احتجاز 55 مصري بمعتقل ليبى بتهمة تهريب سلاح

احتجاز 55 مصري بمعتقل ليبى بتهمة تهريب سلاح

احتجاز 55 مصري بمعتقل ليبى بتهمة تهريب سلاح

مصريات
سيد نون

على الرغم من مرور 5 سنوات كاملة على الإعلان عن غرق مركب الصيد (أسعد أبوبكر) وأن جميع راكبيها البالغ عددهم 55 شابا مصريا قد لقوا مصرعهم بالقرب من السواحل الليبية، فقد كشفت أسر المفقودين المصريين عن حصولهم على اعترافات مكتوبة وموثقة منذ أيام من القنصلية المصرية بطرابلس ومسئولى أمن داخل ليبيا،أن المصريين المفقودين وجميع طاقم مركب الصيد مازالوا على قيد الحياة، وأنهم محتجزون منذ 5 سنوات داخل معتقل (تاجورة) بالعاصمة طرابلس.

وقال فواد صالح، والد أحمد 28 سنة، أحد الشباب المصريين المحتجزين إننا حصلنا منذ أسبوع فقط على اعتراف رسمى من القنصلية ومسئولين أمن ليبيين يفيد بأن جميع المواطنين والشباب المصريين الذين كانوا على متن مركب الصيد مازالوا على قيد الحياة وأنهم محتجزين داخل معتقل (تاجورة) الليبى الموجود على أطراف مدينة طرابلس، بعد مرور 5 سنوات كاملة من النفى المتكرر وإعلانهم أن راكبين مركب الصيد «أسعد أبوبكر» قد يكونوا لقوا مصرعهم غرقا، إثر محاولتهم للهجرة غير الشرعية لأوروبا.

وأضاف أن أسر المحتجزين المصريين قاموا بزيارة ليبيا أكثر من 6 مرات للبحث عن أولادهم قبل أن يحصلوا على معلومات من مسئولين ليبيين تفيد باحتجاز أبنائهم داخل أحد السجون.

وتابع صالح أن مسئولى القنصلية اعترفوا بأنهم أبلغوا من خلال خطاب وصل إليهم من مساعد وزير الخارجية المصرية للشئون الخارجية وجهاز مباحث أمن الدولة بوجود معلومات تؤكد احتجاز الشباب المصرى طوال الخمس سنوات الماضية داخل معتقل تاجورا بتهمة محاولة تهريب السلاح إلى ليبيا.

ومن جهة ثانية، أكد بكرى أبوالحسن،نقيب وشيخ الصيادين في السويس، إنه التقى أسر الشباب وتم اطلاعه على ما لديهم من مستندات، مشيرا إلى أنهم طالبوا الخارجية المصرية بضرورة حماية الشباب، واتخاذ خطوات من أجل الإفراج عنهم مع ضرورة أن تصدر السلطات الليبية بيانا يوضح الموقف القانونى الذى تم على أساسه احتجاز المواطنين المصريين.

اخبار ومواضيع ذات صلة:

احتجاز 55 مصري بمعتقل ليبى بتهمة تهريب سلاح

21 comments
  1. علاء المصري 19/01/2010 15:05 -

    يا اخ امين احنا وقفنا مع فلسطين من قبل 48 الى الان من حرب الى حروب الى مصالحات الى دخول معونات الى الى الى الى وانا بقول كدة مش بمن على الفلسطنيين ففى الاول ولااخر لهم حق العروبة والاسلام وغيرنا واقف يشاهد وكمان مش متنيل على عينة وساكت لا بيحاول ينفى خير مصر ويشكك فى فضل مصر فمصر هى مصر باقية شامخة رافعة راسها لفوق نحن بلا فخر اسياد الكل وانشاء الله الوعكة الصحية لمصر ستزول قريباانشاء الله ……. ما اعجبنى فى التعليقات تعليقات مغربية …. المغاربة طيبين ومثقفين

