وش منور كل صباح

مصريات – ممكن تحتفظي بجمال ونضارة بشرتك لو اتبعتي الخطوات البسيطة دي:
– اول حاجة اغسلي وشك كويس جدا قبل ما تنامي مباشرة ، لان ده بيحسن من عملية تدفق الدم للبشرة وبيخليها قادرة على امتصاص العناصر المفيدة في منتجات العناية بالبشرة من تونر وكريمات وغيره اللي ممكن تستخدميها اول ما تصحي من النوم.

وش منور كل صباح مع قناع الفواكه ومكياج العين

– ابتعدي عن اكل الاطعمة اللي بتكون غنية بالكربوهيدرات فهي ممكن تسبب ترهل البشرة ، واهم حاجة طعام العشاء تختاري فيه الاكلات الغنية بالبروتين وتكون قليلة الكربوهيدرات وابعدي عن اكل الارز والبطاطس قبل النوم.

-لو كنتي بتعاني من هلالات سودا او مناطق داكنة تحت العين او انتفاخ حوالين العين فاختاري احسن  منتجات العناية بالعين الخاصة بالمنطقة دي لانها تختلف عن باقي المناطق في البشرة وبتكون اكتر حساسية والكريمات اللي بتعمل على تنشيط الدورة الدموية في المنطقة دي بس ما تكتريش منها لانها ممكن تسبب تكون مياه  وانتفاخات اكتر في المنطقة المحيطة للعين واللي بيزيد عن حده بينقلب لضده.

قناع الفواكه

قناع الفواكه

قناع الفواكه لترطيب الوجه

تحتوي فاكهة البابايا على إنزيم الباباين اللي يعتبر من الإنزيمات التى تتمتع بقدرة عالية على ازالة الدهون وخلايا الجلد الميتة . كما أن الفراولة تحتوي على حبوب ناعمة لإزالة الخلايا الميتة. ويعتبر قناع الفراولة والبابايا من أكثر الأقنعة المنظفة للوجه وأقلها ضررا.
المكونات:
حبتا فراولة كبيرتان
ملعقتان من لب البابايا
1 بياض بيضة واحدة
1\2 خيارة
طريقة التحضير:
اخلطي هذه المكونات جيدا ، وحطيه على وشك 15 دقيقة.
في بنات بتكون بشرتهم حساسة فلو اي بنت حست بأي تهيج في البشرة، تشيل القناع فورا. لان ده يعتبر علامة لحساسية بشرتك لأحد المكونات.

مكياج العين

مكياج العين

اختاري المكياج المناسب لعينيك

مفيش بنت بحاجة الى أشهر خبراء التجميل عشان تعمل اللوك اللي بتحبه ، في العديد من الطرق المختلفة التى تخليكي قادرة على وضع مكياج عيونك بنفسك لتبدو جذابة وساحرة دايما.

لو كانت عيونك مستديرة فاحرصى على تحديدها من الأعلى والأسفل فقط وتجنبى التحديد الكامل لكل محيط العين حتى لا يزيد من استدارتها. واستخدمي ظل الجفون البني بداية من منتصف العين إلى الطرف الخارجي ليعطيها شكلا أقرب للمثلث.

مكياج العينأما لو كانت عيونك على شكل لوزة، فاستخدمى الالوان المحايدة على الجفون واتجهى تدريجيا الى الطرف الخارجي للعين بدرجات البنى من المتوسط الى الداكن.

وأخيرا، لو كنتي من أصحاب العيون العميقة، فظللى جفونك بلون محايد ولامع وحطي قليل من اللون البرونزى لمزيد من البريق. وتجنبى استخدام الالوان الداكنة حتى لا تجعلها تبدو أكثر عمقا.

اخبار ومواضيع ذات صلة:

وش منور كل صباح مع قناع الفواكه ومكياج العين

4 comments
  1. شكرا على افكار ووصفات طبيعية

    تقبلوا اسمى عبرات الشكر والامتنان

  2. fatma habib 02/11/2009 17:17 -

    نحن شركة ستار ماس للاستيراد والتصدير والتوكيلات التجارية التى مقرها القاهرة حيث أننا عضو بالغرفة التجارية الألمانية والاتحاد الاوروبى تحت رقم 50533 وقد قمنا بزيارة الموقع الخاص بالشركات على شبكة الانترنت لذلك نرغب فى ان نعقد مع شركتكم صفقات ناجحة حيث أننا نتعامل مع أكبر شركات التجميل العالمية التي تعمل فى مجال مستحضرات التجميل الأصلية مثل Revlon, chanel, Givenchy, loreal, max factor, victorias secret, christion dior, burberry, gucci
    لذلك يمكنكم إرسال كل ماتحتاجونه من هذه المستحضرات ويمكننا طبقا لاحتياجاتكم ان نوفر لكم هذه المستحضرات بأسعار مناسبة وجودة ممتازة .
    ونحن فى انتظار الرد على الايميل ونأمل في أن نعقد صفقات موفقة بيننا وبينكم فى مجال مستحضرات التجميل الأصلية ذات الجودة العالية والأسعار المناسبة

  3. مي محمد 07/09/2009 03:42 -

    انا مي محمد ابحث عن خبيرة تجميل زات موصفات متميزة لادارة شركة تجميل مصرية ايطالية خاصة بكل ما يخص البشرة و سوف تكون خبيرة التجميل الخاصة بالشاركة وفروعها فى الدول العربية وسوف تسافر الى ايطالية لاخز كورس علي منتجات الشاركة لمعرفة اكثر عن نشاط الشركة

  4. حنين محمد 17/08/2009 07:30 -

    نصائح رائعة ووصفات طبيعيه رائعة ومفيدة
    عرض رائع للموضوع وافكار جميلة
    لظل الجفون وكيفية التعالم معها
    تقبلوا احترامى وتقديرى

أضف تعليقاً