مسلسل الجماعة – اكبر عمل فني عن جماعة الاخوان المسلمين|نجوم مسلسل الجماعة

اكبر عمل فني عن جماعة الاخوان المسلمين

نجوم مسلسل الجماعة

أخيرا .. مسلسل الجماعة لوحيد حامد .. يدخل البلاتوه

النجم الأردني إياد نصار يجسد شخصية حسن البنا في مسلسل الجماعة


إلهام عبدالرحمن

في هدوء شديد بعيداً عن صخب الإعلام بدأ المخرج السينمائي محمد ياسين تصوير المشاهد الأولي للمسلسل المثير للجدل “الجماعة” الذي كتبه وحيد حامد. وشارك في بطولته مجموعة كبيرة من النجوم منهم : عزت العلايلي. صلاح عبدالله. يوسف شعبان. يسرا اللوزي. عابد الفهد. جمال سليمان. إياد نصار. صبا مبارك. عبدالعزيز مخيون. سامي مغاوري. كريم قاسم.
المسلسل بدأ خارجياً ما بين مدينة الانتاج الإعلامي. وأحد أندية مصر الجديدة.

وحيد حامد – مسلسل الجماعة استعراض محايد لتاريج الاخوان المسلمين

في البداية يؤكد الكاتب الكبير وحيد حامد أن العمل لايدين ولايؤيد جماعة الإخوان. وإنما هو استعراض لتاريخ فترة زمنية بكل ما فيها.
ونفى أن تكون المطربة هيفاء وهبي هي احدي بطلات المسلسل وأن اسمها لم يطرح اطلاقاً كمجرد ترشيح.

محمد ياسين : الجماعة عمل فني بحت

اختيار النجم الأردني إياد نصار لشخصية حسن البنا قال المخرج محمد ياسين : إياد ممثل موهوب. ويجيد الأداء باللهجة المصرية. بالاضافة لتشابه ملامحه مع شخصية البنا. وهذا يحقق مزيداً من المصداقية لدي المشاهد.
وأكد أنه رغم الجدل الذي أثير حول المسلسل قبل أن يبدأ لايقلق على الاطلاق. مبدئيا لان الورق ليس ضد أو مع فهو عمل فني بحت وليس خطابا سياسيا. وأنا مؤمن بكل ما يحمله من أفكار وأجسده في المسلسل من خلال شخصيات وأحداث تاريخية وأرفض أن يتحول الى منبر سياسي. والغريب أن البعض يقيم المسلسل ويهاجمه حتى قبل أن نصور وهناك من يتحفز له بلا مبرر وأقول للجميع انتظروا حتى يعرض العمل على الشاشة وبعدها من حق الكل أن يقول وجهه نظرة. وفي النهاية سيبقى “مسلسل الجماعة” مجرد عمل فني بحت.

أضاف المخرج محمد ياسين : الكاتب وحيد حامد مهتم جداً بالمسلسل لدرجة أن أشرف بنفسه على الانتاج لأنه يري أنه صعب جدا ولديه وعي انتاجي كبير.
أضاف : هذه ليست أول مرة أن يتولي كاتب أو فنان مهمة الاشراف على عمل فني. فالفنان الراحل صلاح ذو الفقار قام بادارة الانتاج في كثير من الأفلام المصرية.
وعن دخوله تجربة الاخراج في الفيديو لأول مرة علق المخرج السينمائي محمد ياسين : المسألة لا علاقة لها بالسينما أو الفيديو وإنما هل أحب هذا الموضوع أم لا سواء سينما أو تليفزيون أو مسرح والمهم أيضا هل لدي قدرات التعامل مع الفيديو أم لا!
وعن صحة انضمام النجمة يسرا لأسرة المسلسل كضيفة شرف أجاب : أتمنة طبعاً أن تكون الجميلة يسرا معنا في المسلسل لأنها حبيبة قلبي. لكنها ليست موجودة.
وعن ظروف التصوير قال محمد ياسين : سوف نصور في كل محافظات مصر لأننا نرصد أحداثا في مناطق كثيرة. لكن لن نسافر خارجها لأن العمل تدور أحداثه على أرض مصر.
وعن موقف الرقابة من السيناريو أجاب : الرقابة أجازت النص بالكامل دون أي ملاحظة.

عزت العلايلي :  مسلسل الجماعة لايدين احداً

وعن نجوم المسلسل يقول الفنان الكبير عزت العلايلي : أنا سعيد جدا بوجودي في المسلسل وقد اعجبني الورق جداً لأنه لايدين أحداً وبالعكس فهو يرصد الفترة التاريخية التي عاش فيها الشيخ حسن البنا ولايقيمه شخصياً.
وهو أول لقاء مع المخرج محمد ياسين وهو شخصية جميلة وحساس جداً.

سوسن بدر و مسلسل الجماعة

من نجمات “الجماعة” أيضا الفنانة سوسن بدر التي تقوم بدور سعاد الطاهر وتقول عن دورها : سعاد في الأحداث ليس لها علاقة بالإخوان وهي تمثل المرأة المصرية البسيطة البعيدة عن حالة التطرف الديني.
وأيضا التسيب والابتذال.
بل هي الوسطية في الالتزام وتعرف حقوقها وواجباتها تجاه أسرتها وهو النموذج الأصلي المعتدل الذي كان سائداً في تلك الفترة.
ولن أتحدث أكثر عن التفاصيل لأننا ممنوعون حتى لانحرق أحداثه قبل العرض.. وتضيف : بأن تصوير مشاهدي في أول فبراير القادم وغالبا سيكون خارجياً.
وعن ارتباطها بأعمال أخرى بجانب ” مسلسل الجماعة” تقول : قاربت على الانتهاء من مسلسل “رحيل مع الشمس” اخراج تيسير عبود وأستعد لتصوير الجزء الثالث من “الدالي” مع نور الشريف والمخرج يوسف شرف الدين.

شباب مسلسل الجماعة

من النجوم الشباب في المسلسل النجم حسن الرداد يقول عن دوره : أقوم بشخصية وكيل النيابة الذي يحقق ويحاول أن يعرف كل ما يتعلق بجماعة الإخوان ولماذا تثير الجدل حولها ومن يري ايجابياتها ومن يري سلبياتها وبصراحة المسلسل ضخم وبه كثير من الأحداث وسيكون من علامات الدراما لأنه يتناول قضية شائكة مازالت محل جدل في المجتمع فجماعة الإخوان المسلمين حولها كثير من النقاش. والسيناريو يستعرض مرحلة تاريخية هامة في المجتمع المصري ودوري في المسلسل ممتد بطول الحلقات لأنه كالباحث عن تاريخ الجماعة وفكرها.
ومن امكانية تفرعه للعمل بأنه سيعرض في رمضان قال النجم الشاب حسن الرداد : معروض على أكثر من سيناريو منها مسلسل أقوم فيه بدور البطولة لأول مرة لكني لن أحسم الأمر حتى أعرف موقف الجزء الثالث من مسلسل “الدالي” فإذا تأكدت من أن الجزء الثالث سيبدأ سأضطر طبعاً للاعتذار عن المسلسل لأني ملتزم أدبيا باستكمال شخصية باسم الدالي. فلا يمكن طبعا أن أنكر ما فعلته الشركة المنتجة من أجلي وأيضا مساندة الفنان الكبير نور الشريف لي وكذلك المخرج يوسف شرف الدين. وهذا حقهم عليّ.
أما النجم إياد نصار. فهو في حالة اعتكاف فني في المنزل. فلا مقابلات اعلامية ولا مكالمات هاتفية. لأنه متفرغ تماما لقراءة السيناريو ودراسة تفاصيل شخصية البنا أداء وحركة حتى يبدأ التصوير وهو في حالة اندماج تام معها. ولذلك اعتذر عن أي ارتباطات فنية أخرى.

اخبار ومواضيع ذات صلة:

281 comments
  1. شيماء عبد الحليم 05/11/2010 11:27 -

    إلى الأستاذ محمد مشهور والاستاذ عبد الرحمن ابو مريم
    بداية اشكر لكم نبل أخلاقكم التى نادرا من وجودها فى ذلك الزمان .
    وانا كنت عاكفة تماما عن العودة الى هنا لكن لا استطيع تجاهل تقديركم لى فكيف لا ارد الجميل وهو اقل واجب .
    واود أن أوجه رسالتى خصيصا للأستاذ مشهور واقول له لا يا سيد مشهور دورك النبيل وطلبك للحوار الراقى لم يأتى وقته بعد .
    دعك من هذا الآن وابتعد عن مسرح الأحداث وإلا ستضحك على نفسك فى النهاية حين تشعر بأنك كنت جنديا إطفائيا تحمل فى يدك مطفأة وزنها كيلو جرام وتواجه بها مدينة تحترق .
    إزاى عايز تعمل أو تحقق اللى بتقول عليه ولسه واحد مش عايزه أقول عليه ولا على التانيه اللى اسمها هاله جايين عشان يشعلوا النار بل ويصبوا الزيت على الرماد ليتوهج من جديد .
    يا أبنى العزيز انا عمرى ما كان ليا لا فى السياسه ولا فى الأخوان سواءا مع أو ضد لكنى الآن كونت فكرا جديدا وأنا فى آخر عمرى لكن مش عايزه اقوله عشان ما زعلش حد منى .
    لا يا من تنادينى بوالدتك لا ليس كما تهدف هو الصحيح . تكتيكك غير صحيح على الأطلاق .
    اقم العدل أولا ثم هدىء الجو ثم ابداء الحوار .
    مع من تعتقد انك ستتحاور ؟
    تقدر تقولى إيه الردح أو الغلط مثلا اللى قالته المهندسه ايثار ؟
    أنا أستطيع أن اقول بخربتى كمربية سابقة فى التربية والتعليم بل واؤكد أن المقالة الأخيرة للمهندسة ايثار هى أروع ما كتب فى هذا الموقع منذ ان وضعت مقالة مسلسل الجماعه وحتى الآن وحتى ان يتوقف الحوار مستقبلا .
    بقول تانى إن مقالة ايثار هى مقالة تتقائل بذهب .
    لكن الناس التانيه اللى هاجمتها هما اللى ما بيفهموش .
    وتعالى يا سيدى نتفحص بعض من مقالة اثار وخدنى على قد عقلى ان ما كانش كلامى يعجبك .
    مقالة اثار فيها ايه ؟
    الست صبحت على المحترمين فقط وعلى كل اللى بيحبوا بلدهم ( فيها حاجه دى )
    على فكره انا مش بدافع عن اثار لكن انا بس بستغرب ايه اللى حصل للعقول فى مصر ؟
    العقول فى مصر فعلا خربت ومش عارفه خربت ليه وبيشتموها ليه مش فاهمه !
    نكمل بقى .
    الست اعربت عن حبها ليكم وانها متشتمتش غير مره واحده ( فيها حاجه دى )
    إتكلمت على الماضى الجميل وقارنته بالحاضر بين السطور وانا بصراحه فى دى مأيداها تماما ( فيها حاجه دى )
    اتكلمت عن شغلها وكم الأنجازات اللى تمت فى مده قصيره وبتقول يعنى لو كانت الناس بدل ما بتشتم بعضها هنا كانت انجزت حاجه تانيه افضل ( فيها حاجه دى )
    هى بتوجه تهمة الشغب للاخوان اللى هنا وبتقول زى الشكل المصغر واللى بيحصل هنا هو ده اللى هيحصل لمصر بس على اكبر وابشع .
    وده رأيها هى حره فيه ودى وجهة نظرها ( فيها حاجه دى ) وايه اللى مزعل الناس منها الا اذا كانوا قد احسوا انها هرشت لهم فى الجرح فآلمهم !!
    وفى النهايه استعيبت كلام الأخ بتاع اغرب من الخيال زى منا استعيبته زى اى انسان يستعيبه ( فيها حاجه دى )

    آدى مقالة ايثار .
    قولى فين الردح هنا عشان بتاع الكلاب والحجاره والتانيه اللى بتقول دول مش فاهمين وهيا اللى بتفهم يقولوا كلامهم ده ؟
    اما الدكتوره فوندا فمن حقها تقول اللى عايزاه لآن كلامها اعقب تلسين عليها سواء من بتاع اغرب من الخيال او الناس التانيين .
    ابص الاقى يمكن اكتر من مرتين شتيمه فى واحد اسمه احمد سلامه .
    بدور له على نشاط ايجابى ولا سلبى مش لاقيه !
    غريبه والله طب هاله دى مثلا بتشتمه ليه ؟
    وفى النهايه يا ابنى العزيز بعد ما عرضت عليك قشره بسيطه من تحليل ما يجرى هنا هل تعتقد انك هتعرف تقيم حوار ؟
    هل تعتقد بعد ما اللى اسمها هاله دى ولعتها والتانى ابوكلاب بحجر صب الزيت هل تعتقد ان اثار ولا فوندا ولا احمد سلامه ده اللى معرفش عنه حاجه هيسكتوا ؟
    لاء انا بقولك انت للمره التانيه دورك الجميل لسه بدرى عليه كتير اوى بس بعد ما تنتهى الحرب الأهليه اللى انا شايفاها هنا وبتفكرنى بحرب الطوائف فى لبنان . لكن انا حقيقى سعيده بيك وبالأستاذ ابو مريم لأنكم فعلا اولاد ناس طيبيين ونعم التربية .
    وانا من خلال هذه الرساله بوجه نداء للمهندسه ايثار والدكتوره فوندا وبقولكم انا عارفه ان الرد من حقكم لكن يا ريت وبناشدكم غضوا الطرف عن الرد لأن مهما كان ممكن تكون اللى بتشتمكوا دى مجرد واحده مراهقه ولا طايشه ومخها على قدها ولا عندها عقده نفسيه بتفرغها فيا ريت لا تلقوا بالا بها وأمثالها زى ابو كلاب بحجر ده هو التانى وعشان الجو يهداء ويعرف الناس الطيبيين أمثال ابنى مشهور وابنى ابو مريم يزرعوا جناين الخضره مكان مكان ساحات النار والدم الحمرا .
    تمنياتى لكم جميعا بالتوفيق .

  2. صاحب قصة أغرب من الخيال 04/11/2010 07:29 -

    سيدتى الفاضلة الأستاذة المحترمة شيماء .
    دعينى كما يناديكى بعضهم بيا أمى !
    يا أمى ويا استاذتى الغاليه ما جئت هنا أخط لكى رسالتى إلا من أجل أن ترحمينى وتصفحى عنى .
    فلقد كنتى عليا قاسية للغاية وما كنت أستحق هذا من أم واستاذة ومربية أجيال فاضلة مثلك !
    أنا أبدا ما كنت أقصد الإساءة للدكتورة فوندا بل بالعكس انا كنت أود أن افرق بين ما كان يمكن ان يتصوره اى انسان من خلال كلماتها اللاذعة للأخوان هنا فى الموقع قد تلل على انها شخصيه فظيعه وبين حقيقتها على الواقع والتى ادركت انا انها رقيقة ومهذبة للغاية وليست مثلا كما تدعى هاله الشامى !
    يا ترى هل ادركتى مقاصدى ؟
    أرجوكى لا أريد ان يفهمنى أحد غلط .
    أما عن انى اخذت نمرة العربيه ووصفت وشكلها وما إلى ذلك من هذا الكلام فهذا كان من هول المفاجئة بأنى قد قابلت شخصية كانت كأى شىء على النت لغزا فأصبحت الآن معروفه , وربما كان تصرفى هذا حقا ليس له مبرر لكنه ما حدث وانتهى وأنا بعتذر .
    أرجوكى لقد أحببت الحوار معكى وارى راحة كبرى تتبدى هنا تجاهك على لسان البعض فأصفحى يا أماه .
    تقبلى تحياتى وموفور احتراماتى والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته .

