انتخابات مجلس الشعب 2010 دائرة الرئيسية .. عرب وهوارة فقط

 

انتخابات مجلس الشعب 2010 دائرة الرئيسية

انتخابات مجلس الشعب 2010 دائرة الرئيسية

 

اخبار الانتخابات القادمة بالرئيسية : مباراة متكافئة بين أقارب المذيع فهمي عمر.. والشعينية

مصريات

قنا – عبدالناصر مهران:

انتخابات مجلس الشعب 2010 دائرة الرئيسية بمركز نجع حمادي أكثر دوائر مجلس الشعب اشتعالا رغم كونها اصغر الدوائر على مستوى الجمهورية.. قالوا عن انتخابات مجلس الشعب 2010 بالرئيسية انها لا تحتمل القسمة على ثلاثة ابدا ونظرا لأنها في ملتقي قبائل العرب والهوارة.. فمنذ انشاء الدائرة ارتضي الجميع على أن يكون  الوضع القائم مقعد للعرب اصحاب الاغلبية ومقعد للهوارة بكل طوائفهم سواء همامية أو نجمية أو بلابيش وأي محاولة للخروج على هذه  القسمة تقصف بـ انتخابات مجلس الشعب في دائرة الرئيسية.

أطلق البعض على انتخابات مجلس الشعب 2010 بدائرة الرئيسية لقب “دائرة الموت” عقب احداث 95 والتي شهدت حادثا مأساويا راح ضحيته عمر ابن الاعلامي الكبير  فهمي عمر رئيس الاذاعة السابق وابن عمه واصابة آخرين عندما كان فهمي عمر نائبا لهذه الدائرة وقدم خدمات عامة في معظم القرى  التي حرمت كثيرا كما اطلق عليها البعض بعد هذه الحادثة دائرة الدم أو دائرة الانتقام.

في الفترة الماضية كانت تكتفي العائلات وتتفق على مرشح قوي للعرب وآخر للهوارة.. أما هذه المرة فقد تزاحمت الساحة بمرشحين  كثيرين فأصبح لأول مرة العرب ضد العرب والهوارة منقسمين على انفسهم.

ورغم ان النائب القوي هشام الشعيني “فلاح” نائب الدائرة الحالى وابن شيخ النواب الشعيني وهو نائب الحزب الوطني الذي ترك  وظيفته كمقدم شرطة من أجل كرسي البرلمان إلا انه في هذه الدورة يختلف الوضع تماما عن الدورة الماضية 2005 حيث استطاع  هشام الشعيني أن ينجح من الدور الأول وكان النائب الوحيد في محافظة قنا الذي نال أول بطاقة عضوية في هذه الانتخابات.

الوضع اختلف عقب اعلان سيد المنوفي عمدة المصالحة خوض هذه انتخابات مجلس الشعب القادمة في الرئيسية على مقعد الفلاح بعدما غير صفته من فئات عام 95  الى لفلاح ليكون من أقوى مرشحين انتخابات مجلس الشعب 2010 دائرة الرئيسية باعتبار ان المنوفي والشعيني يتصارعان على مقعد العرب.

كما جاء اعلان محمد الدربي عبدالشافي الشعيني ابن عمومة النائب الحالى هشام الشعيني الترشيح لخوض انتخابات مجلس الشعب 2010 بالرئيسية وهو أمين التنظيم  السابق لأمانة الحزب الوطني بنجع حمادي ومعروف عنه انه دينامو نشط ويعرف كيف يدير الأمور وقد وصفه البعض بأنه عقبة في  طريق مقعد العرب.

وهناك أكثر من مرشح للعرب سواء في قرى شرق النيل أو منطقة “هو” ونجوعها لكن يكفيهم شرف التمثيل ولقب نائب حتى السنوات  الخمس القادمة.

أما صراع الهوارة خلال انتخابات مجلس الشعب 2010 دائرة الرئيسية فهو صراع جديد يشبه الانشقاق بين “همامية.. هو” الممثلين في النائب عمر الطاهر خلف الله وكيل احدى اللجان  الحالية وهمامية “الشاورية والرئيسية” الذين يحاولون الدفع بأكثر من مرشح لاعتقادهم ان هذا المقعد “مقعدهم”.. مقعد فهمي عمر ابن  قرية الرئيسية النائب السابق وان آل خلف الله في قرية “هُو” اغتصبوا منهم هذا المقعد في غفلة أحداث 95 وانهم الأحق فظهر أكثر  من مرشح لهم مثل مجدي سليم وطارق رسلان اللذين مازالا يفكران في خوض الانتخابات وأكثر من خمسة مرشحين آخرين من قبائل  الهوارة كما ان هوارة النجمية في شرق النيل يتمسكون بهذا المقعد ويرون ان هذا الانقسام في صالحهم لاستعادة مقعد النائب رشاد خلف  الله آخر ممثلي النجمية على هذا المقعد والذي انتقل من بعده للهمامية.

