زيادة ضريبة السجائر والحديد والاسمنت

زيادة ضريبة السجائر والحديد والاسمنت

ضريبة المبيعات في مصر

زيادة ضريبة المبيعات في مصر على السجائر والحديد والاسمنت

مصريات

محمود نفادي ومصطفي عبدالغفار:

وافق مجلس الشعب في جلسته الهادئة أمس برئاسة د.أحمد فتحي سرور على 7.5 مليار جنيه اعتمادات إضافية لمشروع الموازنة الجديدة للدولة.

أعلن أحمد عز رئيس لجنة الخطة والموازنة أن المشروع تضمن تدبير الموارد المطلوبة من خلال 3.5 مليار جنيه للاقتراض وإصدار أوراق مالية ملياري جنيه من اعتمادات المنح و1950 مليوناً زيادة في الإيرادات الضريبية بإخضاع الأسمنت لـ ضريبة المبيعات في مصر عليها الى   5% ورفع ضريبة المبيعات في مصر  على طن الحديد الى 8% بدلاً من 5% ورسم تنمية الموارد على طفلة الأسمنت بواقع 15 جنيهاً عن كل طن.

تقرر إدخال تعديلات على ضريبة المبيعات في مصر على السجائر بواقع قرشين للأنواع الشعبية وبين 140 و150 قرشاً للأنواع الفاخرة.

اخبار ومواضيع ذات صلة:

زيادة ضريبة المبيعات في مصر على السجائر والحديد والاسمنت

28 comments
  1. الله يمسيكم بالخير جميعا يا شعب مصر الطيب الشعب فقط ……… حكومه لا حزب وطني لا شرطه لا موظف مرتشي لا …. يا شباب انتم كلكم بتتكلموا علي السجاير وبس انتم ناسيين ان احنا بندفع ضرايب علي صحتنا كمان انا واحد من الشباب اللي مسافر للخارج والله العظيم ان واحنا بالجمرك ان الضابط بياخد منا فلوس علشان شحته والله عيني عينك … وكمان وقت السفر لازم تعمل تصريح عمل وهو ده الضريبه اللي بتدفعها يا مواطن ياغلبان علي صحتك .. مش كفايه اني متغرب مش كفايه اني بنقص من البطاله مش كفايه اني بدخل عمله صعبه للبلد مش كفايه ومش كفايه ومش كفايه…حاجات كتير عليها ضرايب انتم زعلانيين علي السجاير وبس …….الذين قال لهم الناس ان الناس قد جمعوا لكم فاخشوهم فزادهم ايمانا وقالوا حسبنا الله ونعم الوكيل………..

  2. طيفة لطيف 28/07/2010 20:15 -

    انا بنصح نصيحة يشعب عبيط وبياكل ارنبيط انتو لازم تموتو علشان دة المفروض ليكم انتو شعب مش لاى ياكل بس بيشرب سجاير ياخى انتو الى زيكم يدفن نفسة بالحية انتوم بايتم ارخص من السجاير الى انتم بتشربوهااااااااااااوفى اخر الكلام يرب محدش يزعل منى اصل انا من القليوبية ومحدش يقدر عليا هههههههههه

  3. ناصر قطب ابن الاحراز 19/07/2010 00:55 -

    التدخين يدمر فلماذا لا نبتعد أنا معك يا أحراز شبين القناطر قليوبية ناصر قطب

  4. قرية الاحراز شبين القناطر قليوبية 19/07/2010 00:54 -

    لابد من الابتعاد عن التدخين لانه مضر لكل البشر واذا ابتعدنا عن التدخين فسوف تسقط ضريبعة السجائر ولا يوجد ضريبه من أصله ونكن شعب جديد نهاية 2010

  5. محمد حماد 12/07/2010 12:43 -

    بدل ما كل يوم ضر ئب وزيادة اسعار يريت حد يقولي رواتب السادة الوزراء وبدفعو ضريبة كام    وشكرا   ررررررررررررر 

