مباراة منتخب مصر و الجزائر | كيفية صعود مصر لكأس العالم

لاعبي منتخب مصر

لاعبي منتخب مصر

مصريات

قبل قراءة المقال ولمعرفة الخلاصة في كيفية تأهل مصر وصعودها الى كأس العالم جنوب افريقيا 2010 فسوف يكون هناك عدة احتمالات :

اول احتمال  في مباراة منتخب مصر و الجزائر اللي هاتقام على ارض مصر هو خسارة مصر او تعادلها مع الجزائر سواء تعادل سلبي او ايجابي و في تلك الحالة الجزائر بتصعد وتتأهل لكأس العالم .

كمان في حالة لو فازت مصر على الجزائر بهدف واحد 1-0 مثلا او هدفين مقابل هدف واحد 2-1 لمنتخب مصر وقتها الجزائر بتصعد كمان و تتأهل لكأس العالم .

يعني اضمن طريقة لصعود منتخب مصر الى مونديال جنوب افريقيا 2010 ان عصام الحضري يحافظ على مرمى مصر نظيف طول المباراة مع الجزائر و يحرز لعيبة منتخب مصر 3 اهداف ساعتها بيضمن الصعود بدون اي حسابات تانية .

وهذه تفاصيل لحسابات الفيفا في كيفية اختيار المنتخب المؤهل الى كأس العالم وبكل الاحتمالات مع توضيح اكتر لكل الاحتمالات :

اختلطت أوراق المجموعة الثالثة للتصفيات الأفريقية لكأس العالم 2010 بعد فوز منتخب الجزائر على رواندا 3/1 في بليدة في الجولة الخامسة وارتفاع رصيد الفريق الى 13 نقطة بفارق 3 نقاط عن مصر التي حققت الفوز على زامبيا في عقر دارها وفارق 4 أهداف مما يعني أن فوز منتخب مصر بفارق هدفين سيجعل مصر والجزائر تتساويان في كل شئ في بنود لائحة الاتحاد الدولى المنظمة لتصفيات المونديال.

وأسفرت الجولة الخامسة وقبل الأخيرة لتصفيات المونديال عن تأكد صعود منتخب أفريقي آخر وهو منتخب كوت ديفوار ليضاف الى غانا التي ضمنت التأهل في الجولة الماضية لتتبقي 3 مقاعد أفريقية في كأس العالم ستتحدد كلها في الجولة السادسة والأخيرة.
وعلى صعيد التأهل لكأس الأمم الأفريقية ضمن 11 منتخبا التأهل لبطولة 2010 في أنجولا وتتبقي 4 مقاعد تتحدد أيضا في الجولة الأخيرة.

حسابات معقدة
وقبل الخوض في تفاصيل الجولة الخامسة التي عقدت الأمور في أغلب مجموعات التصفيات وحتى تتضح الرؤية بعد حالة اللبس الشديدة التي انتابت كل وسائل الإعلام بخصوص اللائحة الخاصة بالاتحاد الدولى والمنظمة لتصفيات المونديال نذكر بنود هذه اللائحة تفصيلا لحسم الأمر قبل الموقعة الفاصلة حيث إنه من الممكن أن تحدث حالة التساوي أيضا في المجموعتين الأولى والثانية لتحديد المتأهل لكأس العالم.

ويتحدد الفريق الصاعد للمونديال من خلال البنود التالية المذكورة بالمادة رقم 17 في لائحة التصفيات وفي البند 6 كالتالي :
1 الفريق الأكثر حصولا على النقاط ويحدث تساوي في هذا الأمر إذا فازت مصر على الجزائر في الجولة الأخيرة “13 نقطة لكل فريق”.

