نتيجة امتحانات الثانوية العامة التجريبية

نتيجة امتحانات الثانوية العامة التجريبية

نتيجة امتحانات الثانوية العامة التجريبية

نتيجة امتحانات الثانوية العامة التجريبية

مصريات

محمود حافظ – دعاء عمرو
يبدأ اليوم الامتحان التجريبي لطلاب الثانوية العامة بمرحلتيها الاولى والثانية على مستوى الجمهورية. استعدت المدارس لعقد الامتحان على مدار 15 يوما متصلة في جميع المواد حيث تم الانتهاء من طباعة الأسئلة بالمطبعة السرية لوزارة التربية والتعليم التي قامت بدورها بتسليم نسختين من أوراق أسئلة كل مادة الى كل مديرية تعليمية على مستوى الجمهورية لتقوم المديريات بطباعة الأوراق بعدد الإدارات التابعة لها وبعدها تطبع الإدارة عدد أوراق بعدد المدارس الثانوية العامة التابعة لها لتقوم المدارس بطباعة وتصوير الأوراق اللازمة بعدد طلابها.

أعلن الدكتور أحمد زكي بدر وزير التربية والتعليم أن هذا الامتحان الذي يعقد لأول مرة منذ سنوات طويلة جدا يستهدف تعويد الطلاب على شكل الامتحان ولذلك من الضروري حضوره مشيرا الى أن الطالب الذي لن يحضر سوف يسجل غيابا ويحتسب الغياب من نسبة الغياب المسموح بها قانونا كشرط لدخول امتحانات الثانوية العامة آخر السنة.

وسوف يعقد امتحان بالمدارس في الفترة الصباحية حسب الجداول المعلنة في كل مدرسة على حدة مع انتظام اليوم الدراسي بشكل عادي واستكمال الحصص اليومية عقب الانتهاء من الامتحان.

نتيجة امتحانات الثانوية العامة التجريبية في ابريل

وبالنسبة لطلاب الصف الأول الثانوي فسوف ينتظمون في الدراسة اليومية بشكل طبيعي.. وسوف تعلن نتيجة امتحانات الثانوية العامة في الأسبوع الأول من شهر أبريل.
استعدت مديريات التربية والتعليم للامتحان وقامت الإدارات التعليمية بتوزيع أسئلة الامتحان على المدارس وتم وضع الجداول في أماكن واضحة للطلاب وإعداد قوائم المناداة وتجهيز اللجان وتوزيع أرقام الجلوس.

ويقوم مدرسو كل مدرسة بأعمال المراقبة والملاحظة وسوف تتم عمليات التصحيح يوميا بواسطة المدرسين.
أكد وكلاء الوزارة أن هذه الامتحانات لن تعرقل سير الدراسة وأن اليوم الدراسي سيبدأ بداية من طابور الصباح موضحين أنه في حالة غياب الطلاب ستحسب هذه الأيام غيابا عاديا.

شددوا على ضرورة الجولات الميدانية لمتابعة حسن سير امتحانات الثانوية العامة والتعرف على استفسارات وشكاوي الطلاب.
قال مدحت مسعد وكيل وزارة التربية والتعليم بالقاهرة أن كافة الإدارات أتمت الاستعداد لامتحان الثانوية العامة التجريبي الذي يعقد السبت القادم حيث تم توزيع الأسئلة على المدارس التي أتمت تجهيز اللجان وقوائم المناداة وتحديد المراقبين من داخل كل مدرسة حيث يسير امتحان الثانوية العامة بالاعتماد كليا على الجهاز الإداري والتدريس بالمدرسة وكذلك تسير عملية التصحيح اليومية بواسطة مدرسي المواد داخل كل مدرسة.

أوضح أنه سيتابع سير امتحان الثانوية العامة بشكل يومي من خلال الزيارات الميدانية للمدارس في أكثر من إدارتين يوميا للاطمئنان على سير امتحانات الثانوية العامة في هدوء ودون صعوبات تذكر أمام طلاب الثانوية العامة بمرحلتيها.

أضاف تيسير الشامي مدير عام إدارة الخليفة والمقطم التعليمية أن الإدارة أتمت الاستعداد للامتحان التجريبي المقرر عقده اليوم حيث تم الاجتماع بمديري كافة المدارس الثانوية ومديري شئون الطلبة والامتحانات ومديري التعليم الإعدادي والثانوي.

