احتمال صعود منتخب زامبيا بدل الجزائر

احتمال صعود منتخب زامبيا بدل الجزائر

الفيفا :احتمال صعود زامبيا بدل الجزائر والغاء نتيجة مباراة مصر والجزائر

مصريات


قال مجلس اتحاد الكرة على لسان مجدي عبد الغني بانه حتى الآن لم تتضح الصورة بشأن صدور قرار من المكتب التنفيذى بالاتحاد الدولى حول ملف أحداث مباراة مصر والجزائر فى تصفيات كأس العالم 2010
وتابع مجدي عبد الغني عضو مجلس إدارة اتحاد الكرة، بانه يسمع شائعات كثيرة منذ الصباح حول قرار الفيفا بشأن هذه القضية ما بين إلغاء نتيجة المباراة أو صعود زامبيا بدلا من الجزائر أو إحالة ملف المباراة إلى لجنة الانضباط بالفيفا للتحقيق فيها .
وأضاف عضو مجلس إدارة الجبلاية أن الأمور ستتضح خلال الساعات القليلة المقبلة عندما يتم الإعلان عن أى قرار على الموقع الرسمى للاتحاد الدولى، واعتقد ربما لم يتناول اجتماع المكتب التنفيذى ملف المباراة من الأساس.
من ناحية أخرى أكد عمرو وهبى، مدير التسويق باتحاد الكرة المصرى وعضو لجنة تقديم الملف،  ان قرار الفيفا  الاتحاد الدولى لكرة القدم أن ملف مباراتى مصر والجزائر اللاتى أقيمتا يومى 14 نوفمبر بالقاهرة والفاصلة 18 نوفمبر بالسودان تم تحويله إلى لجنة الانضباط بالفيفا للتحقيق فى الملفات المقدمة من الطرفين المصرى والجزائرى والاتهامات المتبادلة بينهما بشأن أحداث الجزائر أن قرار الفيفا وتصريح بلاتر رئيس الاتحاد الدولى بتحويل ملف المباراتين للجنة الانضباط اعترافا من الفيفا بوجود أحداث وتجاوزات ارتكبها الجانب الجزائرى ضد المصريين فى المباراة الثانية.
وقال وهبى إن مصر قدمت ملفا جيدا يبرز كافة الحقوق للجانب المصرى، ويرى أن قرار تحويل الملف للفيفا بداية جيدة للحصول على حقنا وآمال احتساب نتيجة اللقاء لصالحنا كبيرة.
المكتب التنفيذى للفيفا قرر تحويل ملف مباراة فرنسا وأيرلندا فى التصفيات أيضا إلى لجنة الانضباط بعدما قدمت أيرلندا، احتجاجا على نتيجتها لاعتراف هنرى لاعب فرنسا بلعب الكرة بيده التى دخل منها هدف الفوز.

فيديو تحقيق الفيفا في قضية مباراة مصر والجزائر

اخبار ومواضيع ذات صلة:

الفيفا :احتمال صعود زامبيا بدل الجزائر والغاء نتيجة مباراة مصر والجزائر

93 comments
  1. ابن البلد 18/02/2010 01:02 -

    اخوانى اتقوالله نحن عرب واخوه فى الله ارجو نسيان مافات واذا حدث اى شيئ يكون له حسابه ام الان احزرو العدو الصهيونى يتربص بكم ويزيد قوه كلما رأكم تسبو بعضكم بعض ارجو ان تعودو الى الرشد والصواب

  2. ميمو الفخراني صعيدي مصري 11/01/2010 17:41 -

    انا نفسي افهم حاجه بس الليبي اللي عمال يكتب فكل حته ده طب يا حبيبي روح اتوكس على منتخب بلادك اليتيم طب الجزائر وصعدت كاس عالم واحنا المصريين اسيادك صعدنا كاس امم واحنا حاملين اللقب مرتين على التوالي انت صعدت فين ايها الليبي اه اكيد صعدت بطولة ليبيا المفتوحه اللي هتلعبوا فيها لوحدكم عشان تقدروا تاخدوا مركز اول ههههههههههههههههههههههههههههههههه