2 فارق الأهداف الاجمالي في المجموعة واستقر الأمر الآن على فارق 7 أهداف للجزائر لها 9 وعليها 2 مقابل 3 أهداف لمصر “لها 7 وعليها 4” وفي حالة فوز مصر بفارق هدفين سيتساوي هذا العامل أيضا.. ففي حالة فوز مصر مثلا 2/صفر يتساوي الفريقان في فارق الأهداف “9/4 لكل فريق” أو الفوز 3/1 يتساويان أيضا “10/5 لكل فريق”.
أما إذا فازت مصر بفارق أكثر من هدفين 3/صفر أو 4/1″ تصعد مباشرة طبقا لهذا البند وإذا فازت مصر بفارق هدف واحد “1/صفر أو 2/1” تصعد الجزائر مباشرة.

3 عدد الأهداف المسجلة في إجمالي مباريات المجموعة وفي هذا البند سيتساوي منتخبا مصر والجزائر إذا فازت مصر بفارق هدفين بأي عدد “2/صفر أو 3/1 أو 4/2”.
4 نقاط المواجهات المباشرة : ويتم اللجوء لهذا البند في حالة التساوي في البنود الثلاثة الماضية وإذا فازت مصر على الجزائر سيتساوي الفريقان في هذا البند لأن الجزائر فازت على مصر في اللقاء الأول.


5 فارق أهداف المواجهات المباشرة : وكما ذكرنا إذا فازت مصر 2/صفر أو 3/1 سيتساوي الفريقان في هذا البند.

6 عدد أهداف المواجهات المباشرة وهو البند الأكثر جدلا لأنه لم يذكر صراحة إذا كان هناك أفضلية للفريق الذي يسجل هدفا خارج ملعبه مثلما يحدث إذا فازت مصر 2/صفر بالقاهرة لأنها خسرت 1/3 في بليدة!! أي سجلت هدفا خارج ملعبها بينما هذا البند مذكور في لائحة مباريات الذهاب والعودة للتصفيات بحكم أنه يرجح كفة مصر بما يكون لصالح الجزائر إذا فازت مثلا 4/2 أو 5/3 لأنها تكون قد سجلت أهدافا أكثر خارج ملعبها ولكن المادة ذكرت عدد أهداف المواجهات المباشرة دون تفسير الى أنها خارج أو داخل الملعب.

7 البند السابع والأخير في اللائحة ينص على إجراء قرعة في حالة التساوي في كل البنود السابقة وهو الأمر الذي لم يحدث في تاريخ تصفيات كأس العالم سوى مرة واحدة في الثلاثينيات قبل أساليب الحسم المختلفة مثل الوقت الإضافي وركلات الترجيح.

وذكرت اللائحة التكميلية في بند مستقل أنه يحق للجنة المنظمة لتصفيات المونديال أن تقرر إقامة مباراة فاصلة بشرط موافقة الاتحاد الدولى أولا ثم وجود موعد في الأجندة الدولية يسمح بإقامة المباراة قبل قرعة نهائيات المونديال في ديسمبر وهو الأمر الموجود الآن حيث يتوافر يوم 18 نوفمبر وهو اليوم الأخير لتصفيات المونديال في كل بقاع العالم.
وفي حالة موافقة الاتحاد الدولى على مباراة فاصلة تقام بكل نظم الحسم الذي يشمل مباراة من 90 دقيقة تمتد الى وقت إضافي أو ركلات الترجيح لحسم الموقف.

فوز الجزائر
وعودة الى مباريات المجموعة الثالثة فقد فازت الجزائر على رواندا 3/1 بعد مباراة دراماتيكية تقدم فيها منتخب رواندا بهدف سجله موتيسا في الدقيقة 22 قبل أن يتعادل الجزائر بهدف لعبدالقادر غزال بعدها بدقيقتين.

والطريف أن حكم المبارة الغيني احتسب 4 دقائق وقت بدل ضائع في الشوط الأول سجل خلالها منتخب الجزائر الهدف الثاني عن طريق نذير بلحاج ثم عاد وأضاف 8 دقائق في الشوط الثاني سجل كريم زياني هدف الجزائر الثالث من ضربة جزاء رغم الاعتراف بأنه الغي هدفا صحيحا للجزائر.

