محمد روراوة يواصل الخداع والضرب تحت الحزام ضد مصر

اخبار مصر مع الجزائر

اخبار مصر مع الجزائر

محمد روراوة يحاول تبرئة نفسه من عقوبة الفيفا ضد مصر

مصريات

جمال المكاوي
اصابت التصريحات الأخيرة.. التي أطلقها الجزائري محمد روراوة… المسئولين عن الرياضة وعلى رأسهم المهندس حسن صقر ومسئولي اتحاد الكرة وعلى رأسهم الكابتن سمير زاهر باستياء وغضب ودهشة شديدة.. خاصة ان التصريحات اعلنها المصري أحمد شاكر أمين صندوق اتحاد الكرة السابق والأمين المساعد لاتحاد شمال افريقيا ويقول فيها: إن روراوة اكد أنه لم يقدم للاتحاد الدولي الفيفا شكوى ضد اتحاد الكرة المصري ،  بعد واقعة الاعتداء المحدودة على اتوبيس بعثة المنتخب الجزائري  بالقاهرة .

ورداً على هذا التصريح الغريب ،  اكد أحد أعضاء مجلس إدارة اتحاد الكرة البارزين ان اعلان هذا الكلام على لسان المصري أحمد شاكر لم يكن موفقاً.. ويؤكد به محمد روراوة أنه يواصل الخداع والتمويه والضرب من تحت الحزام ضد الكرة المصرية.. وقيادات اتحاد الكرة.. لأنه عقب واقعة الاعتداء اياها على الاتوبيس.. بادر محمد روراوة باستدعاء السوداني الدكتور كمال شداد مراقب مباراة مصر والجزائر ومراقب الحكام المغربي محمد باحو والمراقب الأمني السويسري لاثبات الواقعة رسمياً واكد أنه لن يلعب مباراة مصر والجزائر إلا في حالة الحصول على ضمانات أمنية رسمية من الفيفا و الحكومة المصرية..

وتم على الفور لهذا السبب تصعيد المشكلة رسميا وشكوى محمد روراوة الى الفيفا الذي رد بسرعة وطالب الحكومة المصرية بتقديم ضمانات أمنية وإلا فسوف يتم الغاء مباراة مصر والجزائر وعليه تقدم المهندس حسن صقر رئيس المجلس القومي للرياضة وبناء على تعليمات سيادية مصرية بتقديم ضمان كتابي رسمي.

ولم يكتف محمد روراوة بذلك بل أرسل برقية سريعة لـ الفيفا يطالب فيها بحفظ حقوق الكرة الجزائرية.

وأهان رئيس اتحاد الكرة الجزائري.. صديقه السابق الكابتن سمير زاهر عدة مرات في تصريحات عديدة.. وتعمد اهانته امام الجميع وسط حشد كروي دولي واعلامي كبير في السودان قبل مباراة مصر والجزائر بعد اللقاء الذي دعي إليه الرئيس السوداني عمر البشير برفض مد يده لتوجيه السلام مع زاهر الذي أخذ المبادرة الاخلاقية والحضارية لمحاولة السلام عليه والقضاء على أي فتنة أو خلافات قبل تفاقمها.

وأهان محمد روراوة الشعب المصري بكامله خلال تصريحاته.. ومن خلال تدبير الاعتداءات التي قامت بها جماعات جزائرية منظمة على الجماهير المصرية على هامش مباراة أم درمان.

بالاضافة الى اصداره الغريب على أن يتقدم سمير زاهر ممثلاً عن اتحاد الكرة المصري والكرة المصرية بشكل عام باعتذار رسمي ورفض كل محاولات الوساطة العربية لتنقية الأجواء وايقاف الفتنة وحل المشكلة.

وأكد رجال اتحاد الكرة ان روراوة بتصريحه الغريب في هذا التوقيت يريد مواصلة خداعه للجماهير المصرية لأن المتوقع صدور قرارات وعقوبات من الفيفا ضد اتحاد الكرة والمنتخب المصري بناء على شكوى الاتحاد الجزائري التي سبق وتقدم بها عقب الاعتداء على الاتوبيس..

وقال عضو المجلس إنه يشعر بالأسف بأن ينخدع الكابتن أحمد شاكر ويعلن كلام روراوة الذي يهدف منه خداع الكرة المصرية.. واثار عضو المجلس تساؤلاً.. عن مشاركة شاكر في اجتماعات اتحاد شمال افريقيا الذي يرأسه روراوة على الرغم من تأكيد شاكر في مختلف الصحف المصرية والفضائيات عن استقالته من اتحاد شمال افريقيا تضامنا مع الاتحاد المصري واحتجاجا على الاعتداءات الوحشية من بعض الجزائريين على الجماهير المصرية في السودان.. وقد رفض اتحاد الكرة  بشدة العودة لممارسة نشاطاته مع اتحاد شمال افريقيا في هذه الدورة التي يرأسها روراوة ويرفض مشاركة الأندية والمنتخبات المصرية في بطولات شمال افريقيا تفادياً لأي مشاكل جديدة مع الفرق والجماهير الجزائرية.. لحين تنقية الأجواء تماما وعودة كامل العلاقات الأخوية ما بين الكرة المصرية والجزائرية.

اخبار ومواضيع ذات صلة:

2�327 comments
  1. حموده 04/04/2011 22:41 -

    “ربنا لاتؤاخذنا بما فعل السفهاء منا” صدق الله العظيم ……كل الاعتذار للشعب الجزائرى (الحكم)كل الاسف والاعتذار للاخوه فى تونس(اللاعيبه)

  2. فارس السيف والقلم 04/04/2011 22:20 -

    وفااااااااااء

    2011.04.04 18:23 >——> استودعكم الله الذي لاتضيع ودائعه

    مش فاهم إنتي بتودعينا ليه …؟؟؟
    إنتي طالعه الحـج ..؟؟

    أعتقد إن ده هو المكان الوحيد اللي فارس ممكن يودعك لما تروحيه يا وفااااء .

    يعني بمعني أصح … وداعك إذا كان هو اللي في بالي ..
    فوداعك مرفوض جمله وموضوعآ .
    علي الأقل بالنسبة لي ..

  3. طالما مش هتنشروا … سلام مؤقت بقى

  4. اسالؤا كل الناس 04/04/2011 21:47 -

    اينعم…. انا واخد الشلتا بتاعي معايه ياظريف يابو عقل خفيف ههههههههه عموله من خان الخاليلي شلت كدا كلها زوق وغاليه جدا والله دفعت فيها كتير وحياتك التي لا تعنيني بشئ….. ابعتلك مقاسها ??? مع الفرق طبعا ههههههه في شلت بيقعد عليها رجال ههههههههه ماتعرفش عنها حاجه طبعا ههههه ايه خفت الدم دي ياظريف!! هايف وظريف كمان ههههههه اقعد علي جنب وحيات ظرفك ههههه ههههههه انا مش فاضي لتفاهاتك وكمان انت كان عندك شك يابو شلته انت اني اعرف بابلو ولا لا ههههههه هههههه فعلا شغل شلت ايه رايك نسميك (بيكاسوا ابو شلته) والله لايق عليك ولا ايه رايك( بابلو ابو شلته هههههههههه.).,,, لا خلاص ( بابلو شلته) احسن هههههههه هههههههههههه والله عندك حق يانسرين ,,,, لن اجادل سفهاء بعد اليوم وخصوصا اللي تياراتها شديده جدا محمله بالاتربه والنفايات المضره هههههههههه

