عمرو زكي : جدو مفيش زيه والناس فكراني ابو لهب مع اني تبت

عمرو زكي المحترف بـ هال سيتي

عمرو زكي المحترف بـ هال سيتي

عمرو زكي : كنت اتمنا الانتقام من الجزائر في انجولا 2010

مصريات

أحمد عبدالحليم

هو عمرو زكي نجم مصر والزمالك السابق، المعار حديثا لدى نادي هال سيتي الانجليزي الذي ثارت حوله الأقاويل بعد استبعاده من صفوف منتخب مصر قبل أنجولا 2010 واحترافه المفاجئي بالدوري الإنجليزي، عمرو زكي يتحدث من إنجلترا في حوار امتد لأكثر من ساعة عن تجربته الجديدة واعترافه بالتقصير وتوبته عن أخطائه وتمسكه بفرصة الاحتراف والتي وصفها بأنها فرصة ومكافأة ربانية وتحدث البلدوزر أيضا عن منتخب مصر والآمال والآلام التي واجهها، كل ذلك في حوار له من انجلترا..

* ماذا عن شعورك بعد حصول مصر على كأس امم افريقيا 2010 ؟
– عمرو زكي : لدي شعور بالفرحة الغامرة الممزوجة بالحزن ولكن بكل تأكيد سعادتي وفرحتى تخطت حزني الذي لم يستمر كثيرا وعشت بروحي مع زملائي وشاركتهم فرحتهم.

* تبدو حزينا بسبب الاستبعاد من صفوف منتخب مصر
– عمرو زكي : أنا مؤمن بنصيبي وقضاء الله ومحدش عارف كان هيحصل إيه لو انضممت ومش عايز أقلل من قيمة بطولة انجولا 2010 لأن ربنا عوضني خيرا بعد استبعادي من صفوف منتخب مصر.

* ماذا تقصد؟
– عمرو زكي : أقصد أن احترافي وعودتي لإنجلترا جاء في نفس توقيت بطولة أفريقيا بأنجولا وهي فرصة كنت انتظرها خاصة بعد انتهاء إعارتي مع ويجان الانجليزي الموسم الماضي وعودتي للزمالك والمشاكل الكثيرة التي صاحبت عودتي من إنجلترا وكثرة الكلام حول فشلي والشائعات التي خرجت للأسف على لسان من يسمونهم خبراء، والإعلام مشي وراهم وجعلوني لاعبا فاشلا وغير ملتزم وشعرت وقتها أنني أبولهب.

* نعود للمنتخب.. هل شاهدت كل المباريات؟
– عمرو زكي : طبعا، ولا أخفي سرا أنني حزنت لعدم مشاركتي في مباراة الجزائر وكنت أشاهد المباراة بعقلية مشجعي الدرجة الثالثة، وتمنيت مشاركة زملائي مباراة النهائي أمام غانا لأتشرف بحمل الكأس لكنني دعوت لهم وقلبي وحواسي كلها كانت معهم.

* من أعجبك من المنتخبات ولاعبيها؟
– عمرو زكي : بدون تعصب منتخب مصر كان الأفضل في كل مبارياته وحقق في هذه البطولة أرقاما لن يصل إليها أي منتخب، فحصل أحمد حسن عميد لاعبي أفريقيا على لقب أحسن لاعب للمرة الثانية مع تحقيقه لقب العميد بـ 172 مباراة و4 بطولات أفريقية حصل عليها بداية من 98 و2006 و2008 وأخيرا 2010، وهو يستحق ذلك دون شك وأيضا عصام الحضري أفضل حارس في أفريقيا وهي المرة الثانية بعد 2006، ومحمد ناجي «جدو» مفاجأة البطولة وهدافها.

* هل كنت تتوقع أن يتألق جدو بهذا الشكل؟
– عمرو زكي : هو نفسه لم يكن يتوقع ما فعله في البطولة وقد حقق لنفسه في عشرين يوما مجدا وتاريخا يظل غيره يسعي لتحقيقه في عشرين عاما، وللعلم فقد اتصلت به بعد مباراة الكاميرون وباركت له ونصحته بالابتعاد عن الغرور وهو للأمانة لاعب خلوق ولو استمر بهذا التوفيق سيكون له شأن آخر في عالم الكرة.

