شيكابالا يرفض تجديد عقده مع الزمالك بسبب الاحتراف

شيكابالا محمود عبد الرازق

شيكابالا محمود عبد الرازق

مصريات

كمال سعد
أصبح محمود عبدالرازق “شيكابالا” لاعب فريق كرة القدم بالزمالك برغم تألقه في الفترة الأخيرة لغزا محيرا بعد رفضه أكثر من مرة تجديد عقده مع النادي رغم محاولات ابراهيم حسن المنسق العام للفريق لإقناعه بضرورة التجديد إلا أن شيكابالا رفض في أول الأمر. وحتى لا ينقلب عليه حسام حسن المدير الفني للفريق وافق شيكابالا بشكل مبدئي على التجديد بنهاية الموسم الجاري.

والحقيقة التي لا يعرفها الكثير داخل القلعة البيضاء وخارجها ان عقد شيكابالا لا ينتهي بنهاية الموسم الجاري كما يتصور البعض ولكن ينتهي موسم 2011 حيث كان قد وقع على عقد لمدة أربعة مواسم ونصف الموسم والغريب في الأمر ان ادارة النادي والجهاز الفني يبذلان مجهوات مكثفة مع شيكابالا لتجديد عقده في هذا الفترة المبكرة لعلمهم أن من حق شيكابالا الرحيل في أي وقت لاسيما وان العقد الذي وقع عليه للزمالك كان مسببا حيث كان مطلوبا لأداء الخدمة العسكرية وعند حضوره للقاهرة لقضاء اجازة خلال شهر اكتوبر 2006 وكان ضمن صفوف فريق باوك اليوناني فشل في العودة مرة أخرى ودخل في صراعات قوية مع باوك وانتهى الامر بترضية باوك ماديا.

تأتي محاولات مجلس الزمالك والجهاز الفني لاقناع شيكابالا بالتجديد في الوقت الذي فتح فيه اللاعب اكثر من خط مع بعض وكلاء اللاعبين من بينهم احمد سويلم ومحمد منصور للبحث له عن عروض خارجية له للعودة الى تجربة الاحتراف مرة اخرى اسوة بعمرو زكي وميدو اللذين رحلا الى الدوري الانجليزي وبالفعل وصل الى اللاعب عرضين من ناديي نابولي الايطالى وسيليتك الاسكتلندي وعقد النية على الرحيل لاحدهما بنهاية الموسم الجاري برغم ان عقده مازال ممتدا حتى نهاية الموسم المقبل لكنه سيرحل ولن يعترض احدا من الزمالك لان عقده يعتبر قد انتهي بزوال السبب الذي من أجله لم يعد الى اليونان وهو تأديه الخدمة العسكرية التي قضاها وانتهت في صيف 2009 وفي حالة دخول الزمالك في صدام مع اللاعب بسبب هذه الجزئية سيضطر شيكابالا الى الرحيل دون علم مسئولي الزمالك الذين اذا دخلوا معه في صراعات سيلجأ الى المحكمة الرياضية الدولية للحصول على مستند احقيته في الرحيل.

كان شيكابالا قد حاول مع بداية الموسم الجاري الحصول على عرض خارجي مناسب للاقدام على هذه الخطوة لكنه لم ينجح في هذه المهمة وارجأ هذا الموضوع بصفة مؤقته بعدما اقنعه المقربون منه وبعض وكلاء اللاعبين ان سعره سيرتفع بعد انضمامه لصفوف المنتخب المصري وهو ما حدث بالفعل واصبح اللاعب محط انظار بعض الأندية الأوروبية لاسيما وان عمره لا يتعدي ال23 عامًا ويمتلك إمكانيات فنية عالية.. وبذلك يكون شيكابالا قد ضرب أكثر من عصفور بحجر واحد كما يقول المثل من ناحية لم يغضب ادارة النادي والجهاز الفني والجماهير وضمن من ناحية اخرى انه سيرحل لا محالة.