  5. وفااااااااااء 04/04/2011 18:23 -

    استودعكم الله الذي لاتضيع ودائعه 

  6. فارس السيف والقلم 04/04/2011 18:13 -

    عـلـبــة ألـــــوان

    مـفـيـش فى عـلـبـة الألــوان
    ولا لــون واضــح..
    لا الأسـود دايـمـآ حـزين
    ولا الأبـيـض
    بـقـى يـعـرف يـســامـح..
    تـتـقـابـل الألــوان مـع بـعـضـهـا
    لـكـنـهـا بـتـفـتـرق
    أول مـا تـنـتـهـى الـمـصـالـح..
    لا ده لــون الأمـان
    ولا دي لـمـسـة الـحـنـان
    ولا ده الـدفــا
    اللى قـادر يـدوب الـبـرودة.
    يـــااااااااااااااااااه..
    مـفـيـش لـون فـضـل
    زى مـا عـرفــنــاه.
    مـن يــوم مـا الـبـحــر إخـتـفـى
    واللــون الأزرق تــاااااااااااه..
    لا الأصـفـر هـو الـخـريـف
    ولا الأخــضـر
    يـعـنـى الــحــيــاااااة….
    عـلـشـان كـده الـعـلـبـه إتـلـخـبـطت
    وألـوانـهـا فـيـهـا إتـنـططت
    خـلـطـهـا الـرسـام وسـمي الإلـوان ” كـوكـتـيـل ”
    وأمـام نـظـرنـا كـام جـريـح .. وقـتـيـل ..
    دلـواقـتـي أنـا نـفـسـي أسـألك
    مـيـن الـنـار ..؟؟
    ومـيـن الـفـتـيـل ..؟؟

  7. فارس السيف والقلم 04/04/2011 16:19 -

    السلاااااام عليكم جميعآ …

    فاصل …. ولله الحمد مازلت أواااااصل..

    أحب أن أتقدم بكامل الإعتذار للشعب العربي التونسي الرائع عن ما بدر من بعض جماهير الزمالك في لقاء الزمالك والإفريقي التونسي …
    ومش هاقولك كلام خطب وإنشا مثل…
    ( إن هؤلاء فئه مندسه بين الجماهير وشرزمة مخربين أرادوا الشقاق الوطني بين الشقيقتين ) …
    لأ يا عم الحاج مش هاقول كده ..!!
    فكك من الشعارات ماعادت تأكل عيش حاف …!!

    هاقول اللي حصل ده غلط كبير مننا غلط كبييييييييييييييير يا ناااس …!!!!
    ( مين قال إن الضيف ينضرب أو يهان .. طيب فين الأمن .. مش بنقول مصر بلد الأماااااان ..؟؟ )
    ما حدث في إستاد القاهره الدولي مهزله بمعني الكلمه ..
    ولكن يا أشقائنا في تونس إعذرونا قليلآ فنحن مازلنا في حالة غياب أمني …لا لا لا لا لا لا .. إيه الكلام العبيط اللي بتكتبه ده يا فارس ( إتنيل بنيله ) مش هاينفع العذر ده ( ولا هايسد خانه حتي ) …
    طيب معلش يا إخونا أصل جمهور الزمالك حب يعمل زي ما أنتم عملتم في تونس من كام شهر ..!!! لا لا لا لا لا لا برضو لسه كلامك عبيط يا فاااارس وأنت بتكتب أعذار مش مقتنع بيها من الأصل ..
    طيب أعمل إيه .. وأقول إيه ..؟؟

    أيوه .. صح … لقيتها .. لا يصح إلا الصحيح …

    يبقي الصح إنك يا فارس تقول

    إحنا كلنا متأسفين لإخواتنا وإخونا في تونس الشقيقه

  8. نسرين الجزائرية 04/04/2011 11:26 -

    هههههههههههه حيزبون

  9. نسرين الجزائرية 04/04/2011 11:24 -

    لا تجادل السفهاء الذي يحاولون استفزازك بأقوال هم أعلم بأنها غير صحيحة..كن أرفع منهم مستوى ..لا تعرهم انتباهك ولا تجادلهم ..هكذا تقتل فكرتهم وتكون أنت المنتصر

  10. أمين 02/04/2011 23:11 -

    لما الرجالة تتكلم الأطفال تسكت وتتنيل على عينها يا حيزبون يا سلطعون يا مفش حتفضل متخلف وحمار نصيبتك انك هايف وجاهل ولو قعدت تكتب مليون سنة مش حتتعلم أبدا لأنك مبتسمعش ولا بتتعظ ولما الأكبر منك يقولك كلنا بنغلط والرجل الصح لما يغلط يعتذر لكنك علشان حمار حصاوى وعقلك مكان رجلك يبقى حتفهم ازاى استحالة حتتقدم أو يكون لك شأن وعلشان كل دنيتك يا دوب تحت رجلك معندمش رؤية مستقبلية ولا علم وواضح انك لسه فى مدارس محو الأمية ..أمية مين ده انت حتى مش محصل طفل فى ال كى جى ون انصحك تقرأ كتاب أبو الفضل الجهجهونى فى علم الفساكونيا حيفيدك قوى وصحصح قوى كده وانت بتقرأه ولو مش بتعرف القراءة ممكن تستعين بالشيخ زرمبة المتفرقعه فيه بمبه هو أى نعم أعمى وأطرش لكن عنده مدارك وحواس ميفهمهاش العبيط اللى زيك بعدين يا سيدى انت زعلان ليه مننا أجلس كده على كرسى فوتيه وربع رجلك وتقبل منا عزاءك ولو انى عارفك لن ترضى بأخذه الا على قفاك والله يا شيخ مش حزعلك حكون أول واحد يعزيك بجزمة ميرى 10 كيلو تنزل على قفاك المصدى تفرقع والخايبين من أمثالك حيهيصوا ويقوا هيييييييه العبيط أه وأحب بس أقولك أنا موجود أكتب حرف بذىء بذاءتك وحكون ممنون للرد عليك ولو قعدت تكتب 100 سنة حيطلعلك عفريتى يعفرتك ..أظنك لو بتفهم وأنسان يا شبيه سعدان والناس بتكلمك بأدب المفروض ترد عليهم بأدب لكن غطرستك لدونيتك لا تعرف قدر الناس ولا تعرف منى تكتب ومتى تصمت .كنت أتمنى أن تنضج وتكبر لكن هيهات يا بيسو ..ولد يا بيسو يا مبسبس مش عيب عليك لما تخرج عن حدود الأدب وتتطاول على سيدات محترمات .هى الرجولة انك تعمل أبو دراع المسكفونى يا نور عيونى على الحريم ..واد يا لئيم بتكتب فى خطاب بشار الأسد ” منها لله وفاااااء هى السبب” سبب ايه هى وفااااء جان دارك ولا هى محرضة على ثورات الشعوب العربية بالذمة مش مكسوف من نفسك .واحد سألنى بيقوللى مين وفاء اللى اللى اسمه بيكاسو بيقول عليها انها السبب .بذمتك أرد عليه أقوله ايه .قلت له دى عمة بيكاسو والسبب ثقافتها وعلمها وأسلامهاوجدعنتها الصفات دى غير موجودة عند المدعو بيسو علشان كده جاتله حالة جنان حيسى قلبت يافوخه180 درجة جهة الشمال وجاتله حالة أرق مزمن مشبوب بشيزوفرينيا مركبة وبيحلم وبيمشى وهو نايم ويقول وفااااااااء يا وفااااااااء …ماااااااء مااااااااااااء كان الله فى عونه قنطروس نصف بنى آدم ونصف حمار مخطط ..والى أن نلتقى لك منى أقوى اللعنات والطعنات يا بيسو يا بيسو هههههههههههههههههههههه

  11. يا سعودى انا معنديش مانع من انى اسامحكم وعفا الله عما سلف . بس ليا شروط
    1 محدش من العيال التافهه دى يشتمنى عشان انا ما بداتش بالشتيمة
    وموقفى من الفنك ده موقف سياسى مش من حق حد يحاسبنى عليه.
    2كلكم تتاسفولى على هذه الصفحة.

