تماثيل اثرية

تماثيل اثرية

مفاجئات عصابة التنقيب عن الاثار في نزلة السمان الهرم

مصريات

أمرت نيابة حوادث جنوب الجيزة بتسليم القطع الأثرية التي أرشد عنها المتهم هشام منجود عبدالغفار “41 سنة” بائع متجول صاحب المنزل الذي لقى 6 أشخاص من المنقبين عن الاثار مصرعهم داخل نفق اسفل المنزل كما أمرت النيابة بتشكيل لجنة فنية لفحص الآثار المضبوطة.

كشف المتهم للواء كمال الدالي مدير الإدارة العامة لمباحث الجيزة أنه كون عصابة للتنقيب عن الآثار تضم 16 متهماً من بينهم الستة الذين لقوا مصرعهم. وأنه قبل انهيار الحفرة على رءوسهم في عقار في نزلة السمان في الهرم.. استطاعوا إخراج عدة قطع أثرية من بينها قط وتمثال على هيئة عروس من الذهب الخالص وباقي القطع من الحجر وعليها نقوش فرعونية.

قال المتهم في اعترافاته: إنه استعان بالمتوفي السادس هشام محمد يوسف القحافي وشهرته الشيخ “عصام” 39 سنة لتحديد مكان التنقيب ولبراعته في استخدام اساليب الدجل والشعوذه فقد توصل الى مكان السرداب وحدده بدقه.

أضاف: أنه وباقي أفراد عصابته ظلوا يحفرون طيلة الأشهر السبعة الماضية.. وفي يوم الحادث صباحاً وصلوا الى السرداب واستخرجوا الآثار التي سلمها لاثنين من المتهمين هربا بها في سيارة كانت موجودة أمام المنزل.

كشف المتهم عن مفاجأة أخرى حيث أكد أن الغرفة مملوءة بالآثار.. وأن القدر لم يمهلهم لاكتشاف ما تحتويه تلك الغرفة.
كان فريق البحث بقيادة اللواء فايز أباظة مدير المباحث الجنائية ويضم العميد مجدي عبدالعال رئيس مباحث الجنوب والعقيد محمد عبدالتواب قد توصل الى حقيقة التشكيل العصابي وتمكن المقدم ايمن بيومي رئيس مباحث الهرم والرائد محمد الصغير معاون المباحث من القبض على أفراد التشكيل وهم أحمد محمد عبدالله وشهرته “دبه” “36سنة” عامل بازار وأحمد على محمد “35سنة” عامل بازار وثروت اسماعيل عبدالخالق “36سنة” نجار ورامي أحمد جاد وشهرته “علاء أبوليه” “25سنة” بائع وهاني محروس مدبولى وشهرته ضياء “39سنة” مبيض محارة” واسلام محمد عبدالرحيم وشهرته “اسلام النوبي” وأحمد محمد محمد عيسى وشهرته “أبورحمه” “26سنة” كهربائي وعاطف محمد حسن وشهرته “الزول” “22سنة” بائع ومحمد بدر محمد مخلص جمركي وناصر عبدالعال نورالدين “48سنة” أمر اللواء محسن حفظي مساعد أول الوزير لأمن الجيزة بعرض المتهمين على النيابة التي أمرت بحبسهم على ذمة التحقيق 4 أيام وضبط واحضار المتهم الهارب المعروف بأسم أمجد.

اخبار ومواضيع ذات صلة:

مفاجئات عصابة التنقيب عن الاثار في نزلة السمان الهرم

15 comments
  1. احمدسعيدحسن 30/11/2013 04:29 -

    طبعا الثوره قامت وخلصت وحان الوقت لتفجير المفجات كلام المتهمين فى التحقيق عن انهم لقو اثار صحيح جدا بس مكنش ينفع انهم يقولو على سبب موت باقى المجموعه عشان كان الكلام فى الوقت ده خطر جدا وكان السكوت اهون بكتير طبعا كان فيه ذهب كتير واسئلو احمد دبه عامل البازار اسئلوه عن ال400000جنيه اللى اخدها المرحوم اسامه عبدالنبى اخدها من مين وليه ومين الاشخاص المهمه فى الدوله اللى كانت هتشترى ب400مليون جنيه مصرى واسئلوه عن بتوع رئاسه الجمهوريه وعن اللواء منير ثابت وايه علاقتهم بالموضوع هتعرفو انه كان فيه اثار وهتعرفو ازاى الناس ماتت تحت وهتعرفو ان مكنش ينفع الكلام فى هذا الوقت عان كان هيبقى الكلام بموت ويابخت ماجد اللى هرب هوه اللى فاز بالحاجه اللى طلعت قبل الجماعه الكبار مايطبو عليهم ويخلوهم يطلعوباقى الحاجه ويردمو عليهم    واللهى الكلام ده اكيدجدا