اخبار ومواضيع ذات صلة:

27 comments
  1. اسالوا كل الناس 05/03/2010 19:53 -

    تسلم ايدك علي الكلام الحلو دي… ايه انت تقرب لعمنا صلاح ولا بيرم ههههههه
    فعلا شعرمصري خفيف علي القلب.. ومريح كمان …..
    وانا بهديك كلمات بيرم

    قال: إيه مراد ابن آدم؟
    قلت له: طقه

    قال: إيه يكفي منامه؟

    قلت له: شقّه

    قال: إيه يعجّل بموته؟

    قلت له: زقه

    قال: حـد فيها مخلّد؟

    قلت له: لأه

    قال لي: ما دام ابن آدم بالصفات دي

    نويت أحفظ صفات ابن آدم كل ما اترقى,,,,,,

  2. محمد 02/03/2010 10:50 -

    الفنك الليبى ههههههههههههههههههه
    ياعم مهما كانت ضحكتى اكيدمش هتبقى( كيخ كيخ كيخ كوووووووووووخ ) اية دى
    اه لو ريان طلعت ولد ودخلت الموقع تانى وشاف التعليقات اكيد هيقتل كل الى فى الموقع
    ولو بنت بردو مش هنسلم منها هتقول عيزين يجوزونى لعادل ياماما الحقينى.

  3. الفنك الليبي 01/03/2010 21:56 -

    ضحكتك حلوه يا حماده…….بس ياريت تضحكها من غير ما تبين سنانك……..كيخ كيخ كيخ كووووووووخ

  4. محمد 01/03/2010 15:36 -

    هههههههه
    كل الكلام الى فى شيكابالا موتنى من الضحك هاهاهاهاهاهاهاهاي
    كل واحد دخل هنا وكتب تعليق تعليقة والله ضحكتونى كتير ربنا يخليكو كلكم دمكم خفيف
    وخصوصا سلطان الغرام نصيحة حلوة لريان بس تبقى نصيبة لو ريان دة اسم ولد ريان اسم ولد
    اكتر حاجة عجبتنى ضمو الكراسى وشكسبير.

  5. بلدى ام الدنيا 28/02/2010 22:28 -

    نور حبيبتى ..يوسف اللى كاتب مش انا …انا افضل اللغه العربيه فى كلامى وكتابتى …..

  6. نسرين الجزائرية 28/02/2010 19:10 -

    أمينة الجزائرية و أفتخر أين أنت،أتمنى أن تكوني بخير

  7. نسرين الجزائرية 28/02/2010 18:08 -

    فينك يا جانا وحشتينا……هو الصراحة وحشني حديثك عن كليبر هههههههه

  8. الفنك الليبي 28/02/2010 14:38 -

    هذه قصه طريفه تحكي علي طالب يا باني قدم الي امريكا………اليابان التي كانت محتله من امريكا….وهي بالطبع غير جقيقيه…….في مدرسة امريكية انضم الى الفصل طالب جديد اسمه سوزوكي ابن رجل اعمال ياباني

    تسأل المدرسة : دعونا نبدأ اليوم بمراجعة شيء من التاريخ الامريكي

    من قال ‘ اعطني الحرية او اعطني الموت؟’

    تطلعت في بحر من الوجوه الفارغة ماعدا سوزوكي الذي رفع يده

    وقال ‘ باتريك هنري 1775’قالت المدرسة : ‘ عظيم !

    من قال ‘ حكومة الشعب بالشعب وللشعب لن تنتهي في هذه الارض’

    مرة اخرى لم يكن هناك استجابة سوى من سوزوكي الذي قال :

    ‘ ابراهام لنكولن 1863 ‘

    وصرخت المدرسة بالفصل قائلة :

    ايها الطلاب يجب ان تخجلوا ،،

    سوزوكي

    وهو جديد في هذه البلاد يعرف عن تاريخها اكثر منكم ..

    وهنا سمعت شخصا يهمس : ‘ اللعنة على اليابانيين ‘

    فصاحت بحزم : ‘ من قال هذا ؟ ‘

    رفع سوزوكي يده وقال : ‘ لي ايوكوكا 1982 ‘

    وهنا قال طالب يجلس في الخلف :’ سوف اتقيأ.’