  3. واقعا لا خيال 04/11/2010 07:28 -

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    السادة الكرام أكتب إليكم بعد صلاة فجر الخميس 4 نوفمبر بدقائق لأكمل لكم الجزء الثانى من قصة أغرب من الخيال والتى سميتها هذه المرة واقعا لا خيال , وهى تكملة لقصة لقائى بالدكتوره فوندا إنسى بصدفة غريبة لم أكن أتوقعها , وكان للقصة جزء ثان وأخير سيحدث وبالفعل قد حدث وها أنا أكمله لكم أيضا بكامل تفاصيله .
    وبداية وحتى لا يساء فهمى مرة أخرى حيث سيكون لى تعليق على ما سبق لاحقا إن شاء الله , فأود أولا أن أسجل هنا خالص حبى وإحترامى وتقديرى للدكتوره فوندا .
    وثانيا أبعث لها من هنا كل تحياتى وسلاماتى ودعواتى لها بكل خير .
    وثالثا أرجوها وأكرر رجائى بأن تسامحنى وأن تعفو عنى وأن تدعو الله لى بالمغفرة على ما أعتبرته إساءة منى لها حتى ولو بسوء فهم مع شديد إحترامى لها .
    ورابعا ومشددا فإنى أشجب وادين واستنكر بلغة السياسة كل ما كتب ضد هذه الدكتوره وخاصة فى الآونة الأخيرة من المدعوة هاله الشامى وصاحب رسالة إلى الرداحات فلانه وفلانه وأود القول له بل قل إلى المحترمات المكافحات المجاهدات فوندا وأثار .
    خامسا أود التأكيد بأنى على موقفى تماما كما قلت ولم اتغير تجاه الأخوان المسلمين بمحبتى واحترامى لهم ولكن لابد من إعطاء كل ذى حق حقه .
    وأخيرا وتأكيدا للبند الخامس فقد أعطيت الدكتوره فوندا حقها لوجه الله كما سبق رغم احداث سطور القصة القليلة والتى أقول فيها :
    لم أكن أبدا على يقين من أنى سأنفذ نصيحتها وأذهب إلى الوحدة الصحية لإعادة الكشف على إبنى , بل ربما كنت على قناعة بعدم الذهاب أصلا حيث قد دعم تلك الفكرة تحسن حالة ابنى وقلت فى نفسى سأزيد له من جرعة الدواء أوأعيدها حتى ينتهى الصديد والورم من فمه وخلاص .
    لكن دافع الفضول قد الح على فكرى وأنا منغمس فى عملى وسرحت بعقلى وكانت الساعة الثانية عشر ظهر الأثنين الماضى فقلت فى نفسى بدلا من ضرب عصفورين بحجر فاليكونوا ثلاثة أو اربعة , واستاذنت وذهبت مدرسة ابنى وصحبته الى الوحدة الصحية حيث كنت فيها بعد الواحدة ظهرا مستغلا روقان الجو الذى ربما يمكننى من فك شفرات الغضب بينى وبين الدكتورة فوندا لأنى بالفعل مما رأيته من هجوم على شخصى هنا أشعرنى بعقدة الذنب رغم محاولتى التبرىء من كل تهمة نسبت الى .
    بالفعل لم يكن هناك سوى حالات معدوده , وحين خلا مقعد كان بجانب باب حجرة الكشف مباشرة , اخذت ابنى وانتقلت اليه سريعا لأتمكن إلى حد ما للتصنت واحيانا أن أرى بعينى كيفية معاملتها لمرضاها واختصارا تماما كما شرحت فى الجزء السابق هى حسنة المعاملة جدا مع كل مرضاها واولياء امورهم بإبتسامتها العريضة وكلماتها الرقيقة وكل شىء رويته سابقا ودون تفرقة .
    وجاء دورناا بالدخول .
    سبحان الله شعرت ان لديها ذكاءا فطريا أو الحاسة السادسة تعمل لديها بكفاءة عالية .
    فمجرد ان دخلت العياده وكانت مشغوله بترتيب معداتها ثم رفعت رأسها بإبتسامتها المعدة لضيوفها ووقعت عيناها فى عينى فإذا بالأبتسامة قد محيت وكأنها كانت تدار بالكهرباء التى انقطعت عنها فجاءة فوقفت مرتبكا فى حيرة شعرت أننى ضيف غير مرغوب فيه فجلست على مقعدها واشارت لى بيدها بصمت كى أجلس وما أن جلست فنادت ابنى قائلة : تعالى يا عصام .
    مدت له يدها وهى جالسة وساعدته على الجلوس فى مقعد الكشف . ثم سألته بوجه سمح دون ابتسامه ,
    اخبارك ايه يا عصام ؟
    افتح بقك كده ؟
    لاء دحنا بقينا حلوين خالص بس لسه شويه مدة يومين كده وهتخف بإذن الله ولو فيه حاجه تعالى .
    ثم كتبت صنفا واحدا من الدواء وساعدته على النزول من المقعد واعطته الروشتة فى يده دون أن تنظر إلى أو تقول كلمة واحدة ومدت يدها وضربت الجرس على الفور .
    دخلت الحالة اللى بعدنا بينما أنا آخذ ابنى للخروج اقدم رجل وأؤخر رجل , وعلى عتبة الباب وقفت واستدارت لها وقلت بابتسامه :
    يا دكتوره كنت عايز أتكلم معاكى كلمتين .
    فشرعت الى بعينها التى كما وصفت فيها من روح هاله صدقى الممثلة وقالت :
    أفندم .
    فسكت .
    فقالت خير يافندم فيه ايه ؟
    فقلت لها انا صاحب الصدام مع حضرتك فى موقع مصريات على النت وعايز أعتذر لحضرتك .
    فقالت انا ما ليش لا فى نت ولا فى شات ثم أمسكت بأدواتها للكشف على الحالة التالية .
    فحاولت ثانيا ان اوضح لها .
    فنظرت الى مرة اخرى ( جدير بالذكر نظرتها بها شعاع يصعب عليك التركيز فى عينها ) وقالت يا فندم انا قلت لك ما بدخلش نت .
    وللمرة الأخيره حاولت .
    فرفعت راسها بشبه غضب ولمعت فى عينها دمعة جرت فجاءة كانت تحاول اخفاؤها بجبروت وعبثت جبهتا وقالت لو سمحت يا فندم سيبنى اشوف شغلى .
    وهنا خرجت ولحقت نفسى بالنظارة الشمسية قبل أن يرى الجالسين دموعى التى اشعرتنى بالهزيمة .
    عند سور الوحده كانت الممرضة التى تحدثت معى الأسبوع الماضى كانت فاتحه لباب سيارة الدكتوره فوندا ويبدو أنها كانت تأتى لها بشىء منها فلمحتنى ونظرت لى بجفاء ثم ادارت وجهها واستهجنتنى تماما .
    وعلى اى حال انا بس حبيت أعرف الجميع وعلى رأسهم الدكتوره فوندا إنى حسن النيه بدليل تقديمى الأعتذار لها مع ثبات موقفى تجاه الأخوان المسلمين فقط لاغير .
    نأسف للإطالة والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته .

  4. مرنا 04/11/2010 01:00 -

    من مصلحه من الا يتم الحوار هنا انا اتابع الموضوع منذ زمن لم اجد حوارا يوما ما لم اجد غير السب والرد عليها والتعصب ومنذ يوما او يومان وجدت الامور قد هدئت واستبشرت خيرا وقلت الان سيبدء الحوار المحترم المرجو حتي جاء هاؤلاء بكلماتهم الازعه ولكن الامر واضح جلي ان هاؤلاء حريصين ان يفسدو الحوار هنا لذا اضم صوتي لصوتكما واناشد الدكتورة فوندا والمهندسه ايثار والاستاذة شيماء بعدم الرد علي تلك التفاهات والا ينشغلو بها ودعونا نري حوارا راقيا حتي نصل بنتيجه مثمرة بعد مئتان واربعون من الردود التي لم نخرج منها بحاجه او منفعه اتمني ان يتم الحوار ونبحث سويا ونتعلم من خبراتكم في الحياة خاصه انكما تكبروننا سنا شكر لكل من ساهم ولو بكلمه طيبه

  5. محمد مشهور 03/11/2010 15:34 -

    السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اهلا بكم جميعا من جديد انشغلت عنكم يومان او ثلاثه وتابعت الحوار الان لاجد هذة السفاهه في بعض الردود لذالك اضم صوتي لصوت الرجل المحترم عبد الرحمن ابو مريم واعتذر لوجود هذة الالفاظ بيننا في حوار محترم كهذا واتوجه بالاعتذار لمهندسه ايثار والادكتورة انسي وكل متضرر واتمني ان نكمل الحوار المحترم بعيدا عن اولائك الذين ارادو ان يفسدو علينا حوارنا ويخرجوة من دائرة الاحترام التي نرجوها لذالك ادعوكم جميعا لتفويت الفرصه عليهم مازلت في انتظار ردك يا دكتورة واتمني ان نكمل حوارنا البناء وارحب ايضا بالام الكريمه شيماء عبد الحليم والمهندسه ايثار مرتجي تحياتي ومودتي

  6. عبد الرحمن (((ابو مريم))) 02/11/2010 17:29 -

    اعلم ان هناك يد خبيثه تريد ان لا يتم هنا حوار محترم كلما تحسنت الامور جاء من يفسدها برد بريئ من الاخلاق الاسلاميه الجميله وبعيدا كل البعد من القيم التي يتسم بها كل مسلم تقي وانا هنا اعلن ان امثال هاؤلاء لا يمثلون الاسلام ولا المسلمين ولا اي جماعه او فصيل اسلامي ومازلت ادعو لحوار محترم بعيدا عن هذة المهاترات الغير مسئوله والتي لا تمثل الا اصحابها
    ولكل متضرر حق الرد والتعامل مع هاؤلاء كما يشاء ولكن دون تجاهل مواضيعي التي كتبت فأنا هنا اطلب النصيحه كما ذكرت سابقا وانا اقسم لو كان في كلامي شئ خطئ او في افكاري سئتخلي عنها علي الفور رسالتي الي الاستاذة شيماء والمهندسه ايثار والدكتورة فوندا انسي بالله عليكن اتمني الا تتجاهلو كلماتي وانا اعتذر عما بدر من هاؤلاء واعلم ان الاعتذار لا يكفي فلكم حق الرد ان اردتم ذالك ولكن بالله عليكن ارجو متابعه الحوار تقبلو وافر تحياتي الام الفاضله شيماء والام الفاضله ايثار والاخت الكريمه فوندا ابنكم واخوكم ان لم تمانعو (((عبد الرحمن ابو مريم)))

  7. الى الرداحات فوندا وايثار وامثالهم 02/11/2010 09:38 -

    لا يضر السحاب نبح الكلاب ولو ان كل كلب عوى القمته حجرا ……….. لصار الصخر مثقال بدرهم وانا شايف ان المحترمين كلهم خرجو من الموقع بسببكم علشان قصائد الردح اليومية الابنقراها من مقالاتكم عيب عليكم انتم ستات الله يكون في عون اكياس الجوافة اللي في اليت

  8. هالة الشامي 02/11/2010 00:33 -

    على فكرة الحوار دا كله وقاحة وانا قرأت كل المقالات ما لاقيت اسفل ولا ******** من اللي اسمها فوندا دي وبعدها احمد سلامه يعني مقالات المنافقين كلها سفاله وقلة ادب وانتو عالم ما بتفهمش علشان عمالين تردوا على الناس السافلة دي دول عالم ما بيفهموش وعالم تعبانة وبعدين اللي اسمها ايثار مرتجى دي باين عليها فاضية اكتر من فوندا وبعدين ياست يا مهندسة فين اللي بتبنوه دا كل اللي انتي كاتباه دا كذب لانه مش لينا لأ دا للصوص والحرامية الكبار والغلابة عمرهم ما بيطولو حاجه اصلا احسن لكم تخرصو وتحترمو انفسكم احسن لان الاخوان دول احسن ناس مش صيع ذيكم وعالم زباله على فكره انا مش من الاخوان بس بكره النفاق يا عالم منافقين باي

  9. عبد الرحمن (((ابو مريم))) 01/11/2010 19:06 -

    الاستاذة الفاضله والام المربيه استاذة شيماء واسمحي لي ان اقول لكي امنا الكريمه فنحن معظمنا في عمر ابنائك سعدت كثيرا بردك واهتمامك وتعلمت من ردك كثيرا من الامور ربما بحكم الخبرة التي تتمتعي بها لعملك معلمه ومربيه اجيال وايضا بحكم السنوات من عمرك التي اضافت فوق الخبرة حكمه بدايه اسئل الله ان يطيل في عمرك حتي تدركي اللحظه التي نصل فيها بمجتمعنا الي مجتمع راقي يحترم الصغير فيه الكبير ويعطف الكبير فيه علي الصغير ويشعر الغني بالفقير ويقنع الفقير بالقليل وقتها اعرف انها ستكون اسعد لحظه في حياتك كمربيه تنشد الخير لمجتمع تربت فيه وتكن له كل حب واحترام وامل علي ان ينصلح حاله مجتمع طالما عانت الام الكريمه استاذة شيماء لاجل ان تخرج من تحت يدها جيلا يعرف ما له وا عليه يؤدي فرائض ربه ويتخذ الاسلام منهاجا لحياته و هدفه رفع ارايه الاسلام العظيم جيل يبحث عن الواجبات قبل الحقوق لا شك ان هذة هي اكبر ما يتمناة مربي مخلص لدينه وعمله ووطنه لذالك امنا الكريمه كنت احاول ان اصنع مجالا لحوار يحترم فيه بعضنا البعض فكنت اقصد ان نطرح الخلافات جانبا ونبداء حوارا هادئا اما من يخطئ لا ريب اننا لابد ان نكون اول من يوقفه وانا اولكم لست اولكم اوقفه ولكني اولكم اذا اخطئت توقفوني وتعلموني من خبرتكم هوتذكرونني بخطئي وان لم ارجع عنه فأنا لا استحق شرف الحوار معكم لم اقصد ابدا ان نتغاضي عن خطئ خاصه اذا كان الخطئ فادحا لا يحتمل السكون عنه اما عن سئ الفهم لم يكن هذا قصدي ولقد عدلتها في الموضوع نفسه بسؤ الفهم انا اقصد سؤ الفهم وللتوضح انا لم اقصد الاخ صاحب التعليق الذي تناول الحياة الشخصيه للدكتورة فوندا انما كنت اقصدنا جميعا انا اقصد الحوار من اوله منذ فترة ربما من تاريخ 15/9 منذ بدء الموضوع تقريبا ومنذ هذة الفترة والخلافات لم تتوقف فأردت ان الطف الاجواء ونبدء حوارا بناء دون تعصب او تشدد لرئي او ما شابه حتي نستفيد جميعا تخلي اكثر من 230تعليق عبارة عن مشاحنات واتهامات وسب وتطاول وما النتيجه لاشي فكنت اتمني فضلا ليس امرا سيدتي ان نبدء حوارا وذالك بعد اذنك واذن الدكتورة فوندا ويكون تحت رعايتك وتوجيهك ولم لم يظعن لقراراتك بالنسبه للحوار يدان ويرفض الحوار معه اتمني الا تمانعي اعرف انك ليس لديك وقت لهذا ولكن ابنائك طامعين في كرمك وخبرتك اتمني ان تقبلي هذا الطلب وجزاكي الله الف خير علي هذة الروح الجميله التي تتمتعين بها تحياتي ومودتي امنا الكريمه

  10. مهندسه إيثار مرتجى 01/11/2010 15:04 -

    خمسه ف خمسه ف خمسه

    صباح الفل على الكل ما عدا السبابين والشتامين إللى عينايا على كلامهم متعودين .
    صباح الفل على الأخ أحمد سلامه والدكتور العيسوى والعجمى والأخت شيماء والدكتوره اميرة الأمرا فوندا.
    صباح الفل على كل مصرى وطنى اصيل بيحب بلده بالعمل والجهد مش بالكلام والشعارات اللى هى ايضا مهمه ولا ننكر تأثيرها المحرك للنفوس ولكن لابد من أن يكون لها مقابل على أرض الواقع .
    وحشتونى حقيقى يا ناس والله لأن زى ما فيه ناس شريرين لكن اكيد فيه ايضا ناس طيبين وهما الاغلبية بالطبع .
    بقالى زمان ما دخلتش هنا وأول مره كانت إمبارح بالليل خالص سهرت سهره طويله أراجع كل اللى اتكتب خلال شهر وشويه .
    انا أصلى النهاره فى أول يوم من أيام أجازتى ولغاية يوم 10 نوفمبر فقط .
    بعدها يمكن اختفى تانى لغاية أول السنه الجديده واحتمال خلالها أمر عليكم يكون جو الموقع بقى أحسن .
    لكن أكيد لفت نظرى كلام ومشادات كتيره وان كان مالقيتش فيها إلا تقريبا بند واحد ليا فقط لكن حبيت أقول كلمتى وعوضى على الله .
    عايزه أبداء كلامى لأول مره وأنا مش مشغوله عشان أعرفكم بنفسى أكتر وافسر لكم إيه ده إللى بيحصل .
    أنا بنت الخمسينيات والستينيات , أنا بنت الثوره المصريه , فى بداية الثورة أنا فتحت عينيا تقريبا وأنا عندى حوالى 3 أو 4 سنين على أغنيه بتقول وصحيت على ثوره بترج الدنيا , وأغنيه بتقول من مزارعنا تقوم مصانعنا والخير يبقى خيرين فى ايدينا , وبمدافعنا من مصانعنا نحرس حرية أراضينا .
    والتانيه بتقول قلنا هنبنى وادحنا بنينا السد العالى , ومكناش لسه كملنا بناؤه لكن بنناه فعلا .
    كل الأغانى اتحققت أو اتحقق منها البعض وليس الكل بسبب محاربة الأستعمار لينا .
    أنا اتولدت على كلام كبير وجميل ومنسق وبيعكس صورة نفسية المصرى اللى كان عنده طموح وأمال عريضه فى الماضى , مش المصرى السباب الشتام إللى أصبح عامل آسفه زى ……. إللى ما يشطر الا ادام بيته .
    إللى بينطبق عليه المثل ما يشطر على …… يتشطر على البردعه .
    إللى مش عامل نفسه راجل ولا فالح إلا على أهله وعلى رأى الأستاذه شيماء إللى أنا شيفاها واحدة من ستات جيلى المحترم وبتقول وهى فى حيرة نقد بشع لمن يضربون اباهم وامهاتهم اليوم .
    طبعا انا بعذر الأجيال دى لأنهم إتولدوا ما اتلقوش هذا التوجيه الجميل اللى احنا اتوجهناه وان كان العذر دائما أقبح من الذنب .
    اتلقوا عقل بعض الأعلاميين خرب وجاب لهم محمد سعد بوحه ههههههه وقالوا عليه يا سلام فن مفيش بعد كده , وجابولهم شعبولا وغنى للحمار والشباب دول ايدوه وقالوا صوت مفيش احلى من كده .
    أما بقى هيفا فمش عايزه اقول انقح من كده .
    وفى الدين جابولهم ناس مربيه دقنها وماسكه عصايه فى بقها وقالولهم احنا دعاه تسمعوا كلامنا والدين هو كده واللى مش هيسمع كلامنا هيروح النار .
    شفتم المصيبه فين ؟ شفتم فننا اللى بيعبر عننا ازاى انهار من مزارع تبنى مصانع إلى هبطل السجاير فى يناير ؟
    شايفين كيف تحولت الكلمات إلى لكمات والأجيال الجديده بتتلقاها بصدر رحب وسعادة بالغة ؟
    شايفين ديننا الجميل ازاى اتلعب فيه واتخرب على ايد شويه من البلطجية عايزين يلغوا الأزهر ويبقوا هما اللى على القمه .
    طبعا مش ده السبب بس فى الأنهيار إنما انا اتخذت أالفن كمثل بيرسم ملخص لبانوراما صورتنا كيف كانت بالأمس وكيف اصبحت اليوم .
    فعلا رحم الله سيدة الغناء العربى السيدة أم كلثوم حينما كانت تطربنا وتقول :
    أمعجزة لها من بناء … أدورة أرض بغير فضاء
    وسبحان الله انهار البناء ودارت الأرض من عاليها الى سافلها .