  2. انتو بتتلكوا ليه ياعرب ..هو عشان حدودنا مع غزه يبقى احنا بس اللى نحل المشكله دى ؟؟؟ ليه يابنتى حرام عليكى كنا خلفناها ونسيناها ولا ايه … ده لو جبل كان اتهد يا ماما … بس بس خلااااااص احنا قرفنا من الكلام ده فكك بقى بلا قضيه بلا عروبه عيشى ياماما عيشى

  3. أمين 06/01/2010 09:56 -

    الأخت مغربية أهلا بحضرتك صوت حر واضح جلى حقائق واضحة فى كلمتين ” ما قل ودل” مش حنجورية ولا خطب رنانة وشعارات زائفة . أكرمك الله صوتا للحق .ونصيرة للعدل والحقيقة.

  4. مغربيه 03/01/2010 18:00 -

    كلامك صح يا امين في جزء ان اللي عايز يساعد يساعد
    معلش هتدخل واذكر بوسائل المساعده وبعض الحقائق اللي تدل على اننا كعرب متقاعصين وبنتحجج بحكاية الحدود المغلقه..
    1/ معروف جدا ان بيت مال القدس فاتح ابوابه للتبرع عبر جميع فروعه في معظم الدول العربيه
    2/ المقاطعه للسلع الاسرائيليه او الامريكيه وسيله للمساعده بس للاسف استهلاكيتنا خليتنا مدمنين كوكا …
    3/ في ايام “غزه تحت النار” كان فيه طريقه تانيه لايصال المساعدات وهي التفاوض المباشر مع الجانب الاسرائيلي لفتح منطقة الحدود الاسرائيليه وتمرير المساعدات وده اللي عملته المغرب لما كانت اول دوله قدمت مساعدات بطائرات عسكريه مرت من الحدود الاسرائيليه ” المزعومه”
    ++ملحوظه++
    لو قال قائل دخلتم لانكم متحالفين مع اسرائيل هرد ببساطه اللي تغلب بيه العب بيه وعلى الاقل عملولنا خاطر وساعدنا اخواتنا

  5. أمين 02/01/2010 16:24 -

    ايوه يا مثقفة لو بتفهمى أفهمى اللى حقوله غزة منقسمة لجزئين جزء مصرى والآخر يتبع فلسطين وفى الأصل هم أسر واحدة التقسيم الجغرافى فرق الأسر بمعنى ممكن الأب يكون على الأرض المصرية وابناؤه فى الجهة الأخرى بعدين الأنفاق الموجودة بيدخل من مصر الأكل والسلاح وكافة أحتياجات أهالى غزة والدفع مش نقود زى ما انتى متصورة علشان معندكيش فكره عن البطيخ المقابل مخدرات .للفتك بشاب مصر .بعدين أنا لم أتكلم عن الأسلام ولا أستطيع .لكن كفرنا بكم وبالقومية وبالعروبة .لأنكم أول ناس شمتانين فينا ومناكم ان مصر تزال من الوجود .علشان تقدروا تبرطعوا وتتفاخروا بما ليس فيكم .وعلى رأى المثل الكلام معلهوش جمرك. اتكلموا وأهتفوا بسقوطنا وقللوا من قدرنا .لكن فى الآخر مصر هى مصر جنة الله فى أرضه وشعبها المسلم الطيب هو هو لن يتغير والأقزام سيظلوا على حالهم ولن تنالوا منا .ويا مثقفة .تقدرى تطرحى حل للمشكلة الفلسطينة بدون مصر .بلاش السؤال ده علشان صعب تحقيقه .تقدرى  فى محيط مجتمعك وأهلك وبلدك تقدمى ولو القليل لمساعدة أهالى غزة .ردكم المعهود هو فى خط تماس معهم علشان نساعد . ايوه فى لو عايزين أرقام حسابات مفتوحة فى كل بنوك العالم لتلقى المساعدات . بالله عليكى ماذا قدمتى انت .لغزة . حكام ورؤساء وعواهل وأولى الأمر منكم فين مش سامعين الصراخ والعويل والتباكى على أهل غزة فين الشهامة العربية فين النخوة والأصالة القدس يدمر وفلسطين تهود وانتم ما شاء الله تحججكم بأن مصر هى السبب. ليه مصر مش بتضحى بشبابها ومستقبل أولادها وتخرب .ولا تغور فى ستين داهيه طالما انتم بعيد وبتعرفوا تتكلموا كويس وما شاء الله حنجرتكم واسعه وحتحاربوا  اسرائيل بالكلام . يبقى لى حق لما أقول ملعونة العروبة وملعونة آراءكم وأحقادكم وأحلامكم الوردية .ناموا واتغطوا كويس لتاخدوا انفلونزا الخنازير .