وتم التنبيه عليهم بضرورة الانتهاء من استعدادات امتحانات الثانوية العامة بشكل نهائي يوم الخميس 11 مارس حيث يتم تجهيز الفصول على شكل لجان حسب كثافة كل مدرسة وكذلك إعداد قوائم المناداة وكشوف بأسماء الطلاب وكشوف الملاحظة وتوقيع الطلاب ومحاضر فتح الأسئلة.

أشار الى أن اليوم الدراسي سيسير بشكل طبيعي داخل المدارس بعد انتهاء الامتحان سواء للثانوية العامة أو الصف الأول الثانوي حيث ينتهي اليوم الدراسي في مواعيده الرسمية.

قال إن المرحلة الثانية من الثانوية العامة سيتم عقد لجان خاصة بها مهما انخفضت أعداد الطلاب فيها بالمدارس لأنه حقهم وحتى يتدربوا على الامتحان.
أكد أنه في حالة غياب الطالب فإن اليوم سيحسب كيوم غياب عادي يخصم من نسبة الغياب المصرح بها من قبل الوزارة دون أي تهاون في ذلك لأن حضور الامتحان اختياري وبالتالي فلن يتم إجبار الطلاب على حضوره لأنه في الأساس لمصلحة الطلاب فقط ليس إلا.

أوضح محمد الحمداني مدير عام إدارة غرب القاهرة التعليمية أنه عقد اجتماعا بمديري المدارس الثانوية بالإدارة وعددها 25 مدرسة للتأكيد على النقاط الأساسية بشأن سير الامتحان كما تم توزيع أوراق الأسئلة الخاصة باليوم الأول من الامتحان عليهم لتكون المدارس مستعدة لإجراء الامتحان يوم السبت القادم دون أي تعطيل.
قال إن مدير كل مدرسة سيكون بمثابة رئيس للجنة يشرف على سير الامتحان والمراقبة والتصحيح الذي يبدأ بعد انتهاء الامتحان بشكل مباشر.

أكد أن كل مدرسة سترسل نشرة يومية توضح نسب الغياب بين الطلاب ونسب سير عملية التصحيح وانتظامها من عدمه.

وأشار الى أنه سيقوم بالمرور يوميا على المدارس التي تعقد بها امتحانات الثانوية العامة وكذلك متابعة عملية التصحيح التي ستتم يوميا حتى يتم التأكد من عدم وجود أي معوقات لنجاح تجربة الامتحان التجريبي التي ستفيد كافة أطراف العملية التعليمية دون أدنى شك.

أشار الى أنه تقدم باقتراح على مديري المدارس الثانوية بأن يتم إعطاء الطلاب محاضرات يومية خاصة بامتحان المادة التالية ليتم تأهيل الطلاب بشكل مستمر بالمواد التي يعقد فيها الامتحان.

اخبار ومواضيع ذات صلة:

192 comments
  1. شيماء احمد محمد امام 22/03/2010 14:38 -

    انا بجد عايزة اقول حاجة احنا مش ملاحقين على المزاكرة جايين هما فى اصعب وقت يقولو روحو المدارس وحتى لو روحنا مافيش ولا مدرس بيدخل وبنروح نضيع وقت بجد

  2. شيماء احمد محمد امام 22/03/2010 14:36 -

    حرااااااااام والله

  3. شيماء امام 22/03/2010 14:34 -

    الامتحانات بجد كانت كويسة بس الجبر صعب موت وكمان الامتحانات كانت متسربة واحنا عندنا مزاكرة كتير ومش فاضيين للعبط دة والله حرام بجد

  4. بيكو 22/03/2010 12:55 -

    زاكر تسقط             غش تجيب تقدير

  5. بيكو 22/03/2010 12:54 -

    كان نفسي تكون امتحانات بجد علشان تقيس المستوى بس ياخسارة الامتحانات كلها كانت بتتسرب

  6. منمن 22/03/2010 12:53 -

    امتحان الجبر كان رخم واللجان كانت فوضى اخر حاجة والملازم كانت بتطلع قدام الراقب ولا كان بيقول حاجة يبقى ازاى دة امتحان تقيم المستوى انا هتجنن وربنا يسترها علينا كلنا اخر السنة

  7. هتذاكر = مش هاتسقط ______(1)

    مش هتذاكر = هاتسقط ________(2)

    بجمع المعادلتين (1) و (2)

    هتذاكر + مش هتذاكر = هاتسقط + مش هاتسقط

    هتذاكر (1+مش ) = هاتسقط (1+مش )

