مؤتمر لكشف احداث مباراة مصر والجزائر امام العالم

مؤتمر لكشف احداث مباراة مصر والجزائر امام العالم

مؤتمر صحفي عالمي لكشف حقيقة احداث مباراة مصر والجزائر وفضح الجزائريين

روراوة أساء للمصريين.. ونحن صححنا الصورة عالميا

مصريات – حسين عباس

قرر الكابتن سمير زاهر رئيس اتحاد الكرة عقد مؤتمر صحفي عالمي عقب انتهاء إجازة العيد. يتم خلاله دعوة مراسلي الصحف الأجنبية ووكالات الأنباء لإبراز كافة الأحداث والحقائق الخاصة المتعلقة باحداث مباراة مصر والجزائر بين المنتخب المصري و منتخب الجزائر يومي 14 نوفمبر بالقاهرة و18 نوفمبر بأم درمان بالسودان.

وإلقاء الضوء على كل الأحداث المؤسفة التي ارتكبتها الجماهير الجزائرية في حق لاعبي و المشجعين المصريين وسيتم خلال هذا المؤتمر عرض الأفلام التي تم تصويرها وتضمنت أساليب البلطجة والإرهاب وكذلك كافة المستندات التي تثبت ان الجماهير الجزائرية لم تكن جماهير كروية بل معظمهم من المجندين في الجيش والشرطة الجزائرية من واقع ما تم العثور عليه من أدلة مادية منها الوجبات الخاصة والتي حملت اسم “وجبة مقاتل”.

كما أكد سمير زاهر ان السلطات الجزائرية وبالاتفاق مع محمد روراوة رئيس الاتحاد نجحت في تسفير كل المشاغبين والبلطجية وذللت أمامهم أي عقبات حتى يتواجدوا بالسودان قبل مباراة مصر والجزائر ب 48 ساعة.

واضاف زاهر ورغم كل الصور والمستندات التي تؤكد اننا تعرضنا لمؤامرة سياسية وليست كروية إلا أنني فوجئت والكلام مازال على لسان رئيس الاتحاد خلال تواجده في سويسرا بأن كل من هناك من مراسلي الصحف والمسئولين لديهم قناعة بأن مصر وجماهيرها سبب الكارثة.

وكان لابد للمستشارين الإعلاميين في سفاراتنا بأوروبا أن يتحركوا وان يكون لهم الدور الإعلامي البارز في مثل تلك المواقف التي تستدعي التحرك السريع لمواجهة الادعاءات والأكاذيب الجزائرية التي نسجوها من وحي الخيال واظهرتنا أمام العالم على اننا الجناة ولسنا المجني عليهم!! واضاف رئيس اتحاد الكرة لقد التقينا في زيورخ بالعديد من المسئولين في الدول الافريقية والعربية ونجحنا في تصحيح الصورة وقمنا بتسليم سيديهات عن الوقائع المزرية التي ارتكبها الجمهور الجزائري ة ونجحنا بالأدلة الدامغة في توضيح الموقف.

وتطرق زاهر لنقطة هامة كدروس مستفادة من تلك الأحداث وهي اتجاه اتحاد الكرة للتعاقد مع ما يسمي بشركات الرعاية والدفاع والعلاقات العامة “بي ار ريجنسي” وتكون مهمتها تصحيح أي معلومات خاطئة عن مصر وتكذيبها فورا وقال لقد تعمد الجزائريون تضليل الرأي العام العالمي والحمدلله نجحنا في توضيح الحقائق وكشف المؤامرات الجزائرية والتي من المؤكد أنها كانت مقدمة لما سيرتكبوه ضدنا في السودان.

واوضح رئيس الاتحاد انه سيكشف كل الحقائق وبالمستندات التي عرضها على المسئولين بالفيفا ولن ينسي دهشة وصدمة جيروم فالكه الأمين العام للفيفا عندما شاهد صور وسيدهات العنف الجزائري وقد تغيرت رؤيته تماما للأحداث.. وأضاف رئيس اتحاد الكرة بأن المؤتمر العالمي الذي سيقام سيكون بالتنسيق مع وزارة الإعلام وهيئة الاستعلامات والمجلس القومي للرياضة فلابد من تصحيح الصورة الخاطئة الموجودة حاليا في أوروبا وقد نجحنا في معالجتها بزيورخ خلال تواجدي ومعي هاني أبو ريدة نائب الرئيس وعضو المكتب التنفيذي بالفيفا والذي يتمتع بعلاقات قوية مع المسئولين بالاتحاد الدولي تسمح بالاجتماع مع أي مسئولين دون تحديد مواعيد مسبقة.. وأؤكد لقد تغيرت الصورة تماما في الاتحاد الدولي.

