مقتل جندي مصري برصاص قناص من غزة

مقتل جندي مصري برصاص قناص من غزة

حركة فتح تستنكر قتل الجندي المصري على الحدود مع غزة

مصريات – اسامة محمود

استنكر انصار حركة فتح في بيان لهم حادث قتل جندي مصري من حرس الحدود برصاص قناص من داخل غزة واعتبروها محاولة لافساد العلاقة بين الشعب المصري والشعب الفلسطيني وتبرأ انصار حركة فتح من اعمال العنف التي قام بها البعض تجاه مصر ، كما تقدموا بالاعتذار والعزاء الى الشعب المصري على قتل الشهيد الجندي المصري احمد شعبان على الحدود ، معتبرين ان كل تلك الافعال العدوانية لا تخدم القضية الفلسطينية  بل تسيء لها وفيما يلي نص بيان انصار حركة فتح :

لجنة انصار حركا التحرير الوطني الفلسطيني فتح (انصار فتح)
بيان
استنكار لاعمال العنف تجاه جمهورية مصر العربية والإخوة
المصريين وابناء الجيش المصري البطل من قبل مليشات حماس الدموية .
علمنا أن سلسلة من إعمال العنف والتدمير طالت الحدود المصرية الفلسطينيه في معبر رفح واستهدفت الإخوة المصريين في محاولة يائسة وجبانة من قبل مليشات حماس الدمويه ضمن مخطط مرسوم لتخريب العلاقة بين الشعبين المصري والفلسطيني الذي تعمد بالدم في كافة معارك الجيش المصري دفاعا عن فلسطين .

وان حركتنا ،( حركة انصار فتح ) إذ تراقب الموقف عن كثب ،فهي تدين بشدة هذه العمليات الإجرامية التى تنفذها عصابات حمس والتى ادت الى أستشهاد الجندى المصري أحمد شعبـان على أيدي قتلة حمـاس وتحذر من مغبة المضي في هذا النهج الذي لايخدم مصلحة أبناء الوطن الواحد الذي دمرته حماس ، ويسيء لمن عاش معنا من المصريين وبيننا منذ قرون عديدة. وفي نفس الوقت ندعو عصابات حماس أن تضع حداً لهذه الانتهاكات السافرة وإلى عدم المساس بالأمن المصري باسم فلسطين والحد من استباحة دماء الشعب المصري البطل ، ومحاسبة الضالعين بهذه الجرائم . على اعتبار إن الأمن المصري هو خط احمر ولا يجوز التطاول على سيادة مصر تحت اى حجج

اننا نحمل عصابات حماس المسؤولية الكاملة عن الفوضى بقطاع غزة والتطاول على سيادة مصر
ان الطريق لفتح المعبر هو بالعودة للشرعية الفلسطينية وتوقيع ورقة المصالحه المصرية وانهاء الانقلاب الدموي وعودة الحياة لاهل غزة .
.وتتقدم انصار حركة فتح من الشعب المصري بالاعتذار عن اعمال الشغب الجبانة وسقوط شهيد مصري على حدود صلاح الدين.

ونتقدم بالعزاء للشعب المصري والرئيس حسني مبارك

وندعو الرئيس محمود عباس الشهيد المصري ( الجندى المصرى أحمد شعبـان شهيد لفلسطين)
والله من وراء القصد.
المكتب الإعلامي
ناجي ابو لحية
لجنه انصار حركة فتح
قطاع غزة في 6/1/2010

تقرير قناة العربية حول قتل جندي مصري على الحدود المصرية مع غزة

اخبار ومواضيع ذات صلة:

حركة فتح تستنكر قتل الجندي المصري على الحدود مع غزة

6 comments
  1. الفنك...الليبي 08/01/2010 00:08 -

    احمد فؤاد نجم الفاجومي كان في السجن يوم مات الزعيم الراحل جمال عبد الناصر ……..وزارته امه……واخبرته بالوفاه …….فهلل وفرح….عندها صرخت فيه امه……انت بتنيل ايه …….ده عمود الخيمه اتهد……وخرجه منه دون ان تودعه……وفي انفراده في السجن كتب قصيده يرتي عبد الناصر من اروع ما كتب….. وكانت ام الفاجومي محقه من يومها لم يقوم عمود للخيمه المصريه…..لم يكن احد من العرب يخاف عبد الناصر واللي فهمك كده جاهل…….عبد الناصر كان ينال اعجاب كل من راه…..دون خوف بل احترام لانه كان راجل…..تعرف يعني ايه راجل…….كلمه افتقدها الكثير من الزعماء الان………..وله جمله وخطبه مشهوره مع القذافي وكانها كانت وصيه …….قال له اني اري فيك شبابي…..وان مت ففيكم القذافي امين علي القوميه العربيه……ولكن لا يعرف ان الخونه سبب مقتله………..مازال موجودين في الاوطان وضاربين اطنابهم.

