منع اغنية تامر حسني عن ازمة الجزائر

منع اغنية تامر حسني عن ازمة الجزائر

اغنية تامر حسني عن الجزائر  يوم السودان

منع اغنية تامر حسني يوم السودان الغدر بان عن ازمة الجزائر من التليفزيون المصري

مصريات
كتب:هشام عفيفي

أحداث أم درمان وأغنية لـ تامر حسني كانتا كفيلتين لرفض برنامج كوميدي تقدم به الشاعر ربيع عبدالفتاح والمنولوجست مينرو سعيد الى القطاع الاقتصادي باتحاد الاذاعة والتليفزيون يتضمن 25 حلقة تم تصويرها لتتناول عدداً من القضايا المطروحة على الساحة في اطار كوميدي وبعد شهر فوجئ برفض البرنامج وعندما سأل عن السبب قالوا له إنها أوامر جايه من فوق وعندما أصر قالوا له ان أغنية يوم السودان على طريقة لحن «يوم الوداع» لجورج وسوف هي السبب لأن هناك توجهات بعدم اذاعة أي شيء إزاء هذه القضية حتى ولو كانت في اطار كوميدي.. حيث تقول كلمات اغنية تامر حسني يوم السودان : «يوم السودان الغدر بان والماتش كان في أم درمان كنت فاكر الماتش هين كنت فاكر اني هافوز كان عاملي يا ناس حنين كل شيء عمال يبوظ كان شايلي في جيبه مطوة قال وكنت بدلعه لو كنت عرفت غدره أنا كنت هقطعه رحنا أنجولا وكسبنا شوف بقي حكم الزمن بالأدب والذوق لعبنا بالأدب ملوش ثمن 4 حلوين عليه حلوين عليه».

أما السبب الآخر للرفض فتمثل في وجود أغنية لتامر حسني تقول كلماتها:

انا ليه كل الناس فاهماني.. بس ليه أنا بخبط

حد يقولى أنا قلت أغاني.. زي إيه فيها بلغبط

ليه الناس عايزة تعيطلي.. دانا أكتر حاجة تبسطني

لما الجمهور يرفع صورتي.. وعينيهم في عيني

أيوه أنا بعشق طيبة قلبك.. مش حاجة تانية واديني بحاولك

مفيهاش حاجة دماغك تكلك.. اني سرحت شوية

ياه على الستات لما الستات تيجي الحفلة ييجوا يشجعوني

آه يا مدام يا مدام هاتي صوري أدام

وكمان المسرح واطلعولي

والعربية هامر من الغالية بركب سارة ولورا وداليا

واللي ما تعجبنيش بنساها واعدي.
يذكر أن هذه الحلقات تم بيعها لقناة موجة كوميدي وسيتم عرضها مع برامج رمضان 2010

اخبار ومواضيع ذات صلة:

منع اغنية تامر حسني يوم السودان عن ازمة الجزائر وبرنامج كوميدي باوامر عليا

10 comments
  1. حليمة 20/09/2010 00:22 -

    الجزائر و مصر يجمعهما الاسلام واللغة و الوفاء وتقدير كما تجمع جميع الدول العربية المسلمة لا تنسو المبادئ و الاخلاق والمحبة والصفاء.حليمة من الجزائر

  2. حليمة 20/09/2010 00:17 -

    دنيا قصيرة و الناس لاتزال تحمل الحقد والبغض الله يهدينا جميعا لتسغا القلوب ونعيش بسلام. ولاتنتظروا اعتذار من الجزائر لانها لم تخطا.