    3تجيبولى 100 ناقة من النوق العصافير بتاع النعمان بن المنذر اللى جات فى فيلم عنترة بن شداد.
    4 تجوزونى بنت من الموقع ممكن اوافق على نسرين وخلاص
    عموما دى شروطى وانتو احرار انا قلت اللى عندى

  12. ماشاء الله يا اسالو ده انت عارف بابلو اهه
    ثم انا ما سالتش على الاخوة ولا حاجة
    ثم انت مش فى المانيا ؟ شلت ايه بقى ؟ انت واخد شلتتك معاك؟
    بلاش انت عشان انت من فريق الاشبال تيارى شديد عليك
    أل اسالوا أل؟؟؟

  13. وفااااااااااء 02/04/2011 17:07 -

    نعيبُ زَمانَنا وَالعَيبُ فينا                                                                             وَما لِزَمانِنا عَيبٌ سِوانا                                                                               وَنَهجو ذا الزَمانِ بِغَيرِ ذَنبٍ                                                                           وَلَو نَطَقَ الزَمانُ لَنا هَجانا                                                                           وَلَيسَ الذِئبُ يَأكُلُ لَحمَ ذِئبٍ                                                                     وَيَأكُلُ بَعضُنا بَعضاً عَيانا  ………اجمل ماقال الشافعي 

  14. سعودي كوول 02/04/2011 13:42 -

    السلاااااااام عليككككككم ,,,,,, صدقت بيكاسو انا اخطأت لما نعتك بالعبارات لكن خلينا نرجع سوا هههههههههه اوفر في المواصلات, بص مش عيب الواحد يخطىء وانا اخطأت لكن لكل فعل ردة فعل , وأنا بدعوك انو وانت والاخرين نمحي الي فات ونبدأ صفحة جديدة ولك تحياتي وتقديري.

  15. اسالؤا كل الناس 02/04/2011 12:18 -

    ههههههه ايه ياعم pablo عايز ايه ?? شكرا لسؤالك علي الاخوه وبيني وبينك مش فاضيين لشغل الشلت بتاعك دا هههههه عندك حاجه
    مفيده اتفضل منك نستفيد…. ماعندكش ماتكتب وبطل هيافه وسطحيه

  16. وفااااااااااء 01/04/2011 13:30 -

    اللهم ثبتني بالقول الثابت في الحياة الدنيا وفي الآخرة ….. ولا تضلني بعد أن هديتني وكن لي عوناً ومعيناً……
    وحافظاً وناصرا. …..آمين يا رب العالمين…..اللهمَّ أستر عورتي وأقبل عثرتي…. وأحفظني من بين يديَّ ومن خلفي… وعن يميني وعن شمالي…… ومن
    فوقي ومن تحتي…. ولا تجعلني من الغافلين…..اللهمَّ إني أسألكَ الصبر عند القضا…. ومنازل الشهداء….. وعيش السعداء…. والنصر على الأعداء… ومرافقة
    الأنبياء…يا رب العالمين…..آمين يا أرحم الراحمين

  17. اتقدم بالشكر الوافر الى ادارة موقع مصريات …
    انا مش عارف ليه بصراحة بس لقيت كلكم نازلين شكر … قلت اكيد دى حاجه كويسة

  18. زعم الفرزدق ان سيقتل مربع … ابشر بطول سلامة يا مربع
    طبعا الجماعة قالولك الحق بيكاسو بيترق علينا وافتكروا انهم جابو الواد المخلص بتاع خالتى مش عارف مين والمحشى والكلام الاهبل اللى بيقولوه الولاد فى تانيه اعدادى طب اديك اتهزقت واتسميت بيتومين استفدت ايه بقى ؟؟ ماتعرفش تبقى محترم ؟؟ يا غبى اتعلم من فارس حتى فى الشتيمة تقراله … انما انت هتعيش مهزق وتموت مهزق برضو
    اتعلم بقى يا جحش …

  19. هل تعلم يا اخ سعودى انى لم اوجه لك كلمة اهانة واحدة وعد واقرا كل ماكتبته !!!
    فتاتى لتنعتنى بالمريض او العبيط!!!
    حملت نفسك الوزر والان تدعونى انا ان اتراجع او اتوب ؟؟؟
    لا احسبك على هذا الجمع وان نشروا ما اكتب لعلمت الكثير
    فقط ارجوك ابتعد عن طريقى ولا تهدينى انت اولى بالرجوع

  20. سعودي كوول 31/03/2011 10:42 -

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته,, اخي فارس يعجز اللسان عن شكرك اتقدم نيابة عن أصدقائي محمد سي سي وسحر ووجه القمر وسحر وحمو عن تقديم خالص الشكر والتقدير ومانحن إلا ادوات لكم في فعل الخير والبعد عن إثارة الفتن فنحن لا ننظر لجنسية أو دين او ثقافة أو طبقية نحنا نتبع إذا أردت احترامي ارني احترامك, وأنت اخي فارس تقابلنا بكل احترام فالجدير بنا أنا نرد ذلك الاحترام لك ونبين للعالم ككل لا توجد مينة فاضلة وايضا لا توجد مدينة قاحلة وتفتقد للاخلاق , مانحن هنا الا للفائدة . وفي الختام تحياتي وتقديري للجميع دون استثناء وبما فيهم بيكاسو بيكاسو ليس العيب أن نخطىء ولكن المعيب أن نكابر ونستمر على الخطأ دعنا نبدأ صفحات جديدة تشفع لك ولي في يوم تحشر فيه البشرية يوم القيامة العمر يمضي واسفاه لو ضاع العمر دون فائدة قد لايعجبك فلان وفلان وهذا حقك ولكن اننا نسخر من الاخرين او نتشمت فيهم هذا ليس من تعاليم ديننا ولا اسو ة برسولنا الذي عانى من اليهود لدرجة ان القمامة كان ترمى امام منزله من يهودي ولما مرض ذهب لزيارته, دعنا يابيكاسو نبدا بأنفسنا ونصلح من حالنا فكلنا أخطائنا لكن التراجع وتصحيح الأخطاء اكبر النجاحات اتمنى زوال كل الخلافات. ةاسف على الاطالة محبكم سعودي كوول

  21. أمين 30/03/2011 23:28 -

    فارس السيف والقلم تحياتى لحضرتك مقالة ممتازة عبرت فيها عنا جميعا وهى خير سفير من خير أمير ونشكر جميع أخوانى وأخواتى الأعزاء والحمد لله انكم جميعا بخير وأنا سعيد جدا لعودتكم وعودة المحاربين القدماء .ومبسوط أكثر بردودكم الخلاقة والمعبرة عن أفضل الناس وأكرمهم خلقا وأدبا …ومن هنا أهدى أسمى آيات أحترامى وتقديرى للأخوة المشرفين على الموقع ونشكركم على سعة صدركم وأحتمالنا وعلى مساحة الحرية التى تركتموها لنا لنعبر عن أراءنا وأفكارنا .جزاكم الله عنا كل خير وتمنياتنا لمصريات بالأزدهار والتقدم وتحياتى لكل من أبدى رأيه بتجرد وبموضوعية بعيدا عن الأسفاف والسفاهة.جزاكم الله خير الجزاء وشكرا للجميع وشكرا لوفاء وللألفية الأولى والثانية ونحن جميعا معكم على الخطى ..بارك الله فيكم وزادنا قربا ومحبة أنه سميع مجيب الدعاء……