* ما هو الشيء الذي افتقدته وأنت بعيد عن هذه البطولة؟
– عمرو زكي : حمل الكأس للمرة الثالثة على التوالى وأيضا تكريم السيد رئيس الجمهورية والذي استقبل اللاعبين وهو شرف كنت أتمني أن أحظى به، خاصة أنني شاركت في إنجاز 2006 و2008 الذي ساعد على الاحتفاظ بالكأس للأبد.

* وهل قمت بالاتصال بالجهاز الفني؟
– عمرو زكي : من قبل البطولة وأنا أتصل بهم وهنأتهم على البطولة وتحدثت مع الكابتن حسن شحاتة والذي استمع لي بكل حب وطالبني بالالتزام وصنع اسم جديد في إنجلترا ووعدني بالانضمام للمنتخب الفترة القادمة.

* وهل كنت تتوقع أن تكون غانا طرف المباراة النهائية؟

– عمرو زكي : بصراحة كنت أتوقع وصول مصر وكوت ديفوار لنهائي البطولة، رغم أنني كنت أتمنى أن يكون فوزنا الساحق على الجزائر في المباراة النهائية لكي يكون الاحتفال احتفالين، وتوقعت فوز مصر بالبطولة بعد فوزنا على الجزائر بالأربعة وهي أكبر نتيجة في تاريخ مباريات المنتخبات.

* وماذا كان يعني الفوز على الجزائر بالأربعة من وجهة نظرك؟
– عمرو زكي : يعني أننا كنا الأحق للوصول لنهائيات كأس العالم بجنوب أفريقيا، والفوز شفي غليل كل المصريين بعد أحداث السودان وخسارتنا وسط جو ارهابي لم أره في حياتي من قبل، يعني بالبلدي كسرناهم نفسيا ومعنويا وشعرت بعدها بأننا حصلنا على البطولة ولو كنا خسرنا لا قدر الله من غانا في المباراة النهائية كانت رباعية الجزائر تكفينا.

* ما أطرف شيء سمعته بعد المباراة؟
– عمرو زكي : رسالة «sms» وصلتني من أحد أصدقائي مضمونها أنه تقرر إلغاء شبكات فودافون وموبينيل واتصالات، حيث اتضح للمسئولين أن شبكة الجزائر تستقبل أفضل وهذا يدل على فرحة المصريين وسعادتهم بهذا الفوز الذي يعادل عندي الفوز بالبطولة.

* وماذا عن إنجلترا واحترافك المفاجئ؟
– عمرو زكي : لم يكن مفاجئا لأن مسئولى الزمالك رفضوا أكثر من عرض بعضها كان من أندية عربية والأخرى كانت في أوروبا وتحديدا فرنسا واليونان وتركيا ولكن النصيب والقدر أعادني مرة أخرى لانجلترا لأعد اعتباري وأرد على كل من شككوا في قدرات عمرو زكي وظلموه.

* كل الدلائل تؤكد أنك ظلمت نفسك ولم يظلمك أحد؟
– عمرو زكي : قد يكون ذلك صحيحا بنسبة كبيرة، وأعترف بأنني ظلمت نفسي في تجربتي الأولى مع ويجان وكان لابد من التمسك بالفرصة الذهبية التي لم أعرف قيمتها إلا بعد عودتي مرة أخرى لنادي الزمالك لزمالك واللعب في الدوري المحلي.

* من الذي ظلمك وأنت تعترف بالتقصير؟
– عمرو زكي : الصحافة والإعلام كانا قاسيين جدا وتعاملا معي بشكل يصل للاهانة ونسيا أنني في أول تجاربي الاحترافية أحرزت 10 أهداف في أقوي دوري في العالم، وذلك في فترة قصيرة، ولكنني لا أنكر استفادتي من هذا الهجوم الذي زادني أصرارا وجعلني أسعي لأكون أفضل من الفترات الماضية.