وجاء فوز مصر على زامبيا ليحقق لها 9 نقاط متتالية لتتحقق المعادلة الصعبة وتبقي في المنافسة.
وأنحصر المقعد الثالث والأخير للمجموعة في نهائيات كأس الأمم الأفريقية بأنجولا بين زامبيا ورواندا من خلال مباراتهما في تيجالي وتحتاج رواندا فيها للفوز بفارق هدفين على الأقل لتصعد.

المجموعة الأولى

وفي المجموعة الأولى واصل منتخب الكاميرون انتصاراته وحقق الفوز الثالث على التوالي على توجو 3/صفر بأقدام جيرمي وماكون وايمانا بينما فازت الجابون على المغرب 3/1 بعد موقعة اتهمت فيها وسائل الإعلام الكاميرونية منتخب المغرب بالتواطؤ.
وسجل هدف الجابون الأول هشام مهروفي “في مرماه” ثم اضاف ايريك مولدنجي ودانيل كوزان هدفين.

وارتفع رصيد الكاميرون الى 10 نقاط مقابل 9 نقاط للجابون وانحصرت بينهما بطاقة المونديال من خلال المباراتين المتبقيتين المغرب مع الكاميرون في الدار البيضاء وتوجو مع الجابون في لومي. وهناك احتمال أن يتساوي الفريقان مثلما يحدث في مجموعة مصر اذا تعادلت الجابون في اللقاء الأخير وخسرت الكاميرون من المغرب حيث يتساويان في رصيد 10 نقاط وفارق الأهداف الآن لصالح الكاميرون “«5” مقابل «3 للجابون.
أما فوز كلا الفريقين خارج ملعبيها فيؤهل الكاميرون وفوز الجابون وتعادل الكاميرون يؤهل الجابون وهكذا وينحصر المقعد الثالث في الأمم الأفريقية بين توجو والمغرب.

المجموعة الثانية
هدف قاتل سجله منتخب نيجيريا أمام موزمبيق عن طريق فيكتور نسوفوز في الدقيقة الأخيرة حرم تونس من قطع تذكرة التأهل مباشرة حيث فازت تونس على كينيا بهدف واحد نظيف سجله عصام جمعة في الدقيقة الأولي.
أما نيجيريا فإنتظرت حتى الدقيقة الأخيرة ليحقق الفوز الذي صعد برصيدها الى 9 نقاط مقابل 11 لتونس في الصدارة وبعدهما موزمبيق 4 وكينيا .3

وهناك احتمال أيضا لتعادل الفريقين في النقاط مثل مجموعة مصر إذا تعادلت تونس في الجولة الأخيرة مع موزمبيق في مابوتو وفوز نيجيريا خارج ملعبها على كينيا.
وفي هذه الحالة يصعد منتخب نيجيريا لأن فارق الأهداف للفريقين متساو الآن ويحسم الأمر منتخب نيجيريا إذا فاز وتعادلت تونس.
أما إذا فازت تونس فلن تنتظر نتيجة المباراة الأخرى وتصعد للمونديال للمرة الرابعة على التوالي والخامسة في تاريخها.

المجموعة الرابعة

وفي المجموعة الرابعة التي حسمتها غانا بالصعود من الجولة الماضية تلقي فريقها أول خسارة بعد 4 انتصارات متتالية أمام بنين صفر / 1 في كوتونو سجله محمد أودو في الدقيقة الأخيرة بينما فازت مالي على السودان 1/صفر وهي النتائج التي حسمت أيضا غانا ومالي وبنين “12 و8 و7 نقاط على التوالي” الى نهائيات كأس الأمم .2010

المجموعة الخامسة
وفي المجموعة الخامسة كانت كوت ديفوار بحاجة لنقطة واحدة لحسم موقفها وهو ما حققه بالتعادل مع مالاوي 1/1 في بلانتير بهدف سجله نجم الفريق ديديه دروبجا بينما حقق منتخب يوركينا فاسو فوزا مستحقا على غينيا 2/1 بهدفين سجلهما ماموني داجانو نجم الفريق وهداف تصفيات المونديال في أفريقيا برصيد 10 أهداف.