  6. واضح انك لا مثقفة ولا حاجة ولكن انت مستعرية انك تقولى جزائرية هههههههههههههههههه

  7. مثقفة عربية 01/01/2010 20:49 -

    الكلام عن القومية العربية والاسلام بقى كلام اهبل الله يرحمك يا عبد الناصر وكمان مليون نسمة غلت العيشة عليكم ياشيخ دول بيشترو بفلوسهم يعنى تجارة ومربحنكم كمان 

  8. أمين 01/01/2010 02:58 -

    بقولك ايه يا مثقفة بلا غزة بلا عرب أخرتونا بسبب القومية والوحدة والكلام اللى مش جايب همه .يا مثقفة مصر 85 مليون نسمة لكن الحقيقة أحنا أكثر من ذلك بكثير .وبعدين الأنفاق اللى عاملينها بيهربوا منها أكل المصريين وحجم التعامل الشهرى نصف مليار جنيه غلوا العيش والسكر والأساسيات على الناس الغلابة عمليه مربحه ليهم وبعدين مين حيدافع عن بلده انتم والفنك وبالكلام .كلامكم ملوش قيمة ولا وزن .سبب تأخرنا ورجعونا الى الوراء الحروب اللى خضناها .وكل واحد عمال يهندس وعامل بطل وحيحارب بآخر جندى مصرى وعلشان كنا عبط وهبل ضحينا بأغلى شباب مصر مفيش بيت فيكى يا مصر لم تقدم شهيد أو معاق .بسبب الفلسطينيين .قبل ما تتكلمى وتعملى شوية العنترية الكدابة والكام حنك وبق طالبى الفلسطينيين يتوحدوا الأول .علشان حل المشكلة حيخرب بيوت ناس كثيرة عندهم .دول عايشيين ملوك وأباطرة عل حس القضية بلاش بقى وحياة والدك المغالطة .وخدى مثل بسيط أدخلى أى شات وشوفى الفلسطينيين بيعملوا ايه وبيقولوا ايه معندهمش فكرة عن مشكلتهم مع اليهود واكلين بالوظة كتمة على انفاسهم كفاية عليهم النسوان وقلة الأدب ومش حتكونى ملكية أكثر من الملك .وحياتك انت والفنك روحوا دوروا لكم  على ناس هبلة وشبعوهم بالكلام الفاضى غزة والعرب والقومية العربية والوحدة والكلام اللى كنا بنشربه منذ طفولتنا وفى الآخر طلع مسمم وخلى ناس زيكم تتدخل وتتكلم فى حاجات عبيطة .شوفوا بلادكم وشوفوا مشاكلكم ولما تبقوا تحققوا نجاح وتبقى بلادكم المدينة الفاضلة أبقوا تعالوا اتكلموا معانا واللى على رأسه بطحة يحسس عليها . الله يقرفكوا .