  22. أمين 30/03/2011 23:15 -

    سيد العربى ” أهلا يا أبو العربى” ” منورنا يا سيدى أنا مبسوط جدا انك بتكرهنى وده شرف لى لا أدعيه وفى الأمثال يقولون أتلم تنتن على تنتون والأثنين أنتن من بعض .الرجولة يا أبو العربى أن تحترم عدم وجود شخص فى المكان وتتلسن عليه زى خالتك ذكية المفترية وتفرش المنديل أبو قوية وتعوجه على الجانب وتردح وتولول مثل المعدداتية بيكاسو .طبعا انت جهول جهل البعير فى سوق الحمير .أو كما قال الروائى حنتيرة أبو دماغ متكلف بتعميرة حط خيبتك على خيبة بيكاسو يطلعلك قرن فى وسط رأسك .يا حقير الموجودين فى مصريات ناس أفاضل ومحترمين وللأسف أمثالكم من الجهلة عديمى التربية لما يدخلوا فى مكان له أحترامة ويتعاملوا مع ناس مثقفة وناس بينهم صداقة وحب متبادل وأخوة وينبرى أمثالكم لهم مستعرضين السفالة والوضاعة فهذا للأسف يجعلكم سبة ونقطة سوداء فى رداءناصع البياض أسمه “مسلمين عرب ” والمسلم يا جحش منك ليه ليس بسباب ولا سخاط ولا عديم التربية .أما اذا تخيلتم فى نفوسكم المريضة انكم شىء فللأسف أنتما لا شىء بل انتما حشرتان قميئاتان متنطعين ومتسلقين على أكتاف أعمامكم وعماتكم .عموما يا بيكاسو لو حسبتنى بيتومين فأنت ولله الحمد زفت مخلط على طين يا نفتلين بلى .وصدقنى الأخ الفنك أو الأخت وفاء أو أى انسان تكلمتوا عليه بالسوء .هو عزيز علينا ونتأسف ونطلب السماح منهم ونقول لهم المسامح كريم ودى عيال قليلة الأدب وغلطت ولكنكم اكبر من الرد عليهم فعذرا .الصرصار الجبار ملك الجبال والبحار بيكاسو لو تخيلتك موديل وأردت أن أرسم صورة لك بالطريقة السريالية فأرسمك بهذا الشكل وتخيل معى علشان يخيل الى انك غبى وعديم الرؤية وبصيرتك ولله الحمد عمياء وحياتك مظلمة وطريقك مفروش بالخوازيق والمطبات الصناعية ..أولا حرسم رأسك عبارة عن حزاء مقاس 44 ورقبتك زى عامود الكردان وجسمك مدور زى قدرة الفول بتاعة عمك حناطة المسوس وذراعك زى أبو العربى الأجرب طخين وسمين نيجى لرجلك أنا بتخيلك برجل معزة عجفاء جرباء حنطاء وحافى ومسردم وجيفة وعمر جسمك ما لمسته ليفة .أنا بس بحب أوريك انت وأبو جلمبو ان الغلط سهل جدا وأن الأدب والأحترام محتاج ناس متربية ولاد ناس وهناك فرق بين الناس والنسناس..صدقونى والله أنا حزين عليكم لما كل الموجودين بيحتقروكم لقلة أدبكم طيب أنتم عازين ايه ..قولوا ونحن جميعا فى خدمة حضراتكم .ومستعدين لتوصيل طلباتكم لأقرب مستودع نفايات للتخلص منكم …. عموما أنا منتظر ردكم علشان تشوفوا وتعرفوا أن العين بالعين والبادى أظلم وعلى نفسها جنت براقش .

  23. فارس السيف والقلم 30/03/2011 16:21 -

    شكر خااااااص
    لكل مشرفي موقع مــصــــريــات الجميل
    ولكل القائمين عليه …

    ومن وراء هذا الجهاز لا أقوي سوي علي شكركم … واااااااافر الشكر.

  24. فارس السيف والقلم 30/03/2011 16:17 -

    عــــوده بـعد الـفـاصــــل ,,,

    الإخوه والأخوات الكرام … سلام الله عليكم

    أدخل بكم إلي صُلب الموضوع دون مقدمات معسوله أو جُمل رنانه.
    ولكن أذكركم سريعآ بشئ هام جدآ ….
    ألا وهو أننا بدأنا بكتابة حروفنا الأولي في هذا الموقع المُبجل ونحنُ ( عصبة أحزاب ) نسبُ بعضنا البعض بأفظع الألفاظ التي يمكن تخيلها ..
    وصرنا أحزاب هذا مع ذاك وهذه مع هؤلاء ( وأبو لسان طويل يكسب ) فتره زمنيه طويله ونحن علي هذا الحال نسبُ ونشتم ونلعنُ أسلافآ …
    كل هذا كان بسبب مباراة كرة القدم الشهيره ..!!
    إلي أن شاء الله وهدانا وألف بين قلوبنا وأصبحنا بنعمته إخوانا ..
    وبدئنا عهدآ جديد سويآ نزرع فيه زهور الأمل في أرضآ أوشكت أن تبور بنا من أفعالنا….

    بدئنا أول خطانا بلإصلاح العام ونجحنا ..
    ومن بعد ذلك بدئنا في إصلاح الأرض البور وتجهيزها للزراعه ولله الحمد نجحنا بفضل من الله .
    وبدئنا نجني ثمار مجهودنا من محصول موسمين متتاليين ( الألفيه الأولي والألفيه الثانيه ) لا ننسي طبعآ من عاونا من مهندسين زراعين جدد مثل ( سعودي كول – محمود – محمد سي سي – سحر – حمو – وجهه القمر – مهند – ماندي لافر – ….. وأسماء كثيره لا تحضرني الأن )
    ولا أخفيكم سرآ مدي الجهد الذي عاني منه المهندسين الزراعين القدامي الذين تسلموا هذه الأرض بورآ وإستصلحوها ومهدوا الدروب فيها ورموا بذور الخير فيها.. مثل..( سلطان الغرام (طيب الذكر) – عادل الفنك (الله يذكره بكل خير ويسلمه ) – الحاج أمين ( موسوعة السويس للعلوم الأخلاقيه ) – إسألوا كل الناس ( بلاص عسل مصريات وألمانيا ) – أم يوسف ( بلدي أم الدنيا ) – وفاء ( حمال الأسيه في مصريات ) – نور الجفون ( أختنا الصغيره التي ياما إتشتمنا عشانها ) – نسرين ( الثائر الحق لمصريات) – وأخيرآ العبد لله فارس …)
    كلنا تعبنا هنا وتحملنا الكثير حتي نري ثمار مجهودنا –
    وبالمثل كلنا أهملنا أرضنا التي كدحنا عليها وأعطتنا موسميين متتاليين ( الألفيتيين ) ..!!
    نسيناها وأهملناها في موسمها الحالي ( الثالث ) حتي ملئتها الديدان والأفات الزراعيه السامه ..
    والتي تعمل تحت إسم ( بيكاسو – سيد العربي ) هذه الديدان التي ظهرت علينا من بطن الأرض لتلتهم محصول أرضنا وعرقنا وجهدنا ..!!
    لن نترك هذه الديدان ترعي وتأكل عرقنا .. سنعوووووود من جديد .
    أعلم أن الجميع مشغولين ( في العمل – الدراسه – أعمال منزليه ) .!!
    ولكن لا مانع من نلقي نظره يوميه علي أرضنا كي لا تتكاثر فيها الحشرات وتنمو وتأكل الأخضر واليابس .

    كلنا راجعين .. كلنا عائدين ..
    سنعوووووود سنعووووود سنعووووووود من جديد

    حتي لو كتبنا كلمه بسيطه كلمه صغيره …

    مثلآ ….. ( صباح الخير .. وحشتوني كلكم )

    فـــاصـــل … وســـأوااااااااااااااااصـــل

  25. فارس السيف والقلم 29/03/2011 21:33 -

    3 خرفان

    ودي حكاية وكان يا ما كان ..
    ولا يحلالي اي كلام ..

    الا بذكر النبي الهمام ..
    عليه الصلاة والسلام

    3 خرفان

    ومعزاية

    وشجراية

    وبير بترول

    وبيت عمران

    وغيط سارح لحد عنينا متودي
    وشمس اصيلة بتجمع ولا تودي

    وديب فجعان

    3خرفان ما يتاكلوش في يوم واحد
    ما يتهضموش

    راح للخروف
    اتخن خروف
    قال يا خروف ؟؟؟
    عيال اخوك متنعنعين ومتنغنغين
    وانت هنا في اسوأ ظروف ؟؟
    يادي الكسوف !!
    راح الخروف
    علشان خروف
    ضرب الخروف
    الديب حيسكت ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    راح للخروف
    تالت خروف
    شفت الخروف ؟؟!!
    ضرب الخروف
    احميك انا
    لالالالالاواديني بس انت مكان
    راح الخروف
    علشان خروف
    إدّاه مكان