    بالقسمه علي (1+مش ) للطرفين

    هتذاكر = هاتسقط

    gamy 0143879530

  8. الثانويه ضاره جدااااا بالصحه وتسبب الوفاااااااه

  9. بصراحه امتحانات مالهاش اى لزمه

    ليه بقي ! أولا :- مافيش طالب على مستوي الجمهوريه حل بمجهوده ثانيا :- امتحان الكيمياء كان موجود ع النت قبل مانمتحنه وكان معظم الطلاب محضرين الامتحان من اليوم اللى قبله وانا شايف ان ديه امتحانات مالهاش اى لزمه بصراحه لو فعلا امتحانات تجريبي يبقي لازم يكون فيه نظام فى اللجان انا عن نفسي واحد من الطلبه كنت داخل الامتحان ومعايا كتاب المعلم loooool عشان اراجع منه

  10. توتو 21/03/2010 17:00 -

    مسيو وزير انا اقيد فكرة الامتحان التجريبي بس لو كان فية نظام بليز مسيو يا ريت تعمل نظام كويس ويا ريت تلغي المدارس لاكل الطلبة تعتمد علي الدروس

  11. مرثا 21/03/2010 15:44 -

    الامتحانات الي حد ما كويسة بس مفيش وقت نروح المدرسة واحنا في اخر الايام حرام

  12. ديدى 21/03/2010 12:10 -

    والله ياجماعه الانتحانات كويسه وكفايه انها بتخلينا نحدد مستوانا سواء حصلنا درجات ولا محصلنا ش فمش نهاية العالم وربنا معانا اخر السنه واحنا علينا نعمل اللى علينا ونتوكل على الله وعلى فكره تانيه ثانوى اسهل من اولى بكتييييييييييييير بس هو الخوف والتوتر بس ان ده حيفرق فى مستقبلنا والوزير مشكور حب يزيل الرهبه ديه من جوانا

  13. يارب بجد جدول الامتحانات يتغير لان كدة فعلا مش هنلحق حتى نلم المادة فى السااعات دى لازم الجدول يتعدل وربنا معانا يارب

  14. القرد 21/03/2010 09:15 -

    بنتمنى بس يغيروا جدول الامتحان بتاع اخر السنه لانه لو فضل على كدة نص يوم بين المادة والتانيه هنجيب صفر ان شاء الله ومش هندخل حاجه فى سنتنا المنحوسه دى ومش هنلحق اصلا نقول بسم الله عشان نذاكر دة احنا بنيجى من الامتحان ميتين فياريت يرجعوا نظام جدول الامتحانات زى زمان

  15. والله هى فكره جامده اخرحاجه بس محدش كان مزاكر حاجه والدرجات دى من البرشام اللى عملناه

  16. بونبوناية 20/03/2010 22:52 -

    الامتحانات كلها كانت سهلة ما عدا الجبر جاى فى اسئلة ذكاء مش متعودين عليها اصلا …. فكرة الامتحانات التجريبية كانت فكرة كويسة بس كان ناقصها التنظيم و الجدية و اغلب الطلبة كانو مستهترين جدا ….. و لما انت بتقول ان الامتحانات هتيجى صعبة ليه التجريبية كانت سهلة جدا…. اتمنى ان محدش يلعب فى مستقبلنا بالامتحانات و لما نشوف اخرتها ……..

  17. ميزو 20/03/2010 16:07 -

    ارجو امتحانات اخر السنة تكون اسهل من الامتحان التجريبى

  18. الامتحانات سهله باستثناء الرياضه والكيميا الفكره حلوه بس محدش مزاكر حاجه

    كل المدرسه بتمشى بعد نصف الوقت

  19. حسن علي 20/03/2010 13:26 -

    أدينا امتحنا وعدينا ومش رايحين المدرسة تاني

  20. مكسيموس 20/03/2010 12:48 -

    منك لله ولا كانك عملت امتحانات

  21. هدير 20/03/2010 11:21 -

    دى امتحانات السنين اللى فاتت كانت اسهل من كده والله

  22. ماجد 19/03/2010 23:52 -

    تصدق بمين علي راي ستينا اليسا

    امتحانات زباله بس الواحد كان مبرشمها كلها من الامتحانات الي علي النت لانها كانت متسربه كلها ماعدا الجبر وغيرو الفرنسااوي وده علي فكره الوزير هو الي مسرب المتحانات دي علشان نجيب درجات مرتفعه دلوقتي وفي اخر السنه ين عيب في افكارك هيظبطنا

