اخر اخبار المعلمين المساعدين والدبلومة التربوية

اخبار المعلمين المساعدين والحصول على الدبلومة التربوية

اخبار المعلمين المساعدين

المعلمين المساعدين اشتكوا: التأهيل التربوي مرهق ومكلف

مصريات – تشهد كليات التربية اقبالاً كبيراً من جانب المعلمين المساعدين بوزارة التربية والتعليم للحصول على الدبلوم التربوي الذي يؤهلهم للترقي والفوز بمميزات الكادر الخاص.

المعلمين المساعدين غير الحاصلين على مؤهل تربوي أعلنوا أن شرط التأهيل التربوي يكلفهم الكثير من النفقات رغم مرتباتهم الضعيفة التي لا تتجاوز 250 جنيها شهرياً.. ومعظمهم لديهم أسر مكونة من زوجات وأبناء وبنات ويحصلون على قوت يومهم بالعافية .

لذا فإنهم بدأوا يعلنون شكوى المعلمين المساعدين من التكلفة العالية ويطالبون إما بإلغاء هذا الشرط أو قيام وزارة التربية والتعليم بدعمهم مادياً للحصول على الدبلوم التربوي.

أساتذة التربية من جانبهم رفضوا مطالبة المدرسين بإلغاء شرط التأهيل مؤكدين ضرورته البالغة للتعامل مع التلاميذ بأسلوب تربوي سليم.

الدبلومة لتجديد عقد المعلمين المساعدين

قالت داليا حسن عبدالحليم مدرسة كمبيوتر من المعلمين المساعدين إنها تدرس الدبلومة التربوية بجامعة عين شمس لمجرد التمكن من تجديد عقدها مع الوزارة لكنها في الواقع لا تستفيد شيئاً.

اتفقت معها شيماء كمال الدين “اخصائية تطوير تكنولوجي” المعلم المساعد في أنها التحقت بالدبلومة لتجديد عقدها وأن كل ما حصلت عليه هو بعض المعلومات العامة بعيداً عن مجال تخصصها.

رسوم مرتفعة لدراسة المعلمين المساعدين

أوضحت إيمان أحمد مدرسة حاسب آلي ارتفاع رسوم الالتحاق بالدبلومة التي تبلغ 1025 جنيهاً بتربية عين شمس بالإضافة الى 800 جنيه للكتب وهي مبالغ مرهقة لمدرس لا يتعدى مرتبه 300 جنيه.

اعتبر زميلها المعلم المساعد عمرو صالح “مدرس دراسات اجتماعية” هذا العام من أسوأ الأعوام بسبب المصروفات الباهظة ووصف الدبلومة بأنها مضيعة للوقت.

قالت حنان محمود مدرسة دراسات اجتماعية إن مدربي الجزء العملي مجموعة من المدرسين القدامي ويستخدمون أساليب قديمة في التعامل مع التلاميذ يصعب تطبيقها في العصر الحالي.

غياب التنسيق الخاص بـ المعلمين المساعدين

تساءلت أسماء سعيد عن غياب التنسيق بين وزارتي التعليم العالى والتربية والتعليم بشأن الدبلومة خاصة أن امتحانات الدبلومة بالكليات تتزامن مع امتحانات المدارس.

أكدت شيرين رفعت أنها تعمل بالفترة المسائية ولا تتمكن من حضور المحاضرات في الوقت الذي حدده أساتذة الفترة الصباحية بالحرمان من الامتحان. وطالبت بإلغاء الدبلومة كشرط لتعيين المعلمين المساعدين .

اتفقت معها المعلم المساعد إيناس أحمد مدرسة تربية زراعية في صعوبة التوفيق بين مواعيد المحاضرات حيث تنتهي في الثامنة مساء وبين الدارسات زوجات وأمهات يقمن برعاية أطفالهن الصغار.

الدبلومة مفيدة لـ المعلمين المساعدين

أكد وائل طه “مدرس حاسب آلي” أن الدبلومة مفيدة ولكن لابد من توفير كافة الظروف لانجاحها من حيث الوقت والتسهيلات العلمية.

تري د.ماجدة مصطفي عميد كلية التربية حلوان أن حصول المعلم الأكاديمي على دبلومة تربوية كان من الضروري تطبيقه منذ عدة سنوات.

أوضحت أنه كان يجب على وزارة التربية والتعليم فرض هذا الشرط على جميع المعلمين لا المتعاقدين فقط.