كما أن هناك مرشحين للأحزاب بـ انتخابات 2010 دائرة الرئيسية مثل ممدوح هنداوي ابن قرية حمرادوم مرشح الوفد وهو محسوب على الهوارة ورغم سخونة الأحداث  إلا ان النائبين الحاليين هشام الشعيني وعمر الطاهر يعرفان تماما قلب الأمور في الساعات الأخيرة للانتخابات ورغم زيادة عدد  المرشحين في انتخابات مجلس الشعب 2010 الرئيسية إلا ان الحزب الوطني سيعيد ترشيحهما في الانتخابات المقبلة كما ان قيادة الحزب الوطني تعرف تماما ان أكبر  منافس لهما من أبناء الوطني ومحسوب عليه وسهل جدا اعادته الى قوائم الوطني مرة أخرى.

كما أن مرشحي الاحزاب في هذه الدائرة ليسوا بقوة مرشحي الوطني سواء مرشح الوفد أو مرشح التجمع بل يكفيهم شرف المحاولة في  دائرة محسومة مبكرا.. مقعد للهوارة وآخر للعرب.

موقع مرشحين انتخابات مجلس الشعب المصري 2010

ادعم مرشحك اضغط هنا على http://elections.masreat.com/

اخبار ومواضيع ذات صلة:

498 comments
  1. نعم للزعيم ملك العروبة النائب هشام واللؤاء خالد خلف الله 22/11/2010 00:56 -

    الى اهالي دائرة الرئيسية الكرام .
    الى كل رجل عربي اصيل غيور على بلدة ومجتمعه .
    الى كل حر شريف .
    تعالوا كلنا نروح مؤتمر اللؤاء خالد خلف الله بالرئيسية الذي يقام بساحة العمدة محمود زعفران الحساني زعيم قبيلة الحساسنة ونباعة ونؤيده ونساندة حتى اخر نفس في عمرنا كلمة رجل واحد في المكان الطاهر مكان الاحرار وليس مكان الغدر والخيانة . نبايعة على الخير لانه وش الخير من يوم ما ربنا انشأه . جــــــــــــــــاء وقت رد الجميـــــــــــل ؟
    تعالوا كلنا نقف في وجه الظلم والعصبية في وجه الفتنة والتفرقة العنصرية ونؤيد اللؤاء خالد خلف الله الرجل الخير الذي لا يفرق بين عرب وهوارة بين مسلم ومسيحي .
    نبايعه على المحبة على الخير على نبذ العنصرية .
    والله والله والله العظيم يا جماعة مكسب لينا والله مكسب لكل واحد من ابناء نجع حمادي ومحافظة قنا بأكملها .
    قولوا معي نعم نعم نعم للؤاء خالد خلف الله رجل المبادئ .
    نعم نعم نعم للابن اللؤاء عبدالفتاح خلف الله الرجل الخلوق فهذا الشبل من ذاك الاسد .
    نعم نعم نعم لابن عمة العميد عاطف ابوالعباس بهجات ابن الاصول والرجل الخدوم .
    نعم لك يا سيادة اللؤاء بكل ما تحمل هذة الكلمة من معاني .
    نعم كلمة شرف نقولها لك في ساحة زعيم قبيلة الحساسنة ونقولها لك في كل مكان وزمان .
    سير على بركة الله يا سيادة اللؤاء يكفيك محبة الناس وهذا وان دل فانما يدل على محبة الله عز وجل .
    نعم لك ونعم لملك العروبة الزعيم هشام الشعيني ابن شيخ النواب .
    سيروا على بركة الله والله ولي التوفيق ،،،

  2. اسامه عبدالله خليل@الجهاز المركزى للتعمير 21/11/2010 22:27 -

    كلهم اقارب واولاد عم وكلهم بيطمعوا فى حاجه واحده والله اعلم بمن ضل عن سبيله وهو اعلم بالمهتدين واحنا كل واحد فينا بيطمع فى قريبه ويلخبط فى غيره ومن اتكل على غير الله ذل يا اخواننا حب لاخيك ماتحبه لنفسك وادعوا الله ان يوفقنا بمن يخدم الجميع ويقضى مصالح الناس وانما الاعمال بالنيات وانا كما رايت بعينى وبحكم عملى فى سوهاج وزملائى كلهم من سوهاج يقولون يابختكم انه خالد خلف الله هيترشح عندكم فلماذا السوهاجيه احبوه؟فكيف بنا يا اهل بلده؟؟مع احترامى لباقى المرشحين لم يشكرهم الا اقاربهم وانصارهم ولكن هذا الرجل الغريب قبل القريب المسيحى قبل المسلم العرب قبل هواره يتمنون ان خالد خلفالله هو نائب الدائره ولو نظرت لمن يخدم الجميع واخترته سوف ياتى يوما وتجد ان الله يسلط عليك من يخدمك لانك نظرت لغيرك قبل نفسك واعوا الله ان يوفق من يحبه ويرضاه.