* البعض يرى أنك فشلت في تجربتك السابقة؟
– عمرو زكي : تجربتي ليست فاشلة والدليل أنني أحرزت 10 أهداف ولكن كان هناك إخفاقات قبل نهاية اعارتي وبصراحة شديدة الاحتراف والسفر لانجلترا ردا إلي الاعتبار بعد كل الهجوم والانتقادات التي تعرضت لها.

* صف لنا أول مران مع هال سيتي؟
– عمرو زكي : أحرزت 7 أهداف في أول مران لي مع الفريق وذكرني بأول مران مع ويجان الموسم الماضي فقد أحرزت 9 أهداف في المران الأول وهو ما يعطيني دفعة معنوية لاحراز أهداف في المباريات الرسمية.

* شاهدناك في المدرجات تتابع إحدى مباريات فريقك هال سيتي الرسمية؟
– عمرو زكي : لا تنس أنني لم أشارك في أي مباراة رسمية أو حتى ودية منذ مباراة الجزائر بالسودان ولم أبدأ معسكر تدريب مع هال سيتي وكان لابد من التدريب مع الفريق لتحقيق الانسجام بيني وبينهم، ولكنني شاركت لمدة 20 دقيقة أمام فريق ولفرهمتون وتعادلنا 2/2 وإن شاء الله سأكون جاهزا في المباريات المقبلة وسوف أشارك من البداية وأجتهد في محاولة لإنقاذ فريقي الجديد من الهبوط.

* وهل هناك فرصة لعدم هبوط هال سيتي للدرجة الثانية؟
– عمرو زكي : الفرصة قائمة لأن هناك 16 مباراة في الدور الثاني من الممكن أن تغير شكل وترتيب الفريق وهو ما أسعي إليه مع زملائي ووقتها سيكون إنجازاً يحسب لي.

* وماذا عن حياتك الجديدة في انجلترا؟

– عمرو زكي : أسرتي سوف تصل خلال أيام وأقيم في نفس المدينة التي يقع فيها نادي هال سيتي وأعيش حياة جديدة وكأنني ولدت اليوم وأحاول استغلال الفرصة ولكن ربنا يبعد عني شر الاصابات.

* وماذا عن إصابتك القديمة؟
– عمرو زكي : الحمد لله شفيت تماما من التهابات الوتر بالعضلة الخلفية وكنت قد أصبت بها منذ البطولة العربية قبل 3 سنوات وشاركت دائما وأنا أتألم دون معرفة السبب لأن الأشعة العادية كانت لا تظهرها وأظهرتها الأشعة الميكروسكوبية التي نصح بها الطبيب الألماني الذي زار مصر وعالجني وكانت اصابتي تحتاج لراحة فقط وهو ما حدث.

* وماذا عن أهم الأخطاء التي تعلمتها وتحاول عدم تكرارها في إنجلترا؟
– عمرو زكي : الالتزام فهم لا يعنيهم النجومية ولا إحراز الأهداف ولا حتى الفوز، والالتزام هناك حاجة صعبة وعدم الالتزام لديهم كأنك قتلت واحدا وهو أمر لم أنفذه بالشكل الذي يتعاملون به.

* أخيرا ماذا عن أحمد حسام ميدو؟
– عمرو زكي : علمت أنه موجود في إنجلترا وهو لاعب كبير، واشجعه على قراره بالاحتراف مع وست هام لانه افضل من الجلوس على دكة البدلاء  و على اللاعب أن يثبت نفسه.