  3. ماهرحسين 03/01/2010 05:31 -

    قرأت كل التعليقات من جميع المشاركين . . سأقول رأيي المتواضع

    لوجه الله

    , من يدافع ومن أعطاكم هذا الحق؟ و كأنكم تشعلون النار أكثر من أي إعلام

    معظم من كتب و اضح من الأسلوب الأقل من المتوسط أنهم غير جديرين بالكتابة ومتوسطي
    الثقافة و محدودي الفكر مع احترامي لحماسهم لكن لا تنسون قوله تعالى ( ما يلفظ من قول إلا لديه رقيب عتيد . . فبأي قول ولفظ تتحدثون بهذه البساطة و تسخرون بعضكم ببعض . . لا تساعدوا الشيطان في مهمته . . يوقع بينكم العداوة و البغضاء . . لا شهامةإطلاقا أن نسب من لا نعرفه و لا نراه و لا يعرفنا ولا يرانا ثم ماذا كسبتم من هذا الهراء إلا زيادة الكراهية . . . هدانا الله و إياكم . . فإنا لله و إنا إليه راجعون . , ويوم القيامة يحكم الله فيما كنتم فيه تختلفون . . لكم جميعا السلام .

  4. تونسي و أفتخر 09/12/2009 16:28 -

    اتفق العرب على ان لا يتفقوا
    كفاكم و المبارات خلصت و ترشحت الجزائر فهنيئا لها و اللي فات مات
    و احنا ولاد النهاردة مثلما يقول المثل المصري
    كلنا عرب و كفانا بعد
    انما المسلمون اخوة

  5. مغربيه بدم مصري 06/12/2009 17:08 -

    الله يخليكي حبيبة قلبي بنت بلدي لمياء المغربيه وتحيااااااااااااا بلدي الحبيبه المغررررررررررررررررب

  6. لمياء المغربية 06/12/2009 15:35 -

    تحية لبنت بلدي مغربية بدم مصري احييك على تعليقاتك المحترمة

  7. مغربيه بدم مصري 05/12/2009 16:46 -

    ههههههههههه لمياء المغربيه صح لسانك الله يخرب بيته وعقلوووووو اكتر مهو مخرووووووووووووووب

  8. مغربيه بدم مصري 05/12/2009 16:17 -

    انتي اللي عسل يا حبيبة قلبي يا بنوتهـ مصريـه والله انا كمان صحباتي معضمهم من مصــــــــــــر تحيااااا ام اديناااااااا وتحيا الدول العربيه

  9. يابنى يالى فرحان بنفسك أوى أنك ليبي ومطعتش أو للجزائر
    علشان المحجبات الى فيها والاحترام الى فيها والادب …انا هطلب منك طلب واحد أدخل على اليوت يوب وشوف حلقة خالد الغندور مع المذيع المحترم جدا والعزيز على قلبى حازم الكديكى اليبي وشوفوا قال ايه فى الحلقه وربنا معاك لما تسمعه واهو راجل ليبي محترم زو روح ثقافيه عاليه وفي محطه تلفزيونيه من أفضل المحطات فى العالم العربي ART وربنا معاك ياحقوووووووووووود

  10. لمياء المغربية 04/12/2009 21:40 -

    الله يخرب بيتك يا ليبي مع اني متأكدة انك لست ليبي الحكاية لا تنقص تعليقاتك السخيفة حاول ان تدوس نفسك الامارة بالسوء واكتب تعليقا يطفئ الفتنة ..قد يحسب في ميزان حسناتك ادا كانت لك حسنات اصلا

  11. هههههههههههه الجزائر عرفت فرق فوجها يا غجر أفيقووووووووووووووووو

  12. بحب مصر 04/12/2009 21:33 -

    واللة احنا وجعين دمغنا بشوية منحرفين ورد سجون واحنا الى بنعملهم قيمة لما نتكلم عنهم احنا فوق الجميع مصر ام الدنيا واحنا الى نستاهل لاننا فتحين درعتنا لكل العرب