  9. مثقفة عربية 31/12/2009 20:05 -

    مع انكم معروفين بتحريف الحقائق لكن الحمد لله كلامى لساه مكتوب  غزة للمرة الالف وليست فلسطين

  10. مثقفة عربية 31/12/2009 20:03 -

     الى امين انا قلت مصر الدولة الوحيدة الى عندها حدود مع غزة اكرر غزة ولم اقل فلسطين 

  11. الفنك...الليبي 31/12/2009 01:33 -

    لو افترضنا……. حلوه الكلمه دي ….ليبيا من يومها بتقدم خير لمصر ومصر متردهوش ……..اشتغل في ليبيا العمال اللبه والنصف لبه واللي من غير لبه خالص …………. لميناهم من الشوارع واصبح الدخول الي ليبيا بالبطاقه………… او حتي شهاده الميلاد اشتغلو جميع الشغلات …………….دون ان تؤخد منهم ضرائب ولا تامينات يملو الشوله ويروحو…………… لا رقيب ولا حسيب بس المصري افتكروها هوجه عرابي …………..ودخل وبرطع في البلد وافتكرها عزبه ابوه…………….جرائم قتل لائتفه الاسباب سرقه نصب دعاره وقس علي هذا …………ونقي علي مزاجك من الموبقات واحد صعيدي قتل ابن عمه علشان 20 دينار ……….واخر قتل فتاه صغيره بعد ان اغتصبها…………. جرائم كنا نشاهدها في الافلام او الجرائد المصريه…………….. اشياء كنا نقرء عنها اصبحت حقيقه ملموسه وعندما نضمت ليبيا عمليه الدخول …………يتقاطرون الان علينا من كل حدب وصوب …………سلكاوي من الصحراء ينفجر فيهم لغم يقولو الليبيين ضربم عليهم رصاص ………..داخلين المياه الاقليميه الليبيه ويسرقون اسماك………….. يقولو غلابه وجيين يسترزقو يصتادون بالشبك الصغير ……….والديناميت يقتلون السمك والزريعه……….. يهاجرون الي ايطاليا ومتكلمتش ليبيا……….. العمال الذين قدمو ليشتغلو في صنعه اصبحو تجار ……….واصحاب مطاعم …………….صحيح فيهم ناس محترمين ……….زولكن للاسف قله قليله راحت في طوفان الشر……..الغريب ان اثناء مشاكل عزبه الهجانه ………….خرج واحد مواطن مصري وقال اخدت تدكره باربعه الاف جنيه ورايح اشتغل في ليبيا رغم انهم يعاملونا اوسخ معامله …………..طيب مدام معاملتنا مش عجبه جنابك اترزع في المحروسه اكرملك…….يقول الليبيين ان المصريين ياكلون في الغله ويسبون المله…….وللاسف هذه حقيقه في الخليج يعاملوهم معامله العبد للسيد فيحترموهم……….. هل ذنبنا في ليبيا اننا احترمناكم؟؟؟

  12. أمين 30/12/2009 22:33 -

    يا عامر الناس المصريين دول مغرر بيهم ودافعيين الآف الجنيهات علشان يروحوا ايطاليا وكلهم شهادات جامعية مهندسين وأطباء مش زى البقف الليبى الحاقد والله يا عامر انا بأدخل على مواقع معرياهم دول حثالة وعندك واحدة بتقول مثقفة وبتتكلم ومش عارفة الفنك وبتقول مصر بس هى معاها حدود مع الفلسطنييين أمال سوريا والأردن فين .واللى عايز يساعد مش ضرورى بالسلاح لكن ممكن بالمساعدات المادية وفتح حسابات بالبنوك لحسابهم لشراء السلاح لكن تقول ايه ناس بقاق حنجوريين مهاطيل بيتطاولوا على أسيادهم انا ناسى يا مثقفة انك خريجة السوربون آسف على تجرؤى بالحديث معاكى.ليه يا شيخة تتكرمى وتتنا زلى وتنزلى لمستوانا علشان تكلمينا بلغتنا يستحسن انك متكلميناش خالص ولا تدخلى شات مصرية .واحنا المصريين مش بنحب تدخل علينا حشرات ضارة. 