وارتفع رصيد كوت ديفوار الى 13 نقطة مقابل 9 لبوركينا و4 لمالاوي و3 لغينيا وينحصر المقعد الثالث والأخير في كأس الأمم الأفريقية 2010 من خلال المباراتين الأخيرتين كوت ديفوار مع غينيا وبوركينا مع مالاوي.

اخبار ومواضيع ذات صلة:

68 comments
  1. عفركوش 18/11/2009 16:25 -

    ان شاء اللة الفوز لمصر والصعود للومنديال

  2. عفركوش 18/11/2009 16:23 -

    ان شاء اللة منتخبنا المصرى يفوز على شقيقة الجزائرى بمباراة فاصلة ومباراة نظيفة وبالمناسبة مهاترات الجزائر لا وجود لها لاننا الدولة الكبرى سواءئ بوافقة الجميع او عدم موافقتهم وان شاء اللة النصر لمصر

  3. ريهام محمود 17/11/2009 15:17 -

    ارجوا زيادة السجود للة ولا يهمك كلام الجزائر

  4. ريهام محمود 17/11/2009 15:15 -

    ان شاء اللة هنكسب الجزائر بغضل السجود للة وبركة ابو تريكة

  5. ¦ ØωźęΏÊłŗðΜǻńşÝ ¦ 17/11/2009 01:45 -

    ان شاء اللة مصر تكسب الجزائر و الفرحة تكبر بازن اللة و بازن اللة هنوصل لى كااااس العالم

  6. سومي 16/11/2009 15:29 -

    1.2.3 تحيا الجزائر بلاد المليون ونصف المليون شهيد و هدا الشرف لي حبو لمصاروة ينكرونا منو

  7. سومي 16/11/2009 15:27 -

    و يا مودي البودي انت لي تسكت و تبلع لسانك نشوفو اولادنا كيفاش يفرجونا فيكم نهالر لربعا

  8. سومي 16/11/2009 15:25 -

    لمصاروة الحابسين عندبالهم كي يدو الماتش دك هي الدنيا حنا نظرتنا ابعد من هاك و تحية حارة للاخ من الاردن و الجزاير كامل تحب الاردن و تحب كامل الشعب العربي بيان سور مش مصر هادك مش عرب هادك يهود و صهاينة و حاشى ولاد لحلال لي مازال كاينين مالقري تو

  9. سومي 16/11/2009 15:22 -

    الجزائر انشاءالله في المونديال غصبا عن عين المصريين الوحوش الي ما عندهمش اخلاق ولا يعرفو معنى كلمة اخلاق يا مرخس طحانبن جايبينها في السودان بربي و هادك الحضري نتاعكم رايحين نطرعوه و الايام بيناتنا يا قليلين الزوق و الادب
    حنا جينا نلعبو رجعنا في مجزرة يا مصر الشكوبي

  10. aboshady 16/11/2009 12:08 -

    gratzzzzzzzzz for Egypt and sry Algeria i think 18 nov. will be the day that the Egyptian players will teach Algeria players how to play Footbal:D gratzzzzzzzz goggogo FTW Egypt will Win ;Dl

  11. موووووودي 15/11/2009 15:46 -

    كلوه يسكت ويبارك لمصر مش مره الف مره

  12. فطومه المصريه 15/11/2009 04:18 -

    بصراحه انا مش عارفه اقول ايه مطش ايه وزفت ايه عيب اللي بيحصل ده فرجتو الناس علينا الله يسامحكم مصريين علي جزائريين الكل ثائر وبيتكلم وبيشتم وبيضرب ويوم ما اتشتم رسولنا من الغرب الكلاب واتهان الكل عامل اطرش واعمي وميعرفش محدش سمع اي حاجه منكم لكن دلوقتي بتتكلمو بصرااااااااااااااحه الف براااااااااااافو عالمسلمين.

