مجلس الشعب وافق على بناء الجدار العازل بين مصر و غزة

مجلس الشعب وافق على بناء الجدار العازل بين مصر و غزة

مجلس الشعب وافق على بناء الجدار العازل بين مصر و غزة باعتباره حق مشروع

مصريات

محمد أبوزيد – محمد عبدا لراضي

انتقلت حرارة الوضع الملتهب على الحدود المصرية مع قطاع غزة بسبب بناء الحكومة المصرية للجدار الفولاذى الى قاعة مجلس الشعب أمس، وتبادل نواب الوطني والإخوان الاتهامات، وانقسمت القاعة الى فريقين يحاول كل منهما أن يصيح بأعلى صوته لإثبات صحة موقفه،

وقاطع نواب الاخوان المسلمين الدكتور مفيد شهاب وزير الشئون النيابية والقانونية أثناء إلقاء بيانه حول الجدار العازل ، واعترض الدكتور حمدي حسن على غالبية فقرات البيان وانضم إليه زميله في كتلة الاخوان المسلمين الدكتور محمد البلتاجى وتوقف شهاب أكثر من مرة أمام مقاطعة نواب الإخوان، وصاح نواب الحزب الوطني مطالبين بإسكات حمدي حسن وقالوا بصوت واحد «اقعد ــ اقعد».

وأمام إصرار حسن على مقاطعة شهاب بسبب غضبه واعتراضه على ما جاء ببيان شهاب أخذ الدكتور فتحى سرور رئيس المجلس تصويتا على إخراج حمدي حسن من القاعة.

ووافق نواب الوطني على القرار وصوتوا له بتصفيق حاد، وطلب فتحي سرور من حسن الخروج من قاعة المجلس، وحذره من التعرض لعقوبات أخرى وفقا للائحة الداخلية للمجلس.

وذهب أحمد عز أمين التنظيم بالوطني ورئيس لجنة الخطة والموازنة للدكتور مفيد شهاب عند المنصة وأسر إليه ببعض الكلمات فتوقف شهاب عن الحديث لثوانٍ إلا أن فتحي سرور طلب منه بحدة أن يكمل إلقاء بيانه وأن يوجز فيه.

واعترض نواب الاخوان المسلمين مرة أخرى على بيان شهاب وتعالت الصيحات مرة أخرى من نواب الوطني ونواب الاخوان المسلمين ، ووجه سرور حديثه لنائب الحزب الدستوري محمد العمدة وقال له بغضب: «انت عاوز تعمل زى حمدي حسن وتخرج من القاعة اتفضل مع السلامة».

وأكمل شهاب بيانه وسط صياح النواب المتبادل، وقال سرور «إن هذا الموضوع تمت مناقشته في اجتماع اللجنة العامة للمجلس صباح أمس وإن 8 من نواب المعارضة تحدثوا في الموضوع خلال الاجتماع». وأشار الى أن اجتماع اللجنة انتهى الى إصدار بيان يؤيد حق مصر في بناء الجدار وفقا لمبدأ السيادة على أراضيها.

وامتلأت القاعة بالصياح مرة أخرى حينما أعلن سرور أن القرار سيتم عرضه على المجلس دون مناقشة، واعترض نواب المعارضة والإخوان وقاطعوا سرور أثناء إلقائه للبيان مطالبين بحقهم في الكلمة.

ووسط صيحات غضب متبادلة من المعارضة والوطني أتم سرور إلقاء منطوق القرار وأعلن أنه وصله طلب موقع عليه من 62 نائبا يعلنون رفضهم لبناء الجدار العازل على الحدود مع غزة، واستمرت الأصوات العالية في القاعة ولم تهدأ إلا بعد أن أعلن سرور أن الدكتور أحمد نظيف رئيس مجلس الوزراء اعتذر عن إلقاء بيانه أمام المجلس المقرر انعقاده اليوم وسيتم عقده غدا الثلاثاء.

وقال شهاب في البيان «إن الحديث الذى دار في الآونة الأخيرة حول الإجراءات والتدابير التى تتخذها مصر على حدودها مع غزة لا يعدو مجرد اتهامات باطلة وادعاءات مغلوطة بشأن حقيقة وأهداف تلك الإنشاءات الهندسية ووصل الأمر بالبعض الى الزعم بأن هذه الإنشاءات يجرى تمويلها بواسطة جهات خارجية»،

مضيفا أن« تلك فرية لا تستند الى أى دليل وإنما هى كلام مرسل وأكاذيب مدسوسة روج لها البعض»، موضحا أن هذه الإنشاءات تقيمها القوات المسلحة المصرية تحت أراضينا تنفيذا لخطة تهدف الى تأمين حدود مصر وسلامة إقليمها وأمان شعبها.