  3. هشام الشعينى 21/11/2010 21:13 -

    نؤيد زعيم العروبه هشام باشا الشعينى

  4. رمز العلم 21/11/2010 20:42 -

    الله معاك وكفايه داعواتنا وربنا يتقبل منا يارب نحن مش عايزين حاجه بس عايزين نرد الجميل اللواء خالد رمز العلم شدوا حيلكم

  5. رجل الانجازات 21/11/2010 20:38 -

    كلامك جميل ياابو الدوخ اهم حاجه الخدمه سواء ان كان اللواء خالد او العميد طارق هم الاتنين عنديهم نفس الشعور هو فى دمهم الخدمه وشكرا على كلامك الجميل

  6. سامح عبد الفتاح.الهمامى 21/11/2010 11:51 -

    طارق رسلان فى البرلمان

  7. سامح عبد الفتاح.الهمامى 21/11/2010 11:50 -

    نعم بكل الحب لطارق رسلان.الرجل الذى لايهاب الا الله.

    نعم يعمل للامانة وليست للحصانة.

  8. جريدة الشروق 21/11/2010 11:38 -

    شهدت قرية قصر الصياد بنجع حمادي مقتل أحد المعازيم في فرح وإصابة آخر حينما قام محمد عبد النبي الشعيني وشهرته هشام الشعيني نائب مجلس الشعب عن دائرة الرئيسية بنجع حمادي مرشح الحزب الوطني على مقعد العمال بنفس الدائرة بإطلاق النار لتحية العريس في إطار الدعاية الانتخابية

  9. نعم للزعيم ملك العروبة النائب هشام واللؤاء خالد خلف الله 20/11/2010 22:28 -

    هو الانسان لما بيخاطب الاحرار والحكماء والعقلاء يبقى من السفهاء ”
    هو الانسان لما يقول يا شباب أسألوا والديكم واعمامكم واخوالكم الحكاية رايحة فين وجاية من فين يبقى من السفهاء ” هو الانسان لما يقول الامن والسلام ما تعوضه اي حاجة في الدنيا يبقى من السفهاء ”
    هو الانسان لما يقول نعم للخير ويحارب الشر وينبذ حمل السلاح يبقى من السفهاء ” يا ناس احنا عاوزين ايه في الدنيا دي وبلادنا غير السلام غير الأمن والأمان اجي عندك وتاجي عندي ونروح لبعض تودني واودك تساعدني واساعدك احنا ولله الحمد من دائرة كل اهلها مبسوطين وبخير ومزارعين وموظفين وبالخليج وتجار وشباب متعلم مش عاوزين غيره بس الا وهو الأمن والأمان والراجل قال رأيه ومش بيفرضه على اي حد بيقول وجهة نظره مش فرضها على حد ياريت قبل ما تغلط في حد شوف مغذى الكلام والحكاية رايحة فين وجاية من فين ……
    نعم للؤاء خالد بك خلف الله الرجل الخدوم وحان وقت رد الجميل يا شباب الجامعات يا من سمع او تشرف بالقاء خالد بك ان تقول كلمة الحق في الرجل الذي قالما يجود الزمااااااان بمثله والله والله العظيم كلمة حق لا ابتغي منها غير وجه الله انك يا خالد بك مكسب لينا وللناس اجمعين ”

    ونعم لرجل المواقف الصعبة النائب هشام بك الشعيني صدقوني اللي ما يعرفش هشام ما يحكمش عليه اقسملكم بالله هشام صاحب قلب ابيض وبيحب الخير لكل الناس وبيعمل اللي في استطاعته عمل كل حاجة منع مشاكل وعين شباب ووظف ناس وبنى مراكزشباب وجاب فلوس للغلابة هيعمل ايه مش في استطاعته هي مصر كدة ربنا يوفقك يا نائب هشام وسيروا على بركة الله …

