اخبار الاخوان المسلمين في مصر

اخبار الاخوان المسلمين في مصر

اخبار الاخوان المسلمين في مصر

جماعة الاخوان المسلمين متهمة بتجنيد شباب الساحل الشمالي

مصريات

احمد الامبابي

كشفت احدى الصحف الخاصة عن التفاصيل السرية لواحد من اشهر المعسكرات الصيفية الاخوانية المغلقة والتي تستهدف فيها استقطاب من تسميهم «العامة» او شباب من خارج الاخوان المسلمين لتحقيق الانتشار وسط الاجيال الجديدة واستكمال مراحل التربية والتنشئة لعناصر التنظيم.

وقالت  جماعة الاخوان المسلمين اتخذت وسائل الاستمالة والتجنيد بأشكال متنوعة ورصدت كل ذلك على أرض الواقع من خلال 12 ساعة قضيناها داخل أحد معسكرات الجماعة في الساحل الشمالي الذي جاء في إطار برنامج محدد يضم أنشطة تربوية وبدنية مكثفة على مدار أربعة أيام للفوج الواحد.

وتدعو جماعة الاخوان المسلمين عناصر شبابية لا علاقة لهم بالتوجهات السياسية تسميهم «العامة» ضمن فوج يضم كوادر تنظيمية وآخرين مريدين للاخوان، ومن بين «العامة» من يستمع الى الأغاني او يرتدي اكسسوارات شبابية مثل «السلسلة والانسيال» على عكس الطابع الإسلامي لأنشطة المعسكر.

ورغم هذا التباين تتخذ الجماعة مشاركة هؤلاء الشباب فرصة للتقرب إليهم من خلال ما يسمي بمسئول «الشقة»، وهو كادر تنظيمي يشرف على تنفيذ برنامج المعسكر مع أفراد الشقة الواحدة الذين يصل متوسط عددهم الى 12 فرداً، وبتكرار دعوتهم ومشاركاتهم يتحقق الهدف.

ويبدأ برنامج المعسكر من الثالثة فجراً بقيام الليل وينتهي في الحادية عشرة مساء بحلقات سمر بين المشاركين تتخللها انشطة رياضية بدنية وأخرى روحية تربوية داخل المسجد بعد كل صلاة أو في المساء في شكل محاضرات يلقيها قيادات ونواب من الاخوان المسلمين في مجلس الشعب .

عمارات المعسكر تتبع نقابة المحامين وتستخدمها لجنة الشريعة الإسلامية التابعة للجماعة في كل صيف لتنظيم رحلات لمدة أربعة ايام لكل محافظة بالترتيب وبرنامج محدد، في اطار توظيف جماعة الاخوان المسلمين لمقدرات النقابات المهنية.

 

اخبار ومواضيع ذات صلة:

جماعة الاخوان المسلمين متهمة بتجنيد شباب الساحل الشمالي

10 comments
  1. فاروق 11/08/2010 11:39 -

    والله جزاهم الله خيرا وربنا يعنهم على أعدءهم

  2. بصراحة أنا لو لقيت حد بيمارس الأنشطة دي ويهتم بولادي بالشكل دا بدنيا وثقافيا وروحيا … أنا هودي ولادي وأنا سعيدة وأنا معاهم واقدم الشكر الجزيل لهم يا ناس احنا بندور على حاجة تطلعنا من الأشياء المقرفة والمقززة اللي في حياتنا ارحمونا وسيبوا الناس اللي عيزة تصلح وتفيد مجتمعها مش أحسن من اللي بيتعرض في القنوات مما يخجل أي انسان انه يشوفه او يتربى ولاده عليه

  3. الهام محمود 05/08/2010 07:35 -

    لو الغرض هو تجنيد مسلمين للانضمام للجماعه، يبقى والله حاجه كويسه جدا على الاقل بنرد فعل حالة التنصير للمسلمين فى مصر، من الجهه الاخرى لو نجد ان الكنائس والاديره تقوم برحلات ايضا بالساحل الشمالى للشباب والعائلات وغيره من الرحلات ولم يجدوا هذا النقد.
    جماعه الاخوان من الجماعات البناءه فى مصر ويارب تكبر وفى يوم من الايام هاتكون زى حزب الله فى لبنان هى اللى بتحمى البلد وليس جيشها.

    يلا نتقى ربنا فى ديننا وسلوكنا واحنا كلنا أخوان مسلمين.

  4. الفنك الليبي 04/08/2010 23:20 -

    لو سهرة ديسكو واختلاط بنات وولاد ………..لخرج التقرير الصحفي ولقد عادو الي رشدهم…………دخل الصحفي للمعسكر الصيفي وليس في كلامه ما يؤخذ علي الشباب وكأن ………..جريمه لو مسكو ملتزمين بالصلاة او في سهره سمر يذكر فيها اسمه ………..لعلمكم انا تعلمت ودخلت احدي المعسكرات الصيفيه زمان …………..وكانت حوراتها جميله وتثقيفيه دينيا وفكريا …….الدوله رقيبه فقط وارجو ان لا يؤل اي شيء……….علي اساس ان الامن شغال وبيمسك خلايه نائمه وقائمه ونعسانه ……….ارحمو الناس ولا تتشددو عليهم وتجعلوهم فعلا يتجهون الي التطرف الذين هم بعاد عنه كل البعد …….هؤلاء ابناء وطنكم وليس اعدائكم راقبو الانحراف والتطرف ………ولا تنمو التطرف بمحدوديه الافق……..حمي الله مصر شعب وحكومه.

  5. عيده 04/08/2010 21:59 -

    للأسف الصحفي اللي عايز يوصل يتكلم على الإخوان ليه كده يا صحافة ؟

  6. وليد المصرى 04/08/2010 21:28 -

    كفاية تزييف على الاخوان وعلى فكرة انا مش اخوان بس مش بحب التزييف لو عاوزين تتكلمو اتكلمو بموضوعية وفيه حاجه كمان لما كنت طالب فى هندسة حاول طلاب الاخوان يطلعوا معسكر تابع للجامعة بس الامن منعهم من دخول المعسكر طيب هم مش طلبة زينا

  7. سارة 04/08/2010 13:09 -

    مصر فى مهب الريح

    فى خلال الثلاثين عاما الماضية تعرضت مصر الى حملة منظمة لنشر ثقافة الهزيمة – The Culture of Defeat – بين المصريين, فظهرت أمراض اجتماعية خطيرة عانى ومازال يعانى منها خمسة وتسعون بالمئة من هذا الشعب الكادح . فلقد تحولت مصر تدريجيا الى مجتمع الخمسة بالمئه وعدنا بخطى ثابته الى عصر ماقبل الثورة .. بل أسوء بكثير من مرحلة الاقطاع .

    1- الانفجار السكانى .. وكيف أنها خدعة فيقولون أننا نتكاثر ولايوجد حل وأنها مشكلة مستعصية عن الحل.
    2- مشكلة الدخل القومى .. وكيف يسرقونه ويدعون أن هناك عجزا ولاأمل من خروجنا من مشكلة الديون .
    3- مشكلة تعمير مصر والتى يعيش سكانها على 4% من مساحتها.
    4 – العدالة الاجتماعية .. وأطفال الشوارع والذين يملكون كل شىء .
    5 – ضرورة الاتحاد مع السودان لتوفير الغذاء وحماية الأمن القومى المصرى.
    6 – رئيس مصر القادم .. شروطه ومواصفاته حتى ترجع مصر الى عهدها السابق كدولة لها وزن اقليمى عربيا وافريقيا.

    أتمنى أن تجذب هذه المواضيع آخرين للمشاركة بأرائهم الايجابية وبذلك نحس جميعا باننا مازلنا أحياء لاننا مازلنا نفكر.

    لمزيد من التفاصيل أذهب إلى مقالات ثقافة الهزيمة بالموقع ***

  8. يسرا 04/08/2010 12:30 -

    فين التجنيد في الموضوع دا انا افتكرت اسلحة وميليشيات …..دول بيروحوا الجامع مش احسن مايروحوا خمارة…………وبعدين هما مش الشباب دول عندهم مخ وحرة قرار هما اللي بيقرروا يروحوا فين وماحدش بيضرب حد على ايده……….على فكرة انا مش إخوان ولا حاجة بس مش بحب أسلوب التزييف في اختيار العنوان عشان انا بكره حد معين…………ياريت يبقى في مصداقية

أضف تعليقاً