اخبار ومواضيع ذات صلة:

مؤتمر صحفي لكشف حقيقة احداث مباراة مصر والجزائر وفضح الجزائريين امام العالم

81 comments
  1. حياة الجزائرية 31/01/2010 14:11 -

    الجزائر بعيدة عليكم بزاف بس الجزائريين قراب ليكم بلبزاف و لي في بطنو التبن يخاف من النار حن بلاد الرجال ماشي بلاد الفنانين ما نرقصوش باه ناكلو و حاولو ما طيحوش ب الشهداء و احفادهم الجزائريين ربي يخلص فلغشاشين

  2. msrawyyy zamalkawy 29/01/2010 23:55 -

    1 2 3 4 انا نفسى اعرف الجزائريين بيعترضوا على ايه ده احنا المفروض نعترض على كودجا انه اعطى الطرد لشاوشى متاخر كان المفروض يديله طرد من اول ما ضرب الحكم بالراس يا همج يا ارهابيين ههههههه أوووووووه مصراوىىىى ………… ((رباعية)) الابطال .. تسحق غرور ((العيال))

  3. مصر فوق الجميع واوالهم الجزائرين 25/12/2009 01:42 -

    حسن شحاته حسنشحاته ارق نومكم حسن شحاتهحتى لما روحتوا في داهيه ما ترجعكم مش قدرين تنسوا حسن شحاته بطل كبير وشريف ونزيه تقبل الخسارة وهو معنا انشاء الله لتحقيق الحلم الكبير اللى ما حققه فى حياتهخاسر زعلان فى اى بطوله افريقيه

  4. مصر فوق الجميع واوالهم الجزائرين 25/12/2009 01:25 -

    من غير تحيه لتحيه البلطجيه اللي ما فيه خير لمصر ملهوش خير فى فلسطين نفتح المعبر نقفل المعبر اطلعى منها وهى تعمر

  5. مصر فوق الجميع واوالهم الجزائرين 25/12/2009 01:17 -

    المنتخب المصرى بطل افريقيا وانشاء الله انشاء الله انشاء الله الله يكفينا شر الجزائرين وعينهم حنكون ابطال افريقيا للمره الثالثه ودى سابقه فى تاريخ كر القدم الافريقيه لكن انتم اذا دخلتم كاس العالم يعنى حتاخدو كاس العالم جاتكو خابه هى ثلاث مباريات وقليل اذا ما ادتكم انجاترا عشره احنا حنعد وحنتفرج على خبتكم حتروحو وتتطلعوا وترجعوا تكملوا فرجه فى بيوتكم

  6. مصر فوق الجميع واوالهم الجزائرين 25/12/2009 01:02 -

    مصر حتفضل فوق راسكم غصب عنكو ولاليه كل ده الحقد والغيره قول موتوا بغيظكم همج بربر حطست لاعمل لمستقبل مسطيل بلطجيه لما يكون عندنا فرح تعالو الله ياخدكم ارقصوا شويه بسكاكنكم

  7. صغُرتم كثيرا يا مصرائلين .
    الجزائريين رجال الحرية و الشهامة…و السوريين و كل العالم يشهد برجولتهم…
    تحيا سوريا و تحيا الجزائز ..

  8. عن النبي ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏قال ‏ ‏المسلم من سلم المسلمون من لسانه ويده
    والمهاجر من هجر ما نهى الله عنه

    دعوها فانها منتنة

  9. انا عارف انك غيور وبتحب بلدك ومتنرفز من الي بيشتم لو عايز !!!!
    تسبت انك بتحب بلدك صح , ردعليه بدون سب او احنا احسن منكم انااتمني لكل الع
    رب بالخير , انا اكيد مش حاحس بمواجع العرب لاني مقيم في اروبا بس صدقني ال
    صوره من هنا ممكن تكون مختلفه وكمان اوضح انا بستغرب ازي ca. 50 تقريبا بلد
    في اروبا مختلفين في الغه تماما ومتفقييين علي حاجه واحده هي الاحترام