    أى والله عارفه إيه اللى بيدور فى ذهنكم دلوقتى !
    إنتوا بتقولوا إيه حكاية لغز خمسه ف خمسه ف خمسه دى ؟

    عايزه اقولكم ما هى دى مربط الفرس واللى كان كلامى دلوقتى مقدمه ليه والحقيقه انا طولت عليكم وعايزه اخلص .
    من المقدمه اللى فاتت عايزه أقول الشعارات والأغانى اللى انا اتربيت عليها من خمسين سنه شوفوا اثرت فيا ازاى وعملت فيا ايه ؟
    تفسير الـخمسه ف خمسه ف خمسه ده يعنى بقول انا سبتكم شهر وشويه شوفوا انا وفريق العمل أنجزنا ايه وانتوا انجزتوا ايه !
    أنا ماسكه بناء خمس ابراج مره واحده ببنيهم على اربعة مراحل .
    الأولى الأساس والتانية النصف الأول من الأبراج والثالثة النصف التانى منها والرابعة والأخيرة التشطيب النهائى .
    فخمس ابراج ده تفسير اول خمسه .
    ويوم ما تعرفت على الموقع كنت لسه بخلص المرحله التانيه وباستعد للمرحله التالته .
    واليوم باخد أجازه عشان أنا خلال الشهر اللى غيبته عنكم خلصت المرحله التالته واللى فيها تم بناء خمسة أدوار فى كل برج وده تفسير الخمسه التانيه .
    أما كل دور بيحتوى على خمسة شقق وده تفسير الخمسه التالته .
    وطبعا صافى الشقه 92 متر ومش عايزه ادخل فى تفاصيل اخرى تعد من اسرار المهنه .
    وإن شاء الله هخلص اجازتى يوم 10 نوفمبر عندى من 11 لــ 15 نوفمبر تحضيرات يوم 16 ان شاء الله هنفتح السرعه على الآخر عشان أسلم شغلى بإذن الله يوم واحد يناير 2011 وعندى 15 يوم احتياط بإذن الله الواحد القهار لن أحتاج منهم ولا يوم وهنحتفل بتسليم شغلنا فى ميعاده بالضبط واقوم بأجازتى الكبيره اللى مدتها شهرا فأكثر حسبما اريد وتفرض عليا ظروف الشغل الجديد .
    وهنا يتبدى لنا السؤال وهو :
    أنظروا كم العمل الذى تم انجازه فى اقل من 40 يوم , وشوفوا حجم الأنجاز اللى تم هنا فى الموقع .
    انتوا فعلا انجزتوا خمسه بس خمسه مش معاهم خمستين تانين وتفسيرهم كالتالى :
    الأنجاز الأول : طفشتوا الأستاذ أحمد سلامه الذى تابعت تاريخ تغيبه منذ فترة طويله .
    الثانى احبطتوا الدكتور العيسوى ولاذ بنفسه وناشد الدكتوره فوندا باللوذ مثله .
    الثالث الأستاذ العجمعى ذهب ولم يعد .
    الرابع الدكتوره فوندا اكيد جيبتولها الضغط والأكتئاب بعد الشر عليكى يا أميره .
    الخامس والأهم سببتم الفرقة والشقاق بين المسلمين وابناء البلد الواحد كما قال صاحب مقالة سىء الفهم .

    لا حقيقى عفارم عليكم انجازات كبرى وعظيمه تفتح لها زجاجات الويسكى والشامبانيا .
    لا حقيقى بحييكم يا اخوان . اسم الله عليكم من كل رضى . مستقبل مشرق وباهر لمصر قريبا اكثر ما هى فيه ان شاء الله .
    أهو ده الوضع اللى هتكون عليه مصر لو الناس دول حكمونا .
    إنظروا مجرد خمس او ست او حتى عشر افراد فقط وقعوا فى بعض ازاى .
    أمال لما يبقوا ميت مليون هيحصل ايه ؟
    وانا بصحح للى بيقول سىء الفهم ! وبقوله لا تقل سىء الفهم بل قل سوء النيه .
    النيه معقوده على هدف يعنى لازم يتنفذ واللى يعارض هياخد على دماغه , شغل بلطجه يعنى .
    والمسأله واضحه ومش عايزه تفسير .
    انا شفت شتايم الدكتور القاضى فى الدكتوره فوندا .
    يترد عليها من واحد تانى مش عايزها ترد بنفس الشىء على القاضى ! عجيبه ! طب إزاى ؟ وده معناتو ايه ؟ هما الأخوان على راسهم الريشه ؟
    طبعا انا مش عايزه اتعمق فى كلام هايف من ده اكتر من كده لكن انا حبيت بس أوضح ان سوء النيه هنا مبيت .
    طب شوفوا الأخ اللى بيقول انى بهدده وانه ما بيخافش .
    ماشى يا سيدى هو اصلا فيه حد بينفذ قانون عشان حد يخاف ؟
    لا انت بتخاف ولا انا بخاف ولا اى حد اصبح بيخاف .
    صحيح انا ربما كلمتك بنرفذه يومها وهددتك ايوه وكان ممكن اعمل حاجه مش عايزه أقولها لأنها لا تخطر على بال اى حد , لكن أهو كلام بيتقال ساعة غضب وفى النهايه إيه إللى دفعنى انى اقول كده ؟ ماهو اسلوبكم المستفز اللى ممكن يوصلنى للتنفيذ فعلا , أما تقول إحنا زى ولادك !
    لا آســــــــــــــفه ولادى أخلاقهم مش كده خالص . معلش خليك على جنب بعيد عن ولادى لو سمحت .
    لكن فى النهايه اهه الوضع ادامكم !
    وبقولها تانى وبأعلى صوت لو الأخوان مسكوا البلد دول مش هيخلوها أفغانستان , لاء , دول هيخلوها دهس ستان , هيخلوها مجزرتستان , هيخلوها دمارستان , وهتبقى دمياط اسمها دميار , والقاهره هتبقى المقهوره والمنصوره هتبقى المكسوره واسكندريه هتبقى سكندماريه واسوان هتبقى أحزان وهكذا !
    شفتم بقى الفرق بين انجازتى أنا وعمالى وإنجازتكم يا اخوان ؟
    تحياتى لكل اخواتى واخوانى اللى ذكرتهم ابل كده وهقولك يا دكتوره فوندا فعلا انا بأيد رأى الأستاذه شيماء معدتيش تدخلى هنا تانى ما دام مكفأتك التشبيهات الجميله بتاعة الأخ اللى هو نفسه هو أعجب من الخيال .
    ما هو أصل كل إناء ينضح بما فيه يا بنتى , وتحياتى للأستاذ وحيد حامد اللى عمل مسلسل أفرز هرموناته التى بينت الفارق بين الرخيص والنفيس . لكم جميعا أجمل التحية وأحلى الأمانى والسلام ختام .
    متأسفه للأطالة .

  11. شيماء عبد الحليم 31/10/2010 23:32 -

    الأخ صاحب مقالة سىء الفهم .
    طبعا مقالتك جميله وتدعو الى الخير هذا صحيح ولكن هذا لا يعنى ان كل ذو لسان سليط نقوم نقول عليه سىء الفهم .
    أنا اصلا دخلت هنا غلط وبمحض الصدفه ويا ريتنى ما كنت دخلت وانا نادمانه لكن لما شفت الكلام اللى كاتبه الكاتب القصصى العظيم على الدكتوره فوندا اللى انا معرفهاش اصلا ففجعت وذهلت وقلت لا يمكن يكون هذا بنى آدم .
    فوندا دى ولتسمح لى اقول اسمها بدون القاب ولا وظائف انا متأكده انها من دور بنتى .
    ولما دعتنى وقالت لى شوفتى اللى كاتبينه عليا وفعلا بحثت وشفت والكلام ده لسه النهارده بس وتخيلت بنتى مكانها فعرفت ان كان عندها حق ترد بهذا العنف وهو قليل عما كان يجب كمان وهنا اختلف معاك هى مش سريعة الغضب ولا حاجه بس حط نفسك مكانها وشوف لما حد يهينك بالشكل ده هتعمل فيه ايه أما ان كنت ترضى على نفسك كده وتسكت وتقول اصل المسامح كريم يبقى خلاص انت حر وكل واحد له شخصيته وينام على الجنب اللى يريحه .
    أنا كنت مديرة مدرسه ولسه متحاله على المعاش السنه اللى فاتت فما كنتش اسمح فى مدرستى بأى تطاول وكنت حازمه فى كل قراراتى ولا اتراجع فيها ابدا ولما حصل مره مدرس تطاول على زميله حولته للتحقيق ورغم انهم عاقبوه بالخصم ونقلوه من المدرسه ما سبتوش الا ما تسببت فى وقفه عن العمل كمدرس واتحول لأدارى لأنى اعتبرت الخصم والنقل من المدرسة ده حق المدرس المهان طب وانا حقى كمديره حدث على ارضها وتحت قيادتها هذا الخروج عن الأداب فين حقى فيه ؟
    المشكله مش فى سوء الفهم المشكله فى ان فيه اجيال اتولدت ما تعرفش يعنى ايه احترام ولا تعرف يعنى ايه اخلاق ولا قيم .
    اجيال اهاليها عايزين يتربوا ويتعلموا الأدب من جديد عشان يعلموه لأولادهم من تانى .
    ده فيه اولاد بيضربوا ابهاتهم وامهاتهم عمرنا ما سمعنا بده خالص فى اجيالنا .
    انما سؤالك الجميل اللى هو نتعجب ونتسائل اي شئ غير الملامح الطيبه والكلمات الرقيقه والنظرات المعبرة والقلب الطيب المحب لمن حوله الي ملامح غاضبه وكلمات لازعه ونظرات حارقه وقلب يبطش بكل من يقف بوجهه ؟؟؟؟؟؟؟ سؤال يطرح نفسه والاجابه بإختصار (((((سؤ الفهم)))))))
    واحد بعترف بأنه كان ينوى ان يتشاجر معها فى العياده يبقى سوء فهم ازاى ؟
    واحد شوف بيوصفها يا اخى بأسواء الأوصاف يبقى سوء فهم ايه ؟
    واحد بيصور العياده والعربيه ده مش يبقى سوء فهم لاء ده كراهيه متأصله وغدر وسوء نيه مع سبق الأصرار والترصد .
    لا ابدا ده مش سىء الفهم لاء هقولك بقى قصه بسيطه وظريفه توضح لك اكتر اجابة سؤالك .
    منذ اكثر من ثلاثين عاما وانا كنت مدرسه اولى قريت فى جريدة الجمهورية قصة واحد كان مربى قطه رومى من القطط الهاديه جدا واللى سعرها بالشىء الفلانى والقطه عايشه معاهم فى آمان من سنين .
    جت فى يوم جاعت وكان جايله ضيوف وبيجهز لهم ما لذ وطاب .
    القطه طلعت على الترابيزه واكلت من الأكل ده فما كان منه الا قعد يطاردها لغاية ما دخلها اوده وقفل على نفسه وعليها الباب ونزل فيها ضرب .
    القطه عملت ايه ؟
    هل اساءت الفهم لاء .
    الناس كسروا عليه الباب ووجدوا القطه ميته فوق قفاه ومموتاه بعضه مميته .
    تصور كيف تحولت هذه القطه من وديعه الى متوحشه . مين السبب سوء الفهم ولا الأستفزاز ؟
    أنا حقيقى قلبى مع فوندا وبنصحها معدتش تدخل هنا تانى عشان تحافظ على كرامتها لأن واضح انها انسانه رقيقه وبنت ناس ووقعت مع مخلوقات مهماش اى نوع يتقال عليه ناس .
    لاء لاء لاء مش ممكن دول يكونوا مسلمين لكن انت واضح انك فى شخصك انسان نبيل جزاك الله خير .

  12. محمد مشهور 31/10/2010 13:08 -

    اولا حمد الله علي السلامه يا دكتورة عودا حميدا ثانيا بالنسبه للرساله التي تقصدي راجعتها لم اجد فيها غير توجيات منك الي لم اجد فيها اي سؤال اوستفسار او ربما لم انتبه لما اردتي غير اني رأيتك تستوضحين عن رساله مهندس حفريات فإن كان هو قصدك فأنا كنت اقصد من رسالته الجزء الاتي ((((المهم معلش صدعتكم لكن عاوز اقول كلمة حق بعد هذه المقدمه .
    يا جماعه الموضوع بعاليه مش موضوع خناقات وشجارات ومعارك .
    الموضوع بعاليه هو بعنوان نجوم مسلسل الجماعه مش بعنوان كيف نتعارك سويا .
    الأخت الهام عبد الرحمن كتبته واللى عايز يقول رايه فى صميمه يقول سواء بالسلب أوالأيجاب .
    لكن لا أعتقد إنه من المفروض أن يسجن كل منا رأى الآخر بعقدا نفسية داخليه إستشفتها أنا من نار المعارك الموقدة هنا .
    هى فعلا حقيقة عقد داخلية موجود جوه النفوس وده أمر طبيعى .
    كلنا جوانا عقد نفسيه مختلفه وانا جوايا وجارى وخالى وعمتى كلنا يا ناس .
    أمال العيب فين ؟
    العيب لما نخرج تلك العقد ونظهرها فى شكل أحقاد وإعتراضات ومعارك وخلافه .
    وبتوضيح آخر كلنا بندخل الحمام ودا مش عيب لكن العيب لما تنكشف عورتنا .
    بصراحه كده كان نفسى أقول رايى فى موضوع مسلسل الجماعه ده من زمان أوى .
    بس كل ماجى أدخل هنا أحسن بنار بتهب فى وشى ءأوم خارج بسرعه وكان الله فى عون الخبازين الصامدين أمام الأفران .
    دى حاجه أما الحاجه التانيه كده انتوا بتخوفونى أقول رأيى يعنى هل لما اقول رايى يطلع واحد يشتمنى ؟
    طب ليه ما بناقص .
    أنا مريت على منتديات كتيره وقلت فيها أراء فى مواضيع أكتر ما شفتش اللى بيحصل هنا الا قليل جدا ونادرا جدا لكنى لاحظت إنه متعلق بالدين .
    يعنى لا شفت مواضيع علم سياسى ولا اجتماعى ولا ثقافى ولا أى نوع إلا ما كان فيها قسط من الخلاف لكن بدون أى معارك أو تجريح متبادل وللأسف إلا فيما يخص الدين تقع المعارك .
    وللأسف الأخطر والأشد أنها بين المسلمين وبعضهم مش بينهم وبين أديان تانيه .
    ليه كده مش عارف وبصراحه أنا شايفها جهل من الطرفين المتنازعين فى المسائل الدينية وبصراحه مش عايز احط الموضوع ده فى دماغى ولا يهمنى أصلا أدخل فى دوامته .
    برضو هرجع تانى وأقولكم صدعتكم واسمحوا لى أن أرد سواءا كان الرأى متفق معى أو مخالف .))) انتهي كلام مهندس حفريات اما ان كان سؤالك علي شئ اخر ارجو التوضيح واسف لازعاجك تحياتي

  13. فوندا إنسى 31/10/2010 04:32 -

    الأخ الفاضل محمد مشهور طالما انت صاحب الرساله إذن فقد بداء بيننا الحوار منذ ايام وليس اليوم !
    فأين ردك على رسالتى التى وجهتها اليك بهذا الشأن بتاريخ 24 اكتوبر 2010 حتى يمكننا اكتمال الحوار ؟
    تحياتى .

  14. فوندا إنسى 31/10/2010 04:32 -

    الأخ صاحب قصة اغرب من الخيال عايزه اقول لحضرتك الأتى :
    أولا حط مصلحة ابنك فى المقدمه وقبل اى اعتبارات تانيه وهاته عشان يكمل المتابعه والعلاج .
    ثانيا انا معرفكش وما افتكركش والأوصاف اللى قولتها عن يوم الأتنين الماضى كان فيه زيها حوالى خمس ست حالات .
    فإنت أبنك أى حاله فيهم ؟ أنا معرفش ومش عايزه أعرف ولا يهمنى اعرف , والحاجه الوحيده اللى بعرفها هى شغلى وبس .
    ثالثا ابنك انا مميزتوش عن غيره بمعامله خاصه , ابنك زى ابنى زى ابن اختى زى ابن الجيران زى اى تلميذ بيجيى عشان نحل له مشكلته مع الامه وعلله كل على حد سواء .
    انا فقط لما بلاقى الطفل خايف بحاول اطلعه من المود اللى هو فيه وكلهم بعمل معاهم كده .
    رابعا انا مش زعلانه بوصفك لى ببرميل الطرشى وخلافه …… براحتك خالص …… طالما خيالك خصب بهذا الشكل وده بيريحك فاطلق له العنان كما تشاء وعلى من تشاء داخا جمجمتك , فمش انا اللى هحاسبك على ما تنطوى عليه نفسك ربنا بس هو اللى بيحاسب .
    كان ممكن ازعل فقط لو اتهمتنى بأى شىء محصلش وكانت هى دى تبقى الطامة الكبرى .
    فهات ابنك لمصلحته وانا مش فى دماغى اعرفك وتأكد من هذا وحتى لو عرفتك سأتجاهلك تماما وكأنى لا أعرفك .
    خامسا بقيت كلامك عن أوصافى بقى طبعا ده قمة الغلط والذى لا يسامح فيه . وانا مش هتكلم ولا اكرر اكتر مما قالته اختى شيماء .
    ونتيجة كده فاقل ما سوف افعله انى ساحاسب الممرضه على هذا الكلام لأن دى مسائل شخصيه لا يجب الكلام فيها وانت كده سببت لها فى الحرج ان لم يكن الأذى الذى لا انوى فعله معها .
    سادسا بردو يا سيدى هقولك كتر خيرك انك ما شتمتنى ولا سبتنى كما تعودت انا هنا فى هذا الموقع !
    مش عارفه ليه ما شتمتنيش زيهم ؟ انا كده هزعل لأنى ما أخدتش العيديه بتاعة كل مره !
    لكن توصفنى من اول راسى لرجليه وحتى نمرة ولون العربيه انا مش فاهمه ده لزمته ايه ؟ وايه علاقته سواءا بالموضوع اللى فوق او موضوع الأخوان أو اى شىء اتكلمنا فيه ابل كده .
    تكون حضرتك بتعرفهم مكانى عشان يغتالونى ولا حاجه ؟ وخاصة انك بتقول انك مصور كل المكان حتى العربية على الموبايل ؟
    براحتك ما يهمكش اعمل اللى انت عايزه . انا اصلى مؤمنه ايمان حقيقى مش ايمان خطب جعجعه رنانه .