اخبار ومواضيع ذات صلة:

41 comments
  1. ابوعبدالله 17/02/2010 18:13 -

    الى الاخت وفاء اعتذر عن فهمى الخطا وجزاكى الله خيرا

  2. وفاء 17/02/2010 15:23 -

    اااااااااااه نسيت 5 اهداف تانيين استقبلتها شبكتكم تعرف من مين من فريق تاني ماكانش مشارك في الدورة فريق بنات جنوب افريقيا………………………

  3. وفاء 17/02/2010 15:21 -

    انسان شبكة الجزائر استقبلت اربع اهداف من منتخب مصر بس ممكن ترد على سؤالي احنا فريق ضعيف جداا اوك ماشي وانتم فريق قوي جدا واخدتو كاس افريقيا اوك ماشي بس ممكن تقلي عملتو ايه في كاس القارات ماكلنا شفناكم عملتو ايه اخدتوالكاس ههههههه رحتو وربحتو ماتش واحد بالعافية قدام ايطاليا ممكن تقلي شبكتكم اخدت كم هدف من امريكا ولا من البرازيل ولا شبكتكم مادخلوش فيها اهداف واحنا ماكناش بنشوف الماتشات…………….

  4. إنسان 16/02/2010 22:17 -

    نفسي أعرف إيه دخل الجرييييييييييييييييييييييييييييي في الموضوع ده

  5. إنسان 16/02/2010 22:14 -

    تقرر إلغاء شبكات فودافون وموبينيل واتصالات، حيث اتضح للمسئولين أن شبكة الجزائر تستقبل أفضل

  6. الفنك الليبي 16/02/2010 09:43 -

    ابو عبد الله طلع فذلوك ملوش وجود……..الله غالب.

  7. الفنك الليبي 16/02/2010 00:28 -

    ابو عبد الله ……عندي لك سؤال واحد ما رايك في جدار العار علي غزه؟؟؟؟

  8. ابوعبداللة 15/02/2010 20:05 -

    الى الاخت الوهرانية اعلمى ان الافلام لا تعبر عن الشعوب واعلمى ان الشعب المصرى يوجد بين صفوفه علماء اجلاء ولا تنسى قول العلامة الشيخ الدكتور يوسف القرضاوي ان مصر بها اعظم العلماء ويوجد بها احسن الراقصات مع الاعتذار لقول احسن ولكن هذة هى مصر لقد استطاع بعض المندسين ان يشوهوا العلاقة بين شعبين مسلمين طيبين ولاحول ولاقوة الابالله الاسلام فى قلوبنا وفى نخاعنا ونحن نحب المسلمين ونكره اليهود والمعركه القادمة معهم واقول للموجودين هل يليق بالمسلمين ان يتحاوروا بهذه الطريقة اعلموا ان بينكم مندسين والسلام على المسلمين ورحمة الله

  9. وفاء 15/02/2010 20:03 -

    يااخ ابو عبد الله … الله يخليلك عبد الله المرة الجاية اقرا زين زين زين يعني كويس كويس كويس وبعدين رد ماتتهكم كدا وانت مش فاهم هو بيسالني اذا كنت قريبته يعني قريبتو يعني من عيلتو يعني احد افراد عائلتو فرديت عليه قتلو ياريت انا من افراد عيلتو كده وصلت ولا افهمك زيادة…………….لاحول ولاقوة الا بالله………..

  10. ابوعبداللة 15/02/2010 19:51 -

    الى الفنك الليبى انت مسلم وعربى فعلا ولا دخيل لشق الصف بين المسلمين لو كنت مسلم عربى اعرض ماتقوله على الاسلام وعلى الاخلاق الحميده انت كل ردودك من اجل شق الصفوف اتقى الله اتقى الله ان كنت مسلم حقيقى الا تعلم الله الله سوف يحاسبك الاتعلم ان الله سوف يحاسبك والى الاخوه جميعا ينبغى على الانسان المحترم الا ينزل الى الحوار ولكن عليه ان يصعد بالحوار الى الاخلاق العاليه والحميدة التى وصانا بها النبى صلى الله عليه وسلم وتذكروا قول الحبيب المصطفى ما كان الحياء فى شىء الا زانه وما نزع من شىء الا شانه والسلام على المسلمين ورحمة الله

  11. ابوعبداللة 15/02/2010 19:42 -

    ياوفاء عيب الكلام ده اتقى الله ايه معنى انك كنتى قربه عشان تشكريه دى اخلاق مسلمات

