مظاهرة اقباط مصر في نيويوركاحداث نجع حمادى: اقباط امريكا يطالبون اوباما بالتدخل

مصريات

في اكبر مظاهرة من نوعها قام حوالي اكثر من 15 الف من اقباط امريكا بتنظيم مظاهرة  احتجاجية على احداث نجع حمادى  التي اودت بحياة 7 اقباط .
وشارك في المظاهرة امام مبنى الامم المتحدة  في نيويورك العديد من رجال الكنيسة القبطية في امريكا .
الجدير بالذكر بان مثل هذه المظاهرة الحاشدة تحدث لاول مرة بهذا العدد الهائل من اقباط امريكا الذي حضروا من مختلف الولايات الامريكية بسبب احداث نجع حمادى .
وردد المتظاهرون هتافات تندد بالاعتداء على اقباط مصر ومطالبة بوقف الاعتداء .
من جهته صرح الناشط القبطي يعقوب كرياكي بانه تقدم بمذكرة الى الامم المتحدة للتدخل لوقف الاعتداءات المستمرة على اقباط مصر كما زعم صاحب هذه المذكرة.
كما اكد ناشط قبطي آخر وهو كميل حليم  بانه تم تقديم اكثر من 4000 مذكرة الى الرئيس الاميركي باراك اوباما وجميعها تطالبه بالتدخل فيما يتعرض له الاقباط من اعتداء في مصر على حد تعبير الناشط القبطي.
وتابع كميل بانه لابد من اقامة مؤتمر عالمي في مصر لمناقشة اوضاع الاقباط ومايتعرضون لهم من اضطهاد وتمييز .

اخبار ومواضيع ذات صلة:

احداث نجع حمادى: اقباط امريكا يطالبون اوباما بالتدخل

9 comments
  1. احمد حمود 02/02/2010 01:37 -

    اوباما مين يا عم النايمين ؟؟ كان عرف يخلى المسيحيين فى العراق يعرفوا يحتفلوا باعياد الميلاد وفى وجود 150 الف جندى امريكى مسيحى ؟؟؟؟ او يطهر كنيسة المهد فى بيت لحم ؟؟ صباح الفل يا عم المهجر … الحكاية كلها سبوبة ودولارات رايحة جاية

  2. الفنك الليبي 28/01/2010 03:24 -

    هنتو يا عرب لما اهنتم نفسكم………..واحد بيقول مسيحي انقذ مسلم…..وواحد بيقول درست في مدرسه مسيحيين…..يا جماعه كلكم مصريين الدين لله والوطن للجميع……هل من المعقول لو واحد في مصر بيغرق في الترعه …………..حيسأله اللي علي البر ايه دينك……..راح فين التسامح والتعايش بين المصريين؟؟؟؟؟

  3. اوباما مين وزفت مين اللى يتدخل … احنا بلد عربى لا هنسمح لبلد اجنبى او حتى عربى بالتدخل فى شؤوننا اما حاجه عجيبه والله وكمان الامريكان مالهم محموئيين اوى كده ليه …عجيبه مش دول العرب اللى هما مش بيطيقوا سيرتهم.. جاتكم نيله..

  4. مجهول 24/01/2010 04:10 -

    المفرود اوباما يطب من حسني مبارك انو ياخد كل الاقباط من مصر ويعملهم قرية صغيرة لكل الاقباط المصرين واطلب بشدة اني يتحقق ذلك ويريت يا رايس اوباما انك تتقبل هذا الرائي والي موافق من الاقباط المصرين او الامركين يطل بهذا الطلب

  5. ابو عبد اللة 23/01/2010 21:12 -

    انا رجل مسلم تعلمت بمدرسة تابعة للمسيحين وطوال سنوات دارستى لى اصدقاء مسيحين جميعنا نتشارك الاعياد سواء الاسلامية او المسيحية وحتى بعد التخرج والعمل لى جيران وزملاء مسيحين لايوجد بيننا فرق ولكنى اعتقد ان سبب ظهور هذة المشاكل هو التدخل الخارجى لما يطلقون على انفسهم اقباط المهجر وجمعيات حقوق وحماية الاقباط هم مثيرى الفتنة واذا كان هناك عدم وجود حرية للمسيحين فى مصر هل بطرس غالى ونجيب سويرس ومنير فخرى مسلمين والا عجبة امريكا يروح يعيش فيها وسبونا فى حالنا

  6. عـامر منيب 21/01/2010 15:53 -

    صاحب التعليق رقم 2 ده عشان تدينا ده تدين ظاهري ..مش المسلمين او المسيحين بس ..الاتنين ممكن تقابل في حياتك مسلم عمره مركع لربنا ركعة واحده زي المجرم بتاع نجع حمادي ده …وممكن تلاقي مسيحي ميعرفش يصلي او حيت يعرف طريق الكنيسة ويقوم ما يسمع بخناقة طرفها مسلم ومسيحي يقوم ويعمل فيها قائد ثوري طب اقرا الخبر ده نقلا عن وكالة انباء المانية ذكر مصدر أمني بمحافظة الدقهلية في جمهورية مصر العربية الاربعاء 20 يناير إن أربعة مسيحيين لقوا حتفهم خلال محاولتهم إنقاذ عامل مصري بالصرف الصحي سقط داخل بالوعة للمجاري.

    وقال المصدر الامني إن أربعة مسيحيين وهم عيد فرج معوض سائق وديفيد مجدي معوض عامل و روماني مراد رزق عامل ونادر كمال فرج عاطل في قرية كفر إبراهيم يوسف ميت الفرماوي بمحافظة الدقهلية شاهدوا سيد حامد مصطفى عامل بالصرف الصحي يسقط داخل بالوعة للصرف الصحي وحاولوا إنقاذه فغرقوا وأختنقوا الواحد تلو الاخر وتم نقل المسلم في حالة حرجة إلى المستشفى بالدقهلية.

    تأتي هذه الأحداث في ظل أجواء سادها التوتر بين مسيحيي مصر ومسلميهم على خلفية قيام مسيحي باغتصاب طفلة في برشوط ثم قيام مجموعة من المسلحين بإمطار مسيحيي مطرانية نجع حمادي بالرصاص ليلة عيد الميلاد مما أسفر عن مصرع 7 أشخاص. حقيقي مصر بلد جميل وطيب بشعبها وحاولات الفتنة اللي ناس بتحاول تعملها مستخدمه في ذالك اساليب غير طيبة اثناء الرد او اسماء مستعارة تسبب غيط للبعض لكن مش هيعرفوا ينالوا ابدا من وحدتنا

  7. Really Good News… Hope Obama will do something about it since Hosni Mubrak is too busy stealing the egyptian money only

  8. مرتد 21/01/2010 02:15 -

    نشرت بعض الصحف أمس، خبر القبض على طبيب أسنان (مسلم) يصور مريضاته في أوضاع مخلة أثناء ممارسة الجنس معهن، وضبط 9 كليبات لـ 7 سيدات… لكن لم نسمع أن أصحاب الفضيلة والشرف قد كسروا أو حرقوا عيادته أو اعتدوا على جيرانه وأقاربه أو قتلوا المصلين وهم خارجين من “المسجد” المجاور للعيادة!!

  9. هيثم 20/01/2010 19:40 -

    احنا جمهورية تمنع التدخل الاجنبي كما اننا لنا سياده

أضف تعليقاً