هاني هلال: لست ملزماً بتعيين سيدات من اجل المنقبات

طالبات منقبات

طالبات منقبات مصريات

مصريات

بعد قرار منع النقاب في مصر في لامدن الجامعية أكد د.هاني هلال وزير التعليم العالي والبحث العلمي مساندته لقرار رؤساء الجامعات بمنع الطالبات من ارتداء النقاب داخل المدينة الجامعية للطالبات حفاظاً عليهن من تلصص أحد الرجال مرتدياً النقاب ليعبث داخل حجرات الطالبات..قال الوزير إنه لا يمنع أحداً من ارتداء الطالبات للنقاب داخل الجامعات والمحاضرات بشرط التعرف على شخصيتها من خلال أجهزة الأمن الموجودة على الأبواب دون التزام الجامعة بتعيين سيدات للإطلاع على شخصية المنقبات حيث لا يلزم القانون بذلك..أوضح الوزير أن رؤساء الجامعات لم يتخذوا ذلك القرار إلا حفاظاً على الطالبات والتي تعد أمانة من أولياء الأمور في رقبة كل رئيس جامعة حيث يتعامل رؤساء الجامعات في هذا الشأن مع بناتهم وليس للتحكم أو التسبب في مضايقة أي طالبة..قال أمر غريب أن يفرض النقاب داخل مدينة كل من فيها طالبات ومشرفات!!!

اخبار ومواضيع ذات صلة:

66 comments
  1. احمد الأزهرى 31/01/2010 20:04 -

    ساظل اكتب ولا يهمنى حديثكم بشئ ولا يضر السحاب نبح الكلاب ووالله الذى لا اله الا هو انى لا انظر الى حديثكم اصلا

  2. ابو سيف 25/01/2010 14:52 -

    لفت انتباهي الاخ احمد
    – بالله عليك امسح لقب الازهري من اسمك

    لانه غير لائق على كلامك حتى اذا كان لك رأي مخالف فلا يحق لك سب وقذف الشيوخ بالاضافة الى انني اشفق عليك ربما يقتنع احدهم بكلامك و تكون مسئولا عن وزره وليس وزرك فقط – الله يهديك

  3. أبو مصعب 19/01/2010 21:37 -

    اللهم يا مقلب القلوب والابصار ثبت قلوبنا على دينك

  4. ثتلتمنث 17/01/2010 00:39 -

    اللهم اشفى أحمد الازهرى وعلى جمعة وشيخ الازهر من الهبل

  5. احمد الأزهرى 24/12/2009 23:11 -

    اللهم فك كرب الشيخ مازن واشفى الشيخ ابو اسحاق اللهم لاشماته اللهم لاشماته

  6. أحمد الأزهرى 18/12/2009 22:25 -

    خبر هام جدا . تم فصل الشيخ مازن السرساوى من التدريس بالأزهر لتطاوله على شيخ الأزهر

  7. احمد الأزهرى 15/12/2009 21:17 -

    بسم الله . اقسم بالله العلى العظيم انا لاأهاجم المنتقبات ولايوجد ثأر بينى وبينهم انا فقط ابين حكمه لاأكثر انتم فامهنى غلط خالص.ارى ان النقاب حق لايفرض ولايرفض وحجاب الرأس فريضه والتبرج حرام .هذا والله اعلم وكفاكم قولا وانا لست مسؤلا عن فهمكم الخاطئ لكلامى وشكرا لكم . وسلام الله عليكم ورحمته وبركاته

  8. حريتي.. وعفتي في نقابي 12/12/2009 01:25 -

    جزاك الله كل خير أخ أبو حمزة
    بارك الله فيك وزادك علما وتقوى ونفع بك

  9. المعتزة بنقبها 11/12/2009 19:53 -

    جزاك الله عنا خير الجزاء أبوحمزةوإيمن الازهرى ونسئل الله إن يهدى أحمد الازهرىلانى بكيت كثير عندما قرأت ما كتبه والله سوف نشكوهم الى الله يوم القيامة بمنعهم لينا من دخول إمتحانات هنيئا لكم الدنيا ولنا الجنة الفردوس الاعلى وأقسم بالله ان عدد المتقبات زاد( ويمكرو ن ويمكر الله والله خير الماكرين ) نسئل الله الثبات والاخلاص فى القول والعمل