  13. عـامر منيب 30/12/2009 16:14 -

    الكلام ده لو افترضنا صحته فلبيا ليست مسئوله عن شي …حقها تامين حدودها بالطريقه اللي تشوفها مناسبة ليها … لكن الكارثه الحقيقه يا امين هما ولاد التييييييييييييييييت (دي من عندي انا ) اللي عاملين نفسهم سفراء وقنصليين في ليبيا وهاملين الرعايا المصريين هناك …ولو افترضنا ان فعلا في تجاوزات حصلت من مصريين في ليبيا كان من الاولي بالسفير المصري هناك انه يتعامل مع الموقف بطريقة دبلوماسية علشان منفقدش ود الاخوه في ليبيا ولا نخسرهم وفي نفس الوقت نرجع اولادنا اللي غلطوا ويتم محاسبتهم …لكن تقول لمين ياعم امين السفير ده لو ابنه كان فيهم مش بعيد مصر تعلن الحرب علي ليبيا ولا حاجه … من تاني ربنا يرجعهم وتخلص الازمه ويرجعوا لاسرهم واولادهم .ده الشي المحزن في الموضوع

  14. الفنك...الليبي 30/12/2009 16:10 -

    يا امين افندي ………….ليس معني اني اعرف اللهجه المصريه يبقي عيب فيا………………. بل ميزه وتمنيت ان اعرف حتي اللغه العبريه لأخاطب كل انسان بفهمه …………….وعلي قد عقله يقول الرسول صلعم [من عرف لغه قوم امن شرهم ] حتي اللغه العربيه هي تقريبا سبع لغات ……. وما حدث لسيدنا خالدابن الوليد ومالك ابن نويره خير دليل……………. عندما قال في ليله شديده البرد أدفأو اسراكم ودخل خيمته ما كان من الجند الا بقطع الراس لمالك وعندما خرج سيدنا خالد بعد صوت الجلبه وجدهم يقتلون في الاسري فاوقفهم وسالهم …………ويحكم من امركم بهذا قالو انت يا سيدي الم تقل ادفأو اسراكم……………..ومنها علم سيدنا خالد ان في لغه كنانه وهي قبيله عربيه كلمه ادفاو يعني اقتلو…………ان شاء الله يدفاوك بلغه قريش……………اما عن مصر الا تعلم حضرتك ان مصر ودول الطوق اللي جنابك منها كانت عايشه علي ضرايب كل العرب حتي الصومال وموريتانيا ……………اي ان العربي كان يخد اللقمه من فم اولاده ويدفعها لجناب السادات عشان يرفع راس العرب ……وبعدين عمل عملته وحط ايده بايد الصهاينه ………الله يجحمه مطرح ما راح…………….. واخد الفلوس واخدها هو واخوه عصمت و عثمان احمد عثمان وشويه العصابه المجاوره له من القطط السمان………… ومعروف انه اكبر حرامي ………في رئيس يقول لشعبه اسرقو وارتشو ……اسأل ابوك او اي حد كبير حيقلك ان السادات دعا للرشوه علنا…………. وقال اللي مغتناش في عهدي عمره ما راح يتغني ……..والاغرب من هذا انه ملقبينه بالرئيس المؤمن.ههههههههههههههههههههههههههههههههههه شر البليه ما يضحك……من جديد اشكرك يا اخت مثقفه وانا لست مثقف لكن متصفح جيد .

  15. مثقفة عربية 30/12/2009 15:20 -

    الى امين لو قرات كل تعليقات الفنك اليبي ستعرف اانه انسان مثقف جدا وعنده معلومات عامة في كل شئ اما عن اللهجة المصرية فاحنا مضطرين نكلمكو بلهجتكم للاسف لانكم لا تفهمون غيرها  وهذه ليست شماتة كل انسان ومقدوره اما عن غزة  فللاسف مرة ثانية ليس حبا في مصر اننا نلومها كل مرة ولكن لانها جغرافيا البلد الوحيد الذي عنده حدود مع غزة اما ان كنت تفكر اننا ممكن نعبر حدود بلد عربي كدا بالسلاح فهذا جهل بعينه 
    الى اخى الفنك اليبي انا متاكدة من الرجال ولا احاجى . وفقك الله