  10. لمياء الجزايرية 01/12/2009 22:57 -

    يا “محمود مصري و راجل من بلد جدعان” طبعا سأرقص بالبربري و أصحابي يصفقون لي ( بس أنت ابحث عن الرقصة البربرية في google و بعدين كلمني).
    و أنا فحورة بهده الرقصة………….. و ادا لم يكن الرابح في المباراة هو الدي يرقص فمن يرقص مكانه؟ هل أستطيع ان أعتمد عليك لترقص مكاني؟ و طبعا و أنا في عز الرقص لا يهمني أن اطلع أو أن أبحث عن “تاريخ الجزاير” في موقعك الفقير لأنني حافظاه صم و هدا التاريخ هو بمثابة المحرك الأساسي في رقصتي . و طبعا بضحكتك بعدما تلفظت بكلمة” أسماء العاهرات” في تعليقك يبدو لي أنك مهتم بهن لخدماتك الشخصية و ليس لكي تغيظني…….و بالتالي أنصحك أن تبحث عن اسماءهن بنفسك لعلك تجد فيهن المواساة من المأساة و تحول كرهك الى حب و لو حب اصطناعي……

  11. محمود مصري وراجل من بلد الجدعان 01/12/2009 18:50 -

    انتي يالي اسمك لمياء بيقولك عملو موقع جديد اسمو الجزائر بربرة ارقصي يا خضرة لا مش قادرةههههه.comروحي هتلاقي ناس زيك بربرة بقى هههههه اه طبعا ومش هنسى اصحابك الجزائرين بردو عرفيهم الموقع هههههههههههه اه وكمان روحي اكتبي في الموقع ده ماهو تايخ الجزائر هيطلعلك تاريخ الجزائر روحي دوري عليه في موقع فرنسا بس ياريت يبقى موقع اسماء العاهرات هههههههههه ماشي يا بربريه يلا اعملي الخطوات دي وارقصي يا خضرة لا مش قادرة ياولود البربرة ههههههههههههه

  12. مصراوي حتي النخاع 30/11/2009 12:32 -

    الجزائر 17 نوفمبر 2009 (واج)- فندت وزارة الشؤون الخارجية بشكل “قاطع”
    “الاشاعات” و “المعلومات المغلوطة” التي أشارت الى تسجيل وفيات في صفوف الرعايا
    الجزائريين الذين تنقلوا الى القاهرة من اجل مؤازرة الفريق الوطني لكرة القدم
    حسبما اكده اليوم الاثنين بيان للوزارة.
    واضاف البيان ذاته ان “اشاعات و معلومات مغلوطة قد راجت تشير الى وقوع
    وفيات في اوساط الرعايا الجزائريين الذين تنقلوا الى القاهرة من اجل مؤازرة الفريق
    الوطني لكرة القدم”.
    وكالة الأنباء الجزائرية – واج

  13. لمياء الجزايرية 30/11/2009 11:21 -

    يا أمين نحن عندما نعبر عن أنفسنا ليس من أجل اظهار الغل و الكره كما تتصور. و ادا أردنا ا أن نعبر عن الكره لفعلنا دلك في وساءل الاعلام الأجنبية التي ترحب بنا و تساندنا لحد الان و لكنا مرمطنا سمعتكم في الأرض. و أنت تعرف كم يحترم الغربيون شعور الناس خصوصا المظلومين منهم مثلنا. و لكننا لنا شهامة و رجولة و لا نريد أن نوقع ببلد شقيق مثل مصر. يكفينا أننا أحدنا حقنا عن طريق عنتر يحي و هدا يغنينا عن السقوط في كلام كبير يزرع الشقاق بين بلدين شقيقين.
    تحياتي

  14. لمياء الجزايرية 30/11/2009 10:58 -

    فرنسا صحيح استعبدتنا و لكننا اليوم أحرار و لنا صدر رحب يتسع لكل عربي أصيل ونحن نعرف رأسنا من رجلينا جيد جدا يا أخي و لا نحتاج لأي أحد للدفاع عن حقوقنا بدليل أن كل واحد منا يعرف دوره جيد جدا فمثلا روراوة أخد لنا حقنا و رءيسنا بوتفليقة سفرنا مجانا للسودان …فهل يوجد أكثر من هدا شهامة؟ أما أنتم فتنادون لغيركم لأخد حقكم. مرة تنادون لتدخل الأعلام المصري و مرة الأعلام الأجنبي و مرة للمحامين و مرة لأبناء الرءيس مبارك ووووووو. فمن منا لا يعرف رأسه من رجليه؟