  23. ياجماعه ولله حرام الى بيحصل ده احنا هنذاكر ولا هنيجى نمتحن

    وبعيدين ايه امتحان الجبر ده ده امر من امتحان رياضيات 2

  24. خالد 19/03/2010 20:52 -

    احلى حاجة ان كل الطلابة مش عارفين حاجة انا مش عارف اية فيدنة الامتحان دة بيلعبوا اعصبنا وخلاص والله ما هى فرقة معنا كدةكدة مش عارفين حاجة فى اى حاجة ميخة يا تعليم احلى سلام عليك انت 100 100وديتنا فى دهية والله يا بخت الماس بيتوع زمان كانوا مرتحين من التعليم والهمة بتاعة ابوية دفعلى فلوس لما قرب يشحت

  25. خالد 19/03/2010 20:49 -

    حرررام دةمش امتحانات دة تعقيد للطلابة من امتحان اخر السنة عايزين يموتونا نقصين عمر ربنا على الظالم والمفارى

  26. اسراء 19/03/2010 19:38 -

    ارجو تغير جدول الامتحانات بس الامتحانات التجريبية كانت سهلة

  27. ميرو 19/03/2010 19:13 -

    والله الامتحان ده فكرته حلوه بس المفروض كانو قالولنا من بدرى علشان نعمل حسابنا انا كنت بروح مش مذاكره اى حاجه

  28. زهقانة من الثانوية العامة 19/03/2010 15:06 -

    امتحان الرياضة كان زفت شاطرين بس تقولو هتحوشو اللى حط امتحان من النصف الثانى
    وكل الامتحان ترم تانى كلة
    مش حتى سؤال
    مش حرام كدة

  29. زهقانة من الثانوية العامة 19/03/2010 15:05 -

    امتحان الرياضيات كان زبالة وكلة من الترم التاني وشاطرين بس تقولو بنحوش اللي جاب من الترم التاني

  30. الامتحانات اتسربت واللجان كلها سايبه ومحدش مهتم بيها لكن بالنسبه لامتحان الجبر ماكنش كويس وكان مختلف تماما عن الامتحان اللي اتسرب بس هو مفكر انه كده صح والله تجربه فاشله والغياب شغال هنقول ايه اصل احنا دفعة التجارب ربنا يتولانا

  31. محمد 18/03/2010 22:06 -

    الامتحانات مش كويسة ومعفنة والتسريب شغال

  32. هدير احمد 18/03/2010 12:17 -

    والله الامتحانات دي كويسة جدا بس اللجان اخر مهزلة و غش

  33. محمد رضا 17/03/2010 20:30 -

    انا سمعت ان الامتحانات اتسربت دا صحيح ولا اية (:

  34. سلوى 17/03/2010 17:14 -

    انا راى ان الامتحانات دى كويسه ليكم اوى وهدربكم على امتحان اخر السنه

  35. hager alaa 16/03/2010 23:20 -

    wallahei ya gam3a howaa 3mtahan ze ay 3mtahan we rabbana ysahelha men 3andoooooooo

  36. AHMED SALALH 16/03/2010 18:27 -

    وانا كمان مش فاهم حاجه وشكراااا

  37. يــــــــــا جمــــــــاعة اثتو عارفين ان ممكن الامتحانات بتاعة آخر السنة تكون صعبة عشان الامتحامات ده سهلة

  38. محمد رضا عبد المجيد 15/03/2010 15:12 -

    على فكره انا من ضحية السيد الوزير يسرى الجمل بس انا دلوقتى فى اعدادى هندسة

  39. محمد رضا عبد المجيد 15/03/2010 15:11 -

    كل وزير يجى عايز يعمل حاجه عشان يلفت الانظار ليه على رأى عادل إمام (بلد بتاعت شهادات صحيح)منهم لله ضيعونا

  40. احمد ابوالسعود 14/03/2010 16:52 -

    ياجماعة والله انا خايف من الامتحان دة ومش مطمن انا بروح مش بحل حاجة وخايف اسقط ياجماعة وخايف مرحش الواحد مش عارف يعمل اية في السنة دي

  41. خلود عاشور 13/03/2010 20:32 -

    نتيجه بقى مش نتيجه كله محصل بعضه ولا حد فاهم حاجه فى اى حاجه ولا الطلاب فاهمين ده امتحان ايه ولا المدرسين وكله عشان الطلبه تجع المدرسه وخلاص وادينا رجعنا ايه اللى كان حصل برجوعنا يعنى
    على راى المثل جه يكحلها عماها هههههههههههههههه قال تجريبى قال

أضف تعليقاً