  10. نعم للزعيم ملك العروبة النائب هشام واللؤاء خالد خلف الله 20/11/2010 22:10 -

    هو اللي يذكر الناس ويدلهم على الطريق الصحيح يبقى اجرم ”
    هو اللي يقول يا ناس اللي يشتري الصوت بالفلوس ما ينفعش يمثلكم يبقى ارتكب ذنب ”
    هو اللي يقول يا ناس عاوزين اللي يمد ايده بالخير احسن من اللي يمدها بالسلاح يبقى مش كويس ”
    هو اللي عاوز الناس تعيش اخوة مفيش فرق بين عرب وهوارة ولا مسلم ومسيحي يبقى نطلعه من البلد ”
    اذا كان اجرم ، واذنب ، ومش كويس ، ونطلعه من البلد علشان قال الحق يبقى يا مرحبا بكل دة ويقول اللي يخلصه من ربنا يوم موقف عظيم يوم لا ينفع مالا ولا بنون الا من اتى الله بقلب سليم قلب سليم قلب سليم قلب سليم قلب سليم فاهمين يا ناس اهم حاجة القلب السليم مش اللي في وشكم بكلام وفي ضهوركم كلام تاني .
    علشان كل دة نعم للنائب هشام ونعم للؤاء خالد بك خلف الله والله ولي التوفيق ،،،

  11. نعم للزعيم ملك العروبة النائب هشام واللؤاء خالد خلف الله 20/11/2010 21:45 -

    ردا على كلمة حق ( وما يلفظ من قولا الا لدية رقيب عتيد ) شوف كلامك ازاي بتغلط في الناس بدون ما غلطوا في اي حد ليه تاخد الكلام عليك انت ( ولا بطبق المثل الا بيقول اللي على راسه بطحه بيحسس عليها ) يا اخي احنا نتمنى انه الامور تعدي بسلام ويولي الصالح فينا والناس واثقة من انه انسب اتنين هما الزعيم ملك العروبة هشام بك الشعيني الراجل الذي لم يلطخ يده بالدم واللؤاء خالد بك خلف الله الرجل الخدوم ابن الاصول سيروا على بركة الله ونسأل الله التوفيق لما فيه خير الناس ؟؟؟؟
    والله يا ناس احنا غلابة حكموا عقولكم وتنجرفوش وراء الشعارات الكاذبة وربنا يزيح الخربان واللي عاوز يفتن الناس على بعضها ويفرق ما بنا …

  12. نعم للزعيم ملك العروبة النائب هشام واللؤاء خالد خلف الله 20/11/2010 21:33 -

    نعم للجمل فهو سفينة الصحراء ونعم لصاحب الرمز فهو سفينة النجاة نعم لصاحب العطاء نعم للرجل الذي هو المبادئ والاخلاق نعم للأمن والامان والاستقرار 10 سنوات دون اي مشكلة في الدائرة 10 سنوات امن امان استقرار محبة بين الجميع نعم لك يانائب هشام .

    نعم للعلم واللؤاء خالد خلف رمز العطاء ورفعة الوطن سيروا على بركة الله ويكفينا ويكفيكم شر الحاقدين والحاسدين ومن يريدون ان يزرعون الفتنة ما بيننا . والله نسأله التوفيق لكم يا نائب هشام ويا معالي اللؤاء خالد خلف الله .

  13. محمد كمال الدوخ 20/11/2010 08:24 -

    الايام بتجرى وحنى مش عرفين مين ال هينجح بس اقول كلمة حق بجد الدورة دى احسن بكتير من السنين الى مضت بجد المتقدمين الدورة دى رجال بجد وهيخدمو الديرة بجد مش زى الى قبل خلينة ننسى السنين الى راحت خلينة فى بكرةو التجديد هو الى هيفيد البلد ان كان خالد بية او طاق بية هما الاثنين بجد يستهلوها بس للاسف واحد بس هينجح

  14. كلمة حق 20/11/2010 00:51 -

    أرجو من ادارة الموقع ملاحظة كلام لا للعنصرية بدأ بلهمز واللمز الأحمق هذا كلام يوغر الصدور كماأرجو من ادارة الموقع ألا تؤاخذنا بأخطاء الآخرين فالموضوع
    لتكريم قول قائله ولو كان للسفهاء دور في
    الانتخبات لما استطعنا الاستفادة والانتفاع
    بشيء ليس بهذا الكلام تنصر إخوانك ايها العنصرى لماذا الهمز واللمز

  15. كلمة حق 20/11/2010 00:10 -

    هل عرفتم من هو الحاج سيد الموفى هو الرجل النظيف الذى يراعى ربنا فى كل شئ هو الانسان الشهم النبيل الذى لا يفرق بين مسلم ومسيحى

    ياريت الناس تفهم وتفكر كويس قبل ما يسمعو التفهات اللى بتتقال على الناس الشريفة مش ملاحظين ان فى بعض الحيوانات عايزين يشوهو صورة الحاج سيد المنوفى عايزك تسأل نفسك ليه وليه قبل الانتخابات عارفين كويس ان الراجل دة محترم وهيخدم الناس ويعطى كل واحد حقه بلاش نعطى مثل هؤلاء اهتمام واسألو كويس مين الحاج سيد الموفى