  15. لمياء الجزايرية 30/11/2009 10:41 -

    يا أمين أنت تبالغ كثيرا. نحن صحيح نتقن الفرنسية ( و عقبالكم لما تتقنوا الأنجليزية) لكن هدا لا يسمى “جهل” بل “تفتح على العالم الخارجي” و “القدرة على التصدي للعدو من شتى الجنسيات ” و لولا هده اللغة لما استطعنا التعامل مع الفيفا في أولى دقايق التعدي على الاوتوبيس الجزايري في القاهرة. والأن فضاءياتكم تندب حظها لأنها لم تستطع استدعاء الفيفا في الوقت المناسب و فعل ما فعله الجزايريون فمن منا الجاهل؟

  16. أمين 30/11/2009 00:51 -

    لا تعليقات بعد حجب تعليقاتى السابقة وآسف هناك تعمد واضح ومحاباه لمن يسبون بلدى مصر وحسبى الله ونعم الوكيل

  17. أمين 30/11/2009 00:47 -

    تحيا الجزائر الحمد لله انك جزائرية مش مصرية والا تبقى مصيبة قوية ظاهرة ومش مستخبيه ولعلمك لا يشرفنا أن تكون أى مصريه على شاكلتك

  18. أمين 30/11/2009 00:42 -

    حبايبى واخوانى وأخواتى المصريات اعطوا اللى بيسبونا ويشتمونا فرصة للتعبير عما فى صدورهم من حقد وغل والله عدم الرد أحسن وحنتعلم منهم أصول علم الهمبكة وقلة الأدب ويمكن أقدم على دكتوراه برسالة عنوانها “شروح فى فتح الجروح .وانتقاء الألفاظ من زمرة الأشرار”وأنا واثق بعد الرجوع  للراقصات المبجلات اللى أخدو النقطة من أسيادهم مريم/لمياء/أمينة/حبيبتى الجامدة قوى viva    Llillyونيجى بقى للمبجلين تحيا الجزائر/الحق/ أشرف/الزعبى يا راجل فى حد أسمه الزعبى يا زعبى والأرهابى أسم على مسمى وفخر لك لا ندعيه مبروك عليك الأسم ويا فرحة أمك بيك فيه ايه يا بعدا قبضتم كام طبعا الماتش كان سبوبة حلوة صيع ومش لاقيين اللضا وجاتلكم على الطبطاب لقمة هنية وفراخ مشوية فى حب الجزائر واتشتمى واتهانى يا مصر طبعا لو قابلتنى معضلة فى الرسالة متبخلوش على بعلمكم الوفير فى قلة الأدب الغزير والغنج والتشهير على أسيادكم المغاوير وتصبحوا على نار جهنم تلفح وجوهكم وتؤرق نومكم .

  19. أمين 30/11/2009 00:09 -

    تصدقوا أنا شايف فوق شوية نسوان أقل ما يقال عنهم رمة ولمامة ومش لاقيين رجاله تلمهم منهم اللى بتكتب العربى بالفرنساوى نطق ومنهم ومعظمهم جهلة ما يعرفوش الا الخلاعة والكلام الواطى اللى ورثينه من أهلهم المهايطة المخنثون حتى رجالتهم أقسم بالله نسوان وأى ست مصرية ب1000 حمار منهم شهامه وجدعنة كورة أيه يا بهايم  أحنا فى مصر عندنا حاجة أسمها الشهامة والكرامة وعزة النفس تعرفوا الحاجات دى والا الفرنسيون من كثرما وسعوا خرامكم وأستعبدوكم بقيتم مش عارفين رأسكم من رجليكم وبعدين أحنا عازرينكم لأنكم فى بلادكم متقدروش تنطقوا بكلمة والا تقطع رقابكم ورقاب اللى خلفوكم وبتذبحوا وبتهتك أعراضكم وغلابة مش قادرين تنفسوا عن انفسكم معلش رجاء من الأخوة المصريين الموجودين الآن دعوهم ينفسوا عن أحقادهم وحسدهم وغلهم معندهمش حرية التعبير ولا حرية الكلمة ميقدروش زينا ينقدوا أى حد مهما كان وضعه والا هم عارفين يتعمل فيهم ايه يتنفخوا نيجى للفنك الواطى الملسوع اليهودى الموسادى الغتت الغلس الحقير يا حمار قبل ما تتكلم على اسيادك حسس على دماغك وشوف وأعرف أبوك مين أشك انك تعرفه من كترتهم تقدر يا لطخ تتكلم كلمة واحدة على أى مسئول من بلدك ولو انهم محترمين ومقدرش اعيب فيهم تقدر اتحداك ولو انت ليبى فعلا وأصيل أنقد وقول اى حاجة كل بلد عربى فيه الصالح والطالح ومعندناش حد كامل أقسم بالله متقدرش عايز كلام أحنا معاك للصبح ونكيفك قوى ومش حنسيبك لحد ما حقدك وغلك  يروح والواد المصرى اللى هرب منك حنبعتلك غيره ومعاه رجل كرسى انت عارف الباقى  لا أراحك الله واتعسك واتعس قومك وجعلك ذ   خرا   لبلدك وجيفة وجزمة قديمة 