أضافت أن الكلية قبلت 300 معلم لدراسة الدبلومة بنظام الساعات المعتمدة وأن الرسوم تبلغ 720 جنيها في السنة.

قرار صائب

أوضح د.محمود خورشيد الأستاذ بتربية حلوان أن إلزام المعلمين المساعدين من غير خريجي التربية بالدبلومة التربوية هو قرار صائب يساعد المعلمين المساعدين على توصيل المعلومة.

أما د.محمود حامد وكيل كلية تربية عين شمس فقال إن الدراسة الأكاديمية لا تكفي لتأهيل المعلمين المساعدين تربوياً ولابد من الدبلومة لتصحيح الخلل وإعادة التأهيل.

أكد أن الجامعة راعت ظروف العاملين بالتدريس وخصصت لمحاضراتهم الفترة المسائية من الثانية ظهراً الى الثامنة مساء.

قال د.عبدالعظيم صبري أستاذ المناهج بتربية حلوان إنه يتم التأهيل التربوي للمعلم أثناء وجوده بكليات التربية في 3 جوانب هي الجانب المهني وتهتم الدراسة فيه بكيفية التدريس واستراتيجيات التعليم واستخدام الوسائل التعليمية الحديثة والجانب الثقافي وتتناول تعريف المعلم للأحداث الجارية وهذا الجانب يكون للمعلم الجزء الأكبر في تنميته والجانب التخصصي.

أشار الى أن التأهيل بعد التخرج يكون من خلال دورات تدريبية تؤهل المدرس للتعامل مع الطلاب ولضمان الوصول لتأهيل جيد يجب إضافة سنة خامسة لكليات التربية كإعداد للمعلم لمزاولة المهنة وإعطائه هذا الترخيص.

أكد د.محمد دسوقي نائب رئيس الأكاديمية المهنية للمعلمين ووكيل كلية حلوان أنه يتم تأهيل المعلم أكاديمياً وثقافياً من خلال مقررات كلية التربية أما التأهيل الذي يحدث بعد التخرج فمن خلال دورات ودور الأكاديمية المهنية قائم على التنمية المهنية من خلال تنمية المهارات التربوية والتدريب عليها أما المعلمون غير المتخصصين فيشترط حصولهم على دبلوم تربوي والحصول على شهادة ICDL وأخذ دورات في اللغة الإنجليزية مع محاولة مسايرة التكنولوجيا والقراءة الجيدة لأحداث العصر.

أضاف د.على الشخيبي رئيس قسم أصول التربية بعين شمس أنه رغم محاولة تطوير المعلم إلا أن هناك عدة أسباب لضعف مستواه التأهيلي منها ضعف مستوى خريج الثانوية العامة والذي أصبح يذاكر من أجل المجموع مما يؤدي لنجاحه في المرحلة الثانوية وفشله داخل الكلية التي يلتحق بها وأيضا زيادة الإقبال على كليات التربية وخاصة من البنات.

أشار الى أن المنهج المقرر في كليات التربية ليس به أي جديد إضافة الى ضعف مستوى أعضاء هيئة التدريس وعدم تجويد المادة العلمية التي يقدمونها للطلاب مما يؤدي الى عدم تأهيلهم بالمستوى الذي يليق بالمهنة.

كما أن لاتجاهات الطلاب السلبية نحو الكلية تأثيراً على التأهيل وخاصة بعد قرار إلغاء التكليف لخريجي كليات التربية.

طالب بإضافة سنة خامسة للسنوات الأربع لإعداد معلم جيد يساعد في تخريج منتج تعليمي جيد على أن يدرس في هذه السنة ويتدرب عملياً في معامل مجهزة غير الموجودة حالياً.

اخبار ومواضيع ذات صلة:

Advertisement

ازمة المعلمين المساعدين بسبب الدبلومة التربوية

82 comments
  1. رياض 24/09/2015 13:45 -

    لماذا لاتعاملنا أكاديمية المعلم نحن الأخصائيين المساعدين كما تعامل الأخصائيين أ .فالأكاديمية تقدم لهم دورات تمنحهم بعدها شهادة تأهيل تربوى .لماذا  هذه التفرقة ؟ولماذا تتركوننا لابتزاز كليات التربية والدكاترة والتحكم المبالغ فيه .ألسنا أبناء هذا الوطن ؟ ولذلك لابد من تدخل المسئوليين اصحاب العقول الكبيرة والقلوب الرحيمة

