حادثة مذبحة الزيتون

البحث عن المتهم في جريمة مذبحة حمامات القبة الزيتون :  ذبح أماً وطفلها وأصاب ابنتها بسبب تسرب الماء

مصريات

أحمد الخطيب – أحمد العسال
أعدت مديرية أمن القاهرة بقيادة اللواء إسماعيل الشاعر مساعد أول الوزير لأمن القاهرة فريق عمل برئاسة اللواء فاروق لاشين مدير إدارة البحث الجنائي لضبط المتهم بارتكاب مذبحة الزيتون العاطل تامر أحمد عز الدين “35 سنة” التي راح ضحيتها “ربة المنزل” فاتن صابر “35 سنة” و “طفلها” احمد محسن “13 سنة” وأصيبت طفلتها الاخرى “فاتن” 9 سنوات التي ترقد بمستشفي الزيتون في حالة خطرة.

كما أعد اللواء أمين عز الدين مدير مباحث القاهرة عدة مأموريات توجهت للأماكن التي يتردد عليها “المتهم” بأطراف القاهرة والإسكندرية بحثا عن مكان اختفائه لدي أحد من اقاربه أو اصدقائه.

يقوم فريق البحث الجنائي بسؤال أهلية “المتهم” والجيران.. والتحري عن صحة اصابته باضطرابات نفسية.. والأماكن التي يتردد عليها.. وأيضا سماع أقوالهم مع شهود الواقعة عن اسباب الخلاف مع “المجني عليها” وظروف الحادث وترجح التحريات هروبه الى الحدائق أو الأماكن العامة المزدحمة.

دلت التحريات أن سبب الحادث خلافات بين “المتهم” و “المجني عليها” حول تسرب مياه الحمام من شقة المجني عليها بالطابق السادس على شقة “المتهم” بالطابق الخامس وقيامها بتحرير محضر ضده حول الواقعة واتهامها له بالتعدي عليها بالسب بسبب الازعاج الذي يسببه لها اطفالها مما دفعه لأخذ سكين واقتحام مسكن “جارته” والتعدي عليهم بها.

وأشار التقرير الطبي الأولي للحادث إصابة “الأم” بطعنة نافذة بالصدر من الجهة اليسري أودت بحياتها بينما أصيب طفلها احمد محسن بجرح ذبحي بالرقبة وطعنتين بالصدر والبطن ادوا الى وفاته في الحال.. أما طفلتها “فاتن” فأصيبت بطعنة نافذة بالبطن.. وترقد بالمستشفي وحالتها مستقرة.

قام سيف أبو سمرة وكيل أول نيابة حوادث غرب بإشراف المستشار عبدالخالق عابد المحامي العام الأول لنيابات غرب القاهرة بمعاينة مسرح الجريمة ومناظرة جثتي “الأم” و “طفلها” وأمر بنقلهما الى مشرحة النيابة لتوقيع الكشف الطبي ومعرفة اسباب الوفاة وفحص الاصابات لمعرفة الاداة المستخدمة. وان كانت الوفاة ناتجة عن تلك الطعنات عن عدمه.. وتم تسليم جثتي المجني عليهما لذويهما لدفنهما.

وفي مكان حادثة الزيتون بشارع محمود صبري بحمامات القبة   أكد بعض الجيران وشهود العيان  أن المتهم كان دائم الخلاف مع المجني عليها وأنه كان يدعي الجنون لارهاب اهالي المنطقة.

أضاف انه قبل وقوع جريمة مذبحة الزيتون بيوم نشبت مشاجرة بين “تامر” و “المجني عليها” حاول على إثرها التعدي عليها بالضرب فقامت القتيلة بتحرير محضر ضده بعدم التعرض وتم استدعاؤه بقسم الشرطة وبعد الافراج عنه بساعات فوجئنا بارتكاب مذبحة الزيتون البشعة.

أكد صلاح على محمد “عامل” بمدرسة وأحد الجيران ان المجني عليها في مذبحة الزيتون يشهد لها بحسن السمعة والسلوك وأنها كانت تقيم بمنطقة المطرية وحدثت خلافات بينها وبين “زوجها” حضرت على اثرها للاقامة بتلك الشقة بصحبة نجليها وانها كانت تعيش في حالها الا انها كانت على خلاف دائم مع “المتهم” وقبل الحادث بيوم صعد “تامر” الي شقتها وحاول كسر الباب والتعدي عليها بالضرب فاستغاثت القتيلة بالنجدة التي حضرت ولكنه دخل الى شقته وانكر الواقعة فقامت “المجني عليها” في صباح اليوم التالي بتحرير محضر ضده بقسم شرطة الزيتون وهو ما أثار حفيظته فقرر الانتقام منها واستل سكيناً وصعد الى شقيقها فأطلقت والدته اصوات استغاثات بالجيران لمنع نجلها من ارتكاب مذبحة الزيتون فاسرعوا الى الشقة ليجدوا “الأم” ونجليها غارقين في دمائهم.

