وحيد حامد - مسلسل الجماعة

وحيد حامد - مسلسل الجماعة

مسلسل الجماعة

اكبر عمل فني عن جماعة الاخوان المسلمين

نجوم مسلسل الجماعة

أخيرا .. مسلسل الجماعة لوحيد حامد .. يدخل البلاتوه

النجم الأردني إياد نصار يجسد شخصية حسن البنا في مسلسل الجماعة


إلهام عبدالرحمن

في هدوء شديد بعيداً عن صخب الإعلام بدأ المخرج السينمائي محمد ياسين تصوير المشاهد الأولي للمسلسل المثير للجدل “الجماعة” الذي كتبه وحيد حامد. وشارك في بطولته مجموعة كبيرة من النجوم منهم : عزت العلايلي. صلاح عبدالله. يوسف شعبان. يسرا اللوزي. عابد الفهد. جمال سليمان. إياد نصار. صبا مبارك. عبدالعزيز مخيون. سامي مغاوري. كريم قاسم.
المسلسل بدأ خارجياً ما بين مدينة الانتاج الإعلامي. وأحد أندية مصر الجديدة.

وحيد حامد – مسلسل الجماعة استعراض محايد لتاريج الاخوان المسلمين

في البداية يؤكد الكاتب الكبير وحيد حامد أن العمل لايدين ولايؤيد جماعة الإخوان. وإنما هو استعراض لتاريخ فترة زمنية بكل ما فيها.
ونفى أن تكون المطربة هيفاء وهبي هي احدي بطلات المسلسل وأن اسمها لم يطرح اطلاقاً كمجرد ترشيح.

محمد ياسين : الجماعة عمل فني بحت

اختيار النجم الأردني إياد نصار لشخصية حسن البنا قال المخرج محمد ياسين : إياد ممثل موهوب. ويجيد الأداء باللهجة المصرية. بالاضافة لتشابه ملامحه مع شخصية البنا. وهذا يحقق مزيداً من المصداقية لدي المشاهد.
وأكد أنه رغم الجدل الذي أثير حول المسلسل قبل أن يبدأ لايقلق على الاطلاق. مبدئيا لان الورق ليس ضد أو مع فهو عمل فني بحت وليس خطابا سياسيا. وأنا مؤمن بكل ما يحمله من أفكار وأجسده في المسلسل من خلال شخصيات وأحداث تاريخية وأرفض أن يتحول الى منبر سياسي. والغريب أن البعض يقيم المسلسل ويهاجمه حتى قبل أن نصور وهناك من يتحفز له بلا مبرر وأقول للجميع انتظروا حتى يعرض العمل على الشاشة وبعدها من حق الكل أن يقول وجهه نظرة. وفي النهاية سيبقى “مسلسل الجماعة” مجرد عمل فني بحت.

أضاف المخرج محمد ياسين : الكاتب وحيد حامد مهتم جداً بالمسلسل لدرجة أن أشرف بنفسه على الانتاج لأنه يري أنه صعب جدا ولديه وعي انتاجي كبير.
أضاف : هذه ليست أول مرة أن يتولي كاتب أو فنان مهمة الاشراف على عمل فني. فالفنان الراحل صلاح ذو الفقار قام بادارة الانتاج في كثير من الأفلام المصرية.
وعن دخوله تجربة الاخراج في الفيديو لأول مرة علق المخرج السينمائي محمد ياسين : المسألة لا علاقة لها بالسينما أو الفيديو وإنما هل أحب هذا الموضوع أم لا سواء سينما أو تليفزيون أو مسرح والمهم أيضا هل لدي قدرات التعامل مع الفيديو أم لا!
وعن صحة انضمام النجمة يسرا لأسرة المسلسل كضيفة شرف أجاب : أتمنة طبعاً أن تكون الجميلة يسرا معنا في المسلسل لأنها حبيبة قلبي. لكنها ليست موجودة.
وعن ظروف التصوير قال محمد ياسين : سوف نصور في كل محافظات مصر لأننا نرصد أحداثا في مناطق كثيرة. لكن لن نسافر خارجها لأن العمل تدور أحداثه على أرض مصر.
وعن موقف الرقابة من السيناريو أجاب : الرقابة أجازت النص بالكامل دون أي ملاحظة.

عزت العلايلي :  مسلسل الجماعة لايدين احداً

وعن نجوم المسلسل يقول الفنان الكبير عزت العلايلي : أنا سعيد جدا بوجودي في المسلسل وقد اعجبني الورق جداً لأنه لايدين أحداً وبالعكس فهو يرصد الفترة التاريخية التي عاش فيها الشيخ حسن البنا ولايقيمه شخصياً.
وهو أول لقاء مع المخرج محمد ياسين وهو شخصية جميلة وحساس جداً.

سوسن بدر و مسلسل الجماعة

من نجمات “الجماعة” أيضا الفنانة سوسن بدر التي تقوم بدور سعاد الطاهر وتقول عن دورها : سعاد في الأحداث ليس لها علاقة بالإخوان وهي تمثل المرأة المصرية البسيطة البعيدة عن حالة التطرف الديني.
وأيضا التسيب والابتذال.
بل هي الوسطية في الالتزام وتعرف حقوقها وواجباتها تجاه أسرتها وهو النموذج الأصلي المعتدل الذي كان سائداً في تلك الفترة.
ولن أتحدث أكثر عن التفاصيل لأننا ممنوعون حتى لانحرق أحداثه قبل العرض.. وتضيف : بأن تصوير مشاهدي في أول فبراير القادم وغالبا سيكون خارجياً.
وعن ارتباطها بأعمال أخرى بجانب ” مسلسل الجماعة” تقول : قاربت على الانتهاء من مسلسل “رحيل مع الشمس” اخراج تيسير عبود وأستعد لتصوير الجزء الثالث من “الدالي” مع نور الشريف والمخرج يوسف شرف الدين.

شباب مسلسل الجماعة

من النجوم الشباب في المسلسل النجم حسن الرداد يقول عن دوره : أقوم بشخصية وكيل النيابة الذي يحقق ويحاول أن يعرف كل ما يتعلق بجماعة الإخوان ولماذا تثير الجدل حولها ومن يري ايجابياتها ومن يري سلبياتها وبصراحة المسلسل ضخم وبه كثير من الأحداث وسيكون من علامات الدراما لأنه يتناول قضية شائكة مازالت محل جدل في المجتمع فجماعة الإخوان المسلمين حولها كثير من النقاش. والسيناريو يستعرض مرحلة تاريخية هامة في المجتمع المصري ودوري في المسلسل ممتد بطول الحلقات لأنه كالباحث عن تاريخ الجماعة وفكرها.
ومن امكانية تفرعه للعمل بأنه سيعرض في رمضان قال النجم الشاب حسن الرداد : معروض على أكثر من سيناريو منها مسلسل أقوم فيه بدور البطولة لأول مرة لكني لن أحسم الأمر حتى أعرف موقف الجزء الثالث من مسلسل “الدالي” فإذا تأكدت من أن الجزء الثالث سيبدأ سأضطر طبعاً للاعتذار عن المسلسل لأني ملتزم أدبيا باستكمال شخصية باسم الدالي. فلا يمكن طبعا أن أنكر ما فعلته الشركة المنتجة من أجلي وأيضا مساندة الفنان الكبير نور الشريف لي وكذلك المخرج يوسف شرف الدين. وهذا حقهم عليّ.
أما النجم إياد نصار. فهو في حالة اعتكاف فني في المنزل. فلا مقابلات اعلامية ولا مكالمات هاتفية. لأنه متفرغ تماما لقراءة السيناريو ودراسة تفاصيل شخصية البنا أداء وحركة حتى يبدأ التصوير وهو في حالة اندماج تام معها. ولذلك اعتذر عن أي ارتباطات فنية أخرى.