  20. مصرية جدااااااااااا 29/11/2009 21:31 -

    ومش اول ماتش تعملوا فيه كدة لا البلطجية بتاعتكم من زمان اووى ومشهوريين انتوا بكدة وياريتها جت على البلطجه وبس وما خفى كان اعظم بلا قرف بقى

  21. مصراوي حتي النخاع 29/11/2009 21:31 -

    انا عاوز اعزم حبايبنا الجزائريين علي حفلة شاي باللبن وانتم طبعا عارفيين حجيب اللبن منيين هههههههههه مش ناسيك با فنك الليبي

  22. مصرية جدااااااااااا 29/11/2009 21:29 -

    ولما اللعيبه بتاعتكم كانو عندنا وكذبو وقالو ان احنا حدفناهم بالحجارة واثبتوا ان التخريب كان من داخل الاتوبيس مش من بره ولما اللعيبه بتاعتكم ضربوا السواق المصرى دة يدل على ايه تحبى اقولك ولا احتمال انك تفهمى يا فلحوصة عصرك وزمانك ولا باين انكم مختومين على قفاكم

  23. مصرية جدااااااااااا 29/11/2009 21:26 -

    كمين مدبر فى القاهرة 000000 يا شيخه اتلهى000 امال لما حدفتو اللعيبه بالحجارة عندكم ولما جيتو عندنا بينتو مواهبكم ولما روحنا فى السودان والبلطجية اللى بعتوهم واللى عملتوه فى المصريين اللعى عندكم فى الجزائر ولما تتهجمو على المصريين فى البيوت وتحرقو الشركات وتموتو المصريين والجزائريين اللى اشتبكو مع المصريين فى الكويت وفى بقيت الدول العربيه والاجنبيه دة بقى تسمى ايه يا فلحوصة عصرك وزمانك

  24. مصراوي حتي النخاع 29/11/2009 21:19 -

    انا عاوز اعزم حبايبنا الجزائريين علي حفلة شاي باللبن وانتم طبعا عارفيين حجيب اللبن منيين هههههههههه

  25. بيقولك رابح سعدان كان قاعد شغال على اللاب توب بتاعه , وقعد يقول يا رب هاعمل ايه مع متعب هاعمل ايه مع ابوتريكة هاعمل ايه مع زكى .. وفجأة طلعله عفريت قاله : أعمل عمل اسود واقرا عليه يا رب ماشوفش جوزيه يا رب ماشوفش جوزيه … فقاله جوزيه فى انجولا مش فى مصر … رد عليه العفريت وقاله : أمان ربى امان .. حتى جوزيه ” شحاته خلص عليه..هههههههههههه

  26. نسرين الجزايرية 29/11/2009 19:11 -

    لا ليس أول مرة يا مصراوي بل ثالث مرة. عقبالكم
    و فرحتنا لم تكن بالتأهل لكأس العالم فقط بل لعدم رضوخ لاعبينا للكمين المدبر في القاهرة و قدرتهم على الرد القوي اللدي لا يوجد بعده رد

  27. مصراوي حتي النخاع 29/11/2009 19:03 -

    يموتو من الفرحة معلش اصلهم اول مرة يدخلو كاس العالم ومش مصدقيين

  28. نسرين الجزايرية 29/11/2009 18:56 -

    أنتم سميتم ما حدث في السودان ب “المؤامرة السياسية” و نحن سمينا ما حصل في القاهرة ب “الكمين المدبر” و البقاء للأقوى

  29. المجك 29/11/2009 18:53 -

    لكن في حاجة نسينا نعلمهلكم الادب فانتظرو هنعلمكم

  30. لمياء الجزايرية 29/11/2009 18:52 -

    المسؤو لين في الفاف اندهشوا من جرأتكم على تكديب الرأي العام العالمي بهده الفضاضة و ليس من قدرتكم على اقناعه بمستنداتكم الزايفة ………. فوقوا

  31. المجك 29/11/2009 18:50 -

    لو هنكلم عن الثقافة احنا اللي ثقفناقم

أضف تعليقاً