  13. بنوتهـ مصريـه 04/12/2009 17:30 -

    حبيبتي يآ مغربيـه بدم مصري والله سكر

    أنآ عندي صديقه مغربيه مع في السعوديه كاانت تشجع مصر << تحيآآ المغرب

  14. نمر البحر 04/12/2009 17:27 -

    الى الحمار الليبى القبيح دة موضوع بين رجالة مصر والفرنسيين انت مالك روح كاس امم الاول وابقى اتكلم ولما تبقى تتاهل لاى نهائيات ابقى ارغى وصدع لنا دماغنا يا حمااااااااااااااار

  15. بنوتهـ مصريـه 04/12/2009 16:46 -

    موش عآآرفه ليه جآآلسين يشتموآآ في مصر وبلد موش عآآرفه أيه وأيــه أصلآآ أكبر قضيــة دعآآره أنكشفت في مصر قضية فله الجزآآئريـه ههههههههههه << اللهم لا شمآآته

  16. جزائرية وافتخر 04/12/2009 14:33 -

    المهم العلم الجزائري في جنوب افريقيا فخر واعتزاز لنا

  17. الجزائرية الشعانبية 04/12/2009 14:27 -

    هههههههههههه تقبلو الهزيمة بروح رياضة مازال ما بردتو احنا الجبارة اسئل عن الجزائر تجد الجبابرة ساجدين ركعا اشبال سعدان امتداد لابناء نوفمبر 54 واذا احنا فزنا فلاننا الاجدر عيب تسبو فالفرنسن والانجليز ابناء عم وانتو تسبو ابناء عمومتكم اما اننا فرنسين فالقانون المصري المدني فرنسي ليه ماغيروش الازهر واحنا ما عندنا جمعية الاورمان الاوربية المصرية الي ناكل منها ونطعم عائلاتنا من احسان اليهود والنصارى الحمدلله والقافلة تسير والملتقى انغولا

  18. السلام عليكم ياجماعه اللى بيحصل ده عيب انتوا عارفين ايه هيا الحرب؟ مش انك تهجم على دوله لا انك تهدمها بالافكار المتخلفه وده لااللى الدول الاوربيه بتعمله فى الدول العربيه المسلمه انتوا عارفين ان ساعه الحرب اسرائيل سخرت اكتر من 2000 فرد للنت مخصوص علشان يوقعوا بين الشعوب العربيه وده اللى بيحصل دلوقتى واحنا مش واخدين بالنا ومنساقين وراه ياريت ناخد بالنا من اللى بيحصل فينا احنا مسلمين

  19. نسرين الجزائرية 04/12/2009 03:42 -

    أنا أريد أن أحيي المصريين العقلاء أولا،ثانيا إخواني الجزائريين لا تنساقو مع من يسبكم،ثالثا أنا أستغرب لما يقول المصريين أنهم أولى منا بالصعود إلى المونديال،من إمتى أي دولة عربية تجيب شي يفرح في المونديال؟؟؟و إلى بنت مصر نحن بربر و نفتخر لأن العروبة أفعال و ليست أقوال،العربي ليس بلغته بل برجولته و شهامته و غيرته على وطنه

  20. مغربيه بدم مصري 04/12/2009 01:15 -

    حسبى الله ونعم الوكيل فيك يا لليبي اتقي ربك حراااااااااام عليك هتستفيد اييييييييه

  21. لمياء المغربية 04/12/2009 01:06 -

    اتقوا الله وعودوا الى رشدكم

    كل هدا من اجل ماتش كورة لاحول ولاقوة الابالله.. الجزائري يصف المصري باليهودي والمصري يصف الجزائري بابن الزنا ……………ابشع الصفات ينعت بها المسلمون بعضهم والسبب ماتش كورة ونتساءل لماذا ينظر الينا الغرب باستخفاف ودونية !!!!!