    غضبت المدرسة وصرخت : ‘ حسنا !! من قال هذا؟ ‘

    اجاب سوزوكي : ‘ جورج بوش لرئيس الوزراء الياباني 1991 ‘وهنا صاح

    طالب آخر وهو بقمة الغضب : ‘ حقا؟ سأكسر أسنانك ! ‘

    قفز سوزوكي من مقعده وهو يلوح بيده ويقول بأعلى صوت:

    ‘ بيل كلنتون مخاطبا مونيكا ليونسكي 1997

    ‘وهنا ازداد هياج الطلاب وأصابتهم هستيريا ….

    فقال احدهم : ‘ ايها القذر ،، اذا قلت

    أي شيء آخر سوف اقتلك ‘

    صرخ سوزوكي بأعلى صوت :

    ‘ جاري كوندت مخاطبا شاندرا ليفي 2001 ‘

    وأغمي على المدرسة !!

    وفي حين كان الطلاب يتجمعون حولها قال

    احدهم :’ اوه ياللجحيم ،، اننا في ورطة! ‘

    فقال سوزوكي : الامريكان في العراق 2004

  9. سلطان الغرام 28/02/2010 14:12 -

    ريان …. ما انصحكيش … ههههههههههههههههه

  10. الفنك الليبي 28/02/2010 14:04 -

    أنتشرت في الاونة الاخيرة في الاسواق المصرية لعبة الكترونية أمريكية الصنع تصور هجوم المارينز على المساجد وقتل الملتحين. وأثارت هذه اللعبة غضب علماء الأزهر الشريف الذين طالبوا بمنع هذه اللعبة التي تدخل في إطار حملة العداء الغربية على الإسلام والمسلمين.

    وأكدت أستاذة العقيدة والفلسفة في جامعة الأزهر الشريف الدكتورة آمنه نصير، ان تلك اللعبة ترسخ لفكرة العداء للاسلام وتعتبره اعتزازا اخلاقيا وعدم احترام لعقيدة المسلمين واستمرار لوباء “الاسلام فوبيا” الذي يشن المصابون به كل يوم حلقة جديدة من حلقات العداء للمسلمين مثل ما حدث في سويسرا لمنع بناء المآذن بالرغم من ان المئذنة شكل معماري جميل وحضاري.

    وقالت أن اللعبة تخلو من أي قيم اخلاقية على الرغم من كونها تدعي شعار التحضر والمدنية، وهي مسألة بها خبث التخطيط بان يجذبوا كل من يستخدم الانترنت على أنها مجرد لعبة ولكنها تهدف الى بث معتقدات خاطئة تخص الدين وهذا لا يقل عن خبث ووقاحة الحروب الصليبية وانما الجديد فيها هو استخدام مثل هذه الوسائل الحديثة من الدوائر الالكترونية……….من اجل هذا ولهذا تكلم القذافي علي سويسرا……….قالو امن قله يا رسول الله ……….