  10. أحمد الأزهرى 08/12/2009 23:25 -

    حاضر هسلملك على الشيخ على خريج كليه التجاره ودكتور اصول الفقه بجامعه الازهر بس ابقى سلملى انت على الحوينى خريج كليه الألسن وابقى سلملى على حسان خريج الزراعه وابقى سلملى على مسعد انور وقوله عاوزين نص جبنه رومى وانصحك لما تيجى تتكلم ابقى اتكلم من عندك مش تجيبلى كلمتين من بتوع وجدى غنيم المطرود من مصر وعايش فى اليمن هه بدل متستدل بكلمتين من واحد عمال يشتم فى شيخ الأزهر بكلامه القبيح الذى لايدل على انه شيخ اصلا وحلال فيه الطرد ورينا شطارتك وهات كلام من مفهومك وبعدين تقول ان المفتى مكانه فى البيت بيتك مكان الراقصات وانت شيوخك مكانهم فى الخليجه قناه الرقص والعرى قبل ان تتوب ولا عندما تابت غيرو الكراسى بتاعتها ههههههههه ولاكن بما ادعو عليكم وكل العبر فيكم واما عن الموسيقى فهى حلال بشرط الا تضيع وقتك ولاتشغلك عن الواجبات واماعن حديث (يأتى زمان على امتى يستحلون فيه الحر والحرير والمعازف)اولا قيل عنه انه فيه هشام ابن عمار وهذا ليس ثقه وهذا الحديث من المعلقات فى البخارى ولم يتصل سنده وان صح الحديث فالمعازف هنا تكون حرام اذا اختلطت بالخمر والحرير وغير ذالك ولتتأكد من كلامى اسمع فتوى الدكتور يوسف القرضاوى فى الغناء والموسيقى الشيخ وجدى على فكره بيدافع عن القرضاوى ابقى اتكلم بقى عن القرضاوى كمان وبعدين مع كل جمله كاتبها حاطط لى فيديو على اليوتوب ياحبيبى اليوتوب دا بتاعك انت لاكن انا لاأخذ دينى من اليوتوب ومما عليه من تزوير وفيديوهات المعاصى وان شئت ذالك لأرسلت لك مئات الفيديوهات التى تسب مشايخك خريجين دبلوم الصنايع قسم لحام وحلاقين الصحه !! خلاص بقى مهى طماطم على رأيك كل من هب ودب يتكلم فى الدين حتى بتوع الأسبانى وبعدين انا استدل بحديث سيدنا ابو بكر اى نعم ومن قال لك ان الجاريتان صغيرتان وان كانتا صغيرتان لما نهرهما بهذه الطريقه ثم تقول الرسول قال دعهما ولم يقل دع الغناء !!انت متناقض جدا .دعهما اى دعهما تغنيان .سبحان الله وبعدين بتقول بتستدلو على رؤيه النبى فى الحقيقه وهاتلى صحابى يفهم الكلام دا طب الحديث واضح وصريح هاتلى انت بقى من يقول بعكس ذالك بدل منت مش عارف ترد كدا وكل متقف فى حته تقول هاتلى واحد يقول هاتلى واحد يعيد طب متجيب انت واحد يقول عكس الى انا بقوله بدل اتشطر كدا وورينا نفسك بدل منت عمال تسمع شتايم الشيوخ وطنطاوى بيه اوكيه والكلام الفاضى دا . ثم تستهون بحديث رسول الله (لاتجتمع امتى على ضلاله فأذا رايتم اختلافا فعليكم بالسواد الأعظم ومن شذ شذ فى النار)رواه الترميذى وابن ماجه وقال ابن عباس (مارأه المسلمون حسن فهو عند الله حسن وما رأه المسلمون قبيح فهو عند الله قبيح)اقرأ يبنى ومتعتمدشى على كلمتين من الشيخ الى بتسمعه فى شريط الكاسيت .وبعدين المفتى قال الغناء كلااااااااااااااااام حسنه حسن وقبيحه قبيح بتاع الأيام دى او غيرها ان كان كلامه حسن يبقى حسن وان كان قبيح يبقى قبيح بس .يااااااااارب تكون وصلت دماغك .واخيرا انت قولت لى اذا شفانى الله وقدر لى الشفاء ونسألكم الدعاء .لو سمحت هو المرض الى عندك مرض عقلى ام مرض جسمانى ؟انا اعتقد انه مرض عقلى .شفاك الله والحمد لله الذى عافانى مما ابتلى به غيرى .وسلام عليكم

  11. أيمن الازهرى 08/12/2009 18:57 -

    وعلى فكرة روح علم الناس شوط الصلاة وعلمهم التوحيد يا شيخنا الفاضل وأنا بندم انى دخلت واتكلمت معاك لانه بالامس نمت عن وردى بسبب الكتابة معاك لان كتابتى ضعيفة وفى النهايه اكتب ما شئت والحمد لله ما فيش منتقبة واحدة خلعت النقاب من كلامك انت وشيوخك ودى اخر مرة اتكلم معاك اتكلم براحتك فلن تسمع الا صدى صوتك والسلام على من أحب الهدى