اخبار ومواضيع ذات صلة:

مسلسل الجماعة – اكبر عمل فني عن جماعة الاخوان المسلمين|نجوم مسلسل الجماعة

281 comments
  1. ياسرمحمد 08/01/2012 21:13 -

    اتمنا معرفة الاصدقاء الجادين بكل حب واحترام وود اسمي ياسر من القاهرة 35سنة

  2. محمد 05/06/2011 01:33 -

    اين **** احمد سلامه ورفاقه بعد الثوره

  3. محمد مشهور 15/11/2010 13:32 -

    الاستاذ الفاضل احمد سلامه اسعدني كثيرا ردك وعودتك الي الكتابه في هذا الموضوع واعدك ان اعمل جاهدا علي الحفاظ علي صفو الجو وصد اي فاحش بذيئ واتمني ان تكون لك عودة فنحن في امس الحاجه الي اختلاف الاراء وتبادل الخبرات فذالك يعطي الحوار بريقه خاصه اذا كان مبدئنا ان الخلاف في الرئ لا يفسد للود قضيه تحياتي لكم جميعا ابنكم واخوكم محمد مشهور كل عام وانتم بخير اليوم عرفه وغدا العيد ان شاء الله دمتم بالف خير

  4. مريم الرياشي 15/11/2010 13:26 -

    ازيكم يا احلي ناس كل عام وانتم بخير كل عام وانتم الي الله اقرب كل عام وانتم في سعادة كل عام والاسلام والمسلمين بخير كل عام ومصرنا الحبيبه بالف خير يارب يكون احلي واجمل عيد عليكم جميعا كل سنه وامي الحبيبه شيماء بخير والامهندسه ايثار والدكتورة الجميله فوندا بخير ومرنا حبيبتي بخير وكل الاساتذة الطيبين المحترمين بالف خير يارب تكونو في احلي ايامكم ربنا يرضي عنا وعنكم يلا عيدو علي بعض خلينا نقرب من بعض اكتر النهاردة عرفه وبكرة العيد والي هيدخل بعد العيد هو الخسران مش هيلحق يعيد علينا ولا هيلحق اللحمه كمان كل سنه وانتم طييبين انا بحب اهزر اوعي تزعلو عارفه ان دمي ثقيل بس بحبكم اعمل اي استحملوني بئا بااااي