    انا بس ليا عندك طلب واحد صغير :
    حضرتك تطلب من اسرة الموقع تشيل الموضوع بتاعك ده وانا بطالب اسرة الموقع بكده يا ريت عشان عيب وما يصحش خالص معظم اللى اتقال فيه ده .
    وبعدين بقى يا ريت بقى نخف شويه من اعمال المناكفه والشغب ده عشان انا ورايا مذاكره ومش فاضيالكم . انا بس بخش هنا فقط وقت الطبيخ عشان برتاح شويه ولا وقت ما مفيش حالات مرضيه وهكذا يعنى .
    افهموها بقى خلينالكوا انتوا الشات والرغى وما شابه .
    شكرا لك مع خالص احترامى لك كأب لجل ابنك فقط !

  15. فوندا إنسى 31/10/2010 04:31 -

    حبيبتى شيماء ميرسى جدا على شعورك نحوى ونحو كل امراءة .
    يا حبيبتى مفيش كلمة حق الا لازم ندفع تمنها غالى ومتشغليش بالك ومتقلقيش نفسك .
    يا ترى قريتى الكلام اللى مكتوب عليا قبل كده واللى كله شتايم وتهزيق فيا ؟
    لو قريتى ده هتعرفى ان الأخ بتاع قصة اغرب من الخيال ده مؤدب اوى اوى أوى بالنسبة للناس التانيه دى .
    كتر خيره انه ما شتمنى ولا سبنى زيهم لكن انا ليا معاه كلام تانى .
    متشكره أوى يا حبيبتى دفاعك عنى وكلامك اللى عمرى ما هنساه ليكى ابدا .
    خالص حبى واحترامى لحضرتك . سلام .

  16. محمد مشهور 30/10/2010 02:38 -

    مازلت في انتظار ردك يا دكتورة فوندا واتمني ان يكون الامر خيرا فقد تأخرتي في الرد اتمني ان يكون المانع خير تقبلي تحياتي
    واما عن الاستاذة شيماء ترفقي اختنا الكريمه ربما لم يقصد الرجل الاساءة نريد ان نلطف الاجواء قليلا بعد هذا الكم من المشاحنات فلربما كونا حوارا يليق بنا جميعا ويستفيد جميعنا من خبرات واراء بعضنا تحياتي واما عن الاخ او الاخت صاحب التعليق بعنوان سؤ الظن اتفق معك في كثرا مما قلت وسؤ الظن هو كان سيد الموقف فعلا واتمني ان يتغير الامر بإمر الله واما عن الباشمهندس الشاهد علي اخلاق الدكتورة فشكرا لك علي توضيح حسن خلق الدكتورة الفاضله فوندا لكن واضح انها سريعه الغضب مجرد رأي تحياتي للجميع ولكل من شارك واتمني مداومه الحوار الطيب دون الرجوع الي ما كان من قبل تحياتي

  17. سئ الفهم 29/10/2010 22:40 -

    بدء الحوار هنا هادئا وكان عبارة عن نقاش فريد من نوعه حتي بدت الخلافات بين الفريقين وبدء الشيطان يقود الحوار ويديرة وقام عليه لعنه الله بإستخدام اهم اسلحته الا وهو (((سؤ الظن))) فظن كلا الفريقين في الاخر السؤ وبدؤ يفسرو كلام يعضهم علي انه كدب او يتهم احدنا الاخر انه يقصد الاستهزاء به ويلقي في نفس الطرف الاخر انه في معركه وليس حوارا وبدئت الالفاظ السيئه تتدخل لتشعل حرب بدئا الشيطان علي الفريقين ونسو او تناسو ان كلاهما ((اي الفريقين)) من نسيج الوطن الام وربما كلاهما او معظمهم ينتمون لدين واحد وتحت رايه واحدة وهدفهم تقريبا واحد وهو رفع رايه الاسلام كي يعيش الناس حياة يجدون فيها كرامتهم وامنهم وسعادتهم ولكن اي كلام نقول لشيطان لم يقصر يوما في دورة(( التفرقه بين المسلمين)))) وهو علي باطل ومسلمون قصرو في مهمتهم ((نشر الحب والود)) وهم علي حق الم يأن لنا ويتسني لامتنا ان تفيق من هزلها ويعمل كلا منا علي خدمه دينه ووطنه ومجتمعه المحيط به ان مثال شخصيه الدكتورة فوندا انسي بعد ما قرءناة عن طيب خلقها ونبل مشاعرها يجعلنا نتعجب ونتسائل اي شئ غير الملامح الطيبه والكلمات الرقيقه والنظرات المعبرة والقلب الطيب المحب لمن حوله الي ملامح غاضبه وكلمات لازعه ونظرات حارقه وقلب يبطش بكل من يقف بوجهه ؟؟؟؟؟؟؟ سؤال يطرح نفسه والاجابه بإختصار (((((سؤ الفهم))))))) نعم سؤ الفهم هو المسؤال الاول عن الصراع والاحتدام بين الفريقين اتمني من الله السداد والتوفيق لكل من خدم الاسلام والمسلمين وكل من قدم خيرا لوطننا الحبيب (((((مصر))))

  18. شيماء عبد الحليم 29/10/2010 15:04 -

    إخص عليك يا شيخ ! يعنى بتقول احسنت مقابلتك وعملت لك كل الواجب رغم اعترافك بكرهك الفظيع ليهااللى فى دمك قوم بدل ما تنسى لها عيوبها وتقول عنها كلمة مدح او تقول لها كلمة شكر يكون جزاءها توصفها بوصف كأنك ناقص تقلعها هدومها كمان ؟
    هو متعرفش حاجه عندك اسمها عوره ولا عيب ؟
    ومش كده وبس ومعرف الناس اسمها كمان ؟ يعنى عاملها معرض ؟ ولو بس مكنش معروف اسمها كان ممكن يتقبل نص الكلام بنظرية رسول الله عليه الصلاة والسلام لما كان يقول هناك اقوام .
    وانت فعلا باين عليك بتستعبط آل يعنى منتاش عارف ده غلط ولا صح ؟
    بذمتك انت ترضى على إمراتك ولا امك ولا اختك يتكتب عنها كده يا شيخ وبالأسم كمان ؟
    هل هى دى مروءه وشهامة رجاله ؟ وبتقول بتحب الأخوان وعايز تبقى منهم ؟
    اخوان ايه يا شيخ دا لو الأخوان بتذمتهم اللى محناش حبينه والله عمرهم ما يعملوا زيك كده .
    ما هى دى مصيبة ان كل واحد دلوقتى عايز يتمسح فى الدين مره يسمى نفسه اخوانى ومره يسمى نفسه داعيه والتالته شيخ وهلما جر ما هو يلا اصل الكلام ما عليهوش جمرك .
    بصراحه كان الله فى عونها انا لو يتعمل معايا كده أنا كنت اتجن .
    إخص عليك .

  19. أغرب من الخيال. 28/10/2010 20:25 -

    السلام عليكم جميعا ورحمة الله وبركاته
    السادة الكرام أكتب إليكم فى ساعات ليلة الجمعة التى نلجاء اليها من أجل الترفيه على أنفسنا بالفسح والزيارات للأقارب والاحباب وقضاء الأحتياجات المنزلية بعد اسبوعا من العمل الشاق , ولكنى اقتطعت من وقتى نحو ساعه كى أخبركم بموقف كان بالنسبة لى أغرب من الخيال , وكم ترددت فى سرده لكم منذ الأثنين الماضى وحتى اليوم , ساقصه عليكم وأنا لا أدرى هل تصرفى بالحكى عنه قد يكون خاطئا ومعرضا للأحراج أم لا ؟ لا أدرى .
    واود القول بادئا ذى بدء اننى لست من ضمن جماعة الأخوان المسلمين , وإن كنت اتمنى أن اتشرف بالأنضمام إليهم ولولا ظروفا معينة تعصف بى هى التى منعتنى من ذلك .
    فأنا أؤمن بهم واثق فيهم واتمنى اليوم الذى ارى فيه على البلاد حكمهم .
    وتقريبا كل يوم او يوم بعد يوم بدخل هنا وبخرج زعلان جدا لما بلاقى حد بيسىء اليهم وخاصة فى الاونة الأخيره الدكتوره فوندا .
    وليس ذلك موضوعى الذى جئت لأتكلم عنه وانما موضوعى هو صدفة أغرب من الخيال حدثت معى ولا أصدقها وأنا أفرك عينى منها حتى الآن وها أنا اكتبها لكم بكل أركانها وتفاصيلها الدقيقة جدا وسيناريو أحداثها لكنى أرجوكم أرجوكم لا تملوا منى فاعذرونى لأنى ما زلت مصدوما ومذهولا .
    اسمى ايه : لا داعى .
    ساكن فين : شرحه .
    وظيفتى : مش مشكله مهندس بهيئة سكك حديد مصر .
    القصه هى : انه فى الجمعة الماضية اشتكى ابنى وهو فى الصف الثالث الأبتدائى من وجع فى فمه . يوم السبت بصيت لقيت ورم تحت الأسنان اليمنى السفلى وفيه بقع بيضه . قلت له خلى مديرة المدرسه تحولك على الوحده الصحيه . قالى أخاف اروح لوحدى وتعالى معايا . استاذنت من شغلى يوم الأتنين الماضى واخدته من المدرسه بجواب ورحنا الوحده .
    الوحده عباره عن شبه كرفان كبير من الصاج الأصفر أشبه بالمعسكرات وتطلع لها بتلت سلمات . دخلت فى طرقتها يمين امشى بين بعض الطلبة واولياء الأمور اللى كانوا جالسين على كراسيهم وكان فى مواجهتى مباشرة حجرة طبيب الأسنان .
    وكانت تمشى مقتربة فى اتجاهى ومسرعة احد الممرضات فسالتها وهى تمر بسرعه هو دكتور الأسنان موجود ؟ فأستدارت خفيفا بعد ان عبرتنى بنصف متر واشارت بيدها الى الكراسى وقالت الدكتوره فوندا موجوده ولسه ادامك حالات كتير اقعد لما يجى دورك .
    وحينها كنت أعدل وجهى للأمام ولكن ما أن دوى صدى إسم فوندا فى أذنى حتى حدث لى ارتباك وشعرت بأن عقلى يريد أن يفعل كما يفعل الكمبيوتر فيعطى رساله يقول فيها داماج أو كراش ثم يعمل ريستارت من جديد.
    والهمنى ربى بسؤال فأستدارت سريعا لألحق بالممرضه فلم ارى سوى ظهرها وهو يختفى وهى خارجة من باب العيادة فلجأت إلى كرسى انا وابنى وجلسنا.
    نسيت موضوع ابنى خالص وقعدت أفكر هى قالت دكتوره فوندا ولا دكتور فؤاد مثلا ؟ شككت فى نفسى إنى بتخيل ومش لاقى فى سمعى غير التأكيد بأنها فوندا .
    بدأت أرجع بعقلى للى بشوفه هنا فى الموقع واسأل نفسى عن كل ما قريته . هى قالت بما معناه ان اسمها فريد من نوعه فهل تتوقع يا وله انه مكرر ؟ وهل إذا كان مكررا فهل تلعب الظروف دورها بأن المهنة تكون أيضا مكرره ؟ وهل لوفرضنا ذلك تبقى الظروف دى ما تكونش إلا معاك انت بالذات ؟ يا ترى هى فعلا ولا تشابه أسماء .
    ثم انتقلت إلى مرحلة القرارات ماذا تفعل لو ؟
    وحطيت بقى احتمالات كثيرة لكن القرار اللى كان أقرب إلى دماغى هو أن أمسكت بيد ابنى لأتحجج له بأن الوحده زحمه فأقول له قوم اكشف عليك بره أحسن عند أى دكتور وبلاش العدوه دى اللى بتعادى الأخوان المسلمين بكلامها الفظيع ده .
    بعد كده انتقلت لمرحله تانيه من التفكير وهو حول شكلها المريب وشخصيتها المرعبه التى سألتقى بها , وراح عقلى يسرح ويسبح فى عالم الخيال والتخيل حتى وصل إلى تشخيص شكلها بالآتى :
    هى واحده ست شبه المعلمين بتوع السوق كده وطولها لا يتعدى متر وربع وعرضها او قطرها متر يعنى شبه برميل الطرشى ووجهها تخين ومكلبظ زى قدرة الفول وأنا برغم الخلاف أو الأختلاف معها فأنا آسف لهذه الأوصاف لكنها الحقيقة التى وردت فى خيالى أسردها كما هى دون حذف او منتجة لتكتمل الصورة واعتذر عن ذلك مرة أخرى .
    وبعد أن وصلت إلى القناعة بهذا الوصف وصلت ايضا لقرار جديد وتراجع عن القديم .
    قررت من جانب حب الأستطلاع للتعرف فقط على شكلها أن استمر حتى يأتى دورى وادخل ثم ارمى لها كلمه عن الدين او الأخوان المسلمين فترد على فسأتشاجر معها وليكن ما يكون حتى افش غلى وأخرج على طول ومش عايز عندها دا كشف والدكاتره بره اهم زى الرز .
    وفجاة عدلت عن القرار وقلت فى نفسى يا واد لو عملت كده هتتعملك قضيه تعدى عليها فى مجال عملها والناس قاعده بره كتيرهيشهدوا عليك وانت هتبقى غلطان .
    طيب يبقى كفايه بس اهو تعرف شكلها وتنظر لها نظره مش كويسه واهى مره فى العمر ما عادت تعود .
    فى ذلك الأثناء كان ابنى مش سايبنى لا كلام ولا اسئله كانت تقطع حبل أفكارى مما جعلنى اتنرفذ عليه احيانا , ونتيجة لذلك مر وقتا طوله نحو خمسين دقيقة سريعا جدا من كثرة انغماسى فى التفكير حتى دق الجرس فأشارت لنا الممرضة بالدخول .
    كان بين مقعدنا وباب الحجرة نحو ثلاثة او اربع امتار مرت على كأنها ثلاثة كيلو مترات كما مر على الشبر الأخير قبل أن اصبح على عتبة الحجرة لتقتحمها عينى وتتجول فيها سريعا كانه مترا .
    والآن وقع المحذور واصبحت على العتبة واقفا أبحث عن إمرأة قصيرة طولها متر وربع فلم أجد إلا إمرأة ليست طويلة لكنها أميل إلى الطول .
    وقفت ابحث عن إمرأة قطرها متر فلم أجد سوى إمرأة ترتدى بالطو ابيض شيك وذات عود أو جسد يتمناه أى رجل بأن يكون فى زوجته ( ملاحظه هامه يا جماعه انا مكنتش ببصبص ولا حاجه انما أنا بروى للمقارنة فقط ) .
    بحثت عن امرأة ذو وجه سميك كقدرة الفول فلم اجدها سوى وجها قمحيا فاتحا ليس ابيضا لكنه جميلا خفيف الظل ليس به ذرة من البودرة او الكحل او الروج او اى نوع من الميكياج وهو يحتضن عينان شبه واسعتان لهما بريق يصعب عليك التركيز فيهما ويتدلى من فوقه وعلى اكتافها وظهرها شعرا أسودا الذى يسمونه ( شعر ليل ) تبارك الله فيما خلق ودون أدنى مبالغة !
    يعنى لذوى الفضول التخيلى أوفر عليهم المجهود واقول لهم هى أقرب إلى خليط ما بين استايل هاله صدقى الممثلة كشكل وإلى طبيعة الدكتوره دريه شرف الدين مقدمة برنامج نادى السينيما كشخصية بالأضافة إلى الجمال الربانى الهادىء وليست شبيهة لأى منهن .
    كم مر من الوقت حتى الآن ؟
    حوالى خمس ثوان مرت تقريبا وانا واقف على عتبة الباب أتفحص فيها بذهول كما وصفت باحثا عن الشخصية الخيالية التى ارتسمتها فى ذهنى وهى تقف امامى تنظر إلى وأنا أنظر اليها حتى قطعت هى ذلك الصمت بإبتسامة عريضة لم تنفتح فيها شفتيها مشيرة بيدها إلى أحد المقاعد وقالت وهى تهز رأسها إتفضل .
    ودخلت أجر فى قدماى وكأنهما مكبلتان بحديد ثقيل وأنا مذهولا تائها وجلست وما أنا شرع ابنى فى الجلوس حتى تقدمت هى بخطوات متأنية ومدت يدها وانحنت برفق فسلمت عليه وقبلته فى قورته أى جبهته ثم أخذته معها حيث حملته بيديها رفعا على مقعد الكشف ثم جلست على مقعدها الذى يتحرك على عجلات صغيرة وتحركت به لتقترب من إبنى وهى تبتسم له ابتسامة واسعة جدا ووجهت له الأسئلة الآتية حرفيا :
    إزيك يا حبيبى ؟
    إنت قاعد مكشر ليه ؟
    مالك ؟
    فيه ايه ؟
    خايف ؟
    ما تخافش دانا زى ماما ؟
    قولى بقى انت اسمك ايه ؟
    فى سنه كام ؟
    فى مدرسة ايه ؟
    يا ترى بقى شاطر ولا موش ( ثم هزت بيدها يمينا ويسارا بشكل دائرى كإشارة استفسار مع نظرة جانبية كغمزة له )
    انت بقى عايز لما تكبر تطلع ايه ؟
    فقال لها دكتور .
    قالت له دكتور ايه بقى؟
    قال مش عارف .
    قالت له يعنى انت كده لما تقول لبابى بعد الشر يعنى بطنى وجعانى بيوديك لدكتور ده اسمه دكتور باطنه .
    ولما تقول لمامى بعد الشر بعد الشر عينى مزغلله توديك لدكتور ده اسمه عيون .
    ولما اسنانك وجعتك بابى جابك ليا هنا وانا اسمى دكتورة اسنان . تحب تطلع انه دكتور فيهم ؟
    قالها زيك .
    ضحكت أوى ورجعت براسها لورا وقالت له يا منافق ولما تروح لدكتور تانى برضه هتقوله زيك . مش كده ؟
    إنت واد عكروت .
    هيه ؟ قولى بقى ورينى كده يا حبيبى بقك بتشتكى من ايه ؟
    وما أن فتح فمه ونظرت فيه إلا وفورا محيت من وجهها الأبتسامة وقالت تعبير ( أوه ) إيه يا روح قلبى اللى عمل فيك كده ؟
    وبينما أنا أجلس مركزا على تعبيرات وجهها فى ذهول لأقراء طبيعتها المتناقضة مع ما يدور فى ذهنى فاجاتنى بسؤال , فأرتبكت وقلت لها : هه ؟ نعم ؟ معلش مش واخد بالى حضرتك ؟ فأعادت سؤالها وكان هو الموضوع ده لاحظتوه من امتى ؟
    المهم سحبت الدقتر وكتبت علاج وهى بتقولى العلاج ده ما يفوتوش جرعه واحده ويجينى تانى زى النهارده الأتنين لو ما جابش نتيجه هيبقى لنا كلام تانى .
    قمت أخدت من إيدها الروشته وهممت بحمل ابنى من على كرسى الكشف فسارعت هى وحملته فانزلته وانحنت فسلمت عليه وقالت له سلامتك الف سلامه يا جميل وقبلته ايضا فى جبهته وقالت له سلم على ماما . ثم انتصبت قائمة ونظرت إلى بإبتسامة كبيرة وهى تشير إلى الباب وقالت وهى تحنى رأسها خفيفا آنست وشرفت يا فندم مع ألف سلامه ثم خطت خطوة يسارا ودقت الجرس لمن هم بعدنا .
    لن أخفى عليكم أنه قد حدث بداخلى شبه ردة عن ثقتى بنفسى وبتفكيرى فإن حساباتى طلعت كلها فشنك لأن الواقع اثبت عكسها , كنت امشى فى الطرقة وأشعر أن السماء وقعت اسفل منى والأرض أعتلتنى .
    شعرت بدوخه وبدوار وانا مذهول غير مصدق ان تكون هذه هى فوندا التى تهاجم الأخوان هنا .
    واثناء خروجى من الباب الرئيسى للعياده فوجدت بممرضه تجلس على مقعد واضعة يدها فى جيبها وممددة قدميها تتهوى وتتشمس وعرفت انها اسمها فوزيه , فأستعبطت عليها وسألتها :
    هى الدكتوره اللى جوه دى اسمها إيه ؟
    فحملقت فى وجهى وقالت دكتوره فوندا؟
    فقلت لها أيوه عارف اسمها فوندا ايه ؟
    قالت أسمها دكتوره فوندا مش عارفه ايه كده انسى , ثم ضحكت واضافت اصل اسمها صعب شويه يا بيه وناس كتير زى حضرتك كده دايما بيسألوا , ثم اضافت اصل اهلها يابيه اجانب وجم وعاشوا فى مصر وخلفوها هنا .
    فقلت لها كانوا من تركيا ؟
    قالت والله يا بيه انا مش عارفه انا اعرف بس انهم من بلاد الفرنجه زى ما بيقولوا , ثم لضمت الكلام وقالت هو فيه حاجه يا بيه ؟
    قلت لها لاء بس اصل انا بستغرب على أخلاقها النادره دى فى هذا الزمن .
    فصدمتنى الممرضة قائلة ماهو اصلها مش مصريه يا بيه , عارف لو مصريا ما كنتش عرفت تتكلم معاها .
    دنتا حظك حلو من السما انك جيت النهارده عليها , هى هنا سبت واتنين بس فى الأسبوع .
    عارف لو كنت جيت والدكتور سيد موجود كنت هتخرج قرفان من عيشتك ومعدتش هتيجى هنا تانى وعشان تبقى عارف هو بيجى حد وتلات .
    الدكتور سيد ده لو وقعت مناخيره على الأرض ما يوطيش يشيلها , ويبقى دايما مستعجل ويكروت الشغل عشان يمشى بدرى .
    انما الدكتوره فوندا كتير بيبقى فيه ايام مفيش حالات خالص او تكون خلصت الحالات بدرى نقول لها قومى روحى يا دكتوره واحنا هنا موجودين تقول لاء أنا باخد مرتب عن وجودى هنا من الساعه 8 للساعه 2 وده حق العيانيين عليا فمخرجش قبل 2 ودقيقه .
    ثم قالت والله يا بيه عندها ضمير حى بطريقه لا تتخيلها روخر كلنا بنحبها أنا وكريمه وعم حسن ده اللى شغالين معاها هنا فى العياده بس .
    ثم اشارت الممرضه فوزيه إلى سياره نيسان لونها يميل الى الذهبى كانت تقف بجوار رصيف الوحده وقالت العربيه اللى واقفه هناك دى عربيتها .
    تعالى هنا كده يا بيه الساعه 8 الصبح وشوفها أول ما تيجى عم حسن ده يجرى ياخد منها مفتاح العربيه ويركنها لها على الرصيف وانا أجرى آخد منها شنطتها وكريمه تشيل ليها التلاجه اللى بتجيبها معاها ومليانه بالعصاير والكنز والبست ولا يمكن تشرب منها لواحدها ابدا إلا لازم توزع علينا وياها ولا يمكن تشرب وعندها شغل ولا تطلب شاى ولا اى حاجه من دى ابدا روخر مفيش فينا حد يتأخر لها عن طلب لو فى المريخ .
    قلت لها ماشى الله يصلح حالكم وحالها وقلت سلام عليكم وانا خارج لمحت نمر عربيتها ( حروفها ط ألف سين ومش فاكر 2288 أو فيه 2 مكان 2 مش فاكر انا صورتها عموما )
    روحنا البيت وفيه ميعاد معاها تانى يوم الأتنين إللى جاى .
    لكن أهم شىء فى هذه القصة المذهله أنا مش عارف أنا عايز اقولكم إيه ولا استفسر عن ايه ؟
    لكن للآن انا مش مصدق حتى يأتينى اليقين بأن دى هى دى رغم إن كل الدلائل بتقول ان هى دى فوندا عدوة الأخوان ؟
    ومن شدة منا مش مصدق التقطت فى الخباثة كده بعض صور للوحده بتاعتها دى وكان نفسى اصورها هى كمان لكن اتحرجت .
    الحاجه التانيه نعمل ايه ؟
    نعاملها باى أخلاق هل بأخلاق الصراع والغل و الخربشه ولا بأخلاقها وضميرها اللى أنا شفته ؟
    النقطه بقى اللى انا خايف منها إن هل أنا كده اتسرعت لما بحبحت عن نفسى وقولت لكم الموضوع ده النهارده ؟ فيا ترى هل سيكون له ردة فعل منها فى الأسبوع اللى جاى سواءا إيجابيا أو سلبيا ؟ مش عارف ؟
    هل اروح لها حسب الوعد ولا لاء مش عارف ؟ رغم انى بوجه لها رساله من هنا وبقول لها انا كلامى ده كله مفيهوش ما يسىء اليكى بس مجرد فضفضه وهلوثه من شدة الحيرة والتناقض اللى مخلينى انا نفسى مش عارف عايز اقول ايه فأعذرينى وارجوكى ما تفهمنيش غلط .
    لله الأمر ولكم من بعده وقولوا لى ايه رأيكم ؟
    آسف للأطاله .
    والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته .

  20. محمد مشهور 28/10/2010 18:46 -

    نعم انا يا دكتورة واتمني الا يساء فهمي وفي انتظار رد حضرتك علي ما اشرت اليه فضلا ليس امرا في انتظار حضرتك تحياتي

  21. فوندا إنسى 28/10/2010 10:15 -

    الأخ الفاضل محمد مشهور
    أشكر ودك ولى استفسار هل أنت صاحب التعليق الذى نصه ….. نصيحه ياريت تراجعي كلام الاستاذ الفاضل مهندس حفريات كلام راقي …… الخ ؟ … يا ريت بس تؤكد لى او تنفى وعلى هذا الأساس يبداء بيننا الحوار . شكرا لك وخالص تحياتى .

  22. فوندا إنسى 28/10/2010 10:15 -

    الأخ الفاضل الأستاذ عبد البارى صديق شكرا جزيلا لك مؤازرتك لى وصدقنى أنا يقظه جدا وفاهمه كل ما تتخيله وما لا تتخيله ولن تصدق أننى أفهم جيدا وقارئة ممتازه على سبيل المثال لشخصية الشخص الذى وجه رسالة الى الأستاذ احمد وأتباعه رغم أنه لم يقصدنى بشكل مباشر لكنى أعلم ما تنطوى عليه نواياه وحين أكون مخطئة فى ظنى فسأعلن أعتذراى دون الأفصاح عن أى تفاصيل ولا ادعى التكهن او التنجيم لكن الله ما خلق لداء الا وله دواء وقد خلق الأفاعى السامة ورد عليها بالرفاعية .
    أشكرك من عميق قلبى ومع وافر إحترامى لك ولرؤيتك الثاقبة .

  23. محمد مشهور 27/10/2010 13:51 -

    مازلت في انتظار ردك يا دكتورة ارجو الا تتغافلي عن كلامي وانا اقسم بالله اكن لكي احترام واتمني ان يتواصل الحوار دون سؤ الظن لا اقصدك بالطبع اقصد اقصد من اساء فهمي

  24. عبد البارى صديق 27/10/2010 06:35 -

    يا دكتوره فوندا انتى شخصتى ما بين سطور رسالة الشخص اللى بيقولك اتعلمى من مهندس الحفريات غلط .
    معلش عدم المؤاخذه يا اختنا الفاضله ذكائك خانك المره دى .
    يا حضرة الدكتوره إذا أعادتى تمعنك كويس بين السطور من جديد هتلاقى الرسالة دى هى اللى بين السطور وهى التى تقول :
    بوسى إيد البابا
    إنتى عارفه لما اخوانا الأقباط بيبوسوا ايد البابا شنوده وايد بابا الفاتيكان ؟
    اهو ده نفس الشىء الأخوان المسلمين عايزينك تبوسى ايد المرشد بتاعهم .
    طبعا هتقولى وهبوس ايده ازاى وانا بعيده ؟
    هنا بقى البوس هيبقى معنوى و ليس مادى بمعنى الأخ بتاع الرساله لما يقولك انتى حوارك مش راقى يبقى تقفى وايدك فى جنبك وتطاطئى راسك فى الأرض وتقولى له حاضر سمعا وطاعا انا حوارى غير راقى .
    ولما يقولك عفوا انتى قليلة الأدب تقولى له ايوه انا قليلة الأدب وتعيطى وتضربى نفسك كمان بأى حاجه قريبالك .
    هو بقا فى اللحظة دى سيعفو عنك وهو ينظر اليكى نظرة دونية وانتى ذليلة فى حالة ضعف ووهن ثم يعتبرك عبدة من عبيده اللى تبعه .
    اما لو رديتى عليه بكلمة حق فلا ففى هذه الحاله يبقا ازاى تتطاولى على اى واحد منهم ده يبقى تطاول على البابا وتبقى كافره وقليلة الأدب وتستاهلى وابل من الشتايم وهنا الشتايم عندهم ضدك تبقى حلال وهى من الجهاد المشروع ضد الفسق من وجهة نظر البابا اللى هما تبعه وبيألدوه زى القرود فى كل شىء .
    لكن رغم نقدى ليكى ولغلطتك الكبرى فى فهم الموضوع الا اننى احييكى على كل كلمه بتكتبيها كرد فعل دفاعى ضدهم وأؤيدك تماما لأن المثل بيقول لا يفل الحديد الا حديد مثله والعين بالعين والبادى اظلم .

  25. محمد مشهور 25/10/2010 14:58 -

    الاستاذة فوندا انسي انا صاحب التعليق بعنوان (((الي الاستاذة فوندا انسي))) شكرا علي نصيحتك اياي وشكرا علي ردك المهذب اتابع الحوار منذ فترة ولم اتجرء علي المشاركه فيه لما كان فيه من صراع واحتدام واظن ان الامو قد هدئت نسبيا لذالك اسمحي لي ان اتسائل بالتأكيد حضرتك قرئتي التعليق رقم 196 والذي لم يرد عليه احد رغم انني ارة انسان محترم من كتاباته التي لم يسئ فيها الي احد وتعجبت كثيرا لماذا لم يجيبه احد بالله عليكي اريد الرد علي هذة النقطه فقط التعليق كان بعنوان الي الاستاذة فوندا انسي واعاد نشرة تحت عنوان ارجو الرد علي كلامي اتمني ان تقبلي مروري تحياتي لكي اتمني الا اكون قد ازعجتك اسف مرة اخري

  26. فوندا إنسى 24/10/2010 23:31 -

    إلى الأستاذ الذى وجه إلى رسالة تقول ( نصيحه ياريت تراجعي كلام الاستاذ الفاضل مهندس حفريات كلام راقي ومحترم ومثال للحوار المتمدن بالله عليكي راجعيه كويس وان شاء الله تستفيدي ربنا يوفقك )

    أولا بقولك لقد فهمت ما بين سطورك وماذا تعنى ….. ولست بحاجه لتوجيه لأنى قرأتها …. وهى رساله عاديه جدا ليس بها أى حوار نسميه متمدن أو غيره حيث لم يكن يرد على أحد ولم يكن يوجه كلامه لشخص بعينه ….. لأنه لم يتعرض لما تعرضت له أنا وهى رساله اضافت لنا معلومه وغير مؤذية لأحد …. هو فقط يحكى جزء من تجربة حياته ليس إلا ….. لكن كونك تحاول ارتداء قميص الأرتقاء الشكلى واللمزعلى حساب الآخرين هذا شىء آخر لا أعرفه !
    كذلك ياليتك لا تنسى أنى طبيبة اسنان يمكنها هذا المرض الشعبى من معرفة نوعيات كثيره من البشر كل يوم لأدراك الفارق بين الشخصيات الجيدة والشخصيات الرديئة ……

    ثانيا عايزه ارد على نصيحة حضرتك لحضرتك بنفس نصيحة حضرتك :
    نصيحه يا ريت تراجع كلام الدكتور محمد القاضى كلامه غير راقى وغير محترم وليس مثالا للحوار المتمدن ….. بالله عليك راجعه إنت كويس وإن شاء الله ربنا يغفر لك من إثم ظلمك فيا وتحيزك ليه أو للأخوان على حسابى حتى لا تكون فى الدرك الأسفل من النار معقل الظلمة والمنافقين وربنا يوفقك .

    ثالثا أنا فعلا بشكرك شكرا جزيلا ومن عميق قلبى على جميلك الكبير جدا …. حيث لم تتحدث إلى بالأسلوب الأخوانى السيكوباتى المتعارف عليه لدى الناس وخاصة هنا فى هذا الموقع …… فهذا بالفعل إنجازا كبيرا يشكرك عليه الأخوان لأنك تزيف حقيقتهم بتجميل صورتهم التى رايتها هنا فى هذا الموقع .

    رابعا يا ريت حضرتك حتى اسامحك ويرضى الله عنك تحقق العدل الذى قيل انه اساس الملك وتوجه نفس الرسالة اليه كما وجهتها الى حتى لا تكون آثما عند الله , وإن لم تفعل …. فحسبنا الله ونعم الوكيل .

    خامسا وأخيرا ….. إعلم سيدى أن كل ردودى مشروعه ومن حقى تماما …. واينما عادوا لسبى وشتمى …. سأرد عليهم بأبشع مما يتوقعون ولن أكل ولن أمل طالما هذه لغتهم الردح والسفالة وقلة الأدب …
    لك خالص تحياتى ….. وتصبح على خير …..