  13. zkara fi masser 15/11/2009 01:49 -

    سنتأهل للمونديال بإذن الله إحنا أشرف منكم يا مصريين يا منافقين كيف بتأولو اللاعبين ضربو نفسهم إحنا مش ممثلين أنتم المعروفين بالتمثيل والسناريوهات يا معقدين احنا أكبر من هذا النفاق ,احنا ضيفنا فريقكم و أنتم ضربتو و بهدلتو فريقنا يا واطييييييييييييييييين مافيكمش ريحة العروبة وكرم العرب ,تأكدو أن الله *يمهل ولا يهمل* جزائري قلبا وقالبا.

  14. رجالة عليكم بالعند فيكم 15/11/2009 01:10 -

    المنتخب المصري اغتصب نظيرة الجزائري علي مرمي ومسمع الناس جميعاااااااااااااااااا نتج عنهم طغلين جميلين
    ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

  15. رجالة عليكم بالعند فيكم 15/11/2009 00:59 -

    انا بقول للمتخلف اشرق من الاردن انتا يا كلب يا عميل فلسطيني مش اردني ولحقرتك خجلان تقول فلسطيتي كيف انتا خجلان من بلدك الاصل فلسطين وفي نفس الوفت عايز الناس تساعدها لكن احنا فخورين بمصريتا وبنساعد اي مسلم لوجة الله لكن انتو دايما بتاكلوا وتنكرو وبيعتم ارضكم وراء الراقصات بفلسطين اما الفرنساوين قصدي الجزائرين انا ليا صحاب منهم طبعا المحترمين لكن اللى بيتكلموا دول المتخلفين انتوا ما تعرفوا تتكلموا العربية انتوا بلدكم كلها فحشاء وقذراة ومجتمعكم معظمة فرنسي بكل عاداتة القذرة وبرغم كدة ساعدناكم في تحريركم وانتم كمان رئيس دولتكم في حرب اكتوبر ساعدنا هذا هو الفرق نحن شعب لا ننسي اما انتم وفلسطين ؟؟؟؟احناعلشان احسن منكم دايما بتغيروا مننا الله يهديكم ويهدينا

  16. اردنيه 14/11/2009 21:00 -

    الجمهور المصري للأسف مو ع مستوى الحدث..ويبعد عن الحضاره ألف من السماوات!!!

    يا عيب الشوم بس!

  17. بلدى يا غليا عليا 14/11/2009 00:59 -

    انا عاوز اقول ان منتخب الجزاير عوروا نفسهم عشان يقولوا اننا احنا اللى عملنا فيهم كدا وع فكرة هنغلبكم يا شعب حاقد ع نفسك وعاوز اقول حاجة الجزاير مش خايفة مننا لا دول مرعوبين مننا ودى شويبة عليهم

  18. Egypt is the best
    مصر البطولات مصر فريق الساجدين
    الشعب العربى اللى بيقول نحن شعب
    algree

  19. بتتكلموا على الاستقبال
    امال اية اللى انتم بتعملوا فينا دة عندكم دا احنا ولا مصر وامريكا
    وبتغلطوا فى نجوم مصر العظماء
    وعلى فكرة انتم اللى مكسرين الاتوبس بتعكم مش احنا
    وباذن الله مصر فى كاس العالم

    Egypt win forever

  20. تحيا الجزائر وديما الجزائر 13/11/2009 00:43 -

    يا مصر الله ينتقم منكم واحد واحد .انتم كي جيتو الجزائر استقبلوكم احسن استقبال جيتو كيما رحتو اما انتم ديرتو خدمة نساء يا ……..بربي مونديال لينا .ديرتو خدمة جبانة نتاع صح.طالعين لمونديال ومكرى في عديان