  5. أحمد سلامه 13/11/2010 09:48 -

    بسم الله الرحمن الرحيم
    السلام عليكم ورحمة الله
    رسالتى أوجهها للجميع دون استثناء .
    انا ما مشيتش من الموقع ولا حاجه عشان واحد يقول ارتاحنا من قلة ادبه ولا أنا عملت بنصيحة حد وما ردتيش .. لا انا أصلى راجل كبير وورايا ظروف صعبة جدا والتزامات .. ومش فاضى لشغل العيال اللى مش عايز انزل لمستواهم ده .. واذا فرضا انى ما عملتش كده يبقى هضطر آسفا للجوء إلى طريق آخر أعرفه جيدا ولن يتحملوه .. لكنى لا أريد الأذى لأحد .
    وسريعا وقبل ان يغضب احد من كلامى هذا .. فأنا لم آت الى هنا الان كما هو مكتوب لكى اعكر صفو الجو .
    لا .. إطمئنوا خالص .. بل انا سعيد جدا بهذا الهدوء .. وكانت هذه هى أمنيتى أن يأتى ذلك اليوم .. وتقديرا منى واحتراما للسيد محمد مشهور .. فلن أرد حتى على الشتائم البذيئة التى هوجمت بها ولكنى سأعتمد على رده عنى ذلك فقط .
    ودى آخر مره أدخل فيها هنا ومش عشان أى حاجه غير إنى أنا أصلا مش فاضى للكلام الهايف .
    انا قلت رايى وخلاص .
    الموقع كتر الف خيره بينشر كل الأراء حفاظا على التوازن بين جميع الأطراف .. وهذه ميزه جميله فيه وأنا الحقيقة بحييه عليها .. كذلك انا قلت اللى عندى .. فاللى عاجبه عاجبه واللى مش عاجبه مش مشكله إن شالله ما عجبه .. بس يحفظ ادبه .
    كل واحد حر يقول رأيه زى ما هو عايز لما يكون عنده وجهة نظر من زاويته شايفها مخالفه .. ولكن ليس معنى الأختلاف ان يكون مدعاه لقلة الأدب ! أليس كذلك ؟
    أما بالنسبة لصلب الموضوع المسمى بمسلسل الجماعه فقد قلت وبؤكد رايى فيه ومن جديد .. سواءا بشكل مباشر او غير مباشر .. ومفيش عندى فيه ولا مثقال ذرة من التغيير .
    المسلسل بمؤلفه .. ومخرجه .. وبكل من عملوا فيه .. محترم جدا جدا جدا .. ولم يتجنى على الأخوان ولم يهينهم إطلاقا فى شىء .
    الأخوان دائما هما المتجنيون .. ولكى يغطوا على طبيعتهم السيكوباتية .. فدائما يلجاوا إلى سلاحهم تشريع وتحليل التكذيب لكل ما لا يعجبهم ويختلف مع توجههم .. وبصوا هنا بس فى هذا الموضوع الصغير ده .. ستجدوا سلاح التكذيب مستخدم أكثر من مره .. اضف الى ذلك تاريخهم القديم فى تكذيب حادثة المنشيه كمثال رغم أن منهم من اعترف بحقيقتها مؤخرا .
    أنا لست ضد المسلمين وإلا كنت ابقى ضد نفسى .. وانا أشهد الله على أنى المسلم الذى اطبق على نفسى قاعدة بنى الأسلام على خمس بحذافيرها دون الحاجة .. لا لفتاوى .. ولا لنصائح .. ولا لاخوان .. ولا لدعاه ولا غيرهم .. ولو كان لدى من أخطاء وذنوب وقعت فيها من جراء المعاناة من ظروف المجتمع .. فاليسامحنى الله وإنه لغفور رحيم .
    لكن أنا ضد أى تسميه ……. المسلمين , أو تسمية المسلمين الـ ……..
    إيمانى هو بأن الأسلام دين وفكر وعقيده واحده وبس .. وغير كده يبقى احنا ناس هبل ومجانين وبنهرج ونستحق امريكا تدينا بالجزمه على قفانا ليل نهار زى أفغانستان .. ولما اوباما يجى عليه اليوم ويعلنها حرب صليبيه زى ما قال الذئب بوش قبل كده .. ساعتها هنقفل بقنا بسد الحنك وهندخل جوه الجحور زى الفيران .. والعراق بجبروتها أدامكم أهى كانت تبقى اشطر .
    وده هيبقى ليه ؟ لأننا دائما عشاق البروبوجانده الكلاميه فقط .. ولا نترجم المعطيات إلى عمل وعلاج على أرض الواقع .
    اسرائيل بتنتصر باسرائيل الواحده وبس .. مش بإسرائيل السنه ولا اسرائيل الشيعه ولا الأخوان الأسرائيليين ولا الجماعات الاسرائيليه ولا أى مسميات .
    هما بينتصروا علينا بنضافة عقولهم ومخهم اللى مشغلينه 24 ساعه فى الـ24 ساعه .. ونطلع احنا بعد كده بكل بجاحه وغباء وحماقه .. ونقول عليهم : دول جبناء .. ثم نتهزم فى الحروب ادامهم بعد كده حرب تلو الأخرى مش بشطارتهم .. وانما بمخنا الوسخ .
    مشكلة بعض من المسلمين المنحرفين عن الأعتدال .. ان لما بيتولدوا اهاليهم بيعملوا لهم حاجتين اتنين فقط وبينسوا او قل بيتناسوا عن عمد الحاجه التالته .
    الأولى بيقطعوا لهم الحبل السرى .. والتانيه بيطاهروهم .. والتالته فيه مفتاح موجود فى مخ كل طفل بيتولد بيه بيكون على وضع اوف .. والمفروض عند سن خمس سنين يحولوه على وضع اون .. لكن ما بيحصلش .. ليه ؟ عشان يفضل طول عمره غبى وما يفكرش .. لأنه لو فكر .. هيكتشف تخاريفهم وتأليفهم وتحاريفهم لكل شىء فى الدين طبقا لعقدهم النفسية والنرجسية .
    هى دى المشكله إن فينا ناس لو فكرت تموت .. واللى يفكر غيرهم .. يقولوا عليه علمانى وكافر وزنديق ومرتد .
    هو ده الكلام بس اللى احنا فالحين نجعجع ونحنجر ونعلى صوتنا أوى فيه ! .. لكن نقدم بنيان على أرض الواقع .. لاء .. وراس جدى آدم وأمى حوا ما حصل ولا هيحصل طول عمرنا .. ويبقوا قابلونى وتفوا كمان على تربتى !
    فكل كمبيوتر وفيديو ودش وموبايل وما شابه بدعه .. وكلهم ضلال .. وكلهم يستاهلوا الحرق فى النار .
    وأخيرا ….
    ورغم كل ما سبق فأنا لم اقصد الأساءة لأحد فى شخصه سواءا كان ممن يسمون أنفسهم بإخوان أو غيرهم .. ولكنى قلت الحق والحقيقة بما يمليه على ضميرى امام الله بكامل رضاى وقناعتى التامة .. كلمة كلمة .. وحرفا حرفا .. ضد ما اراه خطرا على وطننا واسلامنا .. وأنا حر فى رأيى .. ولا داعى لان يغضب منى أحد .
    أما العقول الضيقة المصرة على الغضب من كلامى فأنصحهها ببحرين .. احدهما لونه ابيض فى الشمال .. والآخر لونه أحمر فى الشرق .. بس ما ينسوش ياخدوا معاهم قلل وأزيار .. ولهم من احدهما الشرب أو الأنتحار خيار .
    أقول ذلك لأنه يجب على الجميع أن يطبق قانون المثل الذى ينص على أن الأختلاف فى الرأى ………… أكمل مكان النقط !!!
    لكنها الحماقة !!! هنعمل فيها ايه بقى ؟ .. ربنا يشفى !
    استودعكم الله الذى لا تضيع ودائعه وإلى الأبد .. و مع وافر إحترامى وتحياتى وخالص خير أمنياتى لكل أسرة موقع مصريات قردا فردا .. وتحية ملؤها الحب والصفاء من أجل إسلامنا ومصرنا الحبيبة للجميع .. متفقين كنا .. أو مختلفين .. وإلى اللقاء فى جنة الخلد إن شاء الله .. والسلام عليكم ورحمة الله .

  6. شيماء عبد الحليم 11/11/2010 04:15 -

    يا جماعه والله كبروتنى فى المقام أكثر بما كنت استحق .
    أنا بشكر كل اللى اتعاونوا ولبوا رغبتى وبقول للأستاذ مشهور انتظر قليلا لحين ضمان الهدوء كسكون الليل , لأنى الحقيقه مش مبسوطه من التعليق الأخير وخايفه منه مع احترامى لصاحبته المهندسه اروى لأنها تعلم ان اساس المشاكل جت من نفس الموضوع يبقى ما كانش فيه داعى للهجوم على وحيد حامد بقى لأنه بالتأكيد هو عمود فقارى بيشكل حساسية فى الحدوته كلها ورغم انى حاسه ان ربما كان منها تصرفا تلقائيا غير مقصود إلا إنه ما كان لوش لزمه ابدا الحكة فى هذا الجرح , كمان فيه حاجه تانيه وهى تخص الأستاذ ابو عصام فالدكتوره فوندا طالبتك بحذف الكلام الغير لائق بها من قصتك اغرب من الخيال هذه أو حذفها كاملا فلما لم تنفذ حضرتك ؟
    أنا بحط النقط على الحروف عشان ناخد يا جماعه يومين استجمام من المعارك دى ونبداء بتطبيع الحب بيننا عشان نسلم الدفه للأستاذ مشهور . مش كده ولا انتوا شايفين فى كلامى أى غلط ؟
    عموما أنا بوجه شكرى للمهندسه ايثار والدكتوره فوندا والأستاذ مجدى شلبايه وأخيرا الأستاذ أحمد سلامه انا يا دوب أخيرا لما فضيت نفسى شويه حبيت اعرفه واقرا كلامه عشان اشوف وجهة نظره اللى أنا شايفه انها مضايقه البعض ففعلا قريته وشفت ازاى هو انجر فى معارك اتجبر عليها لكن اللى عاجبنى فيه خوفه على وطنه من حسابات هو شايفها واعتقد كما فهمت انه اصلا رجل عسكرى وانا ليا ناس قرايبى عسكريين مخضرمين وبعرف ان ليهم اراء دائما بتكون مختلفه عن غالبية الناس ولكن لأنها طبقا لمعطيات هم يعرفونها اكثر منا .
    فمعلش انا بطلب منه المسامحه إن كان موجود ومتابعنا وان كنت محصليش الشرف واتكلمت معاه قبل كده وأكيد قلبه طيب ومش هيخذلنى ان كان موجود فعلا .
    واخيرا بحيى الأبن مشهور على ذوقه وادبه الجم وابنتنا مرنا ومريم وابو مريم لكم جميعا منى الف سلام وتحيه والى اللقاء بحول الله فى صفحة جديدة بيضاء يسودها الحب كل الحب والوئام والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته .

  7. محمد مشهور 09/11/2010 09:29 -

    الاستاذة الفاضله والقدوة الناجحه والمهندسه العطاءة ايثار رسالتك الاخيرةاسعدتني وفرحت بها خاصه ان انال هذا الشرف شرف الكلام مع حضرتك ولكنها في نفس الوقت ازعجتني واثقلت حملي عندما تحمليني مسؤليه امام الله عز وجل لن ارفض طلبك ولكن اسئل الله ان يعيننا عليه اعدك ان ازجر كل متطاول يخرج عن دائرة الادب والحوار الراقي وهذة ليست بدايه ردي علي هاؤلاء في رسالتي السابقه نعتهم بالسفهاء غير رد الكثير في التعليقات قبلي مثل الاستاذة مرنا والاستاذ ابو مريم فلا تقلقي نحن لهم بالمرصاد حتي ينتهو او يعودو الي رشدهم واسئل الله ان امون عند حسن ظنكم جميعا واحزنني جدا امر سرفك ولكن اكيد شغلك اهم تروحي وترجعي بالف سلامه وكلنا هنكون في انتظارك لان ارائك اكيد تهمنا في امان الله واتمني للجميع وقت ممتع وحوار شيق وخبرات متبادله تحياتي ومودتي

  8. مهندسه إيثار مرتجى 09/11/2010 01:51 -

    استاذ محمد مشهور
    أنا !!!!!!
    وأختى فوندا !!!!
    والأستاذ أحمد سلامه !!!!!!!!
    إحنا التلاته !!!!
    من زمان واحنا بنتشم , وكنا بنرد , وقادرين على الرد , بس هذه المره إنت صاحب قرار التهدئة .
    إنت إللى أثرت فى اختنا الفاضله شيماء عشان ترجونا بعدم الرد ولبينا مطلبها اللى هو فى الأساس مطلب حضرتك .
    إذن إنت دلوقتى أصبحت مسئول أمام الله بأن توجه كلمة زجر لكل وضيع منحط من اللى شتمونا احنا التلاته مؤخرا عشان نشعر انك اخدت لنا حقنا .
    دى مسئوليتك يا باشا وانا هسيبهالك عشان ما اردش انا وما اعكرش الجو الصافى اللى انتوا صنعتوه .
    وعلى فكره انا مش بعمل عقلى بعقل دول ! لا ! أنا بعتبر ردى ده صمام آمان عشان منفجرش واعمل عمل والله ماهم اده بس .
    لكن انا قلت لك اهه واصبح كلامى دين فى رقابتك لينا احنا التلاته علما بأنى ثابته على موقفى من كل ارائى السابقه سواءا تجاه الأخوان أو خلافه ولا رجعه . وبكرر تانى اهه انا احترمت فقط رغبتك ورغبة الأستاذة شيماء .
    أنا طبعا ورايا شغلى ليل نهار ابتداءا من يوم 11 نوفمبر وحتى أول يناير 2011 , مش زى ما واحده سافله كاتبه وبتقول عليا إيثار دى فاضيه , وانا مسافره بورسعيد بكره وهرجع على الشغل على طول فمش هقدر اكون هنا لكن اكيد كل فتره ربما اتفرج من بعيد لبعيد حتى انتهى من تسليم عملى طبقا للعقد المبرم .
    وربنا يوفقك لما فيه الخير والسلام عليكم .

  9. مهندسة. اروى حسام 08/11/2010 15:05 -

    لا استطيع ان اقول لوحيد حامد الا …….حسبنا الله ونعم الوكيل فيك يا وحيد يا حامد وان شاء الله اللي انت بتعمله حا يرتد لك ان شاء الله وربنا يبارك في اخواننا يارب وفي هذه الدعوة المباركة التي ستنير الكون للناس باذن الله ((وعسى ان تكرهوا شيئا ويجعل الله فيه خيرا كثيرا)) مع خالص تحياتي لاخواني ولاخواتي …….. اختكم .. مهندسة .. اروى حسام

  10. مجدى شلبايه 07/11/2010 21:16 -

    خلاص ماشى وانا هلتزم طبقا لتوجيهات السيده شيماء والاخت مرنا لما نشوف ايه اخرتها .

  11. محمد مشهور 07/11/2010 12:02 -

    عودا حميدا يا دكتورة فوندا حمد الله علي سلامه حضرتك الحمد لله اظن ان الامو قد هدئت وقد هيئ الجو الذي يليق بكي وبالاستاذة شيماء الام الفاضله والمهندسه ايثار الموقرة الان فقط نستطيع ان نصلح ما افسدة المجرمون الشتامين الان يوكن الحوار الراقي خاصه وقد اجتمع المحترمون في الموقع بعيدا عن هاؤلاء السفهاء شكرا لكم جميعا علي حسن خلقكم و عظيم صبركم ووالله لقد تأذينا بهاؤلاء اكثر منكم ولكن والله لانبالي بهم في وجود امثالكم فأنتم رمز للقدوة التي ينبغي ان نقتدي بها شكرا لكل من ساهم في تلطيف الجو وتهدئه الامور

  12. فوندا إنسى 07/11/2010 02:09 -

    الأستاذ الفاضل أبو عصام
    يا سيدى ليس بينى وبينك أى عداء او خلاف او مشاكل .
    فقط طلبت من حضرتك رفع التفاصيل من موضوعك او كل الموضوع لأنه مالوش لازمه خالص وانت ما رفعتوش ….. طيب عايزنى أعمل اييييييييييه ؟ ….. أزغرط يعنى ؟.
    ويا سيدى انا آسفه ان كنت هذه المره قابلتك بنوعا من الفظاظة فده كان غصب عنى من صعوبة الموقف اللى انا اتعرضت له .
    ايوه …… انا مجرد ما شفتك عرفتك على طول ودار فى ذهنى شريط سينمائى كامل عن الأحداث فقلب عليا الضيق وده مش ذكاء ولا حاجه ده امر طبيعى .
    وردى عليك ما كان الا تنفيذا لوعد التجاهل الذى قلته هنا لما اعرفك .
    وتشكو من دموعك من جراء جملة قلتها لك ( سيبنى اشوف شغلى ) وتنسى أو تتناسى ما تعرضت له أنا هنا من إهانة ؟
    عموما حصل خير بس ارفع الكلام المكتوب ده لو سمحت .
    سلامى لعصام . تحياتى .

