوم الاخوان باى قرار عادل من بداية توليهم المنصب ولم يقول رئيس المجلس سوى كلمة تشكيل لجنة تقصى الحقائق لقد اتفقا مرسى وشفيق فى خدعة الناس الغلابة ليصل كل منهما للحكم ومن هنا ارى ان الجدير لمنصب الجمهورية هو حمدين صباحى

  31. ساسو 26/05/2012 13:27 -

    انا اخترت شفيق لانه ماخدش فرصة وهو رئيس وزارة وتعرض للهجوم من قبل الاخوان المسلمين لقولهم انه فل من فلول النظام كلنا نعمل فى الدولة اذا كلنا فلول نسيب اشغالنا ونقعد في البيوت والاخوان يحكموها والى ميعرفش الاخوان يسال امهات الصعيد مصر عما كان يفعلونه الاخوان والجماعات الاسلامية في صعيد مصر من سرقة ونهب وقتل وتحليل مال الاخوة المسيحيين وكسر محلاتهم وقتل العسكرى المسلم الواقف على حراسة الكنائس بعد ما استباحوا دم الرئيس محمد انور السادات يخرجون الفتاوى ويحكومون على منهجها وينفذون الحكم بايديهم دون شريعة ولا قانون والدليل على عدم تغيير افكارهم ومرجعيتهم الصورة التى نقلها عنهم مجلس الشعب نتائج مجلس الشورى المزور الذى لم يحضر في تصويته سوى 4% من الحضور وعلى اصرارهم ان احدهم يفوز بكرسي الرئاسة او يحدثوا ضجة واعتراض على المرشح الاخر بتصريحهم (سننسي الخلافات بيننا وبين جميع القوة السياسية الاخرى لنقف ضد احمد شفيق ) يكفى شفيق شرف المحاولة والنجاح الباهر الذى لم يتوقع حتى ان خرج من الانتخابات كل الاصوات معاه وفي الاعادة سوف ننتخب المرشح الذى يقف ضد الاخوان اى كان شفيق او صباح والله الوفق

  32. يوسف محمد جلال دغيدى 26/05/2012 12:59 -

    نعم احمد شفيق رئيسا لمصر

  33. محمد المصرى 26/05/2012 12:40 -

    لابد من مقاطعة الانتخابات

  34. محمد المصرى 26/05/2012 12:39 -

    المصيبة الكبرى انه فرض على المصريين ان يختارو بين اتنين اوسخ من بعض مرسى و شفيق والشريف الوحيد حمدين خرج عليه العوض فيكى يا بلد

  35. احمد رمزى 26/05/2012 12:36 -

    لا لا لا للاخوان
    حرام عليكم
    دول بيدورا على مصلحتهم
    عملوا ايه لما مسكوا مجلس الشعب والشورى
    ادوا لاحمد شفيق فرصه
    وميدان التحرير
    موجود

  36. فكك منى 26/05/2012 12:32 -

    انا مع محمد مرسى   
    ولا للفلول علشان دى هتبقى كارثة بكل المقاييس لو كسب احمد  شفيق 

  37. محمد 26/05/2012 12:31 -

    ان شاء الله الفريق شفيق ينجح مع انة صعب في ظل توغل الاخوان في القري والمناطق الفقيرة الي بيشتروهم بالفلوس كالعادة اللهم ولي من يصلح لمصر 

  38. مسلم 26/05/2012 11:51 -

    انتم مش عايزين لا اخوان ولا فلول طب نعمل ايه نسيب البلد ونمشى

  39. احمد 26/05/2012 11:21 -

    بسمله بتحيى الانتخابات وبتقول لا لشفيق ولا مرسى ولا ابو الفتوح ولكن حمدين صباحى

  40. عبدالرزاق 26/05/2012 11:11 -

    الايام هتثبت ان مرس الرئيس اما اذا نجح احمد شفيق فأقول للمصريين ليه رافض تعيش بكرامة ياشعب مصر ليه ساكت 30سنة نهب وسرقة وظلم وجاى النهردة تكمل باق الشيلة واتدوس على الفقراء وترضى البلد تتباع اه يا مصرى يا ابن فرعون اخ جاهل جاهل جاهل

  41. يارب اي حد غير الاخوان لان نوايهم غير سليمه يدعوا الدين وليس لهم علاقه بالدين  وارد علي احد يريد الاخوان لماذا الرشوه بالفلوس واللاب توب مش لعن الله الراشي والمرتشي ولا يأمرون الناس وينسون انفسهم

  42. طارق 26/05/2012 11:01 -

    أن شاء الله مرسي هو الاصلح في الفترة الرهنة لأن هذا الرجل وحزبه يخفون من الله سبحنه وتعالي وسوف يؤدون الأمانة التي هي في اعناقيهم وللذالك يجب علي كل مسلم ومسيحي بيحب هذا الوطن ان يصوت لصالح الدكتور محمد مرسي والله المستعان

  43. عبير 26/05/2012 10:29 -

    رسالة الي كل واحد اعطي صوته الي احمد شفيق بعت صوتك ب 200 جنيه لتحل ازمتك لمدة ساعة لكن محمد مرسي هيحل ازمتك طول العمر وياريت تبقي تقرا الفاتحة للشهداء اللي ماتوا علشان انت تعيش

  44. عبير 26/05/2012 10:23 -

    رسالة الي احمد شفيق فوق بقي واعرف ان انت هتكون كبش فدا للمجلس العسكري والنظام السابق هيحطوك في وش المدفع ويهربوا هما ويسبوك تواجه الطوفان لوحدك

  45. جميل محمد 26/05/2012 10:18 -

    اراء فى من العجب الموضوع ملخص فى كلمتين مش عايزينه رئيس وزراء لماذا عشان من الفلول ماشى ودلوقتى انتخبو رئيس عجبى

  46. اسلام فتحي عبدالستار 26/05/2012 09:48 -

    هى مصر شروة ولا تورترته الكل عاوز ياخد نصيبه منها مصر امنه بازن الله واى ما كان الرئالقيامه خزى وندامه يس مرسى ولا شفيق فمن يتقى الله يجعل له مخرجا ويبعده الثوار والثائرين يعنى يعرفوا اننا اللى انتخبنا واحنا اللى هنقرر بعد الفرصه الاولى دى من هو الحكم العدل من اطعم الجائع واواى المسكين ورحم الشيخ الكبير والارمله الواحده وعصم الشاب وحفظ مال الامه فالرئاسه يوم

  47. لميس 26/05/2012 09:43 -

    الصح ان الناس اللي مرشحوش احمد شفيق و مرسي انهم مايدلوش بصوتهم في الاعاده خالي اللي انتخبوهم هما اللي ينزلو يصوتولهم(و يارب احنا نصوت عليهم) حاجة تقهر الواحد بصراحة انا في الاعاده مش حدي لصوتي لحد ميستاهلش لان دي أمانة و حتحاسب عليها.

  48. محمد جمعة 26/05/2012 09:39 -

    انشا اللة احمد شفيق هو الريس القادم وكلنا معاك ياشفيق

  49. محمد محروس عليان 26/05/2012 09:01 -

    نتائج الانتخابات الرئاسيه لابد وان تحترم مهما كانت لانها اول انتخابات حقيقيه تجرى فى مصر لم نكن نتخيل ان نرى فى يوم من الايام تجرى عمليات الفرز امام شاشات التليفزيون ليراها كل شخص على مستوى العالم وعلى شعب مصر الانتظار على الرئيس القادم حتى يتمكن من عمل شىء لمصر

أضف تعليقاً