وأضاف شهاب «أن هذه الإنشاءات هى وسيلتنا المشروعة لحماية مصر ليس من أهل غزة فهم إخوة لنا ــ ولكن من محترفي تهريب السلاح وتصدير العنف والإرهاب». وأن مبدأ قدسية الحدود وحرمتها «قاعدة آمرة» من قواعد القانون الدولى.

وقال شهاب أيضا إن أنفاق غزة السرية أصبحت مصدر تهديد شديد للأمن المصرى، حيث صار أبناء مصر من قوات حرس الحدود والشرطة هدفا لرصاص المهربين والخارجين عن القانون، مما أدى الى استشهاد عدد منهم.

وأضاف أنه من الثابت أن بعض التنظيمات المتطرفة أو المرتبطة بجهات خارجية قد حاولت استغلال هذه الأنفاق في استهداف الساحة الداخلية، فدفعت بعناصر إرهابية ومتطرفة وبأسلحة ومتفجرات وذخائر الى داخل البلاد مما أدى الى ضبط أعداد من المتسللين يحملون كميات من الأسلحة والقنابل والأحزمة الناسفة بل إن بعض قادة هذه التنظيمات يتعاملون مع هذه الأنفاق على أنها حق مكتسب.

ووجه شهاب كلامه للنواب قائلا: دعونا نتسأل.. هل المطلوب أن تدفع مصر ثمن الخلاف بين فتح وحماس؟ وهل نحن مدعوون الى أن نفرط في أمننا القومى لمجرد أن بعض القادة الفلسطينيين يتصارعون على السلطة ولا يعنيهم أمن الشعب الفلسطينى ولا أمن جيرانه؟!.

اخبار ومواضيع ذات صلة:

مجلس الشعب وافق على بناء الجدار العازل بين مصر و غزة باعتباره حق مشروع

19 comments
  1. شريف عبدالعزيز 18/01/2011 12:01 -

    نحن نود ان تزهق ارواحنا فى سبيل الله لان الجهاد فى سبيل الله هو الجهاد من اجل الارض لان الدين الاسلامى فى شرعه يقول (اذا اغيرت دولة كافرة على دولة مسلمة تهب الدول كلها الاسلامية للدفاع عنها)

  2. شريف عبدالعزيز 18/01/2011 11:57 -

    ان مصر الشعبية اكرم من مصر الرسمية

  3. فاطمه الزهراء 14/10/2010 16:48 -

    الى الاخ الليبى
    ما بك يا أخى قد أسات الادب وتعديت علينا بلا مبرر . القرار مصرى ولا دخل لا لك ولا لوطنك به والجدار يقضى على الانفاق التى تهرب البضائع والمخدرات والسلاح والنقود المزوره . اما الابواب الشرعيه لدخول الامدادت فهى كما هى ولم يمسها احد. ما بين مصر وغزه ليس كما بيننا وبينكم ولا كما بينك وبينها . فلا تزايد فلا انت ولا بلدك باكملها بذلتم مثقال ذره مما قدكت مصر . يا غريب كن اديب وتعلم كيف تتحدث لاهل البيت قبل ان تؤدبك نعالهم

  4. المثقفة الحقيقية 27/06/2010 07:30 -

    يا ياسمين انتى مش فاهمة ولى اية حرمت عليكى عشتك قال حرام قال واللى بيعملوه دة مش حرام احنا عملنلهم كل حاجة ما بقيش حاجة نديهلهم قال شعب طيب دة من اوسخ الشعوب فى الدول العربية يقعدو يشتمو فينا وفى بلدنا ويقولولك احنا العرب اخوة هه مفكرينا هبل عبط هنسدق احنا شعب طيب جدا لاكن من كتر الطيبة دى الناس بتستغفلنا وتضحك علينا لية كل دة احنا ما عملنالهمش حاجة ما يسيبونا فى حالنا بقا واحنا مالنا بيحاربو ولى ما بيحاربوش ذمبنا اية عايزينا نسيب اسرائيل عمرنا ما هنعمل كدة مش يهود بس احسن من العرب وبعدين الناس دى عملنا معاهم عملية سلام انتو بتحاربو فى بعض هه وبعد كل دة يقولك العرب اخوة كداب و ستين كداب الى يقول ان العرب اخوة روحو اقعدو على جمب الفراعنة هيفضلو مهما اتغير الزمن او مرت القرون هنفضل احنا والى نحب نعملة هنعملة وانتى بقا يا ست ياسمين مالكيش دعوة انتى اصلا ما تستاهلش تبقى مصرية سلالالالام يا ريت تكلمينى الأيميل بتاعى دة ***