  13. فوندا إنسى 07/11/2010 02:08 -

    أختى المحترمه مرنا
    أنا قريت ردك على المهندسه ايثار الذى جاء بناءا على نصحك أو طلبك لها بتهدئة الجو وعايزه اقولك انتى كبيره اوى فى نظرى يا استاذه مرنا بقلبك الكبير وعقلك الناضج .
    ولذلك فأنا بضم صوتى لصوت المهندسه ايثار فى كل كلمه قالتها ليكى لأنها ابلغ منى فى الكلام .
    عموما يا حبيبة قلبى انا بحترمك وبقدرك على مشاعرك دى وانا كمان بقولك نصيحتك فوق راسى لأنها نصيحه ايجابيه وبناءه وليست هدامه .
    خالص حبى واحترامى لكى يا حبيبة قلبى . سلام .

  14. فوندا إنسى 07/11/2010 02:07 -

    حبيبة قلبى المهندسه ايثار حاااااضر سألتزم وهمشى وراكى المشوف هتودينى على فين يا أمر 🙂
    لكى خالص محبيتى واحترامى .

  15. فوندا إنسى 07/11/2010 02:07 -

    استاذتى وحبيبة الكل والدتى شيماء
    لقد وضعتينى يا ابلتى الغالية فى خانة اليك زى ما بيقولوا .
    انا دلوقتى لما شفت كلامك الموجه ليا وللمهندسه ايثار رحت اشوف الجديد من السفالات التى انهالت عليا مره تانيه وكنت عايزه ارد وحضرتك رجوتينى بالعدم . فماذا افعل يا استاذتى العزيزه ؟
    ليس أمامى سوى أن أتحامل على نفسى واضع نداءك فوق كل إعتبار وطلبك أمر لا يرد .
    وكما قالت أمى أو أختى ( الحقيقه محتاره مش عايزه اكبركم فى السن اوى كده :))) ) المهندسه ايثار , سنترك لله ولكى الأمر من بعده للتصرف حيال هذه البذاءات التى صدرت من امثال المسماه بهاله الشامى هى واللى فوقها الرداح ابو لسان طويل ده .
    خلاص …….. حااااااضر يا حبيبة الكل …… لجل خاطر عيون حضرتك سألزم الصمت ولو مؤقتا لحين ما نرى علاما سيؤل اليه المستقبل .
    أما موضوع الأخ أبو عصام فأنا لم اطلب منه شىء أكثر من انه يرفع المداخله اللى وصفنى فيها دى بالتفاصيل المملة أو على الأقل عشان يرضى كبرياؤه يهذبها شويه من الكلام الغير مقبول لدى اى انسان عاقل يقراءه .
    فقط هذا ما طلبته .
    لكن انا أصلا معرفوش عشان اسامحه من عدمه انا فقط أؤدى واجبى نحو ابنه شأنه شأن الآخرين لا اكثر .

    وبالنسبه لطلب حضرتك بالحضور لمقابلتى فأنا تحت أمرك على الرحب والسعه وقت ما تحبى قولى لى بس وانا هنتظر حضرتك بناءا على اتفاقنا فى هذا الأيميل الخاص بتاعى ده وهو :
    *****
    وانا فى انتظار رقم موبايلك تبعتيه وانا هكلم حضرتك ونتفق على مقابلتنا ان شاء الله بس معلش تبقى تسامحينى لو اتأخرت على حضرتك فى الرد شويه لظروف الشغل بس .
    ميرسى لحضرتك على ذوقك وفكرك المستنير يا امنا الغالية وتصبحى على خير .
    إبنتك المخلصة
    فوندا إنسى

  16. مرنا 06/11/2010 17:14 -

    شكرا لكي استاذتنا الفاضله وامنا الغاليه المهندسه ايثار علي رقه كلامك وتواضعك ومن اكون انا حتي اسدي لكي النصائح انما هو كان طلب وطمع في كرم واخلاقك وتفضلتي ووافقتي شكرا لكي وللاستاذة شيماء وللاستاذ مجدي وكل من كان همه وهدفه الحوار الراقي ولكن احبتي فلحذر هاؤلاء اراهم لا زالو يتربصون بنا وينتظرون الفرصه كي يعودو الي كلامهم القبيح لذالك كنت اري ان نتفق فيما بيننا الا يلتفت اليهم احد وان يكون الحوار قاصرا علي المحترمين فقط فكل من كان له سبقه لم يعتذر عنها قبل ذالك فهو مرفوض مع الحوار ولن ينال هذا الشرف ابدا لسؤ ما بدا من قبح خلقه لذالك اقترح ان يكون الحوار قاصرا علي المهندسه الحبوبه ايثار والاستاذة الرقيقه شيماء والدكتورة الجميله فوندا والاستاذ مجدي والاستاذ مشهور والاستاذ عبد الرحمن والاستاذ ابو عصام ولو فيه حد انا نسياة تفكروني بي واسفه لو نسيا حد ميزعلش مني انا عارفه ان المحترمين اكتر اتمني ان نبدء اذا توافقون اكون شاكرةلكم حسن خلقكم ولطف قلوبكم

  17. مهندسه إيثار مرتجى 06/11/2010 14:13 -

    الى ابنتى العزيزة الدكتوره فوندا
    ارجوكى اقرائى رسايلى الفائته وافهمى ما بين سطورها .
    ارجوكى لا نريد ان نرفض لاختى العزيزة شيماء اى طلب وسنترك لله ولها الامر من بعده .
    معلش تعالى على نفسك حبتين واتبعينى .
    شكرا لكى قبول رجائى مقدما .
    تحياتى لكى والسلام .

  18. مهندسه إيثار مرتجى 06/11/2010 14:08 -

    إلى من أنا ارفع من أن اوجه لهم رساله .
    سألتزم فقط بتعليمات أختى الفاضلة شيماء ونصيحة ابنتى العزيزة مرنا على أن يلتزم الآخرون بالأدب علما بانه بذلك يكون لى حق وثأر باق سأرجأه حتى أرى النتيجة .
    وأريد أن يعلم الجميع بأنى لست عاجزه عن أى شىء سواءا بالقول أو بالفعل .
    تحياتى لكل الناس العاقلين المحترمين مثل الأستاذ مشهور ومرنا وابو مريم مع حفظ الألقاب .
    سلام .

  19. مهندسه إيثار مرتجى 06/11/2010 14:06 -

    الأبنة العزيزه مرنا
    شكرا رسالتك وأعلمى أنها مؤثرة فى شخصى وسأستجيب لطلبك الراقى الجميل وإن شاء الله هحاول أمسك نفسى . حاضر أؤمرينى يا حبيبتى .
    متشكره اوى يا حبيبتى سلام .