  2. المستشار 29/09/2012 16:36 -

    حسبي الله ونعمة الوكيل اثار مصر يا عالم بلدنا ام الدنيا نبيع اجددنا وتارخنا

  3. ابن النيل 20/09/2012 13:28 -

    ممكن بجد لو في حد يفهم يستخرج الاثار من البيت من تحت الارض يرد علاي بجد وبسرعه

  4. ابن النيل 20/09/2012 13:27 -

    لو ممكن اتعرف علي شيخ يساعدني في استخراج كنز من بيتنا يريت والله بجد

  5. BASEL ABD ELHAMEED 07/09/2012 00:27 -

    يا جماعة انا عايز اعرف هى الاثار دى بتروح فين بعد ما الشرطة تقبض عليها لان فية اثار كتير اخذتها الشرطة من لصوص الاثار ولكن هنا سؤال يطرح نفسة
    اين تذهب تلك الاثار بعد القبض عليها؟
    او كما يقول المثل (حاميها حراميها)؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  6. احمد سعيد حسن 20/04/2011 03:24 -

    بس عايز اسئل سؤال مهم الحاجه اللى كانت موجوده انا على علم بمحتوياتها ونفسى اعرف راحت فين وهى عباره عن تابوت كبير وتابوت طفل وسبعه وثلاثون تمثال دهب وسبعه وثلاثون تمثال من الاحجار المختلفه و366 تمثال مرمر لاشخاص بوجه ثعلب وباقى المتاع الجنائزى وبردو ده كلام اكيد واسالو احمد ابن عمه المرحوم اسامه اللى هوه عامل بازار 

  7. يوسف عبدة 06/08/2010 21:31 -

    احب اقولكم حاجة مهما جدا ان خاميها حراميها

  8. يوسف عبدة 06/08/2010 21:29 -

    حسبتا اللة ونعم الوكيل فى كل الى ياخد حاجة مش ملكة ويديهالناس تحاربنا بيها ابو يوسف يهنئكم بشهر رمضان

  9. كوسسسسه 24/06/2010 12:28 -

    طيب الاخوه الي بيتكلموا عن الاثار الي بتتهرب ممكن اسال فين الاثار الي كانت في البيت دا ولا كلتها القطه يا جدعان كل عمليا القبض الي حصلت في 3 سنين ولا حته ظهرت منها كولاو بيتحول في صناديق الهيئه ل طوب و الف هنا وشفا كوسه ذي الفل والله

  10. نزلة السمان بلد الرجالة زمارة 05/05/2010 23:37 -

    انتو كدبين قوي لاني اخو اسلام محمد ومش هما دول اصلإ

  11. محمد السيد 12/04/2010 21:57 -

    طبعا ده غلط لما نهرب اثار بلدنا بره البلد كده ده معناه ان السياحة هتضرب الناي دي بتيجي تتفرج علي اثار لما يلائوها عندهم عمرهم ما يجو يبقي كده بيئزو مصر بحالها
    والاخ اللي بيقول الشيخ محمد حسان بيقول فتوي انه يبيع الاثار دي متهيئلي دي لو كانت ورث من حد يعرفه لاكن ده كلام من اربع وخمس الاف سنة يعني ده حق مش ليه ده حق كل مصري
    وحسبي الله ونعم الوكيل في اللي بيسوء مصر والاسلام

  12. موش مهم 14/03/2010 22:20 -

    اثار بلدنا فعلا غاليه اوي بس ياريت الواحد يقبض تمن الاثار دي اللي بتطلع من الارض ويوجد فتوي للشيخ محمود حسان في قناه الرحمه انو حلال بيع الاثار ولا يوجد اي حرمانيه لذلك ..واذ امرنا ولي الامر منا او قوانيننا بعدم تهريبها فعلينا الطاعه..فكيف نطيع ولي الامر منا وثروات بلادنا تهرب علي ايد كبار رجال الدوله كيف هم لا يحاسبو علي ذللك ولا تعتبر جريمه وانما اللذين القو القبض عليهم مجرمون ولصوص ميشان هن الاول مبيض محاره والاخر بائع متجول والاخر عامل ببازار والاخر اطلق عليه دجال ومشعوز وهو اللي ادلهم علي مكان السرداب. كلمه الي ولي الامر منا ومجوع اللوءات التي القت القبض عليهم واقطع دراعي انهم استولو علي اغلب الاثار وباعو لحسابهم اقول لهم حاسبو انفسكم قبل ان تحاسبو غيركم …حرام عليكم الناس جاعت والفقر زاد عن الاول البطاله وصلت ل 70 في الميه من الشعب المصري وال 30 في الميه بيشتغل بالواسطه .عشان الواحد يدخل كليه شرطه لازم ميه الف جنيه والحربيه ميت الف جنيه والناس الغلابه بسقطو في كشف الهيئه او اي حاجه تطفش اللي معندهوش واسطه…كفايه كده حرام عليكم سيبو الناس في حاله البلد فيها خير كتير اوي ..في قناه السويس اللي بتدي دخل بالمليارلات السنويه والبترول والسياحه وغيرو…مصيتو دم الناس الله يخرب بيتكم …حسبنا الله ونعمه الوكيل

  13. على فكره يا جماعه هى حصلت فى منطقه اسمها التقسيم مش نزله السمان فى الهرم

  14. الطيار 21/10/2009 03:53 -

    بسم الله الرحمن الرحيم { ورزقكم فى السماء وما توعدون} وما من دابة الا على الله رزقها

  15. اثار مصر غالية علينة المفروض نحافظ عليها ومتخرجش برة الوطن اثار بلادنا مهما جدا تكون داخل البلد ومتكونش للاجانب مصر ام الدنيا مصر ام الدنيا

أضف تعليقاً