  16. لا للعنصرية 19/11/2010 16:26 -

    نــــــــداء الى كل حر
    …. اللي يشتري الناس بالفلوس مينفعش يمثلك في البرلمان ؟
    اللي يدفع لناس النهاردة ومحتاجهم بكرة هيزلهم يبقى مينفعش يمثلك في البرلمان ؟
    اللي يملأ البلاد بالسلاح بدل ما يملأها بالخير يبقى مينفعش يمثلك في البرلمان ؟؟؟؟ يا كل حر ويا كل رجل حكيم وفاهم الحكاية رايحة فين وجاية من فين فهموا الشباب المتهور مين الصالح مين اللي عاوز مصلحة الناس ومين اللي هيفتنها …… يا شباب أسألوا وتقصوا عن كل مرشح واعطوا كل ذي حق حقه صدقوني مش هتلاقوا غير اتنين بس هما اللي هيريحوا الدنيا كلها ؟؟؟؟ النائب هشام الشعيني …. واللؤاء خالد خلف الله دة من وجهة نظري الخاصة وليس فرض عليكم بس بامانة يا كل شاب اسال الكبير عمك ابوك خالك اي حد الامن تعوضه كونوز الامن والسلام غالي وفي نهاية كلامي والله نسال التوفيق للنائب خالد خلف الله — والنائب هشام الشعيني ،،،،

  17. رمز العلم 19/11/2010 13:06 -

    لقد بدا العد التنازلى يلا شدوا حيلكم وربنا يريد بالخير انشاء الله لقد حان وقت رد الجميل للرجل المناسب الافضل لنا انشاء الله يكون ده اختياركم وربنا يبارك فيكم اللواء خالد خلف الله رمز العلم

  18. رجل الانجازات 19/11/2010 13:01 -

    نعم للرجل الافعال لا الاقوال نعم رجل الامانه وليس الحصانه قولى فيه نائب قدر يتبرع بمكان ارض يساوى ملايين وقولى فى نائب الحزب اختاره غيره من اول مانزل يبقى هو مافيش غيره العميد طارق رسلان رمز القمر

  19. كلمة حق 19/11/2010 13:01 -

    الحاج سيد منوفى الرجل الهادئ الذى لا يميل إلى التشابك ولا يميل إلى العنف بل يفكر طويلاً فى مسيرته وهو الملقب بملك القصب و هناك استطلاع رأى أظهر أنه صاحب التأييد القوى فى كل مكان ومن كل العائلات شرق النيل وغرب النيل له تأييد أسطورى وجارف ومستمر ليلاً ونهاراً فى كل شبر من أرض الدائرة مناصروه كالنحل فى كل شبر ومؤيدوه فى كل مكان فى كل مكان فهو قادم وبقوة ربما لا يستطيع أحد أن يفرمل مسيرته

  20. جهل وتخلف 19/11/2010 12:52 -

    الناخبون فى الرئيسية لا ينظرون إلى المصالح و المنفعة العامة الناس هنا شعارهم أنصر أخاك ظالما أو مظلوما بفهم خاطئ أعلى شىء فى وجودهم نصرة القبلية ورفعة رايتها خفاقة عالية
    صراع عنيف صراع تعلوه مبادئ القبلية و مفاهيم العائلة ونصرتها ظالمة أو مظلومة يسيرون وراء النعرة القبلية دون وعى وتفكير لا يهمهم إلا القبلية

  21. لا للعنصرية 19/11/2010 04:22 -

    نــــــــداء الى كل حر
    …. اللي يشتري الناس بالفلوس مينفعش يمثلك في البرلمان ؟
    اللي يدفع لناس النهاردة ومحتاجهم بكرة هيزلهم يبقى مينفعش يمثلك في البرلمان ؟
    اللي يملأ البلاد بالسلاح بدل ما يملأها بالخير يبقى مينفعش يمثلك في البرلمان ؟؟؟؟ يا كل حر ويا كل رجل حكيم وفاهم الحكاية رايحة فين وجاية من فين فهموا الشباب المتهور مين الصالح مين اللي عاوز مصلحة الناس ومين اللي هيفتنها …… يا شباب أسألوا وتقصوا عن كل مرشح واعطوا كل ذي حق حقه صدقوني مش هتلاقوا غير اتنين بس هما اللي هيريحوا الدنيا كلها ؟؟؟؟ النائب هشام الشعيني …. واللؤاء خالد خلف الله دة من وجهة نظري الخاصة وليس فرض عليكم بس بامانة يا كل شاب اسال الكبير عمك ابوك خالك اي حد الامن تعوضه كونوز الامن والسلام غالي وفي نهاية كلامي والله نسال التوفيق للنائب خالد خلف الله — والنائب هشام الشعيني ،،،،

  22. من قلب الدائرة 19/11/2010 00:00 -

    نعم للجمل فهو سفينة الصحراء ونعم لصاحب الرمز فهو سفينة النجاة نعم لصاحب العطاء نعم للرجل الذي هو المبادئ والاخلاق نعم للأمن والامان والاستقرار 10 سنوات دون اي مشكلة في الدائرة 10 سنوات امن امان استقرار محبة بين الجميع نعم لك يانائب هشام .