  21. شهيناز من الجزائر 12/11/2009 22:38 -

    كل قطرة دم سالت من لاعبين ستكون هدفا في شباك الحضري التي سنمزقها باذن الله

  22. يوسف 12/11/2009 22:20 -

    والله أصبحت أستحى أن اقول أنني عربي يالا العار يالا العار يالا العار العرب ضحكت عليها الكفار
    افيقو ايها الحمقى (المصريين +الجزائر) فقد أصبحتم مضحكة العالم

  23. المصري مصري 12/11/2009 02:33 -

    وبالطول وبالعرض هنجيب الجزائر الارض واللي مش عاجبو نمسح بكرامتو الارض والماتش بينا يا عرة العررررررررب ههههههههههه

  24. الجزائر حتى الموت 11/11/2009 02:59 -

    الجزائر 02 مصر00

    ودمتم ونلتقي في المونديال

  25. أشرف من الاردن 09/11/2009 10:32 -

    وفي النهاية تحياتي الصادقة الى الجزائر وكل الشعب الجزائري على مواقفه الرجولية و البطلة مع شعب غزة

  26. أشرف من الاردن 09/11/2009 10:29 -

    تحياتي الى الكابتن أحمد حسام ميضو اللي كان حيضرب حسن شحاته علقة سخنة سنة 2006

  27. أشرف من الاردن 09/11/2009 10:25 -

    انا من راي انوا المصريين يجيبوا رقاصة بين الشوطين عشان يحفزوا لعيبة مصر هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

  28. أشرف من الاردن 09/11/2009 10:22 -

    نتيجة المباراة بين مصر والجزائر 1/0 للجزائر وطز في مصر

  29. أشرف من الاردن 09/11/2009 10:19 -

    الجزائر بطل المجموعة وتهانينا الى المنتخب الجزائري البطل من الان

  30. جزائرية و نص 07/11/2009 19:47 -

    انتم ليه تكدبو على نفسكم .يا جماعة خلاص انتم ف باي باي .بصو حنتكلم بصراحة انتم لو كنتم فريق قوي كنتم كسبتونا ف الجزاير دي اول حاجة -تاني حاجة ملعبكم الي مسميينو ملعب الررعب ما لهوش علاقة بلعب فريقنا عشان فريقنا ممتاز و يلعبو ف الخارج فعادي انو يكون الضغط عليهم-ثالت حاجة احنا حنخل ملعبكم و احنا اصلا كاسبينكم2-0 عشان انتو لازم 3 و ده مستحيل-اما امور السياسة الي دخلتو فيها حقلكم الواطي يبقى واطي طول عمرو .اوووكي رررررررررررررسااااااااااااااااااة ال مصريييييييييييييييييييييين

  31. ملعب الخسارة 07/11/2009 15:10 -

    نسيت اقلكم لو كنتم حتى 200 مليون ف الملعب حنربحكم.بااااااااااااااااااااااي

  32. ملعب الخسارة 07/11/2009 15:08 -

    رسالة الى الحصري المصري يا مصري#### عيب عليك الجزائر استقلت بشهدائها و مجاديها و انتم تخرصو خالصصص علشان دي كورة مس سياسة يا #### انتو ما لقيتوش حاجة تقولوها علشان كده دخلتو ف السياسة.على فكرة احب اقلكلم الي مسميينو ملعب الرعب ابكوا على خبتكم علشان حتدخلو الملعب و انتم خاسرين 2-0 . و من المستحيل انكم تربحونا 3-0 ده ف احلامكم . و لو كنتم عايزين تكسبونا كنتو كسبتونا ف الجزائر. خللللللللللص الكلام. بااااااااااي