  12. هيفاء الوهرانية 15/02/2010 18:36 -

    أمين
    أنتم كلكم في مصر عندكم نفس النظرة للبنت اللي تشارك في التشات؟؟؟؟؟ يعني هي عانس و تبحث عن زوج ؟؟؟؟ لا حول و لا قوة الا بالله … حتى أحدث شيء في التكنولوجيا لم تجيدوا استعماله … النت وسيلة حضارية للاتصال مع الناس تسهل عملية التواصل و الحوار و ليس بالضرورة الزواج …. ايه لم تشبعوا من تناولكم لموضوع الزواج في كل أفلامكم القديمة و الجديدة حتى تحرفوا أهداف النت لهده المواضيع التقليدية ؟؟؟

  13. دحمان من المغرب 15/02/2010 00:48 -

    واش بيه اللاعب هدا فاكر نفسوا ريكيلمي او مارادونا روح والله ما على بالنا بيك 123 viva l’algerie

  14. ليلى الجزائرية 15/02/2010 00:31 -

    الجزائر ابو الدنيا يروح للمونديال وام الدنيا تبقى في البيت تتفرج افلام عادل امام ههههههههههههههههه

  15. أمين 14/02/2010 22:07 -

    ناس أخدت فيهم مقلب كنت فاكرهم ولاد ناس ومحترمين للأسف غبت شوية رجعت ظهروا على حقيقتهم سفلة معندهمش أدب ولا أخلاق ..الضايع وصايع واللى طلعت عانس ومتربتش الحيزبونة الهايفة محدش سلم من لسانها الزفر المسموم .انحطاط خلقى .واضح انهم بيسمنوا على الرد عليهم بأسلوبهم القذر الفج ..سبحان الله ..له فى خلقه شئون !!!!!!

  16. أمين 14/02/2010 19:13 -

    قذائرى ومتفشخر الفاشل أنت وأمثالك الجهلة عديمى التربية والأدب .عمرو ذكى اللى بتتكلموا عليه ده راجل فى الملعب ومش فافى ولابس كمبيليزون أمه والرطوبة لسعت قفاه كتك خيبة عريضة سكوب وبالألوان حجة بايخة وعبيطة الحكم ..الحكم ..الحكم ..حكم مين يا أهطل يا عبيط .الأيام جايه وحنشوفكم يا بتوع المونديال .يا علماء ناسا لعلوم الفضاء ومخترعى القنبلة الذرية والقنبلة الحنجورية وخيبتكم القوية…ايه يا محترمين محدش معاه بريسول يرش الهاموش والناموس اللى فى المكان .اللى صار موبوء بالعفن القذائرى…كل يا متفشخر ما تغلط فى مصر والمصريين حديك من المنقى خيار وعندى مقاساتك كلها .أغلط انت بس وأنا حكيفك على قفاك الجلخ 1234  هههههه

  17. أمين 14/02/2010 18:31 -

    انت يا واد يا أبن الجزائر يا أهبل مونديال ايه يا عبيط وأحنا برضه اللى بنحقد ونحسد زيكم كتكم خيبة موكوسين وشعب جاهل وحاقد ومعندكمش لاأصل ولا فصل هههههه يا بتاع المونديال.ايه يا ليلى المعقد حضرتك وشوية الصيع الضايعيين فى بلاد الله قرايبك .وانت يا حقود يالى أسمك جزايرى اذا كنت بتكرهنا قيراط أحنا كمان بنكرهك مليون قيراط وميشرفناش نعرف ناس من عينتك الواطية الجاهلة الحاقدة .يا غليين كتكم داهيه فى نابكم الأزرق المسموم .أوعوا تفكروا انكم بشر أو بنى آدميين أنتم حثالة خلق الله لا عندكم أدب ولا دين ولا حد كبير يعرفكوا العيب مستقبلكم مظلم يا أهل الكهف يا جرذان الصحراء يا مقاتلين طواحين الهوا ..حد فيكم عنده عقل ولو انى أشك يعرفنى بتحاربوا مين فى الصحراء يا جهلة يا حنجوريين يا بياعين كلام وهجايص.يا بتوع المونديال تعرفوا حاجة أسمها 1234 .ده قلم من مصر الكبيرة قوى قوى قوى .انتظروا الشلاليت الجامده قوى قوى من أسيادكم الأوربيون ..وساعتها مفيش حجة لا رطوبة ولا حكم مرتشى ولا الكلام الخايب والحجج الواهية حتروحوا المونديال تشيلوا شوايل جوان على ظهركم وترجعوا قفاكم يقمر عيش .