  5. المثقفة الحقيقية 09/06/2010 11:18 -

    انا مش قدرة افهم الى يقولك جدار العار والى يقلك تلاتة متر من مصر
    اية التخلف دة ماهو اصل لو كان بلدهم هى الى بيتعمل فيها كدة كانو عملو الالى ههه قال دة مش موافق ودة موافق هم ما لهمش حق يوافقو ولا م يوافقوش دى بلدنا واحنامن حقنا ندافع عن تراب بلدنا الى وسخو شعب فلسطين واية فلسطين يعنى زمان لما كانو البريطان محتلين مصر و فلسطين احنا عرفنا نخرجهم لاكن هم زادو الطين مبلا واية اسم فلسطين دة عندكو حق بلد اولها فلس واخرها طين ههههههههههههههههه

  6. ياسمين المصرية 08/02/2010 21:28 -

    وبرضو اكتر من كده وفلسطين شجعتنا فى كاس افريقيا شعب طيب حرام على صانع الجدار العار

  7. ياسمين المصرية 08/02/2010 21:26 -

    انا روحت فلسطين وشوفت بنفسى ان كل حاجة هناك والله مصرية العيش البرتقال كل شى مصرى لكن احنا بنعمل والله خير كتير ونبوظه احنا ايام ما اسراءيل محتلة غزة احنا عطناهم اطنان من الغذاء وعربيات الاسعاف وغيره وكل شى هناك مصرى لكن ما نكدب ان حسنى مبارك مع اسراءيل جدا وعمل الجدار العار ده مخصوص علشان خاف احسن اسراءيل تقلب الوش التانى على مصر ولا حاجة ونصف شركات وحاجات مصر مباعة لليهود وبرضو بنعطى فلسطين ادوية واطنان من الاشياء والادوية والمواد الغذاءية وغيرة احنا علشان قريبين منها بنعمل كده ومفيش بلد عربى تقف مع فلسطين الا احنا قليل تلاقى ان ليبيا ولا الاردن ولا اى بلد عربى واقفة مع فلسطين لكن احنا شوية مع فلسطين وكتير مع اليهود ونخاف اوى على زعلهم والعرب والاجانب ليهم حق يتفو على مصر ويكرهوها ويقولو عليها مصراءيل حرام عليكو يا مصرين بقة شكلنا زبالة ادام العرب والاجانب فيين يا جماعة مصر زمان قبل ما يسكنها حسنى لما كانت نظيفة ددافع عن العرب بس وتحارب اسراءيل الله يرحم حرااااااااام عليكو ما تبقوش انتو واسراءيل عليهم كفاية المشكلة ان احنا نعمل خير ويتشاف شر من اللى احنا بنعملو طيب نسكت ونكمل جملنا ما نديهم معونات ونختمها بجدار عار فين مصر زمان قبل الفقر والجهل والرشوة خسارة بقة شكلنا زى ****الله يخرب بيتك يلى فى بالى الله يرحم الناس المصرية جمال ومحمد افففففففف

  8. مصريه جداااااااااا 06/01/2010 22:23 -

    اللى يضيع حقه بايده ميدورش على اى حد تانى يجبهوله

  9. الفنك...الليبي 05/01/2010 20:33 -

    صحيح سويسي …………….اخرك جعجعه وسمسميه جماعه فنجريه بق ……………….حتي في الاجتياح كانو معاهم فلسطينيين وقالو ان القله القليله …………..التي كانت تحارب والباقي ادها علي الدراع …………يقلك احنا قفلنا الحي الغربي ولفينا من الشرقي وعملنا كمين ………..لولا الفلسطينيين اللي حربو معاكم في السويس كان زمنها محافظه صهيونيه وزمانك بتلم سبارس …….معروفين بالبق الحامض ……..الا القله القليله التي ضلت موجوده في السويس ومعروفين بلاسم….يا بتاع بور فؤاد ناسي ازاي حفرتم قناه السويس…….. بالكرباج واللي اداكم علي قفاكم عملتوله ثمتال [ديليسبس] …………ولم يكرم واحد من الاف حتي علي مثال الجندي المجهول ……….رغم ان فكره قناه السويس قديمه…..ولا الافتتاح اللي دفعتم فيه دم قلبكم ……..روح يا شيخ كرم الناس اللي دفعم عن بلدك ……….وعيشين من قلت الموت مش دليسبس ……………….انتم تحبو الغربي من يومكم وتعبدو ظله وتقول نحن مش عبيد…..