  11. الفنك الليبي 28/02/2010 10:33 -

    ابو السلطين لا تفرد قلوعك ……لا تخاف انا لست صغير في السن ………يفصل بيننا بضع سنين انا كذلك اربعيني……وليس من السهل ان انساق بسهوله امام اي كلام……الا من رحم…لكي لا اقول اني ربكم الاعلي كما قال فرعون استغفر الله واعلم انه فوق كل ذي علم عليم………واعلم ان القذافي اولا واخيرا بشر…….ولكنه مجتهد ومثابر وصاحب رساله ………وهذا ما يبهرني فيه…….هو لماح وسريع البديهه…….انت تحيا دوله الحقراء……… وليست الفقراء قرئت له انتحار رائد الفضاء والقريه القريه واكتيب الابيض….والتعبئه وهو قبل الثوره……….انا لا اقول انه قاص مبهر وهو لا يقول علي نفسه ذلك………..ولكن النظره الي الابداع نسبي الذي يعجبك قد لا يعجب غيرك………..هذه وجهات نظر………القذافي فارس شأن معظم الليبيين ولا يعيبه …………بل يزيده فخر ان يمتطي صهوه جواد……….القذافي نفسه ولو كنت متتبع له ……….يطرح اشياء في مؤتمر الشعبي العام ……..ويقول ناقشوها…….وكم مره يحدث ان يقول شيئ والمؤتمر يقرر عكسه………انت لست متابع للقذافي جيد…….يكفي يا اخي انني عندما اخاطبه اقول له الاخ………لا سياده ولا فخامه ولا حضرتك………ولو قلت له ذلك اول مره لقال لك السياده لله او الحضور لله……وان كررتها ينهرك……وهذا حدث مع كثيرين…….مازال الاعلام الغربي يحارب في القذافي…..الي الان……….. ومازال هو لا يأمن جانبهم لانه يعرفهم جيد………نحن لا نتكلم عن لغه شكسبير ولكن نتحدث عن اصوله الجينيه……ولو تكلمنا عن اللغه لقلنا بيرم التونسي…….مصري صرف لانه احسن من عبر باللهجه المصريه……وهو تونسي الاصل؟؟؟؟ فسر كلمه ديمقراطيه باليوناني…………الكلام علم وكثير من الكلمات العربيه اجتاحه اللغات الاخري………لو علمت بها لستغربت……[[رديت عليك بأدب وانت تستاهل]]

  12. سلطان الغرام 28/02/2010 09:41 -

    ((رد بالادب ولو انك ماتستاهلش)) انا شخصيا درست الادب الانجليزى و القارىء المتامل لادب شكسبير يجده المثال من حيث التكوين اللغوى والمفردات الاصيله والصور وحتى طريقة السرد نفسها … حتى ان علماء اللغه يشيرون الى اصل اللغه الانجليزيه (( بلغة شكسبير)) فيقال بعد ذلك انه عربى فاسمح لى هذا……………. اما بالنسبه لديمقراطيه Democracy فلها اصل فى اللغه اليونانيه والاقرب فى القلب وتحور او تحول النطق يكون داخل اللغات من اصل واحد كالانجليزيه من اللاتينيه فذلك اقرب من قلب كلمه ذات مقطعين ((ديمومة-الكراسى))وهى كلمة عربيه الى كلمة انجليزيه لذا فلا انصحك وانت شاب فى مقتبل العمر ان تتبنى وجهات نظر خاطئه بدافع من التعصب الاقليمى الوطنى فهذا يضعك شخصيا تحت طائلة النقد …. وعلى ذكر النقد العقيد القذافى ليس هو هذه الشخصيه الاسطوريه التى ذكرتها فقد كنت عضوا فى احدى اللجان التى دعت لندوه دعى اليها العديد من الادباء العرب لنقد قصص العقيد القذافى(( الارض الارض _ وتحيا دولة الفقراء)) من الناحيه الفنيه واللغويه ولا اذكر ان احدا اثنى على سطر منها حتى ان احد الادباء المعتبرين من دولة الاردن قال ان الروايات لاترتقى لمستوى موضوع تعبير لاحد تلاميذ المدارس الاعداديه….. فلا تنتهج نهج مستمعى العقيد اذ يقوم بعد كل خطاب ليمتطى صهوة جواده بينما يقف الاخوه الليبين يهتفون (( علمنا ياريس علمنا))

  13. سلطان الغرام 28/02/2010 09:11 -

    يا اسالوا كل الناس … يا اخى انا احبك فى الله فلا تطل غيابك عن الموقع رجاء وعلى فكره انا حالف فى اول التعليق لغرابة المضمون وعايز اهدى لك قصيده … ممكن ؟؟ ياعطشجى القطر الميرى
    ياعطشجى ياعطشجى
    قطرك عمال يتنهد
    وضلوعه حديد فى حديد
    ايش حال قلبى المتعود
    من صغره على التنهيد
    ياعطشجى ياعطشجى
    ياعطشجى القطر الميرى
    ماتهدى السرعه شويه
    ع السلم طالع طيرى
    وانا سانده برمش عينيا
    ياعطشجى ياعطشجى
    وقعدنا سنين نستنى
    أيامنا الحلوة تجينا
    نزلنا قبل الجنه
    ونكمل على رجلينا
    ياعطشجى ياعطشجى