  22. مغربيه بدم مصري 04/12/2009 01:04 -

    منك لله يا لليبي بتوقع بين الشعوووووووووووب منك لله مصر ام ادنيااااااااااااااا غصبن عن اي حد

  23. ناريمان جزائرية حرة من ولاية الجلفة 04/12/2009 00:51 -

    الجزائر بلاد العزة والكرامة

  24. بنت مصر 04/12/2009 00:50 -

    يا جماعة يا ولاد مصر و بناتهاسيبكم من الرد على البرابرى الهمج دول اللى بيسموا بالواغش الجزائرى لانهم همج و لما احنا نرد عليهم عايزنا ننزل لمسنواهم و احنا ابناء النيل دول ما عندهمش مايه يستحموا و عندهم جرب معظمهم و بعدين احنا اللى كسبنا حتى لو ما صعدنش للمونديال كفايه اننا عندنا رجاله محترمه ولعيبه محترمه ام الجزائر دول شويه زباله رابش و بلطجيه كلهم خريجى سجون و سلم لبوتافيقه و سجونه هههههههههههههههه

  25. ناريمان جزائرية حرة من ولاية الجلفة 04/12/2009 00:49 -

    تحيا الجزائر

  26. مصريه جداااااااااا 04/12/2009 00:34 -

    كبر دماغك يا واحد من الناس انت اكبر من كدة بكتير

  27. الفنك الليبي 03/12/2009 23:47 -

    انت يا نسناس ايه محدش جبلك فول النهرده علشان كده بتنطط والغريبه ان مسمي نفسك واحد من الناس صحيح دارون قال ان الانسان اصله قرد بس النظريه طلعت غلط يعني ترجع لاصلك وبطل تنطيططططططططططططططط هه هه هه هه هه هه

  28. مصريه جداااااااااا 03/12/2009 23:27 -

    انعدم الاحترام والأدب

  29. الفنك الليبي 03/12/2009 23:06 -

    انت يا مزيكا من اسمك عرفت شغلتك انت اكيد …..صبي عوالم نضام تشغيل الاسر المنتجه يعني زيتكم في دقيقكم وربنا يزيد المحبه……….. انا عارفكم من أيام ما كنتم وخدينها مقوله مع فرقه حسبالله نضام أفراح طهور مياتم خروج من الليمان بس عايز اعرف شفت حظك [يعني وشوشت الذكر لموأخزه ] هه هه هه هه كيخ كيخ كيخ

  30. شريط وثاقى يتحدث عن ليبيا والتغيرات الاصلاحية المزعومة.. والحقيقة عندما شاهدت الشريط قلت لنفسى كم القذافى وجماعته اغبياء لدرجة انهم يدفعون اموالا من اجل عمل دعاية سيئة لهم وهم يعتقدون انها دعاية وبروباقاندا من اجل تلميع صورة القايد وفروخة .
    الفضايح التانية ايلى موجودة فى هذا الشريط هى مجموعة الشلفط التحف واللقاقة والسذج ايلى عملوا معاهم لقاءات اتموت من الضحك بسبب الكذب والجهل واللقاقة ايلى راكبتهم اربعين سنة بفضل الجاهل القذافى وانقلابة الكارثة
    سوف تشاهد فى هذا الشريط المدعو المهدوى سراق شركة المهابط احد ازلام النظام وهو يبل ويعجن فى الكلام اتقول عليه سكران…. وسوف تشاهد ايضا رجل بسيط وصف غدامس بانها دحية؟؟… وسوف تشاهد ايضا مراة ليبية اتبيع فى الشكلاطة حسبتها والله لبنانية لكن طلعت ليبية؟؟؟ ….وسوف تشاهد ايضا ليبيين بعض منهم مش عارفين الحكاية وين زارقة وخاشين على الجبل بقادومة وواقفين قدام الكاميرا هكى واخلاص…. واخيرا بالله عليكم نبيكم اتقولولى عن البنت السمحه ايلى طلعت فى نهاية الشريط وتستعرض فى نفسها والحولى ايلى لابساته هل هى ليبية ام تونسية على خاطر كانى سمعت لهجتها تونسية ..
    زبدة الشريط كلها تلقوها فى النهاية لما وقف الصحفى ايلى دار هذا الشريط قدام باب مدخل صالة مطار طرابلس وركزوا بالله ايش قال بتهكم عن جماهيرية القذافى واجراءات الجمارك فى المطار

  31. هية كمان ليبيا طلع ليها صوت ههههههههههههههههههههههههههه اتنيل على عينك يافنك اول دولة تغير فى الشرعية الاسلامية وتخلى العيد قبل وقفة عرفات جتك القرف ههههههههههههههههههههه
    قمة الغباء

  32. مصررررررررررررر 03/12/2009 22:47 -

    اشتمى براحتك الله لا يسامحك

  33. مصريه جداااااااااا 03/12/2009 22:46 -

    كل اللى شايف عيب فى نفسه بيفتكر ان كل الناس زيه 00 ربنا يشفى

  34. الفنك الليبي 03/12/2009 22:19 -

    أحمد السوداني الله ينور عليك …….ومع أحترامي لك لكن فهمي هويدي ليس كاتب……. انما مفكر أسلامي كبير له أراء معتدله كثيره وكلامه جواهر الله يفتح عليك ……ويتعلمو البهايم من فحوي المقال.