  27. الي الاستاذة فوندا انسي 24/10/2010 15:50 -

    نصيحه ياريت تراجعي كلام الاستاذ الفاضل مهندس حفريات كلام راقي ومحترم ومثال للحوار المتمدن بالله عليكي راجعيه كويس وان شاء الله تستفيدي ربنا يوفقك

  28. فوندا إنسى 24/10/2010 10:46 -

    إلى المخرف الذى ينادينا بإلى أحمد سلامه واتباعه ..
    أولا أنا مش تابعه لحد إذا كنت بتعتقدنى تابعه للأستاذ المحترم أحمد سلامه رغم أننى بالتاكيد يشرفنى أن أكون مرؤوسة له فى أى مجال , لكن مقصدى إن الأستاذ أحمد سلامه مش مرشد جماعه تانى عشان نتبعه ولا نبوس إيده . بس ده قصدى يعنى عايزه أفهمك …. دا لو كنت بتفهم أصلا انت كمان …… إنى منيش دلدوله لحد زيك يا بو فكر مريض . يعنى الكلام ده عندك انت وبس يا دلدول المرشد . حبيت بس اوضح الصوره عشان النمامين بتوع الفتن ما ينتهزوهاش فرصه ويوقعوا بينى وبين الأستاذ أحمد .
    أما صاعقه وما أدراك ما صاعقه فصاعقه تنزل على دماغك ودماغ شاكلتك والتدليس والتهليس والعربده والنداله دى بتاعة المنافقين إللى محدش يعرفها غيرك انت وبس .
    وكان نفسى بس تشوف يا بتاع خبر الصاعقه الأخبار إللى كان لسه أول أول امبارح بس بيقولها واحد صحفى اسمه سعيد شعيب فى قناة أون تى فى على الأخوان , وأقل ما قاله , قال أرفضضض أن يحكمنا الأخوان …. دول هيدبحونا فى الشوارع ويخلونا زى إيران . يالا بقى يابو الأخبار يا مهلس وانت شكلك كده باين عليك منافق كبير من الطراز العتيق 🙂 … آدى شهادة الناس عليكم …. ولسه اللى يدور ياما هيلاقى أخبار .
    بس على فكره ……. وحياتك يا صاعقه أفندى ابل ما انسى :
    المره دى كانت صاعقه ووالنبى متنساش تخليها المره اللى جايه براشوتات يا سفيه باشا .
    ههه والله معذور فى عقلك إنت وأمثالك المعاتيه !

  29. فوندا إنسى 24/10/2010 10:43 -

    إلى المجهول اللى بيقول : انا حاسس ان العالم دي ما بتفهمش اصلا اللي شاف المسلسل عمره ما يتكلم كدا خلصنا م احمد لامه وقلة ادبه طلعت لينا دكتورة الاسنان بس بزيادة شويتين .

    عايزه اقولك إن طلعت السفالة والحقاره من اللى زيك ما تبقاش عيب .
    وبعدين خلينالك الفهم يا فهيم ياللى ذكائك بيخر من كتر ما صنع الذره !
    وأنا مش هدافع أبدا عن الأستاذ أحمد سلامه اللى انت بتوصفه بهذا الوصف اللى فيك إنت أصلا ….. وهتركه هو لو جه هو اللى يرد عن نفسه عشان مفيش معتوه زى اللى بيقول أحمد سلامه وأتباعه وصاعقه ومش عارفه إيه من الكلام العبيط ده يقول انى بدافع عنه .
    وأخيرا إذا كنت بتتكلم عن إلة الأدب فراجع نفسك أنت أولا وشوف إلة أدبك ووقاحتك وصلت لفين وعلى أدها هرد عليك بنفس أسلوبك المنحط .

  30. فوندا إنسى 24/10/2010 10:41 -

    بسم الله الرحمن الرحيم
    والصلاة والسلام على رسول الله الهادى الآمين ..
    اما بعد ..
    فيا إخوانى المسلمين ..
    جئت إلى هنا خصيصا إلى الدكتور محمد القاضى …. الراجل الفاضى ……… أفندم يا دكتور ؟
    جئت إليك يا دكتور كى أرد لك الجميل .
    جميل إحترامك وتبجيلك لى فى آخر رسالة منك أتحفتنى بها بكل ما لذ فيها وطاب , فهل من الأصالة أن أتجاهل عن هذا ولا أرد لك الجميل ؟ وإن حدث فستكون منى نداله .
    ومش كده وبس , بل أنا بقى فضيت نفسى مخصووووص …. وجيت لك أهه عشان بس أتعلم من حضرتك لأنى ما بعرفش حاجه عن أسلوب الحوار الراقى كما حكمت على حضرتك !

    إشهدوا يا أهل الدار …. وشوفوا كرمه وثناؤه ولسانه الرطب على …. عشان تشوفوا مين فينا أكرم .

    أولا يا دك ……. توووور …… ما حدش قالك قول الهيافه إللى انت كاتبها دى ( فوندا ذو الاسم الجميل وفوندا اول اسم اسمعه ومش عارفه إيه من الكلام العبيط ده … والخ ) .

    ثانيا الأنسان يا دكتور مش بالدكتره … الأنسان بأدبه وأخلاقه وتدينه الصحيييييييييح ح ح ح ح !
    مش تدين العربده والبروبوجانده والمظاهر الكدابه بتاعة النقاب واللحيه إللى بعض المجرمين والمجرمات والقوادين والداعرات إللى ما صدقوا إتلاقوها وبيتستروا وراها النهارده .. وإعتادوهاااااا …. واصبحت مزاج عندهم وطبع فى دمهم …… والقضايا منها كتييييييييييييييير ….. أوى أوى أوىىىىى … ماليه المحاكم …. وهذه نتيجه الغبااااء …. الحلال ….. بتاع الناس اللى بتفتى وهما أصلا ما عندهم فكره لا عن دين ولا عن دنيا …. ولا بيفهموا …… ولا بيشغلوا مخهم زى بتوع القنوات إياها اللى ذهبت الى الجحيم فى ستين داهيه ما ترجعها وعقبال الباقى واتباعهم .

    ثالثا أنا اصلا مكلمتكش ومعرفكش عشان تتكلم معايا وعليا وبالطريقه دى ….. أنا بكلم دكتور مصطفى العيسوى …. وواحد سمج اسمه مصطفى حشر نفسه فى كلامنا زى الملح فرديت عليه …. هو مش من حقى أرد على رخامته ولا إيه يا دكتور ؟ …. ولا حضرتك عايزنى آخد إذن منك واقول ايه وما اقولش ايه …. ولا إيه مش فاهمه ؟ ….. وبعدين إنت مالك …. هو ده بقى دينك اللى بيعلمهولك فى الجماعه يا دك ؟ …… أمرك غريب أوى والله !

    رابعا فين بقى اسم دكتور محمد القاضى اللى انا اتكلمت عليه وغلطت فيه وقولى قولت عليه ايه يا كذاب أفندى ؟

    خامسا لما تلاقينى ردحت حسب وصف لسانك اللى بيسقط …… ! يبقى اكيد الشخصية اللى أدامى من بيئه تستاهل الردح ….. أمال عايزنى أعمل له إيه يا دك ؟ ….. عايزنى اضرب له تعظيم سلام ؟ ……..ولا أنت شايف إيه غير كده يا حضرة الدك ؟ …… معلش آسفه والله أصل انا مش تبع جماعات من اللى هيا ولا بنصاع إلا لرئيس مصر الشرعى وحكومة مصر الشرعيه !!! … آسفه معلش أنا صحيح غلطانه فى دى ! أنا لازم أتبع نظامكم عشان ترضوا عنى زى اليهود والنصارى اللى مش هيرضوا عننا أبدا …. ابدا …. إلا لما نتبع ملتهم .

    سادسا إسمى الحلو اوىىىىىىىىى … ده ….. أنا فخوره بيه جدا ……. لأن أولا مش موجود فى بلدك …. ثانيا لأنى من نسل تركى وبفتخر ….. يعنى مخى صرمه قديمه وما بسبش حقى … وفى دمى حاجه اسمها مخ تركى ….. فجيت تانى عشان أحتل بلدك من جديد ياااااا ….. دك ….. تور .
    ثم إيه اللى غايظك يا دك ؟ الساده الدكاتره اللى تقصدهم ! مفيش غير الدكتور مصطفى العيسوى …. راجل إبن ناس ….. ومحترم ….ومهذب …. ومتربى …. ومتدين ….. وبسيط جدا …. وواضح أنه قمه فى الأخلاق بدون ما يكون تبع جماعه بتحاول تعمل لنفسها صيت ولا بروبوجاندة وجعجعه على الفاضى … فبيحترمنى …… عايزنى أعمل له إيه حضرتك ؟ ….. واحد بيكلمنى بأدب ….. يعنى أرد عليه بسفاله ووضاعه وقلة أدب زى ناس …. !!!! ؟ ولا ايه مش فاهمه ؟
    وبعدين والله أنا آسفه جدا وأعذرنى أصلى لسه ما إنضمتش لأى جماعه تعلمنى إلة الأدب وإزاى أقلب الحق باطل والباطل حق .. أما مسالة عيشت الدور عشان كلمونى كلمتين حلوين …… فدى عندك حق …. طب منا قولت لك أهه ….. إن الأنسان المهذب إللى بيطبق نظرية لاقينى ولا تغدينى …. ده بيؤسر الأنسان إللى أدامه …… لكن قليل الأدب …… لازم ياخد على قفاه وعلى دماغه ! ……. مش كده ولا إيه ياااااا ….. حضرة …. الـ ….. دك.. توووور !

    سابعا بتقول إنك كنت حاسس إن اسلوبى كاااان راقى ومحترم وبعدين بتقول قلة الذوق والردح اشتغل ….

    لاء هنا بقى عايزه اقولك حاجه لازم تعرفها ……
    أنا أسلوبى راقى ومحترم غصب عنك ..
    ومش عنك وبس ….
    وعن جماعتك وفكرها المتخلف ده كمان….
    ثم مش انت إللى تقيمنى ….. إنت نكره …. إنت صفر على الشمال يا دك ! …. إنت مجرد عثره وجب على المسلم الحق إزاحتها من طريق التقدم والحريه …. إنت الإنسان اللى زيك والأنسانية منك بريئه , يجب ان يخجل من نفسه ومن تصرفاته الغير آدميه بالمرة ويتدارى .. وإن كنت شايف زى ما بتقول إن اسلوبى مش راقى ولا محترم ولا ذوق …. فده لأنك إنت نفسك شخص غير راقى ولا محترم وقليل الذوق كمان … أمال هتعرف منين إلا إذا كنت انت أصلا كده !

    أما لما كان اسلوبى فى الأول محترم فى نظرك الأعور ده ….. فده لأن جماعتك روضتك زى الـ….! على الركوع والسجود والضعف والخنوع والخضوع والسمع والطاعه للأمير بتاعكم من أول واحد وإنت جاى لحاد النهارده .. وانك لازم تخرسسسسس وما تفتح خشمك أدامه …. فصور لك خيالك المريض بأنى لما وعدت بعدم الرد كان ضعف منى وخضوع وخرس … لااااااء توء .. توء .. توء يا دكتور .. إوعى تحسب كده … تبقى غلطان ….. إوعى تفتكر إنى زيك ….. لاء …. إفهم ….. إنت بتكلم واحده فى الأصل تركيه ….. مش واحده متخلفه ولابسه بعبع أسود على وشها زى العفاريت وماشيه بيه تخوف الناس فى الشارع بمنظرها الـ ………. يا دكتوووررر !

    ثامنا أنا مش كذابه لما وصفتكم زى اليهود والشيعه كما يدعى جنابك .. لكن ربما بالغت شويه لما قلت إنهم أفضل منكم .. وده مش ذنبى .. دا الناس هيا اللى بتقول مش أنا …. أنا قلت وبكرر معرفش عن الأخوان حاجه خالص وكنت عايزه أعرف ….
    لكن الحمد لله دلوقتى عرفت عنها كللل حاجه ….
    عرفت إن الناس قرفانه منكم ومن ريحيتكم ….. هو إنت لما عايز تعمل عصابه بتفرض إرادتها على المجتمع زى عصابات شيكاغو …. طب ما هى دى بالضبط نظرية الشيعه واليهود ……. وبعدين يا سيدى ما تزعلش أوى كده …. مش فارقه كتير … ما أزفت من زفتى الا ميت غمر يا دكتوووور .. ومتشغلش بالك ….. عشان بس تعرف إن أنا بفهم أهه مش زى ما بتتهمنى بعدم الفهم !!! …. وبعدين والنبى ما تغضب عليا أوى كده يا دكتور …. إوعى تكون فى وزارة الصحه وترفدنى من شغلى .. لحسن هاعيط … ولا تكون هتقفل لى عيادتى أحسن أنا بخاف !

    إلا بالحق يا دكتووور ؟ !!!! …. إلا صحيح انت بتقول ليا إلتزمى الأدب ؟
    يا خراشى !!!!
    يعنى هو أنا ……. قليلة الأدب يا دكتور ؟
    ليه ؟…… هو حضرتك …. وبقولك بأدب أهه حضرتك …..
    تكون حضرتك شايفنى مرايه وشايف نفسك فيها ولا ايه يا دكتور ؟
    مش إنت مؤدب بردو ؟ إزاى أنا أبقى قليلة الأدب وإنت بتعلمنى الأدب إلا إذا كنت إنت اللى ستييييين سافل وقليل الأدب ؟

    لاااااا ….. إلزم حدودك ……. وإلــزم إنت أدبك يا دكتور وإحترم نفسك وما تغلطش فيا تانى وما توصفنيش بالحثاله إلا إذا كنت أنت بقى أكبر مستنقع حثاله فى الشرق الأوسط …. وعيب عليك لما تتكلم مع واحده ست بالطريقه دى … ولا مفيش حد فى عيلتك ولا فى بلدك علمك الذوق والإتيكيت ابل كدااااااه !!!

    إيييييييييييييييييييييييييييييه ؟

    وكمان ما علموهالاكش فى أسلام الجماعه بتاعتكم ولا إيه يا اااااا دك ….. طططور ! يا عيب الشووووم !
    وبعدين ما تنساش والنبى قبل من تخرج عن شعورك زى ما بتقول حط على شعورك شامبو ( شوذ أند صندل ) وإدععكه بليفة المطبخ لعل شعورك لما ينضف … مخك ينضف ويتنور من التخلف الفكرى إللى إنت بتعانى منه ده …. و بعدين يمكن كمان يتطهر من الغباء إللى عاملك نقص عشان كده بتتهمنى بيه ……
    وشوف بقى يا دكتور أنا بعزك إزاى ؟
    أنا هعمل بنصيحتك يا دكتور ….. حقك عليا ما تزعلش …. وهخبط راسى فى الحيط …… ماشى !
    الحيطه مش مشكله ..
    بس إنا بقى بنصحك بردو عشان تعالج نفسك من إللى انت فيه … إخبط راسك فى جزمه أديمه بس تكون مقطعه من اللى مرميه فى الخرابه اللى جنب بيتكم ..
    شااااااااااااااو …. !
    ولو عدتم ………………………………….. عدناااااااااااااااااا .
    واخيرا ………….
    آسفه إنى أتأخرت عليك معلش كان عندى شغل كتير جدا ….
    شكرا جزيلا لك على حسن المتعة بالقراءة والسلام على من اتبع الهدىااااااااااااا

  31. فوندا إنسى 24/10/2010 10:40 -

    إلى الأخ إللى بيتهكم عليا وبيتهمنى وبيقول بعد الشر هدى أعصابك يا دكتوره , عايزه أقولك ما تشغلش بالك أنا اعصابى هادياااا أوى . وجوزى طيار حربى . يعنى متعلمه منه ومتطبعه بيه قمة البرود والهدوء . أما تصورك لأعصابى ده فمعلش آسفه جدا ده بقى من حرقتكم عشان أنا كنت داخله هنا وأنا ساذجه معرفكوش ……… فأرشت ملحتكم .
    الله يصلح حاله وحيد حامد . كلامه كله طلع صح والله . ومش وحيد حامد وبس دا كل الناس قرفانه منكم يا أخىىىىىى أووووووفففف عليكم سمعتكم زى الهباااااب والله .
    أما الردح بتاعى ده بقى زى ما لسانك الصفيق ده بيقول . فمن جاور الحداد إنكوى بناره ياااا …. اللى معرفكش .
    أما إنك بتتحدى بالحوار المحترم ……. :))))))))))) روح جتكوا خيبه …… روح يا أخى شوف الدكتور سيد على وهناء السمرى بتوع قناة المحور فى برنامج 48 ساعه جابوا لكم ضيف يتحداكم وكان منتظر ضيف يجى منكم يحاوره الضيف بتاعكم هرب زى الجبان واعتذر وما قدر على المواجهه , واللى جه على التليفون منكم اتمسح بيه الارض وما عرف يرد ….. لا من فوق ……. ولا من تحت .
    أما أنا فأنا دايما واضحه وصريحه وقلت وكلامى هنا مكتوب إن انا عايزه اعرف عن الأخوان , يعنى ما قلتش إنى عارفه , فإزاى بقى اتحاور معاك يا فكيك عصرك …. يا ذكى ! . ده إن كان فيه عندك منه أصلا !

    وبعدين حضرة جنابك بتتكلم عن العقل , يا شيخ روح بقى . بلا أرف … عقل إيه وعقلاء إيه ونيلة إيه ؟ هو أصلا فيكم حد بيعرف يتكلم بعقل ولا منطق ولا أى أسلوب متحضر ؟ إنتوا ناس لسه عايشه فى العصر الحجرى . أوم يالا يا شيخ إجرى حل الفيل من على باب الدوار بتاعكم بقى يا متحضر !
    بس عايزه اطلب منك طلب زى ما طلبت منى طلب هدوء الأعصاب فى الاول :
    عايزه اقولك بس يا ريت بس لما تخاطبنى وبالذات لما تخاطب واحده ست تكون مؤدب ومتبقاش قليل الادب . عشان لما تتهمنى بالوقاحه تبقى إنت اللى وقح وستين وقح . ماشى يا معدوم الأخلاق ؟

  32. الصدمة والرعب 23/10/2010 20:52 -

    إلى صاحب تعليق انتظروا المفاجئة إنكشف أمركم إنتظرونا .