  2. أمين 07/01/2010 19:38 -

    انت يا منيل على عينك قادة حماس موجودين فين .قوللى ؟ . بلدى معلش قدمنا أعز ما نملك لفلسطين وسبب وكستنا وتأخرنا هما .والمنظرة اللى عملينها علشان يحرجوا مصر مفضوحة والناس دى باعت فلسطين وقبضوا الثمن حنحارب علشان مين والله لو ولعنا صوابعنا شمع مفيش فايده العرب كلهم ماتوا انتهوا .ماتت فيهم النخوة ماتت فيهم روح الجهاد .ماتت فيهم المروءة .ماتت فيهم الشهامة ماتت فيهم الأنسانية .عايز تعرف بقينا ايه يا بلدى .شوف الفنك وشماته ده شىء مصغر من العرب ككل ونظرتهم لينا .لما كان عبد الناصر حد منهم بيتكلم كان بيقول حجيبه وكان موريهم العين الحمراء .وكانوا بيرتعدوا علشان أصلهم جبناء وخوافين والمعاملة معاهم بحضاره ورقى مينفعش دول مايجوش الا بالضرب بالجزم تقدر تقوللى الأزمة المستحكمة فى مصر الآن بسبب ايه .كام حرب خضناها علشان فلسطين . وفى الآخر أحنا خونة وأحنا فراعنة واحنا يهود واحنا جميع مساوىء الأرض فينا .طب ليه ونستحمل ليه قوللى..فى بيت فى مصر مفهوش شهيد ولا معاق بسببهم .أحنا اتحرمنا من أسط الحقوق وكنا بنطلعها من بقنا علشان نديهم ونقول أخوة ومسلمين وعرب .رد جميلهم واضح أشرب من الفنك وغيره .يهمه ايه ويهم العرب ايه قاعدين فى قصور وبينفقوا الأموال بلا حساب فى أوربا على النسوان والخمر والقمار وكل الموبيقات ومش حاسين بحاجة لكن يبقى الواحد منهم نايم على سرير وحوالية عشر نسوان وكاس الخمر فى ايديه ومسطول ويشاو ويقول مصر . ملعون ابوهم وملعون ابو القوميه وملعون ابو ليبيا على فلسطين ومتعصبنيش  يا بلدى أرجوك دى ناس مفيهاش فايدة وعدمهم أحسن وموتهم وزوالهم راحة للبشرية على الأقل حتتخلص من جهال منافقين .

  3. الفنك...الليبي 07/01/2010 02:51 -

    امر دبر بليل المستفاد الصهاينه ومصر وفتح……..مستحيل ان تزيد حماس الخناق علي نفسها ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  4. بلدى فى قرانى انتم بقى فين 07/01/2010 01:35 -

    السلام على جميع المسلمين لا ياا امين احناا اخوه مهماا حصل ومش كل فلسطين كده احناا الشعب الوحيد الى قدم اولاده فداء للقدس وكل الشعوب عرفه ان مصر هى الدوله الوحيده الى شيله القضيه من اولهاا والى يوم الدين للا ليباا وللا غيرهااا ليباا دى اخرهاا تجيب عريبه مساعده وبرضه تبعت اليبين هناك يكلوهاا منهم لكن احناا ياا امين قدمناا ولادناا فداء للقدس وللقضيه الفلسطنيه وكل فلسطينى صادق عارف كده من ايام عبد الناصر رحمه الله عليه لكن مفيش شعب عربى عمل اى حاجة وهنخرس اى حد يتكلم

  5. أمين 07/01/2010 00:00 -

    بناخد ايه منكم يا فلسطينيين أقتلوا أبنائنا وأعتذروا .خلاص معدش فى كفاح ورصاص بدل متوجهوه لليهود يتوجهوه لصدور ابنائنا .طب ليه حكومة ضعيفة مستأنسة . وبتوع حركات وكدابين وخونة مفيش فايده فيكم .خلصوا على بعض وموتوا بعض انتوا اللى حتحلوا القضية بتصفية بعضكم لبعض . واليهود ولاد عمكم فى منتهى السعادة .يتعبوا نفسهم ليه وانتوا بتقوموا بما يتمنى أن يفعلة . حسبى الله ونعم الوكيل فى حماس وهنيه وفتح وعباس  وكل خائن لوطنة ولدينه.

  6. عربية مسلمة 06/01/2010 23:53 -

    حراااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااام عليكوا يا حماس حسبي الله ونعم الوكيل يعني ده قناص من الشعب الفلسطيني اكيد من حماس وخرج بامر من السلطه في حماس حماس الي تتكلم بالقران والحديث الشريف ميعرفوش ان ده اخوهم العربي المسلم دمه في رقبتكوا يا حماس حلرام عليكوا حسبي الله ونعم الوكيل

أضف تعليقاً