اخبار ومواضيع ذات صلة:

مذبحة حمامات القبة الزيتون : يذبح أماً وطفلها وأصاب ابنتها

17 comments
  1. ana diroo 01/12/2012 06:12 -

    للعلم الطفله اسمها منار وفاتن تبقي بنت عمي

  2. سامح عثمان 27/06/2012 08:23 -

    السلام عليكم مش عارف اقول اية بس النهاية انة قتل ؟ لكن لكل اللي يعرف واللي مايعرقش تامر المعروف وسط المقربين لية بتامر تيمبو ودة اسم عادى جى من تهريج وبقول للاستاذ اللي بيقول ان تامر كان تحت تاثير المخدرات احب اعرفك انك ركبت ذنب يمكن يكون اكتر منة اللهم ارحم امواتنا واموات المسلمين جميعا الموضوع بين اصدقاة لا يصدق لانها مش شخصيتة ولا حتى ميولة ان طموحة العدوانى يوصلة بقتل امراة في حين انة يستطيع جسمنيا بضرب شارع من الرجالة لكن قدر اللة وماشاء فعل وياعالم ذنب مين بيخلصة مين وتامر سلم نفسة مش اتقبض علية ولا حتى كان مغلس زى مابيقول الاستاذ وفعلا احنا افتقدنا راجل حنون بقلب طفل لكن بنصبر نفسينا وبنقول ان ربنا هو اللي اراد كدة ومفيش اي حاجة في ايدينا وارجوكو بلاش نرمى بالباطل لان الفتنة عقوبتها عند اللة اشد من القتل وعلي فكرة برضة ياجماعة انا سف في التطويل بس اليومين دول في اسر بتتقتل مع سبق الاصرار والترصد علشان خاطر موبايل او40 جنية دة غير اللي بيتخطف وعايزينلة فدية ممكن تتنتبهولهم شوية وانا معاكم وندع الملك للمالك

  3. ايهاب 14/11/2010 08:24 -

    انا من المنطقة و اعرف تامر معرفة بسيطة بس ليا واحد صاحبي هوة صاحبة اوي قاللي ان تامر عندة فوبيا السلاح لو شاف سلاح مرفوع في وشة بيجيلة هياج و مبيقدرش يتحكم في نفسة و هية رفت علة السكينة لما طلعلها فهاج و قنلهم ،دة اللي اتحكالي و الله وحدة اعلم مين الصادق ، وربنا يرحم الأموات و يعفو عن المؤمنين و برضة اتقالي ان تامر هوة اللي سلم نفسة محدش قبض علية عشان مسكوا امة المريضة ، و الله أعلم

  4. اسدالله 30/09/2010 14:57 -

    الى صاحبة البيت .. تامر مش ساكن في شقة 13 اللي ساكن في شقة 13 اسمه تامر فعلا بس مش القاتل ده اسمه تامر سمير

    و اذا كنت انتي صاحبة البيت فعلا حسبي الله و نعم الوكيل انتي لازم يتم تقديمك للمحاكمة علشان عدم اصلاحك العيوب اللي في الشقق اللي بتقومي بتأجيرها و اللي بتوقع السكان في بعض و ادي النتيجة.

  5. كلمة حق 27/09/2010 22:19 -

    حسبى الله ونعم الوكيل , زنبها ايه الطفلة البريئة دى تنحرم من امها واخوها وهى فى العمر ده , انا بتمنى بس انهم يحاكموه بما يرضى الله ويعدموه فى ميدان عام عشان يكون عبره لكل من تسول له نفسه

  6. بجد موضوع خطير وكل واحد بيفتى زى ماهو عايز بس بجد لو مخدوش اى اجراءات هتبقى هى دى المهانه والاستهانه واىىىىىىى

  7. صاحبةالبيت 24/09/2010 03:27 -

    وكمان القتيله ساكنه بقلها3اشهرفي هذه العماره ازاي بتقول عليه انك تعرفه كويس وكمان القتيله اذنبت يعني لماسكنت في شقه زي ده هي انسانه منفصله عن زوجهاتسكن فين يعني علشان تربي اطفالهايعني ليه عمل فيهاكده علشان تسريب مياه يذبحهاهيه واطفالهالوكده كل مصريين هيذبحوابعض لان مجاري مصركلهاتالفه.

  8. صاحبةالبيت 24/09/2010 03:14 -

    اقولك حاجه يااستاذ احمد يا **** انت شكلك متعرفش حاجه لان القتيله ساكنه في الدورالسادس شقه 16وتامرساكن الدورالخامس شقه 13يا *** لاني اناصاحبة البيت
    متنشرش كلام متعرفش صحته ايه اتاكدقبل ماتتكلم.