  18. وفاء 14/02/2010 17:15 -

    والله ياريت كنت اقرب الفنك عشان على الاقل استطيع ان اشكرو بما يستحق………………………………………………………………..

  19. اسالوا كل الناس 14/02/2010 15:25 -

    المونديال المونديال المونديال المونديال المونديال المونديال المونديال المونديال المونديال …………………………….. والله يابن ****** الاولي( ا ) والاخيره (ه) مرطوبه بس يكون اسود لون المنديال بتاعك ارفتونا خلاص ايه مش مصدقين انكم في المنديال 🙂 خلاص احنا ابطال القاره يابتاع المنديال …خلاص بقا ….شئ بقا خلاص ممل…………………. اتكلموا بقا في الي جي وربنا يستر في اللي جي .

  20. مصري وبكل فخر 14/02/2010 12:18 -

    مما لا شك فية ان الجزائر وصلت لكاس العالم والاكيد ان منتخبنا المصري اقوى واحسن من الجزائر
    انتم صعدتم لكاس العالم بمباراة وحيدة فزتم فيها والمهم انكم وصلت وورونا هتعملو ايه في جنوب افريقيا وان شاء الله هتكون فضيحتكم بجلاجل وأسئلو جلالجل لما يبهدلكم في جنوب افريقيا هههههههههههه المهم انتم وصلتم وده حقيقة والاهم اننا احسن منكم في كل حاجة -اللعب – الاخلاق – الدين – الاحترام ودي الحقيقة الاكبر بشهادة العالم كلو
    مع تحياتي
    سيد كل جزائري
    هيثم القرشي

  21. ابن الجزائر 14/02/2010 11:59 -

    فرحانين برباعية اشتروها من الحكام والله ناس مرضى وكل يوم اتاكد من حقدهم الدفين للجزائر ياناس احنا عقدناهم من كاس العالم ومش قادرين ينسوهانا لحد الان رفم فوزهم المشبوه باللقب الفريقي مازالو بعد لم يفوقوا بعد من
    خيبة المونديال وحقدهم وكرههم للجزائر مازال يزداد يوم بعد يوم انا اقول لكم يا مصريين ان استمرار هجومكم واسائتكم للجزائر في فضائياتكم العميلة هو تاكيد على صغركم وصغر عقولكم و العالم العربي كله فضحكم وفضح اساليبكم الدنيئة احنا في المونديال وانتوا استمروا في نباحكم .وعلى راي المثل القافلة تسير والكلاب تعوي.

  22. الفنك الليبي 14/02/2010 11:00 -

    شلوم مربع……الصهيونيه بتنضح في كلامه……الباين ان المربع بتاعك زنقينك كل مره في زويه فيه………..واضلاعه محكيلكش راحت فين انت ود فكيك و أكل الضلوع ليك……..مش فارق معاك السرير ولا الحصير لانك مسحوب في مسطبه……كان ابوك يريح بين نينتك والجموسه علشان كده طلعت بطش عجالي……… ومش بعيد جه في يوم واكل طاطوره وريح عليك……..اكيد ابتديت بدحرجه السلام واخدت سلام مدحرج لما بان لك صاحب ودلوقتي بتربع السلام…..عقبال ما تبقي خبره وتلف علي جميع الاشكال الهندسيه للسلام…….منتو الخبور المغري الي بيعجبك خدلك سلام بجميع الاشكال الهندسيه اللي تريحك من………… السلام من الاهرمات الكبره وسقاره ……………..الي اصغر المسلات مش خساره فيك يا بتاع السلام.هههههههههههههههه