  12. أيمن الازهرى 08/12/2009 18:49 -

    وبعدين بتقول انى بستهزأ بكلمة الله حى اتقى الله ولا تفترى علىكذبا أنا قلت ربنا ميت؟ أنا بتكلم على مجالس الذكر بتاعتكم اللى بترقصوا فيها وتروا الخرافات وبعدين فين ردك على الفيديوهات بتاعتكم انتوا ما بتعترفوش باخطأ فقط عايشين على الاساطير وتنقوا الاحاديث على مزاجكم المفتى يقول الامة كلها عملت بالاحاديث الضعيفة والالبانى رحمه الله أتى ببدعة عدم العمل بها ولما نيجى نستدل بأحاديث النقاب تقولوا ضعيفة بتنقوا بمزاجكم مافيش مرجعية وتفتروا على الناس ربنا يهدى ويجعل لنا منكم مخرجا

  13. أيمن الازهرى 08/12/2009 18:45 -

    وتقول انه قال على البنوك فيها رأيين وأنصح البعد عنها 0000أولا ما قالش كدة سمعناه كلنا فى البيت بيتك قال حراااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااام تقولوا البنوك حرام طبعا لماحد يجى يناقشه هايطلع مها لانه مدلس وهايقول فيه بنوك اسلاميه فى بعض الدول يا عم المفتى انت عارف اللى بيسأل يقصد ايه من سؤاله بنوك مصر القاهرة والاسكندريه وووو00000 لازم يعمل فيها تمييع ويقول فيها رأيين وهو عارف ان المجامع الفقهية فى جميع بلدان المسلمين حرموا البنوك الربوية ولم يشذ عنهم الا طنطاوى بيه أوكيه يجى ويقول فيها رأيين ؟ فين بقى السواد الاعظم ؟ وفين من شذ شذ فى النار ؟ هى طماطم وبتنقوا منها0000؟

  14. أيمن الازهرى 08/12/2009 18:39 -

    وبعدين بتستدلو بحديث سيدنا أبو بكر ؟ الحديث حجة عليكم افهموا بقى الحديث فيه جاريتين يعنى بنتين صغيرين وبعدين فى يوم عيد وبعدين الرسول قال دعهما ولم يقل دع الغناء قال فقط دعهما أى الجاريتين وما يعرفش شيوخك حديث ليكونن من امتى أقواما يستحلون الحرا والحرير والخمر والمعازف؟ ولا هاتقولوا الحديث ضعيف ولا قول ابن حزم مقدم على كلام النبى صلى الله عليه وسلم والصحابة جميعا بدون مخالف والائمة الربعة بس هما يشوفوا اللى جاى على هواهم ويقولوا فيه رأيين وحسنه حسن وقبيحه قبيح ويدلسزا على الناس خوفا على الكراسى؟

  15. أيمن الازهرى 08/12/2009 18:27 -

    وبعدين يتقول انه اتسأل عن الغناء فقط مش على البوس قله انت عارف الغناء بتناع الايام دى ولا لأ ولا هما ماعندهمش هم الا النقاب وبعدين هخاتلى أغنيه مافيهاش مزيكا اللى هى حرامباتفاق جميع الصحابة رضوان الله عليهم والائمة الربعةوجماهير أصحابهم ولم يقل بحله الا ابن حزم وشيخ الازهر والمفتى وعلى ما أظن الغزالى رحمه الله يبقى فيها قولان؟ والرسول عليه الصلاة والسلام ما خير بين أمرين الا اختار ايسرهما ؟ والسوادالاعظم من المسلمين بيسمعوا ومن شذ شذ فى النار؟ههههههههههههه ربنا يشفى

  16. أيمن الازهرى 08/12/2009 18:22 -

    وبعدين انت بتسدل بالحديث على رؤية الرسول عليه الصلاة والسلام فى الحقيقة روح يا بابا اقرأشرح العلماء على الحديث شوف ابن حجر والنووى اللى بتقول انهم علمائكم وهم ابرياء منكم وهاتلى صحابى واحد روى عنه انه فهم الحديث بالمعنى بتاعكم بس انتو لكم دماغ تانية وبتنقوا اللى جه على هواكم وبعدين يا سيدى ما تزعلش مولانا الصحابى على جمعة شاف النبي عليه الصلاة والسلام فى الحقيقةما تزعلوش نفسكم

أضف تعليقاً