  10. أمين 05/01/2010 19:43 -

    ايوه يا فنك لعلمك بلدى أسمها السويس ومستوايا أحسن من مستوى رئيس بلدك مش عايش فى خيمة وبتقول بتتنقل بعربية وسواق …ههههه   عربية كارو وبيجرها حمار زيك .أنا أسمى أمين بك يا جلف وعندى بدل السيارة أثنين وساكن فى منطقة بورتوفيق لو عدى أكبر واحد فى بلدك بجوار سكنى وبشكله العفش المغبر ينقبض عليه . فوق …فوق… وأعرف بتكلم مين يا .ابو عجلة من غير طارة ..يا أبو رقبه زمارة . روح العب فى الحارة يا مقاس 44 .تحب أفرشلك الملاية وأعمل زيك. معنديش مانع ،،،

  11. عـامر منيب 05/01/2010 12:41 -

    الناس اللي بتبارك لمصر علي الجدار العازل اقولهم الله يبارك فيكم ..وعقبال كده متفوقوا كلكو وتعرفوا ان الفلسطينين عالم بهايم عمالين ياكلوا برسيم ويقتلوا في بعض ويخلصوا علي بعض ويحاكموا بعض …ولما بقي يفوقوا من اللي بيشربوه ده نبقي نتكلم عن دور الدول المجاورة ليهم -مش مصر بس- في واجبها تجاه فلسطين .. انا اللي اعرفه ان هناك واجب للمقاومه ضد العدو ..مش واجب لحزب الله ولا لدولة حماس في غزه اللي يوم ما الاسرائيلين يضربوها بيستخبوا في انفاقهم ويسيبوا الناس تولع في ستين الف داهيه ويسخنوهم عشان يروحوا سيناء ….لا بجد احنا بنعمل احلي شغل لاسرائيل بنفذ كل مخططاتها كما ينبغي ان تكون … امال ايه يا جدعان عرب مش اي حد تاني ..لا ومثقفين ثقافة جامده كمان تحس ان كلنا شغالين في المخابرات وعندنا علم بكل حاجه ….

    طب اليكم اخر الاخبار … فضلنا نسال يا عم امين يا تري ايه اللي معطل اتفاق المصالحه ياتري ايه اللي معطل الاتفاق ..ياتري ايه اللي معطله سنتين يا ولاد الحلال بنسال ايه اللي معطل الاتفاق اللي مصر تسولت عليه موافقه الفلسطينين علشان يلموهم علي ترابيزه واحده …وبعد كده الحمير بتوع حماس اللي انسخلوا من المقاومة يقولك ..طب احنا نوقع بس متكنش المصالحة في مصر ! … يا سلام يعني مفيش اختلاف في البنود …مفيش زعل من اي افكار .. الفكره كلها ان مصر مترعاش المصالحة … طب يا سيدي تغوروا كلكم في ستين داهية وتتصالحوا في حته سوريا او قطر او حتي اسرائيل بس تصالحوا … عشان خاطر النبي تصالحوا …علشان خاطر النساء اللي فقدوا ابائهم وولادهم ورجالهم ..طب عشان الامهات اللي فقدت اولادها …طب عشان الرضع اللي ماتوا …ولا حياه لمن تنادي …في انتظار الاوامر العليا من الكلاب الايرانيين الشيعة

  12. بلدى فى قرانى انتم بقى فين 05/01/2010 01:20 -

    طب برم تونسى ونفخر بذلك انتم بقى فيكم مين انتم متعلمين على ايد المصرين مبداا كدا اماا عمرناا سعناا عن عالم ليبى وللا حته فى طبق اليوم ياافنك الحقود الى بيشوف الوحش وبيدارى وشه عن الحلو احناا الحمد الله زى مافى الوحش فى الحلو بس انتم الى مش عيزين تشوفه غير الوحش احناا عندناا افضل علماء الدين وعلماء العلوم الدنياا بودن زكر اسماء لكن انتم بقى مين ياافنك اقرا التااريخ قبل لماا تنام ويااريت يبنى تسلم وتغير اسمك وتدخل باسم جديد وتعلن اسلامك وتتكلم كويس بس هو رئس السعوديه ههههههههههههههههههههههه اكيد انتاا عارف الباقى بس بجد هو فى حد يعمل عيد الاضحى لوحده الا لو كان ليبى وارجع اقول انتم من غير مصر كاغنم من غير راعى