    نعم للعلم واللؤاء خالد خلف رمز العطاء ورفعة الوطن سيروا على بركة الله ويكفينا ويكفيكم شر الحاقدين والحاسدين ومن يريدون ان يزرعون الفتنة ما بيننا . والله نسأله التوفيق لكم يا نائب هشام ويا معالي اللؤاء خالد خلف الله .

  23. المعتصم 18/11/2010 18:58 -

    طارق رسلان 55555 نعم الرجل الصادق الرجل الذي افعاله سابقه كلامه نعم طارق رسلان رجل الامان والمستقبل والحضاره نعم طارق رسلان (القمر) هيفضل منور الي ملانهايه نعم من لا طارق له لامستقبل له نعم شباب وعائلات الشاوريه يؤيدن طارق رسلان (يوسف جهلان)

  24. كابووووو 18/11/2010 16:00 -

    في التسعينات والألفية ****** هشام الشعيني*ميه الميه
    جينا الليلة نكمل فرحنا ******* هشام الشعيني هو عزنا
    نائبنا عالي والله عالي ويعلو في السماء
    من لنا غيرك يا هشام الشعيني من لنا ******* أنت في الدنيا يا هشام الشعيني ظلنا
    حبك يا هشام الشعيني هو سعدنا
    كل الناس تشهد لنا ******* يا هشام الشعيني الإخلاص والعزم عندنا
    قالت الأجيال هشام الشعيني عشقنا ******* مبدع الإبداع والله يا عمنا
    من لنا غيرك يا هشام الشعيني من لنا
    الوفاء طبع ثابت عندنا ******* دايما يا هشام الشعيني مبيض وشنا
    حبك يا هشام الشعيني بيزيد عندنا
    في كل دورة سايب بصمتك ******* الكل مستني رجعتك
    جمع هشام الشعيني بالود شملنا ******* دايما والله شايل همنا
    يشهد الماضي ويحكي عليك ******* ياريت نوفيك حقك يا ريت
    حبك يا هشام الشعيني بيجرى فدمنا
    فايز درويش مين اللي حبو قدنا ******* هشام الشعيني مين اللي عشقو زينا
    ماضينا ماضينا يحكي عننا ******* هشام الشعيني هو عزنا
    الدايرة التانية هى هى ******* من غيرك يا هشام الشعيني والله منسيا
    خمس سنين عدوا علينا ******* من غيرك يا هشام الشعيني ياما أسينا

  25. كابووووو 18/11/2010 15:58 -

    شخص ليس ككل الاشخاص

    شخص امتاز بالإخلاص وحب العمل وحب الناس
    شخص أحبه كل من رآه
    شخص وضع الله له القبول بين الناس ………………………اكيد هشام الشعينى

  26. كابووووو 18/11/2010 15:58 -

    لا تقولي منوفي ولا غيرة ابو عبد النبي مفيش غيرة زعيم قبائل العرب

  27. كابووووو 18/11/2010 15:56 -

    هشام الشعيني من العائلةالتي هي مثال الرجولة والادب والاحترام جميع الدائرة تؤيد وتبايع الرجل المحترم رمز الاصالة الشجاعة نعم نقولها جميعا نعم من قلب رجل واحد نعم للنائب هشام الشعيني رجل المبادئ والامن والاستقرار من 10 سنوات فعلا امان استقرار سلام وسنستمر امن امان استقرار بفضل الله سبحانة وتعالي وبفضل سيادة ستستمر ونستمر معك دائما فسر علي بركة الله

  28. كابووووو 18/11/2010 15:56 -

    نعم للجمل فهو سفينة الصحراء ونعم لصاحب الرمز فهو سفينة النجاة نعم لصاحب العطاء نعم للرجل الذي هو المبادئ والاخلاق نعم للمن والامان والاستقرار 10 سنوات دون اي مشكلة في الدائرة 10 سنوات امن امان استقرار محبة بين الجميع نعم لك يانائب هشام