  2. ُEsam mohamed 11/10/2014 05:52 -

    انا شايف ان الدبلومة مضيعة وقت وفلوس بدون فايدة لان الدارس مش بيروح غير فى الامتحان علشان ههو موظف فين الاستفادة انا عندى اقتراح لو الدبلومة تتحول الى تدريب فى اجازة اخر العام اربع شهور مش بنعمل حاجة والمدرس هايستفيد من التدريب لانه هايكون عملى دا لو احنا عايزين معمين بجد

  3. عمرو على 19/07/2014 03:30 -

    المطلوب من كل موظف بالتربية والتعليم الآتى:
    دورة icdl.
    دبلومة تربوية
    دورات تربوية
    وهناك دورات لغة
    كل هذا مطلوب ولكن ما النتائج التى يريدها الشعب طالب متأهل تربويا من مدرس يعانى من أزمات مالية فأين الحل

  4. محمود 24/06/2014 07:44 -

    انا معلم مساعد بقرار515 ظروفى لم تسمح فى الفتره الماضيه بعمل دبلوم تربوى ارجو معرفة كيفيه التقديم واين ولكم جزيل الشكر

  5. حرام 07/08/2012 11:36 -

    من الافضل استبدال الدبلومه بدورات تدريبيه للمدرست تنظمها وزاره التربيه والتعليم لانها هتكون متخصصه وعمليه وغير مكلفه للمدرسين لان الدبلومه نظرى ومحدش بيستفاد

  6. ايهاب 01/02/2012 21:54 -

    اخصائى اجتماعى ويشترط الدبلومة للتثبيت طيب ليه والاخصائى مش مدرس
    ونعمل ايه فى تكاليفها ومتزوج ولدى اولاد وراتبى 260 فقط لاغير ـ،، هل يعقل

  7. اخصائى متعاقد 11/01/2012 20:07 -

    حححححسبى اللة ونعم الوكيل اية لزمة الدبلومة للاخصائى الاجتماعى حرام عليكم ارحموا من فى الارض يرحمكم من فى السماء

  8. اخصائى متعاقد 11/01/2012 14:51 -

    انا بقول لوزير التربية والتعليم جمالل العربى الدبلومة ليس منها اى فائدةوانا بحب وظفتى ومتقدم فيها وكل الاخصائيون الاجتماعيون مممممممتتتتتازين من غير الدبلومة اللى بتحكوا عنها

  9. ابومعاذ 07/09/2011 15:14 -

    لو سمحت حد يقل الوزير ان رئيس جامعة المنيا حدد اسعار الدبلومة لجميع التخصصات500 في السنة والاخصائى الاجتماعي 1000في السنة
    حد يقوللى حلال ده ولا حرام

  10. جوسى 23/08/2011 09:20 -

    وبعدين موضوع الدبلومة دى بقى كل من هب ودب بياخدها يعنى المؤهلين للتدريس بقوا اكتر من الهم ع القلب واكيد مش كل اللى واخدين الدبلومه دى هيشتغلوا بيها لانهم بقوا اكتر من الحاجه اللى عايزنها

  11. جوسى 23/08/2011 09:16 -

    انا مش عارفه ايه موضوع الدبلومه اللى طالعلنا فى المقدر جديد دى

    طيب افرض ان اللى بيدرس الدبلومه دا جاله شغل وهو بيدرس ازاى هيوفق بين شغله والدراسه والدراسه الميدانيه ولا يعنى الواحد يقعد فى البيت ويأنتخ طول السنه بتاعت الدراسه
    … بجد حرام المفروض نقوم بثورة على الموضوع دا

  12. نانا 09/07/2011 23:20 -

    انا بقالى 6سنوات بالاجر ودى السنة السابعة كنت باقبض 145 جنية ثم اترقيت وبقو 95 ثم 45 ثم90
    وقالك كات اصل كل المستندات ثم اعمل فيش وتشبية وطبعا السجل موووووووووووووووووووووووت ومع طفلين صغاروماتو فى الزحمة المطلوب اخد دورة المبيوتر وكمان التربوى ازاى اذاكر واروح الشغل وشغل البيت ولا اسبهم فين ومفيش حد خااااااااااااااااااااااالص اسبهم عندة لكن فى حلين امااطلق وارمى اولادى عشان اخد التربوى والكمبيوتر او اهتم بالبيت والاولاد واترك العمل واضيع 7 سنوات عمل ب45 على امل التثبيت واضصيع كل السنين اللى قضتها فى الكلية والدراسة افيدووووووووووووووووووووووووووووووووونا اللى عندة حل يقولهولى لانى قربت اتجنن