    إحنا بقى ما بنقولش لحد انتظر خد يا عم عندك إنت بقى الأخبار دى إللى هتنزل عليك إنت كالبرق الحارق مش الصاعقة وبس .
    (1) مسلسل الجماعه إختير واحدا من أحسن أربع مسلسلات فى رمضان للحصول على جائزه .
    (2) وحيد حامد مرشح لجائزة الدولة التقديرية .
    (3) محمد ياسين مرشح لجائزة الدولة التشجيعية .
    (4) مسلسل الجماعه مرشح لجائزة أوسكار .
    حبيب قلبى إمسك بقى أعصابك فى المصيبة إللى جايه ولا تقولى بقى صاعقه ولا عفريت ازرق , وإوعى يجيلك جلطه فى مخك ولا فى قلبك .
    نشرت جريدة الواشنطن بوست تقريرا شاملا عن الأوضاع فى مصر خلال فترة الولاية الأخيرة لمبارك نقلا عن إستطلاعات السى أى إيه الأمريكية وقالت كلام كتير جدا عن ما يعانى منه الشعب المصرى لكنها أفردت جزءا خاصا من تقريرها حول الأخوان المفضوحين آسف أقصد هههههههههههه المسلمين يتلخص فى التالى :
    (3) قال التقرير أن نسبة 23 % من الشارع المصرى يؤيدون حكم الأخوان ونحو 9 % مترددون على استحياء ونسبة 56% يرفضونهم تماما والنسبة الباقية هى التى رفضت الأدلاء برايها .
    (4) توقع التقرير بناءا على معلومات رفض الأعلان عنها أن عدد مقاعد الأخوان فى مجلس الشعب القادم لن تتعدى ما بين 8 و 22 مقعد كحد أقصى .

    أوووووووووووووووووووى يا هووووووووووووووووووووووووى هى هى هى هياهوووو
    يا نااارى يا حرقتى يا فضيحتى ياااانى يادى الخيبه على الأخباااار اللى زى الصاعقه
    يا دى النيله اللى شايله نيله موديه نيله وحاطه نيله .
    يا خرااااابى
    خبر يفقع المراره ويسيحها ويخليها بصاره والأخوان تلطم على وشها وتقول يا خساره يا خساره يا خساراااا
    يالا بقى يا صاعقه أوم نام بقى تصبح على خير يا حضرة المدلس .

  33. مهندس حفريات 23/10/2010 09:27 -

    الأخوة والأخوات الأعزاء السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    أنا إسمى المهندس حسنى البحيرى وعمرى 64 سنه وكنت بعمل مهندس فى أعمال الحفر فى أى مجال بمعنى أى حفر من أى نوع كبير يخطر لك على بال أنا كنت بشتغل فيه حتى لو كلفونى بحفر نهر النيل كله من جديد ولو بطول عمرى كان ممكن أحفر لوحدى ولو جزء كبير منه وطبعا مش باليد لا دا كان معايا كل اللودرات والبلدزورات وكل أدوات الحفر الميكانيكية التى تخطر ولا تخطر لك على بال . وكنت أحيانا لما ما نكونش مشغولين كانوا بياخدونا لرفع أنقاض العمارات والأبراج والمبانى الساقطة .
    لكن الحقيقه من حسن حظى إن أنا مرت فتره بحياتى إشتغلت خلالها فى مصلحة الأثار وبالطبع كان الشغل فيها مهما بلغ كان أخف بكتير من شغلنا الآخر الذى اشرت اليه بعاليه بمعنى يجيبولى رسم ويقولوا لى إحفر لنا نفق يوصلنا من هذه المقبرة إلى الأخرى هذه أحفر , وأحفر لنا مثلا نفق تحت المعبد ده فى اتجاه الهرم ده نشوف هيكشف لنا إيه أحفر , يعنى كده تقدروا تقولوا كنت زى مقاول أنفار بس راقى شويه والحقيقه المرتب كان مجزيا إلى حد ما فكانت الأمور النفسية مستقرة تماما مما اتاحت لى فرصة إستغلال الأستزادة من هذه النوعية من المعلومات والأضافة إلى رصيدى الثقافى .
    إشتغلت فى مصلحة الأثار حوالى عشر سنوات بس كان منها 3 سنوات ورا بعض فى الأول وتركتها لعدة سنوات ثم عدت لها واشتغلت 7 سنوات تاليه متصله .
    المهم معلش صدعتكم لكن عاوز اقول كلمة حق بعد هذه المقدمه .
    يا جماعه الموضوع بعاليه مش موضوع خناقات وشجارات ومعارك .
    الموضوع بعاليه هو بعنوان نجوم مسلسل الجماعه مش بعنوان كيف نتعارك سويا .
    الأخت الهام عبد الرحمن كتبته واللى عايز يقول رايه فى صميمه يقول سواء بالسلب أوالأيجاب .
    لكن لا أعتقد إنه من المفروض أن يسجن كل منا رأى الآخر بعقدا نفسية داخليه إستشفتها أنا من نار المعارك الموقدة هنا .
    هى فعلا حقيقة عقد داخلية موجود جوه النفوس وده أمر طبيعى .
    كلنا جوانا عقد نفسيه مختلفه وانا جوايا وجارى وخالى وعمتى كلنا يا ناس .
    أمال العيب فين ؟
    العيب لما نخرج تلك العقد ونظهرها فى شكل أحقاد وإعتراضات ومعارك وخلافه .
    وبتوضيح آخر كلنا بندخل الحمام ودا مش عيب لكن العيب لما تنكشف عورتنا .
    بصراحه كده كان نفسى أقول رايى فى موضوع مسلسل الجماعه ده من زمان أوى .
    بس كل ماجى أدخل هنا أحسن بنار بتهب فى وشى ءأوم خارج بسرعه وكان الله فى عون الخبازين الصامدين أمام الأفران .
    دى حاجه أما الحاجه التانيه كده انتوا بتخوفونى أقول رأيى يعنى هل لما اقول رايى يطلع واحد يشتمنى ؟
    طب ليه ما بناقص .
    أنا مريت على منتديات كتيره وقلت فيها أراء فى مواضيع أكتر ما شفتش اللى بيحصل هنا الا قليل جدا ونادرا جدا لكنى لاحظت إنه متعلق بالدين .
    يعنى لا شفت مواضيع علم سياسى ولا اجتماعى ولا ثقافى ولا أى نوع إلا ما كان فيها قسط من الخلاف لكن بدون أى معارك أو تجريح متبادل وللأسف إلا فيما يخص الدين تقع المعارك .
    وللأسف الأخطر والأشد أنها بين المسلمين وبعضهم مش بينهم وبين أديان تانيه .
    ليه كده مش عارف وبصراحه أنا شايفها جهل من الطرفين المتنازعين فى المسائل الدينية وبصراحه مش عايز احط الموضوع ده فى دماغى ولا يهمنى أصلا أدخل فى دوامته .
    برضو هرجع تانى وأقولكم صدعتكم واسمحوا لى أن اقول رايى وأمضى ولن أعود ولن أرد سواءا كان الرأى متفق معى أو مخالف .
    يا أيها السادة الكرام أنا لست إخوانيا , ولن أكون , ولست ضدهم , ولست معهم , ولست مع من ضدهم , ولست متآمرا عليهم , بل أكن لهم كل إحترام ليس لأنهم جماعة مسماة بالأخوان , ولكن لأنهم أولا هم بشر , ثم لأنهم مسلمون , وأخيرا اتفقنا معهم أو إختلفنا فإن نيتهم حتما هى رفعة الأسلام .
    نيجى بقى لموضوع المسلسل لأقول رأيى فى جزئية معينة فقط وليس كل المسلسل .
    وهى تخص وحيد حامد كإنسان .
    أنا شايف الهجمه عليه ولست أنا بالمدافع عنه بالطبع شايفها شديده جدا وظالمه .
    أنا لفت نظرى حديثه فى أحد لقاءاته فى احدى الفضائيات وكأنه كان محاكمة له على الهوا , لفت نظرى وهو يقول ردا على استفسار حول ما قاله سابقا بأنه جامل الأخوان فقال :
    أنا آتيت بكل المراجع بشتى أشكالها وألوانها , وفحصت كل المعلومات التى تفيدنى فى تاليف المسلسل , المعلومه اللى وجدتها فى مرجع واحد وما وجدتهاش فى مراجع أخرى إستبعدتها تماما ولم ءأت بها فى المسلسل , وأنا لم ءأت بأى معلومه فيه إلا لما وجدتها على الأقل فى مصدرين .
    حسنا إنتهى حديث الأستاذ وحيد فى هذه الجزئية التى ربما أعطى لنفسى الحق بتسمية نفسى شاهدا على العصر ولو فى هذه الجزئية فقط .
    بصراحه , ودون تعنت أو تشنج , وأثق فى نفسى بالرأى الصحيح لأنى كما قلت لست متحيزا لا لهذا ولا لذاك , لذا فإننى أستطيع تقييم هذه الجزئية فقط وبما لدى ما لن أدعيه بدليل ولكن ربما بشبهة الدليل .
    فبحكم وجودى مع الباحثين الأجانب عن الأثار فى مصر فقد أتيح لى كتاب تاريخى باللغة الأنجليزية عن الأثار الفرعونية المصرية لم يكن ملكى لكن أعطاه لى أحد الباحثين البريطانيين واسمه مستر تيرى بشكل مؤقت وقد قرأت منه بعض المقتطفات .
    الكتاب كان بعنوان أحجار المجد لباحث الأثار البريطانى دكتر جون كيلى مارتن الذى كان ضمن بعثة الأثار فى مصر أبان حكم الأحتلال الأنجليزى لها , والكتاب متألف ومطبوع فى آواخر الأربعينيات , ويتحدث فيه عن جل وعظمة الأثار المصرية وكيف بنيت ومتى بنتيت وكم إستغرق بناؤها حتى اصبحت ترسم حضارة مصر العظيمه وسجلتها فى التاريخ وكثير من هذه القصص والروايات .
    الحقيقة أعجبنى الكتاب لكنى للأسف بحثت عنه فى السوق كى اشتريه ولو بألف جنيه لقيمته العظيمة من وجهة نظر الآخرين تجاه مصر وحضارتها لكن للأسف لم أعثر عليه على الأطلاق , ولولا حيائى لكنت طلبته من مستر تيرى عنوه لكن هذا ما لم استطع فعله .
    ربما يسألنى أحد وما علاقة ما تقول بموضوع مسلسل الجماعة ؟
    علاقته أنى وجدت فقرة من فقراته كانت تتحدث عن الأله امون رع , وقال فيها دكتر جون أنه كانت لأمون رع جماعات من العبيد يعبدونه ويطيعونه ويأتمرون بأمره وينفذون تعاليمه حتى لو اقتضى الأمر بقتل انفسهم , والجماعة إسمها خون مس , واضاف الكاتب الإنجليزى تعليقا على هذه الجزئية فقال أن قائد جماعات الأخوان المسلمين فى مصر , ( الترجمة قال جماعات وليست جماعه وقال قائد وليس مرشد ) عندما كون هذه الجماعات فقد إقتبس فكرة إسمها من جماعات خون مس الذين كانوا يدينون بالسمع والطاعة والولاء للأله آمون رع , مشبها نفسه بآمون رع يأمر فيطاع فأضاف تعديلا لخون مس بعدة حروف قليلة وضعت الأسم فى مكانه الصحيح وهو المعروف بالسم الحالى الأخوان المسلمين . ثم واصل الكاتب رحلته فى بقية الكتاب كما كان السيناريو المعد له .
    إنتهت النقطة التى كنت أود إبرازها .
    والآن ونحن نقترب من النهاية يطفو السؤال التالى :
    هل كان ذلك الكتاب من ضمن مصادر وحيد حامد أم لا ؟
    والأجابة إذا لم يكن ضمنهم إذن يصبح السؤال بلا معنى .
    أما لو كان من ضمنهم . فيجب أن نعلم بأن هذه النقطة لم تظهر فى المسلسل .
    وبما ان الكتاب بالفعل شحيح او يكاد يكون معدوما من السوق وإن كان الكتاب والصحفيين وأمثالهم لهم القدرة على الحصول على أى وثيقة حتى ولو كانت فى البيت الأبيض نفسه , فإذا أعتبرنا أنه كان من ضمن مصادر وحيد حامد لتأليف مسلسل الجماعه فأليس ذلك دليلا على صدق وحيد حامد حين قال أنه جامل الأخوان , واقول جاملهم من وجهة نظرى , على الأقل لم يظلمهم بمعلومة غير مؤكده ؟
    هذا كان مجرد شعاع لرؤيتى فى الموضوع يتسرب إليكم من ثقب فى جدار حائط .
    السلام عليكم .

  34. فوندا إنسى 22/10/2010 22:01 -

    دكتور مصطفى العيسوى معلش إعذرنى وأنا متأسفه جدا , عموما وصلتنى مضمون الرساله , ميرسى جدا نصيحة حضرتك . خالص تحياتى . باى باى

  35. دكتور/ مصطفى العيسوى 22/10/2010 17:26 -

    الأخت العزيزة الدكتوره فوندا :
    مساء الخير
    معلش سامحينى انتى بقى فللمرة التانيه أنا بغلطك وبقولك إنتى غلطانه غلطانه غلطانه لما تردى على دول .
    ده مبدأ عندى من الأول واتكلمت فيه كذا مره ولا رجعة .
    الرسول عليه الصلاة والسلام قال ليس الشديد بالصرعه ولكن الشديد من يملك نفسه عند الغضب .
    ده حديث ووصيه من الرسول بقوله وانا ما بقولش إنى يعنى عامل فيها شيخ .
    هما اللى عاملين نفسهم بتوع دين وهما كدابين زفه اصلا بدليل إنهم لا بيطبقوا الحديث ولا حتى بيسامحوا حتى لما تكونى غلطانه والنظريه دى كانت فرصتك إنك ياللى منتيش اخوان ولا انتى داعيه ولا انتى شيخه يعنى انتى واحده عاديه لو كنتى طبقتى الحديث على نفسك كنتى عرتيهم وكشفتى فجرهم .
    لكن للأسف عدتك دى .
    أنا مش فاهم هو انتى لو واحد بلطجى ولا سافل قل أدبه عليكى فى الشارع هتردى عليه ؟
    هل هتنزلى لمستواه كده ؟ تبقى غلطانه طبعا .
    إذن ده نفس الشىء .
    طب منا قريت كل اللى مكتوب وعرفت القصه كلها , آه واحد متطفل وشاعر بعقدة نقص دخل بينى وبينك نفسه يقول كلمتين ولا عقله خفيف شويه حبتين ولا لأى سبب .خلاص يا سيتى ما يدخل هو ايه اللى حصل يعنى ؟
    انا شخصيا مش هعلق عليه خالص ولا ليا دعوه بيه . رغم إن الموضوع يمسنى انا كمان لكن هزبله كأنه كده لو مؤاخذه كيس زباله لقيته على الأرض أروح شايطه على جنب ولا فى خرابه ولا أى حاجه . ولا كأنه موجود ويا دار ما دخلك شر .
    ثم الغريب انك كنتى كاتبه لى رساله بتقولى فيها ” الواحد يحترم نفسه مع الأشكال دى ويبعد ويؤثر السلامه أحسن ” , طيب رجعتى عكستى ليه ؟؟؟
    عموما انا بكرر لك لاء لاء يا دكتوره إنتى ست عظيمه ومحترمه إنسى المواضيع دى كلها خالص وخاصة إن إسمك الجميل فيه إنسى مش كده ؟
    وانا ابدا مش زعلان منك ولا حاجه وربنا يوفقك فى الرساله اللى بتذاكريلها وتحياتى ليكى وسلامو عليكم .