  16. أمين 30/12/2009 12:28 -

    يا فنك معارك ايه يا أهطل انت ناسى المرحوم السادات عمل ايه فيكم وناسى كان بيقول ايه على أبو قصرية يا راجل واحدة واخده مقلب فيك بتقول عليك متربى . هو المتربى يقول الفاظك البذيئة الفظة .حملة ايه يا مثقفة لما واحد حاقد يشتم بلدك ويسب ناسك يبقى مثقف ومتربى معايير المتربى والمثقف عندكم خلاص اتقلبت موازينها .صعبان على والله ما وصل اليه أخلاق الناس الغلط بقى صح والصح بقى غلط .حتى تعليقاتك مقتبسة من المصريين .طب قول بلهجة بلدك حتى لغتك ولهجتك مش عارف تقولها علشان لغة معيزى ومحدش يفهمها يا مثقف بايديك الأثنين .للمرة المليون ماذا فعلتم أنتم للفلسطينيين .أقولك قدمتم ايه وأريحك شوية بقاق على كام حنجور على شوية شعارات لا تودى ولا تجديب .خلاص يا ابنى معدش حد ياكل من الكلام الفاضى والمهيصة ومعروف عنكم أنكم أبخل خلق الله نايمين صاحيين على شعارات كذابة وان شاء الله حيجى يوم تصحوا بس بعد ما تكون خربت مالطا .

  17. الفنك...الليبي 30/12/2009 01:25 -

    مثقفه عربيه…..شكرا لهتمامك…….ليبيا دوروها الامريكان والطليان والانجليز مطلعوش بحاجه …….فراعنه حكمناهم عن طريق شيشنق…..واخبرنا انه مفيش خوف منهم وأسألي عمرو بن العاص.

  18. مثقفة عربية 29/12/2009 23:46 -

    من زمان وانا اتابع تعليقاتك يا فنك ليبيى والله انت باين عليك انسان مثقف  ومتربى ربنا يعينك على الحملة باين عليها دورت ناحية ليبيا

  19. الفنك...الليبي 29/12/2009 20:05 -

    ايوه يا عم أمين ……أقعد عدد زي المعدده …..ولا اقلك ولول زي الولايه …………….ربنا يخلص في أعز عزيز للذين ينامو قريري العين و جيرانهم في غزه خماص البطون ثكلا …….صحيح اللي أختشو ماتو.

  20. أمين 29/12/2009 16:18 -

    حسبى الله ونعم الوكيل .يا دولة همج .وبخمسمائة وش. فين الديمقراطية والوحدة اللى بتنادوا بيها شعارات فارغة وكدابه معروف ليبيا عزبة للقذافيين. ونستاهل كل اللى يجرى لينا والشباب بيجرى وراء أحلام زائفة وشعارات ممجوجة مش ليبيا .مطمح ولا جنة ولا بوابة للحرية .بؤرة فساد وأفساد  شعوبهم أغلب من الغلب مقهورين ومغلوبين على أمرهم وعندهم زوار الفجر والمعتقلات وزى ما كانوا عندنا بيقولوا ارفع رأسك يا أخى فقد مضى عهد الأستعباد واللى كان يرفع رأسه تنقطع . أصحوا يا مصريين خليكم واقعيين .ربنا يفك أسر الشباب وربنا على الظالم وعلى من ضيع أحلامهم وشبابهم خمس سنوات ضياع من عمرهم .ربنا يخلص فى أعز عزيز عندهم.

  21. الفنك...الليبي 29/12/2009 13:33 -

    ايييييييييييييييييييييييه شطبوكم الجزائريين ……..الغزاله سرحت نحيه ليبيا……..علي العموم علي راي عم جاهين يا أهلا بالمعارك….يابخت من يشارك بنارها نستبارك ونرجع منصورين.

أضف تعليقاً