  33. DISPRADO 05/11/2009 00:58 -

    BGAD 2NA MDAE2 3LASHAN 27NA KOLNA 3RB 2NA MSH 3ARF 27NA BN3MEL KDA LEH 2RGO EAGMA3A EN EKON FE RO7 REDEA 2KTER MN KDA

  34. الحصري المصري 03/11/2009 10:50 -

    رسالة الي الجزائريين اذا كان التخلف عندكم هو اننا حررناكم من فرنسا زي ماحررنا بقية الشعوب العربية وان احنا اصل العالم بحضارة 7000 سنة وان عندنا العلماء اللي اخدوا نوبل واللي اخدوا ميداليات وكاس افريقيا لو كل ده بيدل علي اننا متخلفين دا يبقي الغرب وامريكا متخلفين ااااااااااااااوي وعاوز اقول نصيحة لكل من يسب مصر والمصريين ان احنا مش زعلانين لان فية مثل بيقول ان العين بتكرة اللي اعلي منها واحنا المصريين دايما عاليين وفي السماء بدليل ان احنا ذكرنا في القران وعلي لسان النبي محمد وهو ده الشرف  والتكريم للمصريين وان شاء الرحمن هنصعد 

  35. مريام 31/10/2009 14:39 -

    لقد اصبح الشي الذي بين الجزائر ومصر حول الكرة ضرب من الخيل صارت نصف الجرائد اليوميت تتكلم عن هذا الحدث وتركيت اهم القضايا تركين غزة وقضية فلسين مهما كان هذه كرة مجرد لعبة فقط وعلى العموم انا اتمنى تفوز الجزائر لانها عندها روح رياضية احسن من مصر بكثير

  36. مصرية 31/10/2009 02:02 -

    احنا صحيح كلنا شعب عربي واحد بس اللى عملوة الجزائريين في المصريين لما كانوا عندهم في استضافتهم مش اخلاق شعب عربي كان عيب اوى لان دي في الاول والاخر لعب كورة اما بالنسبة للمصريين اللى كاتبين انهم بيحبوا الجزائر عيب عليك حتى لو بلدنا عملت فينا اى حاجة في الاول والاخر احنا مصريين ودى مش اخلاق المصري احنا مع منتخبنا للاخر وأن شاء الله هنكسب لو ربنا اراد

  37. ريهام 20/10/2009 18:16 -

    بصرف النظر عن ايه الى هيحصل
    نفسى مصر تكسب نفسسسسسسسسسسسىىىىىىىى
    نصعد

  38. حاتم المصرى العربى 18/10/2009 14:32 -

    نفسى أقول إن إحنا عرب كلنا المفروض واحد
    أنا زعلان جدا لان المفروض والوضع الطبيعى إن إحنا نكون كلنا فرحانين سواء مصرين أو جزائريين
    وعايز أسأل الجزائريين سؤال 0
    هل لو مصر وصلت لكاس العالم مش هتشجعوها وتابعوا متشاطها؟؟؟
    ونفس السؤال للمصريين
    هل لو الجزائر وصلت لكاس العالم مش هتشجعوها وتابعوا متشاطها؟؟؟
    ياجماعة الحمد لله إن المنافسه على مين العربى اللى هيوصل
    إنتو محسسنى أن فيه حرب بين مصر والجزائر مش مطش

    أنشر ياعربى

  39. حاتم المصرى العربى 18/10/2009 14:31 -

    نفسى أقول إن إحنا عرب كلنا المفروض واحد

    أنا زعلان جدا لان المفروض والوضع الطبيعى إن إحنا نكون كلنا فرحانين سواء مصرين أو جزائريين
    وعايز أسأل الجزائريين سؤال 0
    هل لو مصر وصلت لكاس العالم مش هتشجعوها وتابعوا متشاطها؟؟؟

    ونفس السؤال للمصريين
    هل لو الجزائر وصلت لكاس العالم مش هتشجعوها وتابعوا متشاطها؟؟؟
    ياجماعة الحمد لله إن المنافسه على مين العربى اللى هيوصل
    إنتو محسسنى أن فيه حرب بين مصر والجزائر مش مطش

