رسائل حب للموبايل تتسبب بحبس زوجة وعشيقها بتهمة الزنى

رسائل حب للموبايل الخاص بالزوجة حكمت عليها بالسجن

رسائل حب للموبايل الخاص بالزوجة حكمت عليها بالسجن

واحدة من رسائل حب لموبايل الزوجة.. «وحشتيني ارحميني دوبيني وحياة عيونك ريحيني»

مصريات

وفيق عامر

في واقعة هي الاولى من نوعها أدانت الدائرة الثالثة في محكمة جنح محرم بك بالإسكندرية خلال جلستها بتاريخ 7 نوفمبر الماضي سيدة بتهمة خيانة زوجها عن طريق تلقيها وارسالها رسائل حب للموبايل تحوي ألفاظاً اعتبرتها المحكمة خارجة.. مع شخص آخر.

قضت المحكمة برئاسة المستشار محمد منير حضورياً على الزوجة بالسجن سنة والكفالة 300 جنيه و50 جنيهاً مقابل أتعاب المحاماة والمصاريف المدنية والزمتها بدفع 5001 جنيه على سبيل التعويض المؤقت للزوج.

كانت نيابة شرق الكلية اتهمت في مذكرتها المرفقة بالقضية رقم 44141 السيدة «أ.م.أ» بارتكابها جريمة الزنى بدائرة قسم شرطة محرم بك وطلبت معاقبتها وفق المادة 373 من قانون العقوبات.

وقالت المحكمة في حيثيات حكمها أن المتهمة وهي امرأة متزوجة على علاقة غير شرعية مع رجل غريب بالخيانة لزوجها «م.ص.م» بما يشكل اخلالاً بواجب الاخلاص المتبادل بين الزوجين، والمادة 276 من قانون العقوبات بشأن حق شريك الزوجة المتهمة بالزني أعطت القاضي – متي اقتنع توقيع العقاب عليها.

البداية ووفق الأوراق كانت في 28 يناير 2009 حيث وجد الزوج عند عودته لمسكنه زوجته تتحدث في تليفون محمول لا يعلم بحيازتها له – مع شخص بكلام و رسائل حب وغرام ولما شاهدته ارتبكت وألقت بالهاتف على الأرض وغادرت المنزل بصحبة ابنتهما.

وعندما تصفح الزوج رسائل الموبايل «الواردة والصادرة» تأكد من خيانتها لما تحتويه الذكرة من رسائل حب تتضمن جمل وألفاظ خارجة وعليه اتهم زوجته بالخيانة الزوجية وأنها غير أمينة على ابنتيهما البالغة من العمر 6 أشهر والتي كانت تتركها بصحبة فتاة عمرها 10 سنوات وتغادر المنزل أثناء انشغال زوجها في العمل الذي أكد اكتشافه امتلاكها نقوداً غير معلومة المصدر، كما شهدت جارتها «ب.ص» بأن المتهمة كانت تعطي نقوداً لأولادها لشراء كروت شحن تليفون للاطمئنان على رجل غير زوجها.

واستندت المحكمة الى نصوص بعض من رسائل الحب هذه التي استقبلتها منها رسالة تقول «صباح الخير يا أحلى وأطعم ست في دنيتي ياللي صوتك بيقيد النار في جسمي كل ما بسمعه بحس أني عطشان ومشتاق نفسي…» ورسالة ثانية تقول «وحياة عيونك افتحي الموبايل أنا مشتقلك قوي» وثالثة تقول «وحشتيني ارحميني دوبيني وحياة عيونك ريحيني».

ومن رسائل الحب للموبايل الصادرة من هاتف المتهمة الى نفس الشخص رسالة تقول «هو فيه إيه تليفونك بيفصل ليه عاوزه اطمن عليك قبل ما الاشكيف جوزي ما يرجع» ورسالة أخرى تقول «أبعت لي في رسالة جاي امتى».

اخبار ومواضيع ذات صلة:

4 comments
  1. هاني 02/10/2011 13:41 -

    اللهم عليك بكل خائنه لزوجها ودينها وكل خائن لزوجته ودينه

    اللهم أسعد كل زوجين متحابين في الله

  2. المصري 28/03/2010 08:31 -

    وبيقولوا يامآمنة للرجال ،، حسبي الله ونعم الوكيل ، وأعوذ بالله من الستات الخاينة وخصوصاً في الزمن اللي عايشين فيه واللي زاد فيه الفساد بين الشباب بسبب ملابس الحريم والبنات اللي بيحبو المعاكسة وكل واحدو شايلة معاها موبايل ,, ويا عالم بتكلم مين ومين ، ومش بعيد تكون كمان بتكلم عشيقها قدام جوزها أو أبوها أو أخوها على أنه واحدة صاحبتها ؟؟؟ ،، دي فعلاً والله مش كفاية عليها سنة حبس . ربنا يعوض عليك يا ابني بزوجة مخلصة ولو انها بقت نادرة

  3. أمين 26/03/2010 22:53 -

    اذا بوليتم فأستتروا .تربية واطية وناس هم .أين الأخلاق ..؟  أين الدين  ؟ سفلة .. والحجر الداير لا بد عن لطه !!!!!!!!

  4. نهال 26/03/2010 18:36 -

    والله والله والله دي مش كفايه عليها سنه واحده سجن دي تترجم هي والفاسق اللي معاها حتى الموت ايه اللي اللي اجنا وصلناله ده ايه الاخلاق دي وايه البجاحه دي  حسبي الله ونعم الوكيل فيها وفي كل خاين وخاينه وربنا يصبر الزوج ويعوضه باللي احسن منها…………..البقاء لله  في الاخلاق يابلدنا

أضف تعليقاً