  9. أحمد سعيد 24/09/2010 01:55 -

    تامر مجنون منذ طفولته و أنا شاهد علي ذلك و الله أعلم و لكنه يتمتع بقوة فعلاً مخيفة . و هو طويل خوالي 183 سنتيمتر و عريض البدن و غبي في تهريجه مع الآخرين باليد.و تستطيع تبين طيشه و رعونته بمجرد الحديث معه لدقيقة واحدة حيث سيستعرض لك قوته و عضلاته.

  10. أحمد سعيد 24/09/2010 01:49 -

    انا جار تامر و أعيش بنفس المنطقة و أعرفه منذ عشر سنوات تقريباً حيث أراه كثيراً في الشارع يهرج مع المارة و يتحدث مع معارفه من الحي حتي أحياناً معي أنا و كان فعلاً يبدو عليه الطيش و الجنون و تستطيع إدراك هذا من نظرة عينه المجنونة. لكن لك أكن أظن أنه سيأتي يوم لأسمع عنه هذا . عموماً الحادث مكتوب بتفاصيل مختلفة عن الحقيقة لأن تامر يسكن الدور السادس و القتيلة بالدور الخامس و دورة مياه تامر كانت ترشح الماء علي حمام القتيلة التي طالبته بالتصليح لكنه كان مفلس و أدار معها الشجار لتهديدها و لما حررت له المحضر قرر الإنتقام منها, تامر كان فعلاً غير سوي يسب والدته القعيدة المسنة دائماً و كان أيضاً يسب والده المتوفي علي الملأ مثيراً إشمئزاز الجيران, و آخر مرة رأيته قبل الحادث كان أواخر رمضان.أتمني أن يتم إعدامه لكي لا يقتل آخرين.

  11. sodabell 23/09/2010 11:24 -

    السلام عليكم.

    الموضوع اكبر من الحادث نفسه.الموضوع احباط الشباب وقتل مشاعرهم وكبت طاقاتهم وحرمانهم من ادميتهم -الموضوع يخص كل شباب مصر كل البيوت المصريه. لان كثير من نفس ظروف القاتل والقتيل منتشرين فى كل مكان وبكل المستويات

    الحكايه طويله كبيره الحكايه حكايه كل مصر .ياريت نوجه التفكير للعلاج وليس للتعليق.نوجه التفكير فى الحد من الخسائر القادمه لامحاله.المضوع ظالم نتجاهل ظلمه ومظلوم يعاقب نتيجه لافعال الظالم-تعالو نبحث الاسباب الحقيقيه ولا نبحث فى النتيجه.فمثلا ما الذى جاء بهذه الزوجه الام المطلقه الى السكن بهذه الشقه؟ ما الذى يجعل شاب منتصف العمر او اكثربدون زواج؟وحتى لو متزوج ولديه اسره جميله متل حالتى والحمد لله ما الذى جعلنى بعيدا عنهم الا للحصول على ما يكفينا لحياه كريمه خارج وطنى.ماالذى جعل جمهور يحطم نادى ؟من الذى جعلنا ننتظر المده الكبيره على طلعت مصطفى (مدينتى)؟ما الذى اوصل كيلو اللحم لهذا السعر؟ما الذى يجعل طالب الاعدادى وربما الثانوى لم يعرف كتابه اسمه اوقراءه جمله؟ما الذى اوجد كل هذا الكم من الموظفين المرتشين؟ الموضوع مين اللى يخلى الخمره مسموح بيعها والحشيش ممنوع؟ الموضوع كببير كبير وحله يبدأ من عند الكبير ده لو كان كبير ؟الموضوع قطع راس الافعى وليس الامساك بجسدها- الموضوع عقاب الظالم الكبير اكبر من عقاب هذا القاتل هذا الظالم الصغير-الموضوع مفيش هروب منه الموضوع لازم نواجهه لانه ان لم نواجهه من الامام سيصطدم بنا من الخلف-تعالو ا بقى نشوف حل للموضوع؟ او ننشغل بماهو امامنا ولا نعرف ما الذى سيصدمنا من الخلف-الله عليكى يامصر تبقى ام الدنيا صحيح لوكان مفيش زى الموضوع———احمد سعد -مهندس مصرى جدا- العمل بالمملكه العربيه السعوديه-t

  12. اكيد طبعا حشاش لان معظم اللذين يقمون بمثل هده الجرائميتعطون المخدرات والان فى مصر اصبح المعدل كتير لدرجة انهم يحششون فى الشوارع العامة ومحطات الترام وانا شفت بعيني هدا المنظر مع العلم اني لست مصري وشكرا

  13. محمد محسن جابر 22/09/2010 20:32 -

    طبعا عادى جدا جدا بس مش عادى انها تتقتل عادى انة هو يقتل ودا اهمال من الشرطة بتاعتنا لان لو الناس عارفا ان الواحد لو دخل قسم واخد حقة محدش هيتجرئ انة هو يقتل بس الشرطة خلاص ربنا يعوض علينا فيها دلوقتى تدخل تعمل محضر تفضل تتحايل على حد يعملهولك ولازم تبرز عشان يتعمل وحلنى وربنا موجود

أضف تعليقاً