  20. مهندسه إيثار مرتجى 06/11/2010 14:06 -

    الى الدكتور مصطفى العيسوى
    مش عارفه والله اودى جمايلك دى فين .
    لكن معلش بقى اهو ده قدرنا نشتغل ونتعب ونطفح الدم ونبنى ونعمل الخير عشان يبقى الشكر سب وشتم من اناس عقولهم فارغة من ادنى مقومات الفهم .
    شكرا لحضرتك .

  21. مهندسه إيثار مرتجى 06/11/2010 14:05 -

    نداء إلى الأستاذ مجدى شلبايه
    أولا أنا بشكرك جدا على موقفك وجميلك على راسى .
    وثا نيا بأرجوك معلش هدىء الجو قليلا خلينا احنا اللى مخنا كبير
    اصل فى النهايه والله انا عارفه لو دورنا ورا دول هتلاقيهم شوية صعاليك صغيريين وعايزين يعملوا لنفسهم وضع وخلاص . وبعدين يا سيدى نصبر حبتين لما نشوف هيلتزموا ولا لاء بعد كده يبقى لنا كلام تانى .
    فمعلش يا سيدى خلينا احنا الكبار عشان خاطر السيده مربية الأجيال الفاضلة شيماء .
    شكرا لك مقدما استجابتك يا استاذ مجدى .

  22. مهندسه إيثار مرتجى 06/11/2010 14:05 -

    أختى العزيزة الأستاذة شيماء
    بعد التحيه
    فقد قرأت مناشدتك الموقرة لى ولأبنتنا الدكتورة فوندا بعدم الرد على هؤلاء الموتورين بغية التهدئة وبالنيابة عن نفسى فأود إعلام حضرتك انى فى إجازة لمدة ايام أو ربما ساعات معدوده ولم يتبقى منها سوى اربعة ايام فقط لذا فليس لدى الوقت الكافى للرد على هؤلاء إلا ما رحم ربى وأعطانى الفرصة لذلك . حيث ردودى عليهم لم تكن يوما من قبيل الهبوط الى مستواهم الفكرى لأنى أعلم جيدا بمدى تخلفهم الفكرى عامة والعلمى والثقافى خاصة وإنما فقط كنت ارد عليهم أحيانا فى مدة راحة لا تتجاوز العشر دقائق بيد بينما اليد الأخرى بها كوبا من الشاى احتسيه ليساعدنى على العمل .
    إن ذلك كان فقط من أجل أن ارفه عن نفسى بقراءة خزعبلاتهم وشتايمهم التى حتى لا يوجد بها أدنى فن منطقى كى تكون السبة مضادة لمثيلتها إنما اشعر وكأنهم مجرد حمر مستنفرة تفر من قسورة .
    وبناءا على ذلك فإنى أطمئنك بأنى مشغوله جدا فى ترتيب بيتى الذى هزمته ظروف عملى القاسى لمدة 24 ساعه متصلة هذا من ناحية أما من الناحية الأخرى والأهم فحتى لو لم تكن هناك ظروف تمنعنى من ذلك فإن رسالتك لى هى موضع احترام وتقدير ولا اتردد ابدا فى الأعمال بها فأنتى إنسانه محترمة من جيلنا المحترم الذى تربى على مبادىء وقيم أباءنا الذين هم الآخرين قد تربوا على يد أجداد ورثوا الدين الصحيح والأخلاق النبيلة التى لم تتغير عبر القرون ولم تتغير الا فى زماننا الحالى .
    شكرا لحضرتك رسالتك وتوجيهك واللهم الهمنى الصبر وقدرنى على تنفيذ ما وعدت به واهدىء الألسن الطويلة يا رب العالمين حتى لا ينفلت منا زمام الأمور آمين آمين يا رب العالمين وسلام الله عليكم ورحمته وبركاته .
    مهندسة / إيثار مرتجى .

  23. مجدى شلبايه 06/11/2010 01:30 -

    أيوه يا خويا يا بتاع الكلمه الطيبه .
    إنت لو عندك شعره من المروءه مكنتش تجخ الكلمتين الفاضيين بتوعك دول واللى فيهم نجوم يعنى كان مكانهم بلاوى الموقع حذفها !
    إيه اللى بتغازل ومش بتغازل ؟ ايه الكلام السفيه بتاعك ده ؟ يا اخى ما تقول نفسك اللى سمحت لك تقول السفه ده ؟ هو احنا فين ؟ هو امثالك بس غاويين لت وعجن ؟
    يا أخى لما انت كده ملسناتى حلو وبتعرف تتكلم وبتقول موقع محترم طب كنت فين لما الجاموسه الغير محترمه واللى متربيه فى ذريبه قالت :
    ” على فكرة الحوار دا كله وقاحة وانا قرأت كل المقالات ما لاقيت اسفل ولا ******** من اللي اسمها فوندا دي وبعدها احمد سلامه يعني مقالات المنافقين كلها سفاله وقلة ادب وانتو عالم ما بتفهمش علشان عمالين تردوا على الناس السافلة دي دول عالم ما بيفهموش وعالم تعبانة وبعدين اللي اسمها ايثار مرتجى دي باين عليها فاضية اكتر من فوندا وبعدين ياست يا مهندسة فين اللي بتبنوه دا كل اللي انتي كاتباه دا كذب لانه مش لينا لأ دا للصوص والحرامية الكبار والغلابة عمرهم ما بيطولو حاجه اصلا احسن لكم تخرصو وتحترمو انفسكم احسن لان الاخوان دول احسن ناس مش صيع ذيكم وعالم زباله على فكره انا مش من الاخوان بس بكره النفاق يا عالم منافقين باي ” ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    هاااااااااااااااااه ؟
    كنت فييييين يا خويا ؟
    ولا كلامنا هو اللى قلة ادب وكلام الجاموسه اللى كاتباه هو إللى مؤدب ؟
    وبعدين حديث النبى ايه ؟
    هو اللى زيك يعرف نبى ولا بوذا ولا بقرة فى الهند حتى ؟
    اللى زيك يا اما يقيم العدل أولا زى الأستاذه شيماء ما قالت يا إما تسكت خالص !
    ما تعدش تبرطش بكلام والله انت منتا فاهمه !
    بطل تولعها يا مولعاتى
    مين دلوقت اللى بيشعل الفتنه يا فتنى ؟

    يا دكتوره فوندا ؟
    يا باشمهندسه إيثار ؟
    يا سيد احمد يا سلامه ؟
    ما تدخلوش فى حاجه خالص وخليكوا بره الموضوع ؟
    لما نشوف أخرتها إيه معاهم .
    يا لها من بجاحه منقطعة النظير .
    هما دول الأخوان يا عالم هما بعينهم مفيش فايده هى دماغهم متركبه كده شمال
    صدقت يا دكتور مصطفى والله
    يا فيها ؟ لا أخفيها .
    صحححححححححححححححححححححححححححححححححح
    فعلااااااااااااااااااااان دول الأخوان شغل بلطجه .
    يا اخى بدل منتا عمال تولعها كنت قول للى اسمها هالة الشامى بطلى قلة ادب وسفاله وحقاره يا أخى ؟
    ولا دى بقى اللى انت نفسك تغازلها !!!!!
    قول يا راجل ما تتكسفش ؟ قوووول ؟ اصل انا ما بحبش المنافقين !
    هو ده الأسلام عندكم ؟
    الظلم والكذب والأفترا والنفاق ؟
    ومين اللى افسد الحوار غير الجاموسه وامثالها ؟