    أنشر ياعربى

  40. ئثئخ 18/10/2009 11:29 -

    المنتخب سوف يصعد الى كائس العام لان المنتخب الجزائرى ليس يفهم شى فى الكورة

  41. محمد 16/10/2009 14:07 -

    فريق الجزائر افضل فرق المجموعة عروضا الشعب المصري ماهو الا شعب متخلف وجاهل

  42. محمد 16/10/2009 14:06 -

    محب الجزائر فريق الجزائر افضل فرق المجموعة عروضا

    انا اخب الجزائر سوف نصعد للمونديال رغم مصر

  43. المصري 16/10/2009 11:19 -

    ياجماعه الشباب والصحافه مكبرين الموضوع جدا فاللذي يربط بين المصريين والجزائرين يفوق كل شيء وبعدين هي في الاخر مباراه كره قدم وعايزين الكل يتعاهد علي تهنئه الفائز سواء كان مصر او الجزائر وانا من هنا بقول والله والله والله لو الجزائر صعدت هشجعها علشان احنا كلنا عرب وطبعا انا بتمني التوفيق للفريقين والاحسن هو اللي هيفوز

  44. مادو 15/10/2009 14:07 -

    انا مصرى واتمنى ذلك بس هى حاجه من الاتنين هتحصل نتعادل او الجزاير هتفوز 1زيرو كالعاده بحكم العقده والشمال الافريقى او منتخب مصر هيفوز بسكور عالى اووووووووووووووى

  45. مصرى 14/10/2009 00:41 -

    فريق الجزائر افضل فرق المجموعة عروضا و اقربهم للصعود و ارجو من من اخوانى المصريين ان يحسنوا استقبالهم و برحبوا بهم و اذا فازوا نهنئهم و اذا هسروا لا نشمت بهم دى روحنا المصريين و العرب
    اعتذر عن بعض المتعصبيين تجاه الجزائريين

  46. يافريقنا حرام عليكم دخلتم ودخلتونا معاكم فى حسبة برما يعنى من الاول مش كان الموضوع اسهل من كدة بكتير انا عموما مش متفائل خير ربنا يستر

  47. TIFA 2009 13/10/2009 22:25 -

    الشعب المصري ماهو الا شعب متخلف وجاهل وعلى قول المطرب راغب علامة اسف يامصر الوقت فات والمنوديال صار ذكريات هههههههههههههه طريقة الضغط طبقها على فريقك الذي يلعب في الحارات ولا تصلح مع فريق لاعبيه من البطولات الاروبية انهزام ساحق يامتخلفون على ايدي الفريق الوطني هههههههههه

  48. عاشق مصر 13/10/2009 11:28 -

    ساله اإلي كل الألتراس ( اسماعلاوي واهلاوي وزملكاوي ) ارجو التنسيق وعمل اللآتي :-
    1- معرفة موعد وصول طائرة الجزائر وزفهم بالطرقات وعمل ضغط عليهم
    2- معرفة فندق الإقامة وهو الأهم ( وجلب سماعات كبيرة وكلاكسات السيارات وعمل شيفتات مناوبة عليهم بالتنسيق مع كبار الروابط الذين سيقودننا ) ومنعهم من النوم هذا اهم سلاح نستطيع عمله وعلي فكره هم فعلوا ذلك وعندما سألتهم مراسلة النيل للرياضة قالوا بأننا نحتفل واطالب من الشرطة المصرية تركنا نحتفل امام وخلف وجنب الفندق الصوت لأعلي درجة من مقياس ديسيبل سماعات كلاكسات
    3- قيادات الروابط توزع نفسها داخل المدرجات لتقودنا إن شاء الله يجب التحرك من الاآن
    للامام يا مصرييييييييييييييين لنكون يدا واحدة من اجل مصرررررررررر

أضف تعليقاً