    يوماً سنقراُ في الجريدةِ يا بلادي انّنا كنا خرافْ
    سيجفُ هذا النفطُ فوقَ جلودِنا
    ونودّعُ السبعَ السِمانَ ونلتقي ألفاً عِجَافْ
    سيُدَوِّنَ التاريخُ اسماءَ الملوكِ العادلينَ
    الصابرينَ
    الساكتينَ
    الكاتمينَ الصوتَ بينَ شعوبِهم .. مثلَ الزرافْ
    سيحاكمُ التاريخُ حكامَ العروبةِ كلِّها
    وسينزعُ الاظفارَ منهم في سبيلِ الاعترافْ
    إني احبك يا بلادي مرغما
    واقول شعرا يا بلادي مرغما
    والشعر إن مسَّ السياسةَ يستحيلُ مصائبا
    والشعر إن مسَّ الصعيديينَ مثلي
    يستحيل كحدِّ سيفٍ لا يخافْ
    انا لا اخافْ

    من كام سنة بِنْهِشّ بإدينا الفيران؟؟؟
    ونقول ما ندَّخلش في امور الجيران !!!
    من كام سنة راسمين رجولتنا ادب
    ناقشين إدينا نقش حنة
    وقلنا سنة
    ورمينا من إيدنا سلاحنا وقلنا هدنة
    وبلدنا بِكْر بتُغتصب
    يِعلاَ صوتها غصب عنها نِتْهِمْهَا بالشَغَب !!
    يا بلاد ماليها الاَّ العجب
    يا ( معرَّمين ) شعر وادب
    هي الرجولة تتوزن وقت الغضب غير بالغضب ؟؟؟
    هو اللي متَاخد غَصَب مش برضه يتاخد غصَب ؟؟
    يا بلاد ماليها الا العجب
    يا ( معرمين ) شعر وادب
    الوزن هو اللي اختلف ولا الميزان اللي اتقلب ؟

    من كام سنة بنسأل “بهية” مين قتل
    واحنا اللي قاتلينه بإدينا !!
    مدِّينا إيدنا للغريب وف بعض عضِّينا وعَادِينا
    مين اللي ظالم في الحكاية .. ومين جبان ؟
    مانلومش ع الديب اللي خان
    احنا اللي خرفان بالوراثة
    الصبر وارثينه وراثة
    والطاعة وارثينها وراثة
    والـــ … وارثينه وراثة
    وحاجات كتيرة مش وراثة
    احنا خدناها وراثة

  26. وفااااااااااء 29/03/2011 14:19 -

    ليبيا ياجنة ياارض الزهر والحنة……
    تعيشي حرة عالية الرايات…. يبي عدوك الحاقد أو مايبي……

    ياوطن أنت نغم موسيقى…….لحنه الخالق زايدات أوصافه……

    يهز اوتارها الاحساس …….للعليل كل ساحرة وصفاته……

    يتغرب عن ترابك بدني……..وسط خاطري يترنموا لحناته…..

    ولما الشوق يزيد عليا ………..الحان عودك تتقاوى علي رناته……
    يحفظك ربي مناه السو……..دعوة اللهم يارب ليا لبي……..

    تعيشي حرة عالية الرايات…. يبي عدوك الحاقد أو مايبي……….

    ياوطن بوي وأمي وجدي……….ألحم كتفي جاي من خيراتك………

    تربيت في عزك توه وبكري….…تتقطع اليد اللي تخونك أو هاناتك…..

    ووالله لو كل الخليقة تمشي….….يكفيني انعيش في الظلمة بركناتك…..

    هلك اعزاز ياوطن آه لو تدري….المحتار مايوم فرط في ترباتك…..

    والعادي لو جاك قاصد يبغي…..شقفة منك ماتهون على ارجالاتك……

    اجثامين تتناثر اسطور اسطور…ملاحم عز اتسطرها اولادك تبني…….

    تعيشي حرة عالية الرايات……. يبي عدوك الحاقد أو مايبي……

    صحيح فينا قلايل همة….بحبها الدنيا امعاها اخذاته………

    الله يحفظك ما العين وحسده….بجاه الله خالقي وربي

    تعيشي حرة عالية الرايات…. يبي عدوك الحاقد أو مايبي..

  27. وفااااااااااء 29/03/2011 14:04 -

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته…اهلا اسالو وين الغيبة الطويلة دي بلاش تتحجج بالثلج لانو الثلج ذاب في كااس اللمون ههههههههههه……… الله يحي اصلكم كلكم طبعا حفظتم غيبة اخونا الفنك الليبي الله يذكرو بالخير ويرجعو الينا سالما ان شاء الله رب العالمين….. اريد  ان اوضح نقطة مهمة لمح لها الاخ الي بيبكي على راسو…وهو للاسف مش اول واحد يلمح بكده… هو انو انا والله  ماليا اي علاقة باادارة مصريات…ولا مسؤولة عن التعليقات بالعكس انا اتحذفت ليا تعليقات اكتر من الي اتنشرت….

  28. acc_mohamed 29/03/2011 00:40 -

    السلااااام عليكم ورحمه الله …. صح لسااانك فااارس السيف والقلم ….انا نفسى اعرف ليه بيكاسوو مش مقتنع بكلامنا رغم انه كلامنا استندنا فيه بالقرأن والاحاديث مش احنا على فكره اللى بنقولو انه حرام تغتاب اخيك المسلم يابكاسوووو لا ياعم ربنا اللى بيقوول لحسن تكوون مفكر انه احنا وعلشان كده مثلا مش مقتنع انه انت خطأ انت على خطأ يابكاااسوو ومش عيب انك تقول انك غلط العيب انك تتمادى فى كلامك اللى ماله اى قيمه اساسا…… يااخى كلنا اخطاء مااحد قال انه معصوم من الخطأ بس على الاقل لما الواحد يغلط يعترف او يسكت مايكمل فى جهله وتخلفه فى كلامه

    ….سبحان الله تتكلم عن ناس محترمه وناس كلنا ماعلمنا عنهم غير كل خيرر واول عن اخر انت اساسا شكلك انسااان بتحب الغلط كتير او حابب يكوون فى موضوع مثل ده علشان تبين فيه موهبتك فى الكلام الجاهل اللى بيصدر منك …….واخيراا وليس باخر احب اقووول ليك ياحج امييين والاخ فاارس السيف والقلم عن جد والله ماكذبتوو فى كلامكم الفنك اخ وصديق لينا ربنا يسلمه ويسلم اهل ليبيااا جميعااا ويرجعه لينا بالف سلامه يشاركنا من جديد. ….وتذكر يابكااسو انه لو الفنك موجود ماكنا تكلمنا لانه قاادر على انه يوقفك عن كلامك ده لو فرضنا انه اللى بتكتبه ده اساسا كلاااام……………برعايه الله جميعااااا

  29. سعودي كوول 28/03/2011 21:16 -

    سلام عليكم ,, هههههههههههه بيكاسو يا انت غبي يامريض اذا مريض مو مشكلة ندعي لك تشفى اذا غبي في الي يخليكي ذكي , تقول بخش وكانكم في مولد ومش عاوز انزل لمستواكم ههههههههههههههه تصدق احنا الي نزلنا لمستواك ومالو يمكن صلاحك على ايدينا وناخد ثواب

  30. اسالؤا كل الناس 28/03/2011 19:39 -

    انا جيت…. نورت البيت هههههههه ……… بيت جميل:-) بيت العرب ههههه العرب وبس والنص نص مالهومش مكان وسطينا …..ازيك يااستاذ امين وحشتوني والله كلكم…. فارس السيف والقلم ايه الرواقه دي يافارس فاصل ونواصل ههههههههه في اعلانات كمان في تعليقاتك هههههه حلوه فاصل ونواصل دي هههههه تصدق من شهور مادحكتش من قلبي…. وفاء ازيك ? كبري دماغك وما تتعبي نفسك في ناس ما تستاهل ههههههه تحياتي الي الاخت ام يوسف والعزيره نور
    نسرين… تحياتي…. وسلام محمل بالقلق الي الاخ عادل