  36. ابراهيم السيد 21/10/2010 18:33 -

    salam alykum brother, you made small mistake it is written in the turat that a prophet well come fromthe arabia(saudia today) and it is written in other place in the turat again that God spoken to mosa or to ishaq and told him frm your brothers (he means ismael the arabic) well come mighty prophet he well speak in God words follow him,so it cant be that the juw axpected prophet from them as you sayd and thank you

  37. الي احمد سلامه واتباعه 19/10/2010 23:10 -

    انتظرو المفاجئه انكشف امركم انتظرونا في التعليق رقم 15 بإذن الله تعالي ريثما نتأكد من الخبر الذي سيكون كالصاعقه علي المدلسين

  38. مش من الاخوان ولا حاجه 19/10/2010 15:45 -

    انا حاسس ان العالم دي ما بتفهمش اصلا اللي شاف المسلسل عمره ما يتكلم كدا خلصنا م احمد لامه وقلة ادبه طلعت لينا دكتورة الاسنان بس بزيادة شويتين

  39. دكتور/محمد القاضي 19/10/2010 15:40 -

    على فكرة يا دكتورة فوندا انا مش حافضل اقول فوندا ذو الاسم الجميل وفوندا اول اسم اسمعه وفوندا ذو الاسم الرقيق ولا حاجه اولا يا دكتورة مش انتي بس اللي دكتورة .على فكرة انا برده دكتور في مستشفى محترم … ثانيا انا عمري ما رديت عليك اصلا ولا ارضى انتي اتكلمتي كتير عليا واغلطتي فيا … اما بأه ان توصل درجة حوار الردح دا الى انك تقولي هو مين محمد دا اللي انرفذو دا اسلوب ما ينفعش مع دكتورة اسمها حلو اووووووووووووي اوووووووووووووي ذي السادة الكاترة ما بيقولو وانت انبسطتي وعشتي الدور علشان كلموك كلمتين حلوين عجبوك … كنت حاسس في اول كلامك بالاسلوب الراقي المحترم المؤدي وذلك في اول كتاباتك ولكن فجأة اسلوب الردح اشتغل وقلة الذوق وقلة الاحترام ظهرت … بل وتوصفينا بان اليهود افضل منا والشيعة افضل منا وبتحلفي بالله وانت كذابه وما بتفهميش حاجه اصلا فاحسنلك تلتزمي الادب في الحوار علشان انا مش عايز اخرج عن شعوري اصلا لان امثالكم من الاغبياء كتير واحنا مش فاضيين نضيع وقتنا مع حثالات المجتمع اصلا لان احنا ذي ما حضرتك بتحلفي اليهود احسن مننا والشيعة احسن مننا ولا حاقولك يوم القيامة ولاحاجه انا حاقولك اخبطي راسك في الحيط ومع السلامه يا دكتوره افندي باااااااااااااي

  40. هدي اعصابك يا دكتورة 19/10/2010 11:17 -

    هدي اعصابك يا دكتورة مالك بعد الشر عليكي لالالالالالالالا انتي اكبر من كدة علي فكرة دة مش مكان للردح انتي فهمتي غلط دة مكان للحوار والحوار الراقي كمان لو بجد جدعه يلا حاوري وناقشي واتكلمي العقل والمنطق بيقول كدة اما الصوت العالي والردح دة اسلوب وقح لا يليق بكي خاصه وانك دكتورة زي ما بتقولي كان نفسي الاقي حوار محترم لكن ما تقدروش تتحاورو معذورين وانا اتحدي اي واحد من الاساتذة المحترمين يحاورني اعلم انكم سترفضون لانكم لستم بصدد الحوار انتم عايزين ترفعو صوتكم وبس انا ما زلت اتحداكم ان تقبلو الحوار واعلم انكم لن تتحاورو ولكن العقلاء يشهدون بضعفكم

  41. فوندا إنسى 19/10/2010 08:20 -

    يا أخى والله ما غريب الا انت يا شيخ ! يطلع مين محمد ده اللى اتنرفذ ؟ يا اخويا اتنرفذ ما يتنرفذ على نفسه ولا عليك ولا تخبطوا دماغكم فى دماغ بعض واحنا مالنا !
    هى وصايه ولا وصايه ؟ أما فعلا حاجه غريبه أوى وآخر برود وبجاحه ؟
    انا بتكلم مع الدكتور مصطفى العيسوى الدكتور اللى زيى زيه مش بتكلم مع واحد صايع يعنى !!!!
    انت مالك ؟
    حد كلمك ؟ حد داسلك على طرف ؟
    هو فيه ايه بالضبط ؟ ما تغور يا اى اخى انت والأخوان بتوعك ؟
    اللاه ؟ حاجه غريبه اوى !
    إحنا اسمنا جمهورية مصر العربيه غصب عنك وعنكوا كلكم وغصب عن اللى مش عاجبه كمان ومحناش جمهورية مصر الأخوانيه يا شاطر إنت وهو !
    مصر ليها رئيس اسمه حسنى مبارك له تاريخ معروف مش اسمه قطب ولا سعدى اللى ليهم تاريخهم برضه بس تأريخ مأروف.
    افهموا الكلام ده كويس . وان ما كنتش هتفهموا كده النهارده بكره الزمن هيعرفكم وهيفهمكم .
    يابنى افهم انتوا جماعه محظوره ومنبوذه والناس بتكرهكوا كره العمى ومش طايقه سيريتكم !
    وأنا واحده من الناس عمرى ما شغلت دماغى بيكم إلا المره دى لما لفت نظرى موضوع المسلسل ده فكويس أهم ميزه فيه إنه عرفنى على حقيقتكم . وبالتالى لا عمرى هقبلكم ولا كلامكم عمره هيمشى علينا
    انتوا جنتكم نار أصلا .
    وبعدين حجة ايه اللى انت بتتكلم عليها ؟ هو أنت أصلا فين حجتك كمتحدث وبتدافع عن الأخوان ؟ وايه قصة الأخوان دى ؟ إنتوا تبع مين أصلا ولا تبع أنه قانون اللهم إلا إذا كان قانون الغاب ؟ هو انتوا اصلا بتبيعوا ايه ؟
    هو انتوا شغلتكم اييييييييييييه ؟
    انتوا بس انا عايزه اعرف انتوا ايه بالضبط ؟
    يعنى لا سمح الله ! هو انتوا عصابه يعنى ليها اهداف كده ولا كده ومتستره ورا الدين ولا حاجه ؟
    مش فاهمه ؟ ثم ايه حكاية كل شويه الاقى واحد كاتب لى يوم القيامه يوم القيامه يوم القيامه اللى ما بنسمع سيرته ده إلا منكم ومن اللى زيكم ؟ ومش فاهمه ايه دخل وحيد حامد بيوم القيامه ؟ هو انتوا عملتوا وحيد حامد وصى كمان وواقف على باب جهنم ؟
    أنا عايزه أعرف :
    هو محدش بيعرف يوم القيامه دى الا انتوا ؟
    هو ما حدش مؤمن فى الدنيا دى الا انتوا ؟
    هو محدش بيعرف ربنا الا انتوا ؟
    هو محدش بيصلى ولا بيقرا قرآن الا انتوا ؟
    لاء اعرف بقى إن إحنا متدينين وأكتر منكم وبنعرف ربنا احسن منكم واحسن من الملتحين والمنقبات بتوعكم كمان وانتوا بقى على فكره انتوا إللى آخر ناس بتعرفوا ربنا .
    ووالله انتوا ان لم تكونوا تتساوا مع اليهود يكونوا اليهود افضل منكم !
    وان كنتم لا تتساوا مع الشيعه تكون الشيعه افضل منكم .
    دنتوا فعلا ناس مستفزين وعليكم برود يا ساتر يا رب ما انزل الله به من سلطان .

    بقولك إيه يا درش ما تيجى لما أخلع ضرس عيان أخدك عندى فى العياده ولا المستشفى واحقنك فى بق العيان بدل البنج هيكون ارخص ليا ومش هلاقى مخدر يبرد بق العيان افضل منك . واهو برضه شغلانه كويسه ليك يا اخى بدل منتا قاعد بس ما وراكش حاجه غير الفتن والدروشه وعمال تهاجمنى شويه وبعدين تهاجم الأستاذ سلامه وشويه المهندسه اثار وبعدين شويه على وحيد حامد اللى آرش ملحتكم وغيرهم وغيرهم !!!!!!!!!
    اووووووف يييااااااااه !!!!!!!!
    يا ساتر يا رب !
    =======================
    دكتور مصطفى رجاءا ما تردش عليا بقى لأنى ما استحقش ردك لأنى خرقت العهد لما استفزنى الأفندى ده .
    آسفه جدا يا دكتور . معلش سلام .
    =======================

  42. مصطفي 17/10/2010 11:55 -

    والله انتم عالم غريبه اوي لما نرفزتو محمد واتعصب وكان شديد في الكلام قلتو ادي الاخوان والاخوان وحشيين ولما الاخ التاني كلمكم بكل احترام وعقلانيه ولا اكنه كتب حاجه والله معارف انتم عايزين ايه سبحان الله هذا حال عديم الحجه صحيح هتقولو ايه موقفقك ضعيف امام الحجه والرهان خلي وحيد حامد ينفعكم يوم القيامه

  43. فوندا إنسى 17/10/2010 03:40 -

    أستاذى الفاضل الدكتور مصطفى
    ميرسى جدا لكلماتك الرقيقة وذوقك النادر فى زمن إنعدمت فيه كل الأذواق .
    والله ما جئت إلا لحضرتك وفى لحظة استراحة توقفت فيها عن الأستذكار حيث لن اشارك هنا أبدا لأنى لا أرى أى عقل على الأطلاق سوى صدام بين النقل والعقل وأنا على وعدى .
    أما والدنا الأستاذ أحمد فالله يعينه على ما بلاه وهو الحقيقه معدش بيرد ولا حاجه بس كان آخر رد ليه حته كده تقريبا كانت والله اعلم من اعمال صلاح جاهين مش عارفه بيقول يا قلم مش عارفه ايه ناسياها والله .
    المهم هما فعلا الكلام الكتير ما بيجيبش معاهم فايده فما بالك بالقليل هما عاملين بالضبط زى مريض السرطان Hopeless Case .
    انا على طول اكتشفتهم اول ما دخلت هنا من البدايه من طريقة كلامهم هما عايزين فعلا يفرضوا وبس .
    تصور حضرتك لما يكذبوا الأستاذ أحمد على حاجه شافها بعينه يبقى دول عايزين إيه ؟ ومش كده وبس ده بيقول لهم دول اخوان مسلمين كانوا ادام بيتنا بيقولوا له لاء انت مش عارفه ايه كده مش فاهم ولا بتتخيل .
    المهم يعنى بيشككوه فى نفسه كمان وهما اللى ما شافوا هما الصح !! بالذمه حضرتك دول يبقوا ايه ؟ وازاى تتعامل ولا تتكلم معاهم ؟ مش يبقى الواحد يحترم نفسه مع الأشكال دى ويبعد ويؤثر السلامه أحسن ؟
    معلش يا دكتور أنا آسفه إنى طولت على حضرتك ومره تانيه بشكرك على كلامك الجميل وأستأذنك للعوده للمذاكره تانى . السلام عليكم .

  44. ميرنا 16/10/2010 15:21 -

    الاخ الي عايز الرد علي كلامه مش فاضيه لما افضي هقراة واحتمال ارد علي كلامك

  45. ميرنا 16/10/2010 15:20 -

    المسلسل نجح بالفعل بدليل ان كل المسلسلات التي اتذاعت في رمضان تم اعدة بثها من اول يوم شوال يعني مفيش مسلسل واحد متزعش تاني الا مسلسل الجماعه يا تري ليه يمكن علشان كفايه نجاح كدة ولا وحيد حامد اتشد في امن الدوله وقالوله ايه الي عملته دة الناس اتعاطفت مع الجماعه ياريت الي يرد يقولي المسلسل متعدش ليه

  46. ارجو الرد علي كلامي 13/10/2010 16:52 -

    :45الحمد لله والصلاة والسلام علي رسول الله اما بعد بدايه اهلا ومرحبا بكي في هذا الحوار الذي اتمني ان ينتهي بالوقوف علي الحقيقه واتباعها من كلا الفريقين لقد قرئت سؤالك من اول يوم طرحتيه وانتظرت الاجابه من المعني بالسؤال وقد تإخر بضعه ايام حتي قام بالرد وقرئت ردة من اول يوم وضعه ووقفت مترددا ارد ام انتظر حتي لا اكون من مشعلي الفتن بين المسلمين وخشيت ان يكون ردي مثيرا للمشاكل بدلا من معالجتها الا انني لم اجد الا ان ارد ردا موجزا دون تجريح في شخص المتحاورين وسئحاول جاهدة ان اختصر الرد في نقاط معدودة((( اولا

    ))) الاستاذ احمد سلامه يعارض فكرة تكوين الجماعه حتي لا تحدث الانشقاقات والصراعات بين المسلمين وعقب علي كلامه ان ذالك قد يحدث في خلال ثمانين عام او مائه عام ******وهنا نشكرة علي كلامه الذي ان دل يدل علي غيرة علي الاسلام ولكن نقول وبالله التوفيق اننا هنا لا نعرض عليكم فكرة انشاء جماعه الاخوان المسلمين نحن انشئناها بالفعل ومضي تقريبا الفترة التي حددها الاستاذ احمد سلامه قرابه التسعين عاما ولم يحدث بفضل الله ما كان متخوف منه لا صراعات ولا انشقاقات ولا استغلال من الدول الخارجيه الطامعه في بلادنا (((ثانيا))) يقول الاستاذ ((احنا هنكون رحلنا . لكن اتاسست الفرقه للى بعدنا .
    ))اي فرقه هذة الذي تأسست ؟؟؟؟ للاسف الكثير هنا لم يقترب من الاخوان او يقرء عن فكرهم الاخوان يا سادة فكرة لا تتعارض مع اي مسلم اوحتي غير مسلم ان كان لديه ما ينفع ديننا وبلادنا من المقولات التي يتبناها الاخوان ((( نتعاون فيما اتفقنا عليه ويعذر بعضنا بعذا فيما اختلفنا فيه))) هذة الكلمه موجهه للاخوان ومن يتعامل معهم (((اي المجتمع الذي يعيشون فيه )))اي ان اختلافنا لا يمنعنا من ان نتعاون علي الاشاء المتفين فيها فمن اين تأتي الفرقه وبدليل ان جنازة الامام لم يحملها الا ابوة وزوجته وامرءة اخري ومكرم عبيد (((الرجل النصراني)))!!!!!!!!!! وكذالك الدكتور رفيق حبيب عندما تسمعه تظن انه من الاخوان رغم انه ايضا نصراني لاكن تجمعه علاقه وطيدة بالاخوان المسلمين ذالك ان دل يدل علي ان الاخوان يتعايشون مع الاخر الي ابعد الحدود كذالك ان الاخوان يعرفون أنفسهم فيقولون (((نحن جماعه من المسلمين )))ولم يقولو نحن جماعه المسلمين لم يحتكرو الدين لانفسهم فكل مسلم وكل اليه تبليغ هذا الدين والعمل من اجله اذا كانت هذة هي قناعاتنا وهذة حاجتنا الي كل مسلم فمن اين يأتي الصراع (((((ثالثا ))))))يقول الاستاذ احمد سلامه ((( شوفى الناس بتشتكى كل يوم فى الفضائيات من القنوات الجديده دى اللى اسمها دينيه بتاعة اللى اسمه حسان والتانى يعقوب وخلافه ))) اولا كثرة القناوات الفضائيه الدينيه وكثرة الفتاوي واختلافها ليس من الفرقه اذ ان اختلاف العلماء رحمه فإذا اختلف العلماء في مسئله فلي ان اختار ايهما اتبع دون تخوف فكلاهما صحيح وذالك من رحمه الله تعالي مع العلم ان الشيخان المذكوران ليسو من الاخوان المسلمين (((رابعا))) يقول الاستاذ(( وقال للضابط التحيه حرام . وكان المجند ده منهم تقريبا )) لقد اديت الخدمه العسكريه بفضل الله طيله المدة وانا التزم بالطوابير وتحيه العلم لم اسمع بتحريمها ابدا وكيف تحرم وقد كان للمسلمن رايه مع النبي صلي الله عليه وسلم يرفعونها ويلتفون حولها ويقدرون دورها في المعركه اما عن تقريبا منهم فهذة ليست بينه((( خامسا )))) يقول الاستاذ(((أنا مراتى محجبه . هما عايزينها منقبه .لاء ))) نحن ايها الاحباب لا نريد من المرءةالمسلمه الا الحجاب الذي لا اختلاف علي فرضيته علي نساء المسلمين وهذة لنا لا علينا اذ ان الحجاب الذي لا يظهر من المرءة الا وجهها وكفيها عفه وطهارة ونقاء والتزام بفرض الله علي نسائنا اما عن النقاب فهو فضل كما يقول كثيرا من العلماء فما المشكله ان ارتدته بعض النساء عن قناعه (((سادسا يقول الاستاذ ((( والله أنا أمى عندها 80 سنه وبتعانى من أمراضها التى لا تحصى ولا تعد . لكن ما فيهاش غير صوت تصوت بيه من شدة الألم ومخ صاحى . اسجلك صوتها وهى بتحكى الواقعه دى )))اولا ا الام الكريمه شفاها الله وعافها ونسئل الله لها العافيه واما عن هذة الواقعه نحن لا نكذبك فلبرما حدثت بالفعل وربما كانت اكبر مما ذكرت ولاكن من قال ان هاؤلاء من الاخوان المسلمين وما دليل علاقتهم بالجماعه اذ ان الجماعه ترفض العنف تماما ولو تبنت جماعه بحجم جماعه الاخوان العنف لانتها الامر منذ زمن ولاكن بفضل الله الاخوان يستبعدون العنف من اساليبهم تماما بدليل ان احداث العنف التي تتهم بها الجماعه لا تتعدي بضع تهم ربما لا تتعدي عدد اصابع اليد الواحدة ((( سابعا واخيرا )))اتمني ان يكون حوارنا علي قدر كبير من الاحترام المتبادل وعدم الاستهزاء بالاخر فالامر ليس معركه انما هو حوار وتبادل للافكار لقداهملت الرد علي بعض الكلمات لاسباب قد تلاحظونها ************مرحبا بكي مرة اخري استاذة فوندا انسي واتمني الا اكون قد ازعجتك او اطلت عليكي والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته

  47. دكتور/ مصطفى العيسوى 13/10/2010 08:51 -

    إلى الأستاذه فوندا صاحبة الأسم الفريد برافو عليكى وأنا بحييكى على كلماتك البسيطه فخير الكلام ما قل ودل لأن فيه نوعيه من البشر فهمهم صعب جدا وعقيم ولو فهموا يموتوا ولا يجرى لهم جلطه فى مخهم , وده اللى انا حاولت انصح بيه أستاذنا المحترم أحمد سلامه لكنه للأسف مش عارف ليه مش عايز يسمع كلامى , عموما هو حر فى قراراته , تحياتى لكى وله واتمنى انه يراجع نفسه .

  48. اخي الحبيب محمد 11/10/2010 10:52 -

    اخي الحبيب لا عليك اقدر شعورك والتمس لك الاعذار بارك الله في عمرك

  49. محمد 11/10/2010 01:28 -

    الى صاحب التعليق 196 الله يبارك فيك وفي كلامك وفي مقالك ويارب ينفع بيه الاسلام والمسلمين اللهم امين …. اخي العزيز ارجو منك ان تسامحني وتعزرني لانني ربما لم احسن تعبيراتي في مقالاتي ولكن والله كان الامر مستفذ جدا جدا الى ابعد درجة … لاني انا حاسس احساس غريب … حاسس باني قد اخطأت في حق اي احد ولكن والله غصب عني فمعزرة اخواني الاعزاء وشكرا لكم ولكم تحياتي …. اللهم فهمنا فهم النبييين يارب العالمين

  50. ارجو الرد علي كلامي 10/10/2010 12:17 -

    انا صاحب التعليق رقم 196 في انتظار الرد علي تعليقي اذا اردتم حوارا راقيا والا افهم غير ذالك

أضف تعليقاً