  3. مصرى فرحان 18/06/2010 01:07 -

    انا حتى الان اراكم تصفون المصريون بالكذب والبهتان لماذا ؟ الاتدركون ما فعلته حكومتكم الرشيدة  وجريدة الشروق ومناصرى الخضر  ولاعبى الخضر من كذب وزور تحت مراْى ومسمع من اكبر راس عندكم _ وهذه لعبة السياسة القذرة _ واساْلوا خاسر سعدان مدرب ***** اريد الاطمئنان على احوال الحيطست عندكم _ اظن انهم تركوا الحائط وذهبوا لتشجيع الخضر وعلى فكرة افعالكم الدنيئة  سبقت ام ظلمان ( درمان ) منذ سنوات بعيدة ( منذ فترة السبعينيات ) ومع ذلك ام نكتب تقرير او نصور واقعة اعتداء واحدة ولم نرسل للقنوات الفرنسية باسرع من البرق مثلما فعلتم !  هل عرفتم من الذى يعمل باسلوب الصهاينة ؟ لقد كنا نعيش فى وهم كبير اسمه (الاشقاء العرب ) وسلامى للاخضر بلومى ( صاحب الواقعة الشهيرة ) وديرى حالة يالخضرا !!!!!!!

  4. اولا متى كان “تامر” فنان! 1 حرام كلمة فنان فيه…ثانيا العالم مل كدب يا مصرين و عقوبات الفيفا دليل قاطع …يا كدبتو وجبتو ساق الباص وحلف ومصيرو جنهم الكداب…. ماتش ماكان فيه اية حاجة ربحوكم خلاص………. كفاكم زورا وبهتان…..

  5. وفااااااااااء 13/06/2010 01:00 -

    انا لن اقول شي سوا شي واحد فقط………..لاول مرة في تاريخ اي فنان عربي……….لم تحدث حتى لكوكب الشرق في حياتها……….. الفنان تامر حسني في حفلته في الجزائر………كل البنات الي في الحفلة…….خلعو سلا سلهم الذهبية……….ورموهاااا عليه……….انا لاالوم احد…….بقدر ماالوم على تفاااهة بناتنا………….لللاسف………عاشوووو تامر حسني………تعيش وتاخد سلاسل ذهبية في بلد تاني……….

  6. الفنك الليبي 12/06/2010 23:57 -

    مصيبه ان ينتظر الشعب المصري والجزائري…………… أوامر من فوق لترميم الفجوات بينهم …………….هل اصبحت مشاعرنا تحرك باوامر من فوق …………ولع واطفي…………..كنت اتوقع ان يتلقو اوامر من فوق اللي فوق وهو ربي العزه………….وهي علي ان لا يتجاوز هجر المسلم لاخيه المسلم اكثر من ثلاث ايام………… وان خيركم من يبدء بالسلام……….وان من ايات المنافق انه عندما يخاصم يفجر………..والمصيبه ان الخلاف بين شعبين من اكبر شعوب الوطن العربي ……….الجزائر ومصر عينان في راس.

  7. الفنك الليبي 12/06/2010 23:51 -

    لا والله………….جدع تامر حسني ……………..الشاب اللي هرب من خدمه الجيش والعلم ………..يضهر بطولاته الوطنيه في حب مصر …………امام الجزائر باغانيه [[ الوطنيه]] في حب مصر؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!! صحيح عش رجب ترى عجب.

  8. فسكلة 12/06/2010 09:47 -

    مصر النهاردة (زى الذفت
    )

    مش عارف هنتعدل امتى الريس مش فى دماغه حاجه قعد يكبر دماغة لحد ما خربها وفى حاجة تانيه السبب الرئيسى فى الفقر اللى احنا فيهالسينما المصريه الفنانين يعملو الافلام يخلصو فلوس الناس ويقولك ايه احنا بندفع ضرايب بذمتك الوزير نفسه ممكن يجامل مثلا دينا الرقاصة فى الضرايب بتاعتها ولا ليلى علوى ولا الهام شاهين الواحد كل ما يفتكر الحاجات دى ما يبقاش عاوز ينزل مصر من ورا قلبى الحته دى بس خلاصة الكلام نفسى البلد تنضف من السينما الهابطة

  9. مهندس قوي 10/06/2010 10:10 -

    منتهى السفالة كما تعودنا من المطرب المفجع دائما تامر كوبري
    قصدي ناصر حسني لا لا تافه كوبري
    …. و لسه الهيافة بتلاقي حد يتكلم عنها و يدافع عنها و ناس بتحب تشوفها و تدفعلها عشان تتمتع بيها طب بلاش في رمضان يا قناه يا فضائية خليها في عيد الغطاس او يوم الوقاحة العالمي

أضف تعليقاً