  13. الفنك...الليبي 04/01/2010 23:41 -

    بيرم التونسي تونسي ياعم امين يعني مش من بلدك بل ان بلدك نفته مرتين ورجع باسم مزور وهو مواليد الانفوشي بلاسكندريه واحسن من عبر بالهجه المصريه بشهاده جميع شعراء العاميه بل والشعر المقفي……حيث قال امير الشعراء احمد شوقي وهو بالمناسبه برضه مش مصري الاصل بل الباني لا اخاف علي الشعر الا من بيرم وهو علي اساس ان الشعر العامي ليس شعر …..سلمات يبن الزوات [متعمد اكتبها بالزين وليس بالدال المنقوطه]

  14. الفنك...الليبي 04/01/2010 23:12 -

    بحبك يا **…..ولعلمك يا ***…..انا قلت الكتابه مقتبسه علشان حق الكاتب…..كسر حقك……اما عن الاوتبيسات والزنقه الحمد لله انا لما اتحرك بسواق وعربيه مخصوص……والزنقه دي انت ادري بيها ……من كلامك استشف انك مجرب يعني صاحب تجربه….ربنا يعينك ويتوب عليك من ركوب الاوتبيسات ***.

  15. أمين 04/01/2010 23:00 -

    طبعا الكتابة مقتبسة علشان **** ومتقدرش تنظم زجل بهذا الشكل بعدين احنا المصريين اللى بننقد نفسنا ودى حرية لن تصلوا اليها مطلقا كفايه عليكم الخيمة علشان معندكمش قبة وتحت القبة مش شيخ لأ تحت القبة سيخ محمى يدخل فى عينك يا جربوع .وانت فاكر اننا مش عارفين بتجيب منين كلامك شوية من بيرم شوية من الفاجوم وبلادنا مليانة شعراء بينقدوا كل شىء وأى شىء واحنا معجبين بيهم .اظنك تتمنى يكون عندكم واحد يتكلم على سيدك أبو قصرية .حنفضل أسيادكم وأسياد أسيادكم شئتم أم أبيتم ولو راجل صح أقتبس من شعراءكم وكتابكم ان كانوا موجودين أصلا.ولا أقولك اقتبس من صحفكم اللى بتمجد فى سيدك وبتهلل لأى حمار رايح ولا جاى من خبيتكم .بعدين اتوبيس 170 مش ده اللى كنت بتتذنق فيه علشان حد يكيفك. 

  16. الفنك...الليبي 04/01/2010 19:37 -

    متر مصر بتلاتة جنيه..يلا يافندي يلا يابيه ..إلحق إلهف إلحق إنهب ..قبل ماتخلص مصر يابيه..
    عايزة وظيفة ؟ روح الحزب الوطني
    عايز شقة؟ روح الحزب الوطني
    عايز حتة أرض كام فدان؟ روح الحزب الوطني
    عايز تدخل شرطة؟ روح الحزب الوطني
    عايز تدخل حربية ؟ روح الحزب الوطني
    عايز تدخل نيابة؟ روح الحزب الوطني
    عايز اي وظيفة؟ روح الحزب الوطني
    عايز محدش يضربك على قفاك في أقسام الشرطة؟ روح الحزب الوطني
    عايز تكون من المحظوظين زي عز وابو العنين؟ انت طبعا عارف حتروح فين
    لكن لو عايز تكون من الشقبانين الغلبانين التعبانين اللي حياتهم كلها قسط ودين وبتركب اتوبيس 170 زي الملايين؟ خليك هنا وكل معانا طين …..وللاسف جماعه الحزب الوطني هم اللي مررو القرار وجعلو له شرعيه في ظل انه حزب الاغلبيه…….وسلملي علي الترماي….ملحوظه الكتابه مقتبسه

  17. ايمان المصرى 04/01/2010 19:34 -

    خليكى فى حالك ماهو لو امن بلدك اللى بيتهدد مكنتيش قولتى كده يا مثقفة

  18. الفنك...الليبي 04/01/2010 14:39 -

    لسمها حق مشروع…لكن في حاله شرعيه المجلس اللي تحت القبه كنا نفتكر تحت القبه شيخ ……طلع صحيح شيخ بس شيخ منصر………..بقه سور غزه مشروع ……لا حول ولا قوه الا بالله …………خلاص قام النيمين تحت القبه وصحا غير المفعلين وافتو بشرعيه السور أأأأأخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ يابلد.

أضف تعليقاً