  29. كابووووو 18/11/2010 15:54 -

    أو المترشح ذات نسب غير حسن السمعه والعكس القانون المصري والحزب يعملان علي إستبعاد أي مشبوه فكر في أن ينال مقعد وشرف المجلس وهشام الشعيني معروف بأصله ونزاهته ولم يلطخ يديه بالدم مع اي احد اي كان وهو الاصلح بمقعد المجلس وهو ابن شيخ النواب النائب محمد عبد النبي الشعيني الذي نال مقعد المجلس منذ عام 1956 الي عام 1987 ثم استكمل المسيرة النائب الحاج احمد اسماعيل الشعيني ابن زعيم العرب الشيخ اسماعيل السمان الشعيني عام 1987الي عام 2000 ثم بعد ذلك النائب هشام الشعيني منذعام 2000 الي الان لذا نؤ يد زعيم العرب النائب هشام الشعيني وفقه الله

  30. رجل الانجازات 18/11/2010 15:47 -

    شوف يا(((((( ولاقولك ياعنصر بص كلامك ده مش عارف ليه كده بيضحكنى انا عايز اقوالك انا سيدى طارق باشا الى كيداهم وده شىء يشرفنى طبعا عارف ليه علشان بيحترمنا وبيدنا حق الاحترام علشان كده هو دخل قلوبنا وخلنا تاج روسنا من احترامه مش خوف انت بتقول سيدى هشام من الخوف سلام يا ….

  31. رمز العلم 18/11/2010 15:41 -

    بسم الله الرحمن الرحيم

    ان الله يدافع على الذين امنوا .. صدق الله العظيم
    اخوانى اهالى دائره الرئيسيه شرقا وغربا لقد حان الوقت لنختار بكل ثقه الرجل المناسب الى مثله مافيش بديل الى كان بيخدمنا من غير مايعرفنا ياريت يااهالى الدائره تحاول بقدر الامكان تدعوله وتحرجوا انشاء الله يوم الانتخاب وتدلوا بصوتكم وتختاروا اللواء خالد رمز العلم وده اقل واجب نعمله ليه وربنا معاكم وشكرا

  32. كابووووو 18/11/2010 15:37 -

    إن الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بأنفسهم

    هل تغير الشعب المصري وترك سلاح الصبر واطلق سلاح العزيمة أما القهر …… لا

    هل تغير قادة مصر واصبحوا بين ليلة وضحاها رواد للشرف وأصبح رفعة الوطن وراحة الناس هدفهم الاول …… لا

    لماذا إذن ستتغير النتيجة الآن !!!!!!

  33. كابووووو 18/11/2010 15:34 -

    ســـؤال وجيــــه .. نحـــــــن لم نتربـــى على ثقافــــة الاختيـــــــار .. هــذا أولاً

    وثانيــــاً .. هـــو الحزب الحاكـــم فكيف ستــــرى غيــــره يحكــــم ؟

    ثالثــــا .. وهـــى حقيقـــة .. الملك لله وملكيــــة فــــرد لشعــــب إنمـــا من الله

  34. كابووووو 18/11/2010 15:31 -

    المعتاد منهم دائما وأبدا هو الأكاذيب ولا أحد يستمع إليهم أو يهتم بما يقولون .. فالشعب يخاطب نفسه والحكومة تخاطب نفسها وكأنهما في عالمين أو دولتين منفصلتين تماما
    والمعارضة الحزبية عموما يعلم القاصي والداني أنها عرائس خشبية لا يوجد وراءها فكر أو هدف سوى ما يحققونه من مصالح نتيجة التواجد على الساحة السياسية
    وحزب الوفد كان هو ال “”العروسة الوحيدة”” التي يمكنها أن تقوم بدور الإخوان في هذه الإنتخابات
    ومن هنا جائت الضرورة الملحة لتلميعها وإلباسها ملابس جديدة
    في النهاية هي مسرحية سخيفة مكررة وتنتهي بنفس النهاية كل مرة
    والسؤال الأن أين ال 80 مليون متفرج ولماذا ينامون أثناء وبعد العرض ولا يعلنون إحتجاجهم على سخافة المسرحية وإستخفافها بالعقول؟!!