  6. أمين 05/07/2010 23:53 -

    شكرا يا دينا .الأخ لطفى كاتب تعليق بيقول قطع يد السارق ايه رأيك يا دينا فى هذا الرأى ..أنا بصراحة مش موافقه حتقولى ليه ده شرع ربنا..آه تمام بس للأسف 80% من شعبنا المقهور حيمشى بدون أذرع …ههههههه  طب حيسرقونا بعد كده بأيه بأرجلهم ..يا عم بقى عندنا تلبد فى المشاعر وانفصام فى شخصيتنا ويسرقونا عينى عينك ونقولهم…كمان… أه يا بلد عايزه ولد …

  7. مدحت كاستيلا 04/07/2010 03:43 -

    يعنى السجاير غليت وكمان مفيش حشيش ده يبقى حرام قشطه

  8. طارق الغلبان 02/07/2010 15:15 -

    الله يسمحكو امت هبني البيت

  9. DINA:EGYPTION 29/06/2010 02:28 -

    والله مهما عملوا ضريبة مبيعات على السجائر برضو الناس مش هتبطل تدخيين … ده دااااء والله.. لكن ليه على الاسمنت والحديد ؟؟ هى البلد دى بتحب تحرق دمنا لييييه نفسى افهم.. ده احنا بلدنا بيتقال عليها ام الدنيااااا.. الله يخربيوتكم… وتحياتى ل ..امين بجد تعليقاته بتعجبنى اووى

  10. الكلام هنا في الموضوع ده في حرقه كدا طالعه من القلب الله يكون في عونكم

  11. مجدى 15 مايوة 20/06/2010 23:06 -

    ههههههههههههههه الضرايب هنخرب بيوت ابوكم اولن وانتم ثنين ههههههههه ياشعب بلا راجل ومفنس وعايز حد يديلو فيه

  12. حسن المصرى 11/06/2010 08:04 -

    دول ياعم شبعانين  وعلى فكره الشبعان عمره ما يحس بالجعان
    هيروحوا فين من ربنا يوم لا ينفع مال ولابانون  ولا هيبقى فيه مجلس شعب ولاحصانه

  13. محشش وعامل دماغ 08/06/2010 04:00 -

    الله يخرب بيوتكم دية السجائر دلوقتي أغلي من الحشيش

  14. أمين 07/06/2010 21:55 -

    يا مصراوى ياعم انت بتقول على القرد أبو صديرى باشا ..زمن البشوات ولاد الأصول ولى يا حبيبى الموجودين دول أشباه الرجال ..وحثالة ملعون أبوهم بتوع حزب وداد قلبى ..دول كما فى الأمثال ” لا تسألن بطونا جاعت فشبعت فان الشح باق فيه واسألن بطونا شبعت ثم جاعت فان الخير باق فيه”شبع بعد جوع ولاد الأبالسة ربنا ينتقم منهم باذن الله المعقدين ….. 

  15. الكومي2 07/06/2010 02:53 -

    مفيش ضريبه دخول حمام او معاشره زوجيه

  16. الفنك الليبي 06/06/2010 09:41 -

    لو زادو الضريبه علي السجائر فقط …………………….لقلنا ان الدوله خايفه علي صحه المواطن……………………………… وهذا متبع في العالم زياده الضرائب دوريا علي السجائر ومحاربتها………..رغم انه المواطن المصري بيدخن سجاير من غلبه ………………….ومن القوانين اللي نزله ترف عليه علي وذنه يفوق من قنون يلاقي الثاني جاهزله………………….. مفيش خد كله هات وكان الحكومه الجميله متجوزه المواطن العجوز المتصابي………….اما عن ضرائب الاسمنت والحديد مع ضرائب العقارات…………………… فهذه مصيبه ثربل[[بعد الدبل]] توقعو فرار رئوس الاموال العقاريه الي مجالات اخري ونقص العمران في ضل زدياد عدد السكان ………..لا سجاير لا بيت لا جواز …….توقعو كثير من منتحري الكباري……………. والكثير من الجرائم من سرقه وقتل واغتصاب وتطرف………..ومفيش سلام للحكومه ولك الله يا ابن مصر البار.