  14. نور الحفون مصر فى العيون 28/02/2010 06:53 -

    سلطان الغرام انا اكتر حاجة ضحكتنى شكسبير الشىخ زبير يعنى بقى دلوقتى فى 3بيتنافسو اكرويد وشابيرو و………طيب يدىنا ويديك طولة العمر وبكرة نشوف اصل الحكاية……….

  15. نور الحفون مصر فى العيون 28/02/2010 06:20 -

    بلدى ام الدنيا انا عرفتك فين وعذرا لشيكابالا

  16. نور الحفون مصر فى العيون 28/02/2010 04:45 -

    لا والله ياغالية انا فى الخليج فعلا بس المكان اللى قاعدة فية كان فىه الجو عال جدا ومرة واحدة يااختى اتقلب سبحان الله العلى القدير اه والله مرة واحدة على العموم ياجميل دة احسن وقت تعملى عندنا شوبنج يالا حستناكى بالمطار بس ما تنسيش تجيبى شمسية تحسبا للجو وابنك هو اللى كتب التعليق بالانجليزى ولا انتى؟ سلميلى على الولاد

  17. نور الحفون مصر فى العيون 28/02/2010 02:59 -

    ياعم الكل ياسلطان كلنا حنتساوى فى الاخرامام رب كرىم السؤال حيبقى على الاعمال مش على الجنسية ويمكن يكون احسن مننا كمان والله لكل منا مساوئ بس المهم نعرف ازاى نبعد عنها ولازم نحترم الاخر الا مانبقاش مصريين …….مصر القيم .مصر الاصول صح ولا انا غلطانة

  18. بلدى ام الدنيا 28/02/2010 02:10 -

    نورالجفون .انا السنه دى ما شفتش شتاء خالص .وعلى فكره كده احسن كلام بينى وبينك انا جو الشتاء بيجيب لى اكتئاب وببقى شايله هم قدومه .انتى الحين بمصر ؟انا عرفت من امى ان الجو سيئ جدا فى مصر الله يستر يا جميل

  19. الفنك الليبي 28/02/2010 01:32 -

    ابو السلطين……..عايز تتكلم في موضوع هاتو صح…….اولا الكلام ده مكانش في عيد الفاتح وانما كان في محاضره في جامعه الفاتح………والحكايه نظريه قد تقتنع بها او لا …..بالنسبه للكاتب الانجليزي وليم شكسبير………فهو قال ان ملامحه تميل الي العرق العربي وهذا واضح لو تعرف صوره وليم وهي عرض الجبهه وشكل الوجه والعين ووضعيه الوجه والجنس العربي معروف……وتحدي انه لو عملو له فحص جيني سيثبث ذلك ……..وقد يكون اسمه وارد من شيخ زبير ……….حيث ان كلمه شكسبير ليس لها معني انجليزي وهي اقرب للعربيه……….هي نظريه تطرح الي ان تكتشف بطلانها………او صدقها ……..نعرف ان كلمه ديمقراطيه هي كلمه دات اصول يونانيه…….هل تعرف ما معنها……..قرب فكره ان تكون كلمه ذات اصول عربيه……..وهي ليست ضمو الكراسي كما قلت …………وانما ديمومه الكراسي………وديمومه من الاستمرار………ولا تنكر ان العرب ارسو مبدء الشوري كما كانت لروما ……واليونان……..قد لا تدرك ان اوربا كانت في عصور ظلمات وسكوك الغفران وامجاد العرب غزت اوربا ولا ننسي ولكنها تدور او حرق العلماء بعتبارهم سحره………قريبا اعترفو ان رائد علم الاجتماع…..مرجعه الي ابن خلدون بعد ان نسب الي اليونانيين…………..القذافي ليس زعيم سياسي فقط بل قارء جيد ويناقش ادق التفاصيل الثاريخيه………قبل ان تسخر من القذافي او قدرات العرب……….ارجع الي الكلمات والاعلام والاختراعات العربيه التي غزت الغرب لتعرف انك تتجني علي عروبتك……وتسفهها………….النظريه والفكره والاختراع يطرح………أكتب اسم الكاتب في علم الثاريخ واللغه العربيه علي فهمي خشيم………..وأعرف نفسك كعربي ومسلم……ولا تسخر الي ان تثبت العكس.