  31. فارس السيف والقلم 27/03/2011 21:18 -

    الحق يقال

    أنتم اللي غلطانين من أول الموضوع ..واحد وبيقول رأيه .. مافيش مانع ..
    خلوه يقول ويسمعنا ( مش هي دي الديمقراطيه المطلوبه ) ..؟؟
    ثانيآ : الراجل قال رأيه لو صح نثني عليه ونصفق له ..
    لو رأيه غلط ..
    نفهمه الصح من الغلط ( مش عيب ) لما نعلم السفهاء كيف الحديث ..
    إحترام الناس بعضها لبعض شئ تعليمي .. وليس إجباري ..!!
    مش يمكن الراجل ماتعلم في المدرسه كيفية تبادل الإحترام بين الناس ..؟؟
    أو يمكن كان ( بيزوغ ) من المدرسة في حصة هذه الماده بالذات .؟؟
    أو أن أستاذة هذه الماده في مدرسته كان عندها ( أجازة وضع ) وما درست له كيف يتعامل مع الأخر بإحترام ..؟؟؟
    فكبر علي ما هو عليه الأن وصار يافع الجسد مجوف العقل مفلس الفكر..!!
    مثله كمثل الضبع الفاشل ..لا يفترس إلا ( الجيف ) ..!!
    هذا الضبع التافهه لو كان يتضور ألمآ وجوعآ وفريسته أو غريمه واقفآ أمامه .. ( ما قرُب منها مقدار ذراع ) لأن الضبع جبان …
    ينتظر من يتصيد ليأكل هو ويملأ بطنه بعدما تصطاد أسياده من الإسود يأتي دوره ليأكل بقاياهم….

    لنا عوده إن شاء الله

    فاصل ونواصل

  32. وفااااااااااء 27/03/2011 17:56 -

    سيد العربي هههههههههه نورت المحكمة شكرا على الافادة….ليه تعبت نفسك وغيرت الاسم خليك في بيكاسو…او اقلك ارجع بااسمك القديم اوي…الي اتشهرت بيه  كشفت نفسك بلسانك….اظهر وبان عليك الامان مش حنشتمك  ياباشا ياكبير يامعلم ياكبير….خسارة ماكان العشم تطلع من الصنف ده 

  33. سيد العربى 27/03/2011 13:47 -

    وحد الله يا اخ بيكاسو
    والا هتلاقى *** نبحت عليك من كل حتة
    دول شلة مع بعض مش معروفلها اصل من فصل
    انت مش واخد بالك من الاسامى
    عادل!! وفاء!! امين !! فضائل عمرنا ماشفناها فى حد منهم
    بس اقولك الحق اسلوبك زى العسل وبيرجعنى لايام الباشا الكبير الله يمسيه بالخير

  34. طيب ايه الفايده نرد مادام اللى مابيعجبش عمتكم مابيتنشرش
    عموما انتو فى نظرى زى الغجر ادخل اتفرج عليكم شوية فى مولد مصريات
    وامشى من غير ما اتمنى لحظة انى اكون زيكم او منكم
    عمتكم فاهمانى كويس
    وانت تسمى نفسك امين ولا بيتومين طول عمرى باحتقرك من اول حرف قريتهولك لانك من دعاة الفتنه والشقاق والنفاق

  35. أمين 26/03/2011 23:04 -

    السلام عليكم تحياتى للجميع وأرجوا من الله أن يحقن دماء المسلمين وأن يرفع الغمة عن الأمة دعاء خالص من صميم قلبى بأن يتغمد الله شهداء ليبيابرحمته وأن يدخلهم فسيح جناته وأن يلهم أهلهم وذويهم الصبر والسلوان …تحياتى لأخوتى الأعزاء جميعا الفنك الليبى له خالص تحيتى ودعائى له بأن يسلمه من كل سوء أو أذى تحيتى لأختى العزيزة وفااااء ونسرين ولبنت بلدى العزيزة اللى واحشانى جدانور وفارس السيف والقلم ولمحمد سى سى ونفرتيتى وأعذرونى أذا نسيت أحد فكلكم أخوة وأخوات أعزاء على قلبى والله يشهد على ذلك ..الأخ الفاضل بابلو بيكاسو فنان السرياليه العظيم يا عم خف شوية على الناس وعيب لما تتطاول على ناس محترمة ومسلمين وأبناء عروبة وأخوة .صدقنى لو قعدت مليون سنة تكتب وتشتم وتقدح فيهم فلن يزيدهم ذلك الا عزة وشموخ ويزيدنا نحن أيضا فخرا بهم وبهن سهل جدا ان تكون انسان بذىء صعب جدا أن تكون محترم .هؤلاء الناس الذين تسبهم وتتهجم عليهم أفاضل وعندهم من الشجاعة ما ينقصك فلو أحسوا أنهم أخطأوا صدقنى سيعتذروا لا خوفا ولا جبنا لا ولكن أحتراما منهم لذاتهم وطبعا واضح انك جديد فى الموقع ولم تحضر معهم سجالات ومناقشات ومناورات من قبل ولكن لو رجعت الى مداخلاتهم ستعرف يقينا مقدار تفاهتك وضآلتك أنا مش بدافع عنهم لأنهم محتاجين أحد يدافع عنهم فهم أقدر على أن يحجموك ويضعوك فى حجمك الحقيقى .الأخ الليبى اللى نازل غيبه فيه المهندس عادل أو الفنك صدقنى أنا حزين جدا انه مش موجود ويعز على أن واحد مثلك يتهجم عليه فى غيبته .معلش هو مش موجود ولكن صدقنى كلنا موجودين بدلا منه ونقدر نرد عليك .والرجل الحقيقى يواجه مش يتلسن وينم زى النسوان وآسف لأخوتى الأعزاء انى لجأت لهذه الكلمة لأنى أعرفكم من خير النسوة وشرف لنا أن تكونوا معنا والواحدة منكن بألف من عينة بابلو بيكاسو وأراهن أنه لا يعرف بيكاسو ولا حتى يعرف خالته زكية بياعة المحشى فى حارة خبينى بشارع السد أمام بوتيك حاسب قبل ما تناسب هههههههههههههههه وبالسلامة يا حبيبى

  36. وفااااااااااء 26/03/2011 17:59 -

    لاحول ولا قوة الا بالله 

  37. acc_mohamed 26/03/2011 15:57 -

    السلااااااام عليكم ورحمه الله….. اسعد الله مساائكم جميعااااااااا…تصدق يابكاسووو اانا كان عندى شك واحد فى الميه انك تكون من بنى ادم ولكن بعد ماقرأت الكلام الاخير بتاعك اثبتلى وبجد انك مالك علاقه بى بنى ادم خالص خالص بجد اوعى تفكرنى بهزر انت فعلا مش انساااان.. انا والناس اللى علقت عليك كلنا نتحدث فى قضيه واحده هى عدم التحدث فى غيبه احد وعدم سب احد مسلم فى غيابه يعنى وطبعا لازم اوضح لانى عرفتك من البدايه انه الفهم عندك هيكوون ضعيف يعنى احنا بنتكلم فى الدين ولو كنت مسلم كان رد فعلك شئ وحيد فقط وهو انك تكون مكسوف من نفسك اما انك تكتب تعليق تانى ده بجد بيأكد نظرتى فيك ….والله وماليك عليه قسم انى لو انا مكانك لقوم اولع فى الجهاز واولع فى نفسى واولع فى اى حد بيحترمنى علشان اعرفه انه غلط لما احترمنى ههههههههههههههههههههه سبحان الله والله من الاشياااء اللى تحزن وتبكى الواحد انه يلاقى واحد مثلك وبيتكلم عن معتقدات مش فاضل غيرك كمان اللى هتيجى تقول مين متعلم ومين جاهل طيب ماتعرف انت بتتحدث مع مين الاول مش ممكن انه اللى بتتكلم معاهم دووول قللوو من انفسهم كتير انهم حطوووك فى بالهم اساسا وتعبو نفسهم وكتبوو نصيحه ليك انا هنصحك نصيحه اخيره لوجه الله انتقى الفاظك واعرف انت بتتحدث فى ايه وهل النصيحه فى شئ بدينك ولا مش بدينك ولو النصيحه فى دينك مش عيب انك على الاقل تصمت وعلى فكره مش من العيب انه الانسان يخطأ العيب انه الانسان يتمادى فى خطأه ……. واخيرا وليس بأخر احب اقولك حاجه تعرفك انك بنيت كل افكارك على الخطأ وعلى الضعف وعلى قله ادراك (((عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه قال : سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول : ( من رأى منكم منكرا فليغيره بيده ، فإن لم يستطع فبلسانه ، فإن لم يستطع فبقلبه ، وذلك أضعف الإيمان))) ارجووو من الله ان تكون عرفت دلوقتى ليه احنا علقنا وليه احنا تكلمنا لانه لقينا شئ خطأ والمفروض على الاقل ان مانقفوو مكتوفى الايدى مش زى ماانت قلت عمه وخاله ومش عارف ايه …… هختم كلامى معاك بايه من القرأن .. { كنتم خير أمة أخرجت للناس تأمرون بالمعروف وتنهون عن المنكر وتؤمنون بالله )ال عمران.