  35. أمين 03/12/2009 22:14 -

    يا سادة حد فيكم فاكر مصطفى حسين وكراكتير القصرية بتاعة القذافى اللطخ الفنك بيشتم السادات ملعون أبوك يا كلب وأى حمار من أى دولة يشتم قياداتنا مفيش الا الجزمة تنحط فى بقه هو  واللى جابه.  يا جزائريه عيب   عيب   عيب  انتى سيدة ومفروض تختشى ومفروض كمان تكونى مؤدبة وبتقوللى انك مسلمة طب المسلم من سلم المسلمين من لسانه ويده انتى فين من ده ؟باقى المهايطة كفاية بقى كلام وشوفوا مصالحكم ولا انتم صيع مفيش وراكم حاجة وانكسفوا على دمكم  . يا فنك يا يهودى يا موسادى يا خبيث اتوكس الله يخيبك عرفت تلعب بعقول ناس غلابة وخداهم نعرة الجاهلية وعندك مشجعة جزائرية ماشية وراك بطبلة تحيا الجزائر أفرح يا عم حتقبض كام من عمك نتنياهو سوقك ماشى اللهم لا حسد بس عرفنى بتقبض بالشيكل ولا بالدولار يا حمار.

  36. اشكرك حبيبي مهاجر لبلدي ام الدنيا تاني علي الكلام الحلو ده انتي بكلامك ده حبيت بلدي اكتر من الاول والاول ده كتير قوي 🙂
    بحبها برغم انها غربتني,غربتني يمكن عشان بتحبني !!!! يمكن

  37. عاشقة مصر 03/12/2009 21:55 -

    الجزائر نسيت اللى عمله جمال عبد الناصر علشانهم .علي فكره انتوالعبكواتعبان وكاس العالم للكبار اللي زينا (المصرين) والأيام جاية والجايات اكتر من الريحات يا بتوع (عماد متعب)

  38. أمينة الجزائرية 03/12/2009 21:38 -

    هههههههههههه شو المصريين مازل يحلمو بالمنديال ههههههههههه الجزائر صعدة الى المنديال و دزو معاهم يا مصريين انتم راح تموتو من الغيرة أعطوني سبب واحد لحتى يلغو الجزائر من المنديال يعني الفريق الفرنسي سجل الهدف باليد و احتسبوا الهدف و الفيفا ما حبت تعيد الماتش و الجزائر ليش يعيدو الماتش أو تقصى يا غيريين يا حمير أقنعوا ليش أنتم زي الحيونات ما تفهموا خالص

  39. مصريه جداااااااااا 03/12/2009 21:20 -

    احنا ليه نزعل من اشياء لاتعلم ما قيمة مصر ولا قيمة اولادها نصبر ونحتسب مثلما فعل رسول الله صلى الله عليه وسلم عندما الكفار اهانوه وشتموه وسبوه واتهموه فى عرضه فكان رد فعله انه صبر واحتسب واحنا مش اعز ولا احسن من الرسول صلى الله عليه وسلم فلابد ان يكون قدوتنا حبيبنا الرسول صلى الله عليه وسلم

  40. نور المصرية 03/12/2009 21:08 -

    و يالى اسمك فنيك ليبى
    انت تخرس خالص يا بربرى

  41. نور المصرية 03/12/2009 21:08 -

    مرافقين مرتشيين يا برابرة يا جزائريين
    تحيا مصر وتسقط جزائيل

  42. مصريه جداااااااااا 03/12/2009 21:04 -

    قناة الحقيرة دى اعتقد انها عجباكم اوى عشان كل شئ منجذب للى زيه

أضف تعليقاً