  17. مجدى 03/06/2010 13:21 -

    اللة يخرب بيتكم اللة يخرب بيتكم اللة يخرب بيتكم اللة يخرب بيت وزير المالية اللى مش لاقى الا الشعب يسرقة وينهب شقى عمرنا اللة يلعن اليوم اللى شفناك فية انت والكبير اللى فى بلدنا

  18. مصراوى 03/06/2010 11:46 -

    لكى الله يا مصر حسبنى الله فيك يا احمدباشا عز انت وكل الى زيك ان ربك منتقم جبار

  19. المعتصمة بحبل الله 02/06/2010 11:40 -

    انا عندى احساس ان عز بينتقم من الفقراء ومن الناس لانهم عارفين حقيقتة الطبال اللى كان بيطبل وراء كل راقصة شوية …. على العموم معلش ربنا ويودعنا ويعطينا زى ماعطى عز ورفعه فوق من سرقة اثآر بلدة ….. حسبنا الله ونعم الوكيل ربنا يفضحهم

  20. مصطفي 29/05/2010 14:24 -

    انا مش عارف الدولة عايزة اية من الناس ان شاء اللة فية محكمة كبري يوم القيامة وكل واحد ياخد حقة حسبنا اللة ونعم الوكيل في الظالمين

  21. مدرس 28/05/2010 13:40 -

    سيبوها بقى يا حرامية
    خربتو البلد الله ينتقم منكم كلكم

  22. أمين 26/05/2010 22:16 -

    عايزين تعملوا فينا ايه الله يخرب بيوتكم يا ظلمة أتقوا الله ارفعوا أيديكم عن الحديد والأسمنت حتولعوا الدنيا الناس مش لاقيه تأكل كمان عايزين الشباب ينام فى الترب والجبانات .يخرب بيت أبو اللى جابكم يا عز أرحم المصريين الله يخرب بيتك بتفرح قوى من أذلال الناس والشعب ..يا حكومة هلس أين قانون الأغراق .يتنفذ على الغلابة بس وسايبين الحوت الله لا يرحمه هو ولا أهله وربنا يزيده من الأمراض والأوجاع ما لا يطيقه بشر حتى يحس بأن هناك أناسا تتعذب وتتألم بسببه خربت مصر أنت وأبو طويله الأهبل اللى نظفها من كله يا يوسف لسه عمال تفنن فى أختراع ضرائب جديدة .طب ايه رأيك أقترح عليك تعمل عداد وتركبه على أنوف المصريين علشان يعد النفس الداخل والخارج وتحسب ضريبة على الهواء الملوث اللى بيشمة المصريين .أهو يزود حصيلة الضرائب اللى بتدخل جيوبكم .لأنها لو بتدخل خزينة الدولة كان زمانا سددنا ديونا وديون شعوب العالم المتخلفة .ربنا يبارك فيكم ويزيدكم هبل على عبط على استهبال من الدرجة الأولى الممتاز ة يلا ملاعين يا مافيا يا بتوع الثلاث ورقات …..

  23. عبد القادر حسن 24/05/2010 22:05 -

    حسبنا الله ونعم الوكيل ..

  24. لطفى 22/05/2010 04:49 -

    وال عايزين محاكمه السارق بقطع الايد يبقى نص البلد هيمشى وايدو مقطوعه عليه العوض الفرج من عندك يا رب يا تاخدهم يا تاخدنا ونسبهالهم مخضرة

  25. محمد المنسي 20/05/2010 19:05 -

    عفوا كان من المفروض ان تكون الضريبه علي السجائر فقط ولايشملها الحديد والأسمنت حتي يتثني لشبابنا أن يتزوج وأن يكون قادرا علي عدم التدخين (وآهي تبقي حجه عشان نبطل كلنا ننفخ ف وش بعض)إنما الناس بتحاول أنها تعيش والحكومه بتحاول أنها تموت الشعب وكل واحد وله طريقته أتمني من الدوله أن تشعر بأنها هي رب الأسره وأتمني أن تكون كما يقول المثل (سكينه الأهل تلمه ) وبلاش كل ماتتزنق تسن لنا سكينه جديده …عشان حررررررررررررررام عليكي يابلد

  26. نفختونا بجد حراااااااام ومش عايزين الناس تنفخ دخان السجاير كمان بدل دخان الغل اللى جواهم

  27. shoaib1953 19/05/2010 15:54 -

    اتقوا الله في الشعب يا حرامية البلد

أضف تعليقاً