  38. acc_mohamed 26/03/2011 01:03 -

    السلااااااام عليكم ورحمه الله….. اسعد الله مساائكم جميعااااااااا…تصدق يابكاسووو اانا كان عندى شك واحد فى الميه انك تكون من بنى ادم ولكن بعد ماقرأت الكلام الاخير بتاعك اثبتلى وبجد انك مالك علاقه بى بنى ادم خالص خالص بجد اوعى تفكرنى بهزر انت فعلا مش انساااان.. انا والناس اللى علقت عليك كلنا نتحدث فى قضيه واحده هى عدم التحدث فى غيبه احد وعدم سب احد مسلم فى غيابه يعنى وطبعا لازم اوضح لانى عرفتك من البدايه انه الفهم عندك هيكوون ضعيف يعنى احنا بنتكلم فى الدين ولو كنت مسلم كان رد فعلك شئ وحيد فقط وهو انك تكون مكسوف من نفسك اما انك تكتب تعليق تانى ده بجد بيأكد نظرتى فيك ….والله وماليك عليه قسم انى لو انا مكانك لقوم اولع فى الجهاز واولع فى نفسى واولع فى اى حد بيحترمنى علشان اعرفه انه غلط لما احترمنى ههههههههههههههههههههه سبحان الله والله من الاشياااء اللى تحزن وتبكى الواحد انه يلاقى واحد مثلك وبيتكلم عن معتقدات مش فاضل غيرك كمان اللى هتيجى تقول مين متعلم ومين جاهل طيب ماتعرف انت بتتحدث مع مين الاول مش ممكن انه اللى بتتكلم معاهم دووول قللوو من انفسهم كتير انهم حطوووك فى بالهم اساسا وتعبو نفسهم وكتبوو نصيحه ليك انا هنصحك نصيحه اخيره لوجه الله انتقى الفاظك واعرف انت بتتحدث فى ايه وهل النصيحه فى شئ بدينك ولا مش بدينك ولو النصيحه فى دينك مش عيب انك على الاقل تصمت وعلى فكره مش من العيب انه الانسان يخطأ العيب انه الانسان يتمادى فى خطأه ……. واخيرا وليس بأخر احب اقولك حاجه تعرفك انك بنيت كل افكارك على الخطأ وعلى الضعف وعلى قله ادراك (((عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه قال : سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول : ( من رأى منكم منكرا فليغيره بيده ، فإن لم يستطع فبلسانه ، فإن لم يستطع فبقلبه ، وذلك أضعف الإيمان))) ارجووو من الله ان تكون عرفت دلوقتى ليه احنا علقنا وليه احنا تكلمنا لانه لقينا شئ خطأ والمفروض على الاقل ان مانقفوو مكتوفى الايدى مش زى ماانت قلت عمه وخاله ومش عارف ايه …… هختم كلامى معاك بايه من القرأن .. { كنتم خير أمة أخرجت للناس تأمرون بالمعروف وتنهون عن المنكر وتؤمنون بالله )ال عمران.

  39. انا سعيد انى خليت واحد جاهل يتعب ويدور على بيت شعر ويكتبه وكان ممكن اكون اسعد لو انكم رديتو من نفسكم مش بتوجيه من عمتكم وفاء
    وتقبلوا انكم تكونوا جزء تافه فى مخطط اهبل مكشوف

  40. نسرين الجزائرية 25/03/2011 21:24 -

    لو كل كلب عوى ألقمته حجرا ……لصار الصخر مثقال بدينار ……….كلامي موجه إلى أصدقائي طبعا لانهم يجارون سفيها و قد نسيتم أنه خير جواب على السفيه هو السكوت عليه

  41. سحر احمد 25/03/2011 20:13 -

    الحمد لله الدي جعل المسلمين اخوة  فيه
    وصلى الله وسلم وبارك على سيدنا محمد خير خلق الله وصدق قوله حين قال ليس المؤمن بالطعان ولا باللعان ولا الفاحش ولا البذيء”، ولكن وللاسف ظهر فينا رجل لا يعرف اصله  من دينه يشتم اخوة لنا  ويسب دون علم ولا دراية بهم وبتاريخهم وثقافتهم واصولهم وهدا البكاسو المستمد اسمه من  الافلام وتلك حقيقته ولا علاقة له باهل الفن والرسم يشتم شعبا في شخص لم نرى منه سوى الاحترام والاخلاق وتلك مكرمهم بالفعل ادعوه لزيارة ليبيا ارض عمر المختار ومهد الفنقين القرطاجين او اهل الجزائر ارض المليون ونصف المليون شهيد وحضارة عمرها الاف السنين فخر العرب من هلال وسليم وعقيل وبلاد الامير عبد القادر .وادعوه ليتحلى باخلاق العرب ان كان منهم ولا يطعن في اخ له ولا ياكل لحم اخيه ان كان مسلم بالفعل فليتدكر قوله تعالى
    قال الله تعالى : (ولا يغتب بعضكم بعضـًا أيحب أحدكم أن يأكل لحم أخيه ميتـًا فكرهتموه ، واتقوا الله إن الله توابٌ رحيم)(الحجرات/12) 

  42. سعودي كوول 25/03/2011 18:28 -

    السلاااااااام عليكم ورحمة الله وبركاته,, بيكاسو الفنك مسلم ووفاء مسلمة واعتقد انك مسلم لذا تذكر عظم عقاب الشماتة وتذكر كما تدين تدان وتذكر انو الشماته تشوفها بنفسك وولادك في الدنيا ومش بس كده وعقاب في الاخرة. اسال الله أن يهديك ويهدينا معاك وياليت تكون متسامح لأن ديننا دين التسامح

  43. acc_mohamed 25/03/2011 18:20 -

    السلاااااام عليكم ورحمه الله وبركاااته………اولا احب ان ارحب بالاخوووه والاخوات المشاركين …. ثانيااااا لكل فرد فينا الحريه فى التعبير ولكن ذلك تحت قيووود كثيره منها الادب العام فى الحوار ومنها اتبااع ديننا ونهجه ولكن للاسف راينا من يأخذ الحريه ولا يلتفت لكل هذه الاشيااااء الاخ بيكاسوووو اخذ فى الحديث عن اخوه لنا فى الموقع ونسى اشياء كثيره ونسى انه عندما يتحدث عن احد لابد وان يكوون فى وجهه هذه شيم الرجال والكلام فى غيبه الرجال لا يوافق عادات ولا يوافق دين ارجوو من الاخ بيكاسووو ان يأخذ فى عين الاعتبااااار لو يمتلك الشجاعه فى مواجه الفرد ان يتحدث امامه او ان يكوون على يقين ان الشخص سوف يردعليه وعندما يعلم ان الفرد الذى يقصده فى ظرووف معينه ندعو الله ان يرجع لنا بكل سلامه ان ينسى كل الضغائن وان يدعو الله ان تمر الامور بسلام لانه اول عن اخر انت تتحدث عن فرررد مسلم موحد اخ عربى لنا جميعا ولو كنت سمحت لنفسك ان تتكلم عنه فى غيبته تأكد انه سوف تجد من يسمح لنفسه بالدفاع عنه فى غيبته ايضااا …………. وسوف اذكرك ببيت شعر ارجو من الله ان تفهم ماذا اقصد به..( لا تأسفن على غدر الزمان لطالما…رقصت على جثث الأسود كلاب
    لا تحسبن برقصها تعلو على أسيادها…تبقى الأسود أسودا والكلاب كلاب
    تبقى الأسود مخيفة في أسرها…حتى وإن نبحت عليها كلاب))……….. الله قد ايه جميل اوى بيت الشعر ده ههههههههههههههههههههههههههههه ………..واخيرا وليس بأخر ارجووو من الله ان يوفق الجميع لما هو خير وادعوو الله ان تكوون جمعه مباركه علي جميع المسلمين يارب العالمين ………