  13. دينا 24/05/2011 10:26 -

    طب فى حل اقترحه بابا ياحضرات ليه مانتدربش فى الاجازة عند المدرسين اللى طلعوا على المعاش على نفقتنا الخاصة وماظنش انه هيكلفنا كتيررررررررررررررررر

  14. مارلين موسى 05/05/2011 20:38 -

    ياجماعة بأمانة حرام اللى بيحصل دا انا ست متجوزة ومسؤلة بأسرة برجع من المدرسة فاصلة هعرف استفاد بأى حاجة من الدبلومة ,والاسرة دى مسؤلة منى هجيب من فين وقت لكل دا@ ولا هو اسلوب تعجيز والكادر كمان دا غير ال Icdl

  15. ابراهيم 11/03/2011 16:59 -

    عايزين تثبتو ا فى التربية والتعليم عليكم كالاتى:اخلعوا وكلاء الوزارة من كل المديريات الوزارية لانهم هم السبب بعد وزير المالية.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  16. مدرسة من دشنا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ولكن 16/02/2011 17:34 -

    اللاهم نصرك يا رب ………………………… وحسبى الله ونعم الوكيل…………………….

  17. مدرسة من دشنا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ولكن 16/02/2011 17:17 -

    الان جاء دور كل وزير فى مصر بيحب هذة البلد .الان جاء دورة العظيم نحو هذا الشعب العريق .هذا الشعب الذى عاصر لسنوات طويلة الظلم والقهر والفقر ……..إنة شعب ياااااااااااااااااةةة قد اية صبور ويام اتحمل …اقول حرااااااااااااااااااااااااااام كفاية ارجوكم ارحمو هذا الشعب……..الان جاء دوركم يا وزراء مصر العظيمة بانكم كيف تجعلون هذا الشعب يحبكم ويتمسكون بيكم فى كرسى الوزارة؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟يا ترى هل تقدرون على ذالك.؟؟؟؟؟؟؟ اتمنى…………………………

  18. مهندسة ولكن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ 16/02/2011 16:27 -

    احنا لا نمانع التقدم العلمى واذدهار التعليم فى بلدنا الحبيبة مصر ولكن ارجو انظر فى حال المدرس المساعد … انة محطم مكسور من داخلةبسب الظلم والتأخر فى كل شىء خصوصا المستوى المادى .ارفعو مرتباتهم الشهرية وهو لن يمانع من ترقية نفسة بنفسة دون اجبارة على اى شىء…………….

  19. ام فارس 03/02/2011 19:47 -

    يارب نتثبت ونخلص عشان روحى طلعت خلاص

  20. طارق 12/01/2011 23:33 -

    انا مدرس من عشر سنين اشتغلت ايام نظام الحصه كان الراتب حوالى45 جنيه فى الشهركنت بركب مواصلات للمدرسه بنصف جنبه رايح جاى دلوقتى المواصلات خمسه جنيهات فى اليوم يعنى عشر اضعاف بتاع زمان وعجبتوا لك يازمان نفسى افهم حاجه احنا ريحين فين ومين الحمار الماسك المصباح وبعدين احنا مشيين على طريق وله على الحبل وليه كده ولصالح مين وبعدين فى الراعى ومين الذئب وبعدين انا عندى ليه اجوع عرفين راجع جحى وحماره وسعنه بلادى بلادى بلادى معاكى ربنا وشكرا

  21. حمادة 30/12/2010 19:09 -

    متى يتم تعين المعلم المساعد المطابق للشروط ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  22. كعكع اللبدانى 20/12/2010 10:25 -

    المهم اخرة التعب ده كله فيه تثبيت ولا لا ولا هى خوته وصداع على الفاضى ارحمونا ورانا اولاد نشفوا فى البرد وبعدين احنا خلاص فلسنا ارحمونا من الكرنيهات

  23. صباح 23/11/2010 21:22 -

    واخرتها اية ادينا حصلنا على الدبلومة بعد العذاب وبعدان عنتعين ولا اشاعة اصلي ما كتر في مصر الاشعات

  24. صباح 19/11/2010 23:06 -

    ادينا حصلنا على الدبلومة ماهو مصيرنا بعد رحلة العذاب هل سيدخلونا امتحان كادر باعتبارنا تربويين ولا عيعملوا فينا ايه بجد اريد ردا

  25. ziad zezo 27/10/2010 10:46 -

    الموظفون في الأرض(المدرسين بس ) يرحمهم الرحمن

  26. ziad zezo 27/10/2010 10:44 -

    مفيش تعيينات للمعلمين المساعدين ، فيه حاجة اسمها تجديد للعقد فقط شرط الحصول على الدبلومة الطينية (الزفتية) والرخصة البلدية