  23. ليلى الجزائرية 14/02/2010 00:47 -

    عقدة كاس العالم ههههههههههههههههههههههههه

  24. سلام مربع .. يا بلدى 13/02/2010 19:26 -

    يا بلد المليون شهيد … ونص … يا ارض الكرامة … وبس .. يا خضرا يا ناديا .. وهس .. يا ام الفواكه والخضروات .. وخص … يا بلد الجمال والبنات الملاح .. ومص .. فى عشقك بنادى بهدهد وادادى .. وحس .. لو يوم خيرونى .. بينك يا نور عيونى .. هقص .. حكايتك طويلة .. يا حرة واصيلة .. وخش .. لو يدروا بجمالك .. وسحر دلالك .. ونعومه ايديكى .. يا طرية فى مجالك .. وضعيفة فى وقارك .. لو يدروا يقولوا .. الجيرى يا لاباش كيرى .. آه من حضارتك يا بلد التاريخ .. آه من طعامتك فى أكلة فسيخ .. حلقان فى ودانك .. والحب فى كيانك .. والعشق فى هيامك .. بناتك صواريخ .. ترفرف تهفف .. تطلع وتنزل .. تقول كمان تعالى .. ودوق من طبيخى .. بلاش سرير يدور .. حصيرة تقضى الامور .. من تحتك اقوم سعيدة .. يا مصرى يا صبور

  25. كلمه حق 13/02/2010 14:56 -

    كلمه حق تتقال فعلا عمرو زكي ……………………….. بيتفرج علي افلام كرتون,,,,,,,,,,,,,,,,, افضل من ناس حياتها كلها مصارعه حره غير شريفه ودا بالنسبه ليكم كره قدم !!!!!!!

  26. ♥ الجزائر على عيني و راسي ♥ 13/02/2010 12:35 -

    ههههههههه يا عمرو واضح انك تتفرج كثيرا على افلام الكرتون فوق ياراجل انت عايش في عالم تاني خالص

  27. كرة المغرب العربي هي العقدة الوحيدة للمصريين

  28. الفرعون المصرى 12/02/2010 22:34 -

    الفلك الليبى ووفاء يخرب بيت الحقد اللى عندكوا
    انا خايف انكوا تناموا تحلموا بجدو وكاس افريقيا
    وارجو كل مصرى ما يعبرهمش ولا يرد عليهم عشان ميدهمش قيمة

  29. اسالوا كل الناس 12/02/2010 21:57 -

    ايه يافوفو هو حد دسلك علي ديل ……. 🙂 مالك ياماما متحمسه كدا وحقد الى الابد وازل الازلين …ومين بيحقد علي مين??? قوللي تقربي للفنك????????? ولا انتي هو.. او هو انتي…… لسه معايا!!!!!! اسلوب رخيص من شخصيه رخيصه دايما حاسه بالنقص هو دا تحليلي لشخصيتك ام ريحه وحشه

  30. المصريين 12/02/2010 21:21 -

    انتو مش لايقين حاجة تقولوها ايه العالم الفاضية دى حقه عشان عارف ان الجزائر بتاخد ع افاها وكان نفسه بس يعلم عليها كده علامة صغيرة بس معلش يازكى اخواتك علموا اربع علامات مع الرأفة المرة الجاية بقى ان شاء الله والقافلة تسير والكلااااااااااب تعوى قلنا صوتكم ازعجنا

  31. viva l algérie 12/02/2010 20:03 -

    مسكييييين عمرو زكي لم يسعفه الحظ للانتقام من الجزائر و رد كرامته خخخخخخخخخخخخخخخ في 2014 انتقم هههههههههاه نسيت تكون عجوز 40سنة

  32. هيفاء الوهرانية 12/02/2010 19:53 -

    لا يا عمرو أنت بعيد جدا عن كسرنا لا نفسيا و لا معنويا و لا حتى شكليا ههههههه…

  33. جزايري 12/02/2010 17:43 -

    ما عليهش يا مصريين يعلم الله اننا صرنا نكرهم أكثر من اليهود
    أما الرباعية فالأيام بيننا و تأكدو أننا سنعتبر نفسنا نباري اعدى أعدائنا في العالم
    و غير ذلك لم يبق بيننا شيئ لكم مصركم و لنا جزائرنا مع تمنياتنا لكم بالبؤس و الخذلان