    طيب أى واحد هيلبخ بقى أنا قاعد له وهرد عليه ما دام بقى الناس دى مش عايزه تحترم نفسها
    واحد حيوان يقول لدكتوره ومهندسه اللى جزمة الواحده منهم برقبته يقولهم الراداحات ؟
    امال الكلام اللى انتوا بتكتبوه ده ايه يا اخوان ؟
    يكون ده القرآن بتاعكم ؟
    يكون ده الدستور بتاعكم ؟
    تكون دى المبادىء بتاعتكم ؟
    آآآآآآآآآآآآآآه افتكرت !
    أصل بنى الأخوان على خمس : السفاله وقلة الأدب , والكذب والنفاق , الظلم والأفتراء , الأغتيال والتدمير , وكل اساليب البلطجة لمن استطاع اليها سبيلا.
    شوفوا بقى أنا هرد عليكم واحده بواحده وانتوا ممثلين فى هاله وابو كلاب الأحجر ياللى بتولعوا الدنيا
    انتوا فى النفاق والكذب مفيش زيكم ماشى
    انتوا بقى اللى بدأتم .
    انالكم حاضر

  24. مرنا 05/11/2010 23:58 -

    الي الاستاذة الفاضله القدوة المربيه الي الام الغاليه الاستاذة شيماء اسعدني ردك الجميل واهتمامك الذي هو وسام علي صدري اشكر لك حبك وودك ولطفك شكرا لك امنا الكريمه واشكرك ايضا علي كلامك الطيب للاخ ابو عصام وتوسطك له عند صاحبه القلب الجميل الدكتورة فوندا التي اتمني ان يصلها صوتنا وتعرف ان هناك من يحترمها ويقدر حبها لدينها ووطنها واظنها سرعان ما ستعفو عمن ظلمها او اساء في حقها خاصه بعد ان تري هذة الكلمات الطيبه من حضرتك ومن الاخ عبد الرحمن والاخ مشهور والاخ ابو عصام شكرا لكي امي الكريمه وشكرا لكل الطيبين في هذا الموقع

  25. الكلمه الطيبه 05/11/2010 23:49 -

    فوندتنا الجميله عجبا عسولتين وجموسه وذريبه ولما نشوف بد الانتخابات مالك يا عم مجدي في ايه انته داخل تغازل وتغازل هنا *** انته هنا مش في شات الياهو انته في موقع محترم يعني لازم تحاسب علي كلامك وبعدين عنك كلمه حلوة قولها زي مقريت حديث النبي في تعليق الاستاذة مريم الله يهدينا ويهديك ويهدي كل الي افسدو علينا الحوار

  26. مريم الرياشي 05/11/2010 23:39 -

    قال رسول الله صلي الله عليه وسلم من كان يؤمن بالله واليوم الاخر فليقل خيرا او ليصمت صدق رسول الله
    بالله عليكم يا جماعه عايزين الامور تهدي شويه ومتنسوش الكلمه الطيبه صدقه واظن ان اعت>ار الاخ ابو عصام دليل علي حسن النيه فبالله عليكم بلاش نركز علي الوحش لو فيه اتنين اسائو واخطئو فهناك اكثر من سبعه نشهد لهم بالادب والاحترام وحسن الخلق (((الاستاذة ايثار والاخت مرنا والاخ ابو مريم والاخت الدكتورة فوندا والاستاذ مشهور والاخ ابو عصام والاستاذة شيماء )))) وغيرهم كتير واسفه لو نسيت حد بالله عليكم امنحونا هذة الفرصه فرصه الحوار الراقي الذي يستفيد منه جميع الاطراف المتحاورة واخيرا اضم صوتي لصوت المطالبين بحوار بناء الحوار لم يشمل الا المحترمين اما من اساء فلن نعيرهم اي اهتمام ولن ننزل لمستواهم ابد تحياتي ومودتي الي كل من شارك بنيه خالصه

  27. دكتور/ مصطفى العيسوى 05/11/2010 22:12 -

    إلى كل من الأستاذ أحمد سلامه والدكتوره فوندا والمهندسه إيثار .
    آلمنى ما تعرضتم له من سباب وشتائم من أتباع جماعة المتخلفين , وكثيرا ما كنت قد حذرت ووجهت رسايل عده وخاصة للدكتوره فوندا بعدم الرد والأخذ والعطاء مع الناس البيئه دى , لأن أنا شخصيا بنفعل جدا وعندى حساسيه من ظلم وحماقة الأخوان دول هما وأتباعهم لما بشوف غبائهم وتعنتهم ده , عشان كده مكنتش اتمنى ناس محترمه زيكم تحتك بيهم وانا كنت بحاول ابعد لكن انتم كده بتجرجرونى معاكم .
    أنا شايف ان الأستاذ احمد عمل بالنصيحه وابتعد تماما عن المشاكل لكن الشىء المستفز بشكل غريب والذى يدلل بلا أدنى شك على عقلية الهمج أن البعض منهم بيطلعوا كل شويه ويشتموه وهو ما عملش لهم حاجه . !! فعلا حاجه تضحك وتؤكد لنا ان اللى فى الخانكه ربما أدرى واعقل منهم بكثير .
    يمكن فوندا وايثار مازالوا فى حلقة الصراع وبيحصل فعل ورد فعل , لكن الأستاذ احمد بقا مالوا دلوقتى ؟
    وانا مش بدافع عنه ولا حاجه هو راجل كبير وناضج يقدر يعرف شغله معاهم لكن يظل هو ده السؤال اللى بيفرض نفسه الآن , وهو ده اللى بيبين تباتة الناس بتوع الأخوان دول واصرارهم وآل على رأى واحد إن نظريتهم مبنيه على يا فيها يا أخفيها .
    عموما يا مهندسه ايثار رغم اعتراضى على ردكم من الأصل وأنا ما زلت عند رأيى لكن كلامك الأخير ده انا بهنيكى عليه عشان ده هو اللى حرق دمهم وعراهم كده ادام الناس وكشف سوءاتهم .
    وكفايه شهادة الأم العظيمه شيماء أم عقل كبير بيفهم كل كبيره وصغيره لما قالت فين الردح فى الكلام ده وفين اللى يعيبه .
    ولأن كلامك كان فى الصميم معرفش السفيه اللى بيتهمكوا بالردح يرد ولا يقول حاجه غير على رأيها هههههه حافظ له كلمتين بيتفزلك بيهم اسمهم ( الكلاب والحجر ) وطبعا كان ممكن يضيف ( واذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما ) كل دى اساليب المفلسين من ذوات العقل الخرب اللى دايما لا يملكون لا حجة ولا منطق ولا حول لهم ولا قوة .
    ولأن الدكتوره فوندا ايضا كلامها السابق كان ضربة فى الصميم لما ردت على كل ما وجه اليها من هجوم بردود منطقية مضاده ومن ضمنها لما اتكلمت على الهباب اللى بيلبسوه على وشهم ده وقالت عليهم زى العفاريت وان بتوع الدعاره والمجرمين بقا بالنسبة ليهم ملاذ سهل لأرتكاب جرايمهم فيبدو نفس الشىء وهو الأفلاس الفكرى والمنطقى ايضا الذى ظهر فى شكل زفارة والة أدب على لسان هاله الشامى لأن على ما يبدو إنها لابساه وإن الكلام نزل عليها فحسست على البطح اللى على راسها وده قمة فن التصويب والحكمة من الدكتوره فوندا .
    عموما أنا بهنيكم مره تانيه بس بقول يا ريت تخفوا شويه عليهم حرام عليكم دول غلبانين لأن بعد كده مش هيلاقوا دم خالص يا جماعه .
    وبعدين ارحموهم دول كبارة المسلمين القدوه بتوعنا برضه ودول الأوائل إللى لو مسكوا الحكم هيأكلونا بمعلقه من دهب وهنلبس حرير فى حرير واقل دخل شهرى للفرد فى مصر هيبقى على ايدهم 2000 جنيه وهيعيشونا ملوك فى الدنيا وهيدخلونا الجنه فى الأخره , أما احنا اللى من غيرهم فنبقا اولاد ستين فى سبعين .
    جاتها نيله اللى لما تشوفهم تبقى عايزه خلف !