  35. كابووووو 18/11/2010 15:28 -

    يا ويـــح المعتـــدى بالـــسب ..فحزبُنــــا يسكـــن القلـــب

    هلمـــوا معشــر الشبـاب .. ننصــر حزب الاحــزاب

    نعم وبلا حســـاب .. شِعـــراً وبالإسهــــاب

    يا لعنـــة الحزب أصـــابت قومــــا بالســــلب

    عــســـاك ترضــى عنـــا بالإيجــــاب

  36. مؤمن 18/11/2010 12:47 -

    اتقوا الله يا عباد الله واصلحوا ذات بينكم

  37. مؤمن 18/11/2010 12:46 -

    اتقوا الله يا عباد الله

    واصلحوا ذات بينكم

  38. من قلب الدائرة 18/11/2010 01:17 -

    نــــــــداء الى كل حر
    …. اللي يشتري الناس بالفلوس مينفعش يمثلك في البرلمان ؟
    اللي يدفع لناس النهاردة ومحتاجهم بكرة هيزلهم يبقى مينفعش يمثلك في البرلمان ؟
    اللي يملأ البلاد بالسلاح بدل ما يملأها بالخير يبقى مينفعش يمثلك في البرلمان ؟؟؟؟ يا كل حر ويا كل رجل حكيم وفاهم الحكاية رايحة فين وجاية من فين فهموا الشباب المتهور مين الصالح مين اللي عاوز مصلحة الناس ومين اللي هيفتنها ……………………………… يا شباب أسألوا وتقصوا عن كل مرشح واعطوا كل ذي حق حقه صدقوني مش هتلاقوا غير اتنين بس هما اللي هيريحوا الدنيا كلها ؟؟؟؟ النائب هشام الشعيني …. واللؤاء خالد خلف الله دة من وجهة نظري الخاصة وليس فرض عليكم بس بامانة يا كل شاب اسال الكبير عمك ابوك خالك اي حد الامن تعوضه كونوز الامن والسلام غالي وفي نهاية كلامي والله نسال التوفيق للنائب خالد خلف الله — والنائب هشام الشعيني ،،،،

  39. نعم لمرشح الشباب 17/11/2010 21:59 -

    والله كما كانت عصاموسى هى معجزه ازهلت فرعون فعصا حسين خلف هى معجزه ستزهل عرب وهواره باكملهم

    الكرسى لمرشح الشباب حسين خلف كامل

    رمز العصا (11)

  40. منعم نورالدين قروفه 17/11/2010 21:20 -

    الى الامام يامنوفى ويارسلان

  41. منعم نورالدين قروفه 17/11/2010 21:17 -

    المنوفى ورسلان هواره على حق ابوسالم وراكم

  42. من قلب الدائرة 17/11/2010 17:59 -

    اولا يا غريب طلعت مش غريب عارف انه حمرادوم وابو حزام انه من الدائرة ومش اغراب وعارف الغردقة وعارف المستشفيات والمرشحات ( في مرض اسمه الاسقاط في علم النفس او الازاحة انت مريض بيه ) وعلشان كدة اللي فيك بجيبه في غيرك ربنا يشفيك يا اخي ويشفي اللي امثالك ويدايقة في ايه انه هشام يكتب على صورة واعلاناته زعيم العرب وملك العروبة مش عيب العيب انه يفرق بين دة ودة ودة مش بيحصل النائب هشام بيحترم الصغير والكبير وبيقول للكل يا خال من قلب مليان النائب هشام مش بينام من يوم وقفة عرفات وهي الناس رايحة افواج تعيد عليه وتبايعه حب الناس يا عزيزي لا يأتي من فراغ ………. ياريت بلاش تقول انك غريب عن الدائرة دة اسمه جبن خليك شجاع واتكلم وعبر عن رايك عادي لكل واحد راي ووجهة نظر ق تكون مخطأ وقد تكون محق بس مش اظن …..

  43. بهاء ابو المامور الحبيطى 17/11/2010 16:55 -

    دايرتنا هى دايره مش هاقدر اقول ايه
    بصوا هى كلمه من مقطعين الاول عكس خير والتانىالاسم التانى للطماطممع تبديل الالف واو

  44. بهاء ابو المامور الحبيطى 17/11/2010 16:53 -

    دايرتنا دى دايره ولامربعه ههههههههههههههههههه

  45. بهاء ابو المامور الحبيطى 17/11/2010 16:52 -

    الاسطوره الامبراطور الزعيم الصقر الصاروخ الكابوس بن لادن العرب عاصفه الموت المدمر العنكبوت ابو محمد القابك ياشعينى

  46. بهاء ابو المامور الحبيطى 17/11/2010 16:49 -

    خير خلف لخير سلف الشعينى وحسين خلف

  47. بهاء ابو المامور الحبيطى 17/11/2010 16:48 -

    فؤاد قال لما انت شارينى وقال خبينى وتامر قال حسينى وجنات قالت ضمينى وابو المامور قال ياشعينى

  48. بهاء ابو المامور الحبيطى 17/11/2010 16:46 -

    ياشعينى القافله تسيروالكلاب تعوى

  49. بهاء ابو المامور الحبيطى 17/11/2010 16:45 -

    يكفى انك ابن المرحوم محمد عبد النبى

أضف تعليقاً