  20. سلطان الغرام 28/02/2010 01:21 -

    جفون انا كنت عايش فى مصر ولما حبيت ارجع السعوديه جيت بتليفون ………… اللى بيحترم نفسه وبلده الناس بتحترمه وترحب بوجوده ………..ربنا يسترها عليكى ويوفقك……… والولاد فى مدارس لفات انترناشيونال وده سبب وجودهم فى مصر انما انا ياست راجل فلاح ما اعرفش البيبو كلاس ده….. ههههههههههههههههه (( عجبتك النكت))

  21. نور الحفون مصر فى العيون 28/02/2010 00:27 -

    هدولة يسعدلى مساكى ياعسولة ازىك عاملة اية واية اخبارك عارفة والله مصر وحشتنى اوى اوى ان شاء اللة جاية قريب

  22. نور الحفون مصر فى العيون 28/02/2010 00:20 -

    ازيك يابلدى ياام الدنيا شوفتى الشتا الىوم مغرق الدنيا من الساعة 8بالليل والغريبة ان الجو كان كويس جدا وسبحان الله مرة واحدة اتقلب

  23. نور الحفون مصر فى العيون 28/02/2010 00:14 -

    ازيك ياسلطان وعامل اية ياراجل ياطيب واحوالك اية مع الغربة والله انا حاسة بكل واحد مغترب بس فى النهاية الواحد بينبسط لما بيرجع بلده ويشوف اهلة والله ياسلطان انا مقيمة بقالى فترة بالخليج فى كذا بلد ماشفتش منهم الا كل احترام وتقدير وشايلة لكل بلد جميل لازم اوفيهم حقهم كلهم من الكويت والامارات والبحرين وعمان والله انا اذكر الخير لكل بلد حتى لو شوائب عمرى مااتكلم عنها لانى اكلت لقمة عيش فيها برضوا يااخى فى صفات فى الشعب المصرى متأصلة فيه وولادك عاملين اية فى المدارس

  24. اسالوا كل الناس 27/02/2010 22:51 -

    هههههههه اوعي تقولي ان الاحداث حقيقي !!!,,لا بجد,,,انت اكيد بتهرج,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
    حلوه الشيخ زبير دي ههههههههههههه ا

  25. سلطان الغرام 27/02/2010 18:13 -

    لامؤاخذه يا شكشك انا جاى اتكلم فى حاجه تانيه خالص

    ((( والله حقيقه)))
    فى واحده من خطبه العصماء فى احتفالات الفاتح من سبتمبر العظيم … وكل شئ فى الجماهيريه الدراماتيكيه الكهرومغناطيسيه المهلبيه عظيم … قال العقيد القذافى مايلى
    ان (( شكسبير)) من اصل عربى وان اسمه الاصلى (( الشيخ زبير)) ومع الايام تحولت الى شك سبير…………………
    وان اصل كلمة ((ديمقراسى)) عربيه وان الديمقراطيه نظام من ابتداع العرب حيث كان شيوخ القبائل عندما يخطبون فى الناس كانوا لايسمعونهم فلم تكن هناك ميكروفونات فكان الشيوخ يقولون (( ضموا الكراسى- ضموا الكراسى)) ومع الوقت اخدها الغرب وتحولت الى ديمقراسى
    طب احترم واحد ليبى ازاى انا ونتساوى ونبقى اخوان راس براس؟؟ والله لايمكن ولا يكون

أضف تعليقاً