  44. الوحيد الذى يدافع عن معمر القذافى هو الفنك
    والوحيدة التى تدافع عن الفنك هى وفاء
    و
    الوحيد الذى يضحك على الاثنين هو بيكاسو
    زنجه زنجه
    هههههههههههه
    زنجه زنجه
    هههههههههههههههههه

  45. وفااااااااااء 23/03/2011 11:26 -

    ان لم تستحي…فاافعل ماشئت

  46. تبت الى الله وندمت على مافعلت
    كلمة كلمة
    وزنجه زنجه
    ههههههههههههههه

  47. وفااااااااااء 22/03/2011 12:23 -

    ياريت تنقطنا بسكاتك يااخ بيكاسو….وبعدين لو انت مسلم اكيد قريت حديث النبي… عليه الصلاة والسلام …المسلم من سلم المسلمون من لسانة ويده …اتقي الله  ولاتغتب الناس… حتى يجعل الله لك مخرجا…وعلى ايه فرحان دوام الحال من المحال…يوم ليك ويوم عليك…بكرة يجي دورك وماتلاقي حد يدعيلك دعوة…ارجو ان تراجع نفسك…وتستغفر ربك…

  48. هل حقا غاب الفنك !!!؟؟؟
    رغم ازمة بلاده الطاحنة المروعة لم يغب يوما واحدا عن بيته وعشقه الاول (( مصريات )) ولكنى واثق تماما – ان كان الفنك عربيا ليبيا فعلا – انه يقوم بدور عظيم لحماية بلاده كجندى من جنود العقيد القذافى كجندى ضمن كتائب القذافى وواثق انه فى زحفه المقدس نحو بنى غازى يطارد فلول ثورة الشباب زنجه زنجه وبيت بيت

  49. وجه القمر 22/03/2011 00:44 -

    بسم الله الرحمن الرحيم

    من المؤمنين رجال صدوا ما عاهدوا الله عليه فمنهم من قضى نحبه ومنهم من ينتظر وما بدلوا تبديلا…..صدق الله العظيم

    علي بن أبي طالب رضي الله عنه في سطور……اليكم بطاقته الشخصية

    اسمه: على بن ابى طالب
    أبوه: أبو طالب (عبد مناف)أمه: فاطمة بنت أسد بن هاشم.
    جده: عبد المطلب بن هاشم.
    إخوته: طالب، عقيل، جعفر.
    أخواته: أم هاني، جمانة.

    تاريخ مولده
    ولد يوم الجمعة في الثالث عشر من شهر رجب سنة 23 قبل الهجرة، الموافق له: 600 للميلاد، بعد مولد النبي بثلاثين سنة.

    أشهر زوجاته
    فاطمة الزهراء، خولة بنت جعفر بن قيس الخثعمية، أم حبيب بنت ربيعة، أم البنين بنت حزام بن خالد بن دارم، ليلى بنت مسعود الدارمية، أسماء بنت عميس الخثعمية، أم سعيد بنت عروة بن مسعود الثقفي.

    أولاده
    الحسن، الحسين، محمد، عمرو، العباس، جعفر، عثمان، عبد الله، محمد الأصغر (المكنى: بأبي بكر)، عبيد الله، يحيى.

    بناته
    زينب الكبرى، زينب الصغرى (المكناة: بأم كلثوم)، رقية، أم الحسن، رملة، نفيسة، زينب الصغرى، رقية الصغرى، أم هاني، أم الكرام، جمانة (المكناة: أم جعفر)، أُمامة، أم سلمة، ميمونة، خديجة، فاطمة.

    كناه
    أبو الحسن، أبو الحسين، أبو السبطين، أبو الريحانتين، أبو تراب (كناه بها رسول الله صلى الله عليه وسلم)

    صفته
    كان ربع القامة، حسن الوجه كأن وجهه القمر ليلة البدر حسناً، وهو إلى السمرة، أصلع، ضخم البطن، عريض الصدر، عريض المنكبين، له لحية قد زانت صدره، غليظ العضلات.

    إسلامه
    كان علي بن أبي طالب رضي الله عنه أول من أسلم من الأحداث، وصدَّق برسول الله صلى الله عليه وسلم. شهد كثيراً من المشاهد مع رسول الله صلى الله عليه وسلم، وأبلى فيها بلاءً حسنًا.

    فضائله

    • أحد العشرة المبشرين بالجنة. وقيل: إن قوله تعالى: (ومن الناس من يشري نفسه ابتغاء مرضاة الله) (البقرة: 207) نزلت في حقه رضي الله عنه.
    • وفي “الصحيحين” قال رسول الله صلى الله عليه وسلم يوم خيبر: “لأعطين الراية رجلاً يفتح الله على يديه، يحب الله ورسوله ويحبه الله ورسوله”. وقال صلى الله عليه وسلم: “من كنت مولاه فعلي مولاه” (أخرجه أحمد).
    • دعا له رسول الله صلى الله عليه وسلم، بقوله: “اللهم ثبت لسانه واهدِ قلبه” (رواه الإمام أحمد وابن ماجه)، فكان رضي الله عنه -بفضل هذه الدعوة- من الموفَّقين والمسدَّدين، حتى ضُرب به المثل، فقيل: (قضيةٌ ولا أبا حسنٍ لها). ولا عجب في ذلك، فقد رعته عين النبوة، وترعرع في ربوعها، وتغذى من لبانها.

    • مناقبه
    كان علي رضي الله عنه شجاعاً، شديد البأس، حجة في الفقه، قدوة في الورع، شديد الشكيمة في الحق، جمع إلى جانب مهارته في القضاء والفتوى: العلم بكتاب الله، والفهم لمعانيه ومقاصده، فكان من أعلم الصحابة رضي الله عنهم بأسباب نزول القرآن، ومعرفة تأويله؛ يشهد لهذا ما رُوي عن ابن عباس رضي الله عنه أنه قال: (ما أخذتُ من تفسير القرآن، فعن علي بن أبي طالب). فإذا كان هذا شأن ابن عباس رضي الله عنه، وهو ترجمان القرآن، فكيف -والحال كذلك- بمن أخذ عنه؟

    الغزوات التي شهدها
    شهد علي رضي الله عنه جميع الغزوات مع رسول الله صلى الله عليه وسلم، ما عدا غزوة تبوك؛ إذ استخلفه الرسول صلى الله عليه وسلم على أهله. وكان يحمل اللواء في أكثرها، ويتقدم للمبارزة. وقتل فيها عدداً من مشاهير أبطال العرب واليهود. وتجلّت شجاعته في معركة بدر والخندق وخيبر

    موقفه من الخلفاء قبله
    لما توفي رسول الله صلى الله عليه وسلم، بايع أبا بكر الصديق رضي الله عنه، فكان أحد وزرائه ومستشاريه. ثم بايع عمر بن الخطاب رضي الله عنه، وجعله عمر على القضاء، وكان أحد مستشاريه. كما كان أحد الستّة أصحاب الشورى الذين أوصى عمر بأن يكون الخليفة منهم.

    علي خليفة
    لما قتل عثمان بن عفان رضي الله عنه، بويع علي بالخلافة سنة 35هـ، واتخذ الكوفة عاصمة له

    استشهاده

    طعنه عبد الرحمن بن ملجم الخارجي وهو يصلي الفجر في مسجد الكوفة، فكان استشهاده في شهر رمضان سنة 40هـ، الموافق له: 661 للميلاد.

    رحمه الله ورضى عنه وارضاه……………….وصلى الله وبارك على نبينا محمد

أضف تعليقاً