اصابة 10 طلاب فلسطينيين برصاص قوات الاحتلال

اصابة 10 فلسطينيين في اشتباكات بـ القدس

اصابة 10 فلسطينيين في اشتباكات بـ القدس

مصريات
رام الله- أ. ش. أ
أصيب 10 طلاب من جامعة “بيرزيت” الفلسطينية برصاص جيش الاحتلال الإسرائيلي عقب اندلاع مواجهات عنيفة بين عشرات الطلاب وبين جنود الاحتلال على حاجز “عطارة” العسكري الإسرائيلي شمال رام الله.

قالت مصادر طبية وأمنية فلسطينية إن جنود الاحتلال تصدوا لعشرات الطلبة من جامعة “بيرزيت”. توجهوا الى الحاجز ورشقوا جنوده بالحجارة. وأطلق الجنود الرصاص الحي والمطاطي على الطلبة. مما أدى الى إصابة الطلبة العشرة.

من ناحية أخرى اندلعت مواجهات عنيفة بين الفلسطينيين وبين قوات الاحتلال الاسرائيلي في الشارع العام قرب المدخل الرئيسي لمخيم قلنديا شمال مدينة القدس المحتلة احتجاجا على حصار المسجد الاقصى المبارك والبلدة القديمة بالقدس.

اخبار ومواضيع ذات صلة:

4 comments
  1. خالد المصرى 17/03/2010 08:59 -

    اشوف يوم اسود فى الحكام العرب قبل ما اشوف يوم اسود فى اليهود قادر يا كريم

  2. اسالوا كل الناس 16/03/2010 18:34 -

    روحوا ربنا ينتقم منك ياقتله ,,,, اشوف فيكم يوم اسود زي تارخكم الاسود الملتخ بدم اطفال ابرياء ياسفله 🙁

  3. أمين 16/03/2010 18:02 -

    يهود كلاب ولاد كلاب ملعون أبوكوا يا قتلة يا سفاكين الدماء يا أحفاد القردة والخنازير أنبسطوا وأفرحوا وعلقوا الزينات يا قادتنا وملوكنا وأمراءنا .اليهود خلاص استباحوا دماءنا وعروبتنا وأسلامنا …ناموا فى العسل ورحرحوا وخدوا راحتكم .كفرنا بكم ولا فائدة ترجى منكم ويا ريت تتفقوا على الا تتفقوا زى كل مرة خخخخخ    .زقلط يا نتن ياهو وانبسط الملعب فاضى وأعمل ما بدالك ربنا يأخدك يا ملعون با أبن الملاعين ..

  4. عـامر منيب 16/03/2010 15:17 -

    ملعون ابو السكوت والذل اللي بيحكمنا ده ..رعاع هيجتمعوا قريب ورعاع هينفضوا قريب لا اكتر ولا اقل ..وملعون ابو اوباما كمان ..لا بجد متعاطف مع القضية الفلسطينية وعنده رغبه اكيدة تتسابق مع رغبته في تلبية نداء الطبيعة ان يحل للفلسطينين مشاكلهم ..اوباما كما يؤكد دكتور احمد خالد توفيق ليس الا اكتر وسامة وجاذبية من بوش في حين ان هيلاري اجمل من كونداليزا …وبعدين انا هلوم القطيع دول ليه دول بيراعوا مصالحم اولا واخيرا ..المشكلة اننا مصممين ان الكلام ده مش صحيح …في نفس مقال دكتور احمد بيوضح ان لازم يكون في اعتبارنا ان امريكا واسرائيل دولة واحده وان اسرائيل دي مجرد ولايه امريكية تم زرعها وسطنا ..الامر اشبة بان حد ضربك او استولي علي كتبك في المدرسة او منصبك في العمل وتروح تشتكي رئيسكم اللي هو بالطبع ابوة ..هي دي العلاقة بين امريكا واسرائيل

أضف تعليقاً