  34. عصبي 12/02/2010 17:42 -

    ليه يامصريين تظلموا الجزائرين وانتم عارفين انهم كانوا الافضل في كل المباريات وكانوا احق بكاس افريقيا ولكنكم السبب، أولا الارض اللعب كانت مليانة طينة وقد سامهمتم بقدر كبير في رش الماء عليها حتى لا تسطيع أن تلعب الخضر براحتها، ثانيا اتفقوا مع الكاف أن تجغل سماء انجولا كلها رطوبة في مباريات الجزائر واستخدمتم السحر حتى تكون الشمس قاسية عليهم فخسروا امام ملاوي ولكن بعد تعاطيهم شوية منشاطات اتضح فيما بعد أنها تستخدم مرة واحدة فقط وجلعتهم يهزموا مالي بجون يعني كويس ولعدها قام المصريين برشوة الحكم البنيني الذي بدا عليه انه يكره الجزائرين علشان لم يعطوه رشوة فذهب للمصرين فأغطوه هرم فرعوني يحطه في بلدهم وبالتالي بدأ يختلق المشاكل للجزائرين فكان كلما يضرب لاعب جزائري لاعب مصر فكان يعطيه كارت اصفر لما غرق الجزائرين لصالح المصريين ولم يحكم بالعدل فكان يجب عليه يترك الجزائريين يضربوا براحتهم لأن العالم كله يعلم انهم فريق قوي في الضرب والأدهي من ذلك أن الكاف حرض عليهم مراقبين الكاميرات فبدأو يصوبون عليهم الكاميرات التلفزيونية والتي توضح الضرب الذي كان من الممكن أن يسمى طريقة لعب جديدة ولكنهم أخذوها أنها ضرب وكله كوم وهذا جمال الشريف والذي اتضح فيما بعد أنه مصري الاضل وجاء بتحليل في مصلحة المصريين فقط والمصيبة الكبيرة هذه القناة العملية التي ضحكت على الجزائر وأخذت مهنهم حوالي 15 مليون دولار علشان اذاعة المباراة عندهم ولم تأخذ من المصريين وآتت بمحليلين في مصلحة مصر فهذه القناة التي كان الجزائرين يدعمونها أكيد المصريين أعطوهم رشوة اكبر من 15 مليون دولار أما الصحف الأجنبية والعربية فقد عملوا اتفاقية تبادل اسري بين مصر وبلدانهم لأن مصر تأخذ جميع السياح الذين يدخلونها رهينة لمواقف مثل هذا الموقف، وفي النهاية الجزائر كانت احق من مصر في كاس الامم واللي عنده اعتراض بعد كل هذه التبريرات يقولي بقى ايه هو وخاصة الأخ الفنك ، بس انت عارف يعني ايه فنك ، يعني بياخد فيها طبعا واحنا عرفنا بتاخد ايه

  35. جزائري و افتخر 12/02/2010 16:04 -

    الجزائر معقداكم وفوزكم كان بالطرق الملتوية يعني بكوفي كوجيا في قرارة نفسهم يعرفون هذا لذا يسعون لاثبات العكس أتوقع الفشل الذريع له و لميدو فكل لاعيبي مصر يسرحون بعد إحترافهم يعني هما ناجحين إفريقيا و السبب معروف لا داعي للخوض فيه

  36. وفاء 12/02/2010 12:28 -

    عقدتكم الى الابد وازل الازلين الجزائر ياحرام اول مرة في تاريخ الكرة مصر تتغلب على الجزائر خارج ملعبها لذلك مش مصدقين نفسهم وفاكرين انهم لسه في حلم ………………….

  37. الفنك الليبي 12/02/2010 04:19 -

    اهه واحد تاني مذكور في القران من مصر ……ابو لهب…..ابسطو ياعم.

أضف تعليقاً