  27. مدرس شرعى 26/10/2010 20:31 -

    حسبى الله ونعم الوكيل فيكم

  28. نجلا 21/10/2010 03:26 -

    انا مدرسة بالعقد المميز واعمل فى مجال التدريس منذ 9 سنوات وحاصلة على الدبلوم التربوى بتقدير جيد جداوحصلت على رخصة القيادة الدولية للكمبيوتر ولكن الحظ لم يحالفنى للتقديم فى الدخول لامتحان الاكاديمية بسبب عطل فى استخراج بيان النجاح التربوى من قبل موظف الكلية فهل سيتم تعيينى كباقى زملائى ام سانتظر المرحلة القادمة للتقديم فى امتحان الاكاديمية المقبل والله اعلم هيكون امتى
    حسبى الله ونعم الوكيل

  29. أدهم صبري 19/10/2010 11:11 -

    أنا مش عارف ليه العالم دي بتنصب علينا وبتذل فينا الأول وبنص التعاقد يقول لك سنتين وتتثبت
    بمجرد الحصول على الدبلومة وال icdl وفجأة وبقدرة قادر يقولك لا يا سيد ده التثبيت بعد 3 سنين سنتين قبل الكادر وسنة بعد الكادر والله اعلم حايخترعولنا ايه بعد كده

  30. محمد رضا أحمد 11/10/2010 21:06 -

    أنا مدرس لغة غنجليزية بالتعاقد فى معهد ازهرى منذ أربعة اعوام, والتحقت بالدبلومة التروبة الخاصة بالمعلمين المتعاقدين, ونتيجتى كانت رسوبى فى مادتين, وقد صدر قرار بان من يرسب فى مادة واحدة فقط يعتبر راسب وعليه اجتياز امتحانات جميع المواد مرة أخرى.
    فكيف هذا ؟؟؟ بالله عليكم. حتى نظام الجامعة أنه من يرسب فى مادة او اثنين يعيد الامتحان فيها أو فيهما فقط. ومن يرسب فى أكثر من مادتين أو ثلاث يعيد جميع الامتحانات.
    ثانياً / لم يراعى موقف العمل بالمعاهد ؛ فالامتحانات جميعها لمدة شهر تقريباً. فما موقف سير العملية التعليمية عند انقطاعنا لمدة شهر بالكامل عنها.
    وما عليهم من إعادة تكوين لجان أخرى وامتحانات وتصحيح ولجان وأرقام جلوس وما يلزم الامتحانات من إجراءات.
    فى رأيى أن هذا ظلم لنا نحن المدرسين بالتعاقد لكى نعيد امتحان كل المواد مقابل مادتين أو مادة.
    فهل هذا القرار حقيقى. أم إشاعة. وإذا كان حقيقى … فأتمنى ان ينظر إلينا شيخ الأزهر \ الطيب بعين الرحمة ويكون طيب معنا فى هذا الشان. كما عهدناه منذ توليه هذا المنصب الشريف الكبير والذى هو كفواً له. بارك الله لنا فيه ….

  31. محمد رضا أحمد 11/10/2010 21:00 -

    أنا مدرس لغة غنجليزية بالتعاقد فى معهد ازهرى منذ أربعة اعوام, والتحقت بالدبلومة التروبة الخاصة بالمعلمين المتعاقدين, ونتيجتى كانت رسوبى فى مادتين, وقد صدر قرار بان من يرسب فى مادة واحدة فقط يعتبر راسب وعليه اجتياز امتحانات جميع المواد مرة أخرى.
    فكيف ه

  32. محمد 16/09/2010 19:35 -

    ياجماعة كبروا دماغكم ومحدش يفكر فى اى حاجة هما هيطلبوها مننا لان هما هيثبتوا الناس كلها مع الانتخابات الرئاسية القادمة عشان حسنى وابنه يضمنوا الكرسى

    . انا مدرس انجليزى ومش مقتنع بالدبلومة التربوية ولا اى مدرس خريج تربية لان الحكاية حكاية موهبة وحب للعمل
    وخبرة فى الحياة والكلام ده كتبته للدكاترة بتوع كلية التربية و فى ناس منهم اد تنى امتياز بس معايا مادتين للدور التانى والله المستعان وهو الذى يرزق وكل واحد ينام وهو مطمن انى مفيش حد هياخد رزقه

أضف تعليقاً