  28. مجدى شلبايه 05/11/2010 18:13 -

    كيفك يا ايثار يا ست الكل ولا تزعلى يا فوندنتا الجميله ,,,,, عايز اقولكم اصل :
    لما الجاموسه قطعت السلبه وهربت
    من الذريبه اللى فيها نمت وتربت
    خدت فى وشها إيثار وفوندا وسلامه ووبقرونها نطحت
    ولسانها طلع لبره من خانقه الغباء فكتبت :
    ” على فكرة الحوار دا كله وقاحة وانا قرأت كل المقالات ما لاقيت اسفل ولا ******** من اللي اسمها فوندا دي وبعدها احمد سلامه يعني مقالات المنافقين كلها سفاله وقلة ادب وانتو عالم ما بتفهمش علشان عمالين تردوا على الناس السافلة دي دول عالم ما بيفهموش وعالم تعبانة وبعدين اللي اسمها ايثار مرتجى دي باين عليها فاضية اكتر من فوندا وبعدين ياست يا مهندسة فين اللي بتبنوه دا كل اللي انتي كاتباه دا كذب لانه مش لينا لأ دا للصوص والحرامية الكبار والغلابة عمرهم ما بيطولو حاجه اصلا احسن لكم تخرصو وتحترمو انفسكم احسن لان الاخوان دول احسن ناس مش صيع ذيكم وعالم زباله على فكره انا مش من الاخوان بس بكره النفاق يا عالم منافقين باي ”

    فمعلش بقى إعذروها دى جاموسه هتعملوا لها ايه ؟ اصلها جاموسه بتنعر ما بتتكلمش وما بتفهمش !
    إرمولها بس برسيم وريحوا دماغكم وخلاص بلا هده
    بكره تشوفوا الجاموسه دى هيبقى شكلها ايه بعد انتخابات مجلس الشعب القادم .
    سلام يا عسولتين يسلم بقكم والله .
    مجدى شلبايه

  29. شيماء عبد الحليم 05/11/2010 11:32 -

    إلى ابنتى صاحبة السطور الرقيقة الراقية مرنا .
    بشكرك يا حبيبتى فعلا لأنك بتثبتى وسط العبثية إن مازال فيه ناس طيبيين زيك وزى الأستاذ مشهور والأستاذ ابو مريم وانا يا حبيبتى بحييكى وبكن ليكى كل محبه واحترام .
    سلام الله عليكى .

  30. شيماء عبد الحليم 05/11/2010 11:31 -

    إلى صاحب قصة واقعا اصبح بعد أن كان خيالا وغريبا .
    يا من تنادينى بأماه .
    انت لم تخطىء فى حقى حتى عنك اصفح , ولو اخطأت فبعد كلامك إذا كانت باب الأعتذار والمغفرة من الله مفتوح فكيف وانا عبدة لله لا أصفح .
    الصفح يا ابنى صفح الله عندما تصفح عنك فوندا وتتنازل برقتها وطيبة قلبها التى انت بنفسك قد رسمت لها خريطة كاملة .
    لست انا المعنية بما تقصد أو لا تقصد .
    صاحبة الحق هى فوندا .
    أنا مجرد مواطنه رأت شيئا لم يعجبها فقالت رأيها , فحين لم يعجبنى كلامك فهكذا كنت قاسية فى تعليقى كما حضرتك وصفت .
    لكن الموضوع لا يمسنى لا من قريب ولا من بعيد ولا اعرف فوندا ولا اثار ولا هاله ولا عبد الله ولا ازدحمد ولا دياولو , وكان يمكننى كما يقولون فى الأمثال كبرى دماغك وانا مالى .
    اسمع ما سأقوله لك :
    شوف فوندا ايه اللى يرضيها عشان ربنا يسامحك واعمله .
    انا فعلا مقتنعه بكلامك الأخير ده .
    عارفه ان ضميرك مانبك وانت انسان صاحب مبداء بالنسبه للأخوان المسلمين .
    كويس جدا انا بحييك على كل ما قلت .
    اضغط عليها بالأعتذار كمان مره وحاول توضح لها اكتر .
    عارف لو لم تحكى لنا عن مقابلتها ليك فى الأول وان كان ابنك راح لها , كنت قلت لك يا سيدى وانت مالك ومالها خليك فى حالك ! ليه شاغل بالك ؟
    لكن انا ما زلت على رأيى انت اخطأت خطاء فادح واعتقد معاها أو مع غيرها مفيش زوج يقبل على زوجته يتعمل وياها كده وممكن تحصل مشاكل لا نهاية لها .
    عموما انا بوجه رساله الى الدكتوره فوندا وبقول يا ريت تعملى لى خاطر وتصفحى عن الأبن العزيز ابو عصام وان الله غفور رحيم وهيكون جميل مش هنساهولك ابدا ابدا يا حبيبتى والله وهكون شاكره جدا .
    ويا ريت تكتبيلك إيميلك عشان أبعت لك رقم موبايلى عشان اربط معاكى لأنى من كل الكلام اللى فات ده انا مشتاقه اشوفك واتكلم معاكى عن موضوع فى صميم تخصصك .
    تحياتى